Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:26

naja op 5 jaar moet een kind tegenwoordig maar volwassen word???
ronduit belachelijk

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:26

fl0wer schreef:
@Soraya85

Ben het absoluut met je eens maar hier wordt gesproken over huishuidelijke taken die voor een kind van 5 nog te ver gaan.

Ja de huishoudelijke taken die hier genoemd worden gaan zeker veel te ver! vind ik ook echt niet kunnen!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 19:27

Moeni11 schreef:
fro schreef:
Ik ben het met je eens. En zo iemand krijgt er later geestelijk last van denk ik.

Oh daarom ben ik geestelijk in de war, omdat ik op jonge leeftijd al gewoon een steentje moest bijdragen in het huishouden :D

Dit is niet zomaar "een steentje bijdragen in het huishouden" :n Dit is het halve huishouden overnemen als je nog maar 5 bent.
Dat is iets heel anders, imo, als een steentje bijdragen in het huishouden.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:28

Citaat:
Mijn neefje van 5 is bijvoorbeeld 'verantwoordelijk' voor het wc papier bij hem thuis. Hij zorgt dat er een voorraadje is, zegt het tegen papa of mana als er wc papier gekocht moet worden en hij bewaard de lege rolletjes om mee naar school te nemen (voor knutselen).

Dit vind ik zelf eigenlijk al te ver gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe de ouders ermee omgaan, maar ik vind dat je een kind van 5 niet zulke verantwoordelijkheden moet geven. En als hij het nou niet in de gaten heeft en ze zitten op zondagmiddag als er bezoek is zonder wc-papier, krijgt hij dan op zijn kop? :n
[/quote]

daarom staat verantwoordelijk bij mij ook tussen haakjes! Natuurlijk is het niet echt zijn verantwoordlijkheid, ben je gek! hihi. Maar hij heeft wel een taakje. Natuurlijk houden pap en man het prima in de gaten ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:04

Ik denk dat het AMK hier heel snel bovenop zit mocht dit doorgevoerd worden. Het valt namelijk onder kindermishandeling :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:06

Neemt iemand dit serieus?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:14

astridelise schreef:
Een kind kan de was doen!

Dit spreekwoord wordt wel heel letterlijk genomen.

Een kind van vijf hoort een vinger in de pap te hebben!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:22

een kind van 5 kan toch zeker geen boodschappen gaan doen of de was doen. zels zelfstandig de tafel laten dekken vind ik geen slim idee. lijkt me niet prettig als een kind van 5 met een scherp mes rondloopt. nee dit is belachelijk.

een kind van 11/12 kan zeker wel meehelpen in het huishouden en af en toe boodschappen doen. maar van een kind van 5 mag je dat niet verwachten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:28

Wat een sukkel zeg heeft hij zelf wel kinderen? Of weet hij iest van kinderen af? Haha een kind van 5 een boodschap laten doen lekker verantwoordelijk met al die verkeersregels en geweldige concentratie op die leeftijd.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:09

Peuk schreef:
Neemt iemand dit serieus?

Het is dat het niet tegen 1 april loopt ;)

Maar ik vind dit ook wel een beetje absurd. Niks mis mee om een kind onder begeleiding mee te laten helpen thuis, met hele kleine dingetjes. Maar om een 5 jarige om een boodschap te sturen :? ..en dan heb ik zelf niet eens kinderen, maar zelfs ik krab me achter de oren van dit bericht.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:19

Ik vraag me af of die wethouder zelf wel eens het huishouden doet en kinderen heeft. Komt nogal wereldvreemd over.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:25

Dingen als tafel dekken en afruimen, vaatwasser uipakken, je kleren in de was doen een boodschapje halen vind ik normaal. :) Het wordt anders wanneer het kind echt de was moet gaan doen en boodschappen halen, dat vind ik echt abnormaal, maar denk niet dat ze dat hier bedoelen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:47

Ja de boodschappen uitpakken en in de kasten wegzetten, spulletjes in de vaatwasser zetten en deze helpen uitruimen, aardappelschillen in de prullenbak gooien enz doet mijn dochtertje van 2,5 ook allemaal al, moet ik dan maar dan zeggen "oooh over nog eens 2,5 jaar doet ze het al zo lang, nou dan kan ze wel zorg dragen voor het huishouden".

Tis zonde, ik zie zo'n kleuter al met een wasmand vol was van de schuur naar het huis sjouwen, deze helemaal opvouwen, naar de slaapkamers brengen, een krukje of stoel pakken en alles wegleggen en dan vervolgens de vaatwasser uitruimen en inruimen en daarna de aardappels gaan schillen, kom nou zeg!! -:(- Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt daarzo? 5 jaar, dan zitten ze net goed en wel in groep 1/2 en dat zou dan iedere dag zijn (dus niet als 'klusje' maar echt als vervanging van huishoudelijke hulp)... ik mag echt hopen dat er voor die 5 nog een 1 hoort zodat het 15 moet zijn :\

@vinurr, jij bedoelt dat je een 5 jarige ook echt helemaal alleen over straat met geld op zak naar de supermarkt zou sturen?!
Woon je soms in een dorp met 300 inwoners en pal naast de supermarkt toevallig waar een hele goeie kennis als cassiere werkt?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je serieus zo'n kleintje in z'n eentje naar de supermarkt zou sturen.
Ik vind, als dit voorstel serieus bedoeld is, het inderdaad riekt naar kindermishandeling.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:53

ashley1 schreef:
@[***], jij bedoelt dat je een 5 jarige ook echt helemaal alleen over straat met geld op zak naar de supermarkt zou sturen?!
Woon je soms in een dorp met 300 inwoners en pal naast de supermarkt toevallig waar een hele goeie kennis als cassiere werkt?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je serieus zo'n kleintje in z'n eentje naar de supermarkt zou sturen.
Ik vind, als dit voorstel serieus bedoeld is, het inderdaad riekt naar kindermishandeling.

