Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:21

CtjeLief schreef:
_Veronique_ schreef:
Aangifte doen heeft geen enkel effect, ik spreek uit ervaring ;)

Wat ik er aan heb gehad om aangifte te doen? 3 keer 300 km kunnen rijden, daarmee 3 dagen verprutst om er vervolgens geen ruk mee op te schieten dus ik zie het nut van aangifte doen niet echt in.

Lijkt me nou niet echt een verstandige oproep, ondanks wellicht je ervaring. Ik heb heel veel gevallen gezien waarbij het wel degelijk effect had..

Ik geloof dat het vaak best kan helpen alleen zie ik er op dit moment echt het nut niet van in. Tuurlijk is het goed als je aangifte doet alleen zou het fijn zijn als er meer mee gedaan zou worden.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:21

Ik zie net dat er wat toegevoegd is, dan denk ik alleen dat ik het een wat ongenuanceerde uitspraak vind en dat ik de smiley nog steeds niet snap.

Voor sommige mensen heeft aangifte wel nut, misschien worden die nu wel allemaal ontmoedigd...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:23

Pauline schreef:
Misschien haar frustratie omdat ze wel door de aangifte ging maar er niks mee opgeschoten is? Hoeft toch niet alleen maar sociaal wenselijk altijd? Aangifte is geen garantie.

Als je mishandeld bent en er zijn geen getuigen aanwezig geweest dan kan de politie niet meer doen dan de dader enkel verhoren, ook al is er duidelijk lichamelijk letsel aanwezig en dat vind ik belachelijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:23

Het blijft altijd een eigen keus, daar zal 1 boktbericht niks aan veranderen toch? Aangifte is belangrijk omdat je daarmee ook anderen kunt helpen, en in de hoop dat de dader gepakt wordt. :j

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:25

_Hedwig_ schreef:
Ik zie net dat er wat toegevoegd is, dan denk ik alleen dat ik het een wat ongenuanceerde uitspraak vind en dat ik de smiley nog steeds niet snap.

Voor sommige mensen heeft aangifte wel nut, misschien worden die nu wel allemaal ontmoedigd...

Vandaar dat ik even gemeld heb dat het vaak wel nut heeft alleen dat het wel fijn zou zijn als er wel iets meer aan gedaan zou worden. Ik bedoel dat bijvoorbeeld bij gasten die zoiets flikken en daar is vaker aangifte tegen gedaan..dan wordt er wel meer actie ondernomen dus daarom raad ik het wel aan om aangifte te doen. Maar in mijn geval had het dus weinig nut.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:31

Abra schreef:
@TS Heino, voor iemand die in zijn profiel beweert "klinische neuropsychologie (kinderen/adolescenten)" te studeren,
kom je wel met héle domme stellingen....

Wat is je doel van dit (rel-)topic?

Waarom denk je dat ik het met deze stelling eens ben? :)

Ik ben het niet met deze stelling eens, hoewel ik wel denk dat slachtoffers indirect bij kunnen dragen aan het in stand houden van mishandeling. Je ziet bvb vaak dat vrouwen die mishandeld zijn en van hun mishandelende partner af zijn, een nieuwe partner ontmoeten die óók mishandeld. Doen ze niet expres, maar gebeurt helaas wel vaak omdat men de cirkel van mishandeling niet goed kan doorbreken (en zo goed is de hulpverlening hier rondom ook niet helaas)

Pauline

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:33

Dat is zo frustrerend, dat het vaker moet gebeuren om ze aan te pakken, omgekeerde wereld toch?
Heino, klopt maar dat maakt die vrouwen niet medeschuldig maar in mijn ogen alleen maar een groter slachtoffer.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:33

nee ik ben het er niet mee eens.
rare stelling ook eigenlijk.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:34

Dat lees ik nu, dat is een stuk genuanceerder dan hoe de opmerking eerst op mij over kwam.
Dat aangifte doen niet altijd direct iets oplevert voor de persoon die aangifte doet ben ik me maar al te goed van bewust.
Dat het in jouw geval niets/weinig heeft opgeleverd vind ik erg rot voor je.

