randalinpony schreef:Geld zou een functie moeten hebben als betaalmiddel, niet als speculatiemiddel. Of in ieder geval zouden dat gescheiden circuits moeten zijn.
Ik zie wel wat in een servicebank: een bank die jouw geld beheerd, maar er verder niets mee doet. Natuurlijk betaal je dan voor de services die je afneemt.
Overigens is het ook al zo dat ik voor allerlei geautomatiseerde diensten bij mijn bank betaal. In de tijd dat service nog bestond uit betaald personeel betaalde ik niets, maar kreeg nog rente van enige betekenis.
Weer zo'n reactie van iemand die blijkbaar niet weet hoe de bankwereld in elkaar zit. De banken kopen bij elkaar rentetarieven in. Als 1 bank een bedrag afkoop met 2,5% rente, dan kunnen ze toch nooit een klant een rente van 3,5% geven?? Dat betekent dat ze op iedere klant 1% verlies lijden op het totaal afgekochte bedrag. En dan hebben we het niet over 10,-
Dit gaat over hypotheektarieven, spaarrentes etc.
Daarnaast zijn alle banken verplicht een bepaald gedeelte liquide te houden, dus het is echt niet zo dat al ons spaargeld in omloop is. Kun jij me eerlijk zeggen dat jij geen hypotheek hebt, of misschien een bedrag rood kunt staan, of een creditcard hebt? Dit geld of deze middelen zijn dus geleend, omdat je hier zelf niet in kon voldoen. Misschien zit mijn spaargeld wel in jouw hypotheek???
Dus ja, als jullie de hele maatschappij naar de knoppen willen helpen, doe dan vooral mee aan zo'n idiote actie. Die Fransen hebben de boel daar inderdaad een stuk beter voor elkaar dan wij in ons land?