Een vijfjarige zou ik absoluut niet alleen naar de supermarkt sturen. :) Doelde bij het 'vergeten boodschapje halen' meer op de oudere kinderen. Maar dingen zoals inderdaad even de aardappelschillen weggooien, helpen met de boodschappen uitpakken, helpen met de tafeldekken vind ik wel dat ook 5/6 jarige kinderen kunnen doen. (Niet helemaal zelfstandig natuurlijk, wel met papa en mama erbij, zou niet willen dat zo'n kleine uk de scherpe messen op tafel gaat leggen)

Duidelijker zo? :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:21

Jorinda__ schreef:
Citaat:
AMSTERDAM - Vijfjarige kinderen van zieken en gehandicapten moeten meehelpen in huis, vindt de gemeente Rotterdam.

Volgens het AD moet de stad flink bezuinigen op de vergoedingen voor huishoudelijke hulp. Kinderen van 5 tot 12 jaar kunnen een reden zijn om het aantal vergoede hulpminuten te beperken. Volgens wethouder Jantiene Kriens (PvdA) kunnen kinderen van vijf opruimen, de tafel dekken, een boodschap doen en kleding in de was doen.
Hoewel er veel kritiek is op de maatregel, weigert de wethouder die te schrappen.

Bron: http://www.telegraaf.nl

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het zelf echt een greep uit de jeugd van een kind.

Tuurlijk kan dat, vroeger had je ook kinderarbeid waarbij kinderen wel meer moesten en konden en deden. Maar daarom hulp schrappen vind ik een stap terug richting middeleeuwen...

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:41

Het is wettelijk niet mogelijk is om een kind van 5 het hele huishouden te laten voeren. Daarnaast vind ik de media vaak overtrokken en zal het wat anders in zijn werk gaan dan hier wordt gesuggereerd. En ja hoor ik zie ook nog eens dat het de telegraaf is...
Maar deze berichten vallen vaak op de zere plek en daarom doen ze het zo goed, zie hier ook alle verontwaardigde berichten.
Wat de wethouder voorstelt staat zo al jaren in het landelijke protocol (2006 benoemd door de meeste gemeenten overgenomen)

Ter info voor de geinteresseerden:
Taken van een 18-23 jarige
Van een volwassen gezonde huisgenoot wordt verwacht dat deze de huishoudelijke taken overneemt wanneer de primaire verzorger uitvalt.
Een 18-23 jarige wordt verondersteld een eenpersoonshuishouden te kunnen voeren.
De huishoudelijke taken voor een éénpersoonshuishouden zijn:

• schoonhouden van sanitaire ruimte,
• keuken en een kamer,
• de was doen,
• boodschappen doen,
• maaltijd verzorgen,
• afwassen en opruimen.

In geval de leefeenheid van de zorgvrager mede bestaat uit kinderen, dan gaat de indicatiesteller ervan uit, dat de kinderen, afhankelijk van hun leeftijd en psychosociaal functioneren, een bijdrage kunnen leveren aan de huishoudelijke taken.

• Kinderen tot 5 jaar leveren geen bijdrage aan de huishouding.
• Kinderen tussen 5-12 jaar worden naar hun eigen mogelijkheden betrokken bij lichte huishoudelijke werkzaamheden als opruimen, tafel dekken/afruimen, afwassen/afdrogen, boodschap doen, kleding in de wasmand gooien.
• Kinderen vanaf 13 jaar kunnen, naast bovengenoemde taken hun eigen kamer op orde houden, d.w.z. rommel opruimen, stofzuigen, bed verschonen.

Ik wil wel een ander balletje opgooien waar voor gemeenten mogelijk wel mogelijkheden liggen om te bezuinigen:

Het is gebruikelijk dat je huishouden schoon is dit kun je doen met behulp van vrienden/ familie of het inhuren van een huishoudelijke hulp.
Mocht je dit financieel niet kunnen dragen dan kun je terecht bij wwb en wordt het een financieel plaatje.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:32

Ronduit belachelijk om op hulp van een kind te moeten rekenen, die moeten gewoon kunnen spelen.
Een kind van 5 een boodschap laten doen? Gewoon zomaar alleen over straat met centjes in handen en dan weer terug met een tas spullen?
Heeft die wethouder zelf wel kinderen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:40

Het lijstje wat Seren vermeldt ziet er in mijn ogen heel normaal uit. Het is in mij ogen heel normaal dat kinderen ook dagelijkse routine taken in het huishouden hebben. Deel van een goede opvoeding dat ze helpen, een stukje lichte verantwoordelijhid hebben.

De invulling van bijvoorbeeld boodschap doen is voor de jongere leeftijdsgroep in de brede band van 5 -12 eenvoudig doch helemaal goed.
Ja, uiteraard afhankelijk van de woonsituatie, maar in pricipe geweldig goéd juist ook voor de ontwikkeling van kinderen.

Het is in míjn ogen van de zotte dat de samenleving thuiszorg zou moeten leveren voor zaken die een kind gewoon zelf hoort te doen in een normaal sociaal gestuctureerd gezin.
Het gaat hier niet om slavenarbeid zeg. Om tafel dekken, eigen rotzooi opruimen, kleren niet laten liggen waar ze vallen maar in de wasmand doen. Normále dingen :)*

Die dingen doen is een onderdeel van normale opvoeding. Net als leren de eigen veters vast te maken en knopen/rits van de jas. Éven wat aandacht en dan kunnen ze het zelf. Net als hun eigen achterwerk afvegen.

Geen punt om nu van achterover te vallen. Hooguit van dat het níet normaal gevonden wordt.