Maar goed, dit is weer een andere discussie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:39

Heino schreef:
Ik ben het niet met deze stelling eens, hoewel ik wel denk dat slachtoffers indirect bij kunnen dragen aan het in stand houden van mishandeling. Je ziet bvb vaak dat vrouwen die mishandeld zijn en van hun mishandelende partner af zijn, een nieuwe partner ontmoeten die óók mishandeld. Doen ze niet expres, maar gebeurt helaas wel vaak omdat men de cirkel van mishandeling niet goed kan doorbreken (en zo goed is de hulpverlening hier rondom ook niet helaas)

Ik ben het ook niet (helemaal) met de stelling eens, maar met het bovenstaande wel.
Bovendien zijn de daders vaak heel goed in het uitzoeken van kwetsbare vrouwen, of die op een bepaald moment kwetsbaar zijn.
Ik ben zo'n hufter die me wel eventjes alle hoeken van de kamer zal laten zien in ieder geval nog nooit tegengekomen :Y)
Maar er zit ook een heel verschil in misbruik/geweld in de huiselijke kring of buiten op straat door onbekenden.
Ik ben bang dat het iedereen kan overkomen, vooral het laatste.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:40

Heino schreef:
Abra schreef:
@TS Heino, voor iemand die in zijn profiel beweert "klinische neuropsychologie (kinderen/adolescenten)" te studeren,
kom je wel met héle domme stellingen....

Wat is je doel van dit (rel-)topic?

Waarom denk je dat ik het met deze stelling eens ben? :)

Waar staat dat Abra denkt dat jij het met de stelling eens bent? Sjongejonge...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:13

Die indruk kreeg ik, mijn excuses :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:18

Nee is nee, klaar.
Maar vertrouw ik mijn medemens zo goed dat ik s'avonds in mijn eentje er 'gewaagd' bij ga lopen? Nee, zulk goed vertrouwen heb ik helaas niet.
Ik zie het wel een beetje als de kat op het spek binden, je bent nog steeds absoluut niet de schuldige als vrouw zijnde, maar je had de kans wel kunnen verkleinen.

Ik heb geen ervaring met huiselijk geweld, dus daar hou ik me buiten.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:34

Mannen moeten bekend of onbekend tegen de wil van een vrouw in gewoon van haar afblijven. Sexy gekleed of niet, uitdagende lichaamstaal of niet, getrouwd of niet en ga zo maar door.

Dat vrouwen geen aangifte doen is angst voor de man, maar ook angst om alleen te zijn en angst om te laten gaan. Psychologisch kun je jezelf zoiets niet voorstellen als je het niet heb meegemaakt.

Dus is het de schuld van een vrouw? Nee. Al zouden een hoop hunzelf een heel groot plezier doen door professionals van politie tot psycholoog te bezoeken.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:35

ik zal, nu ik wat afgekoeld ben na het plaatsen van mijn eerdere reactie naar aanleiding van dit topic, even een betere reactie plaatsen.

Ik ben het er totaal niet mee eens. Vooral omdat ik zelf jarenlang misbruikt (verkracht) en mishandeld ben.

Zodra je bedreigd wordt (wat bij mij gebeurd is) durf je niks te doen of tegen iemand te zeggen over wat er gebeurt. Dus ook geen aangifte te doen.
Ik durfde op het moment dat ik aangifte deed, eigenlijk nog geen eens aangifte te doen. Bedenk daarbij dat alles toen al 3 jaar gestopt was. Zo pijnlijk zijn de herinneringen, zo levendig is de angst.
Nu, 3 jaar verder na de aangifte, kan ik er over praten zonder last te krijgen van herinneringen aan het verleden. Hiervoor heb ik 6 psychologen gezien, 1 coachingtherapeut, veel steun gehad van familie en een paar vrienden (heel veel hebben mij ook laten vallen) en vooral heel veel bij de paarden gezeten.

Kort samengevat: bewust uitlokken doe je dit niet. Niemand wil dit. Misschien lok je het onbewust wel uit, door je kleding, maar dan nog wil je niet dat zo iets gebeurt.
Als jet dan gebeurt ben je vaak zo bang dat je niets durft te zeggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:36

Men draait hier trouwens rondom het sexy erbij lopen, wat ik vrij apart vind mbt de stelling, maarre, de dader zoekt vaak niet deze sexy (= zelfvertrouwen) types vrouwen uit, heb ik ooit ergens gelezen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:37

wat ik eigenlijk wel heel raar vindt, is dat er altijd wordt gezegd mannen moeten dit met de vrouwen als slachtoffer.
Ik denk dat iedereen pas aan een ander mag zitten met de toestemming van de ander, ongeacht het geslacht.

Ik denk dat er voorbij wordt gegaan aan een grote groep mannen die ook wel mishandeld of misbruikt worden.

Ik denk dat er voor de omgeving een grote taak is weggelegd om slachtoffers te bereiken en ze hulp te bieden en profesionele hulp te laten zoeken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:51

ik ben het niet eens met de stelling. en wildgirl je zegt het zelf meegemaakt te hebben dan snap ik je reactie eerlijk gezegd niet. helaas heb ik het van meerdere kanten dichtbij meegemaakt en je kan niet altijd aangifte doen. niet als het leven van je kinderen belangrjk is. en aangifte helpt helaas vaak niet. hoe vaak ik niet bloedend op het politiebureau heb gestaan dat ze zeggen helaas mevrouw daar kunnen we niks aan doen. en dan naar huis moeten. en als ze dan al wat doen wat dan. onderduiken?? uiteindelijk is het wel geluktmaar zeker niet dankzij aangifte. maar dankzij vrienden en volharding en een beetje mazzel. ik denk niet dat je er zelf schuldig aan bent. de wet moet beter er moeten meer mogelijkheden zijn om mensen aan te pakken vooral bij huiselijk geweld.
maar goed. iefeeern zijn mening.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:52

@Hedwig: er zijn helaas ook genoeg mannen die misbruikt worden ja. Lijkt me voor een man nog een extra drempel om hulp te zoeken, omdat daar al helemaal een taboe/vooroordeel op rust heb ik het idee :(

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:01

Het begint vaak heel sneaky.... het is echt niet zo dat het van het ene op het andere moment zo is dat je geslagen of (geestelijk) mishandeld wordt.......... Er is dan wel iets wat voor je gevoel niet goed zit, maar je kan er je vinger niet op leggen........ dus ga je verder en verder de relatie in.... en op het eind is het dusdanig geëscaleerd, dat je niet meer weet hoe je het terug moet draaien en weg moet komen..... want je bent lelijk en dik en niets waard. En je houdt al helemaal geen vrienden over, want die kiezen voor hem.........enz enz enz.......
Als je al een misbruik verleden hebt....... dan is het net alsof sommige mannen daar een neus voor hebben.... die gaan dan elke keer weer over je grens.... en respecteren geen nee en respecteren al helemaal niet dat jij niet wil dat ze aan je komen. En nee, dan zijn ze niet dronken en hebben ook geen paar glaasjes op. Ze zijn gewoon brood nuchter....... |(

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:06

Het is waarschijnlijk veel moeilijker dan de niet-mishandelde mens zich kan voorstellen, en tóch is de eerste stap naar de "bevrijding" een stap die de mishandelde zelf moet nemen. In alle andere gevallen kan niet geholpen worden. Het shockeert me wel om te horen hoe de hulpverlening faalt. Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Ik hoop van harte dat ons huidige kabinet hierin iets kan gaan betekenen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:12

aerdenhout1 schreef:
Oei oei oei..das een heel beladen onderwerp!
IK vind dat geen enkel persoon, man of vrouw, iemand anders bewust pijn mag doen!
dus slaan, verkrachten, of mentaal, dat is allemaal fout!
Maar...oei nu komt ie....in deze maatschappij weet, als het goed is, ook elke vrouw dat je de kans loopt om verkracht te worden door een of andere idioot!
Dus als je in je korte rokje, met je hoge hakken door een park gaat lopen s' avonds als het donker is, dan is het nog steeds niet eigen schuld ( elke vent moet zijn klauwen van je afhouden als jij niet wil!) maar werk je het wel in de hand zeg maar.
IK vind dit een heel moeilijk onderwerp!

Daar hoeft een kort rokje niet eens voor nodig te zijn.
Zelfs in je oude kloffie ''werk je het in de hand'' want jij loopt daar.

Nee ik ben het absolute niet eens met de stelling.
Mensen die het eens zijn weten (gelukkig) niet wat een ander mee maakt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:58

Ineens valt Jan zijn stelling op zijn plaats :)*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 22:07

Kende het spotje nog niet, maar hoop idd dat ie dat bedoelde :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:15

Dat spotje kende ik al wel. Ook van de buurvrouw dat ze hulp ging inschakelen... maar nog steeds zo gemakkelijk is het niet. Zeker niet als je zelfvertrouwen bijna weggevaagd is/wordt door de misbruiker. En vooral niets aan de buiten wereld laten merken, want je wordt toch niet geloofd. Maar goed......... het is nog steeds heel makkelijk praten voor mensen die niet zelf in die situatie hebben gezeten.