Te weinig vrouwen in het kabinet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Re: Te weinig vrouwen in het kabinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:25

De meest gekwalificeerde mensen moeten in het kabinet komen, of dit nou mannen of vrouwen zijn. Vrouwen gaan zoeken omdat het vrouwen zijn vind ik belachelijk. Als echt duidelijk zou worden dat Rutte bewust mannen had gekozen dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest.

Die redactrice van Opzij! vond eigenlijk dat Rutte een stap 'opzij' moest zetten voor Neelie Kroes als bevordering van de emancipatie. Wat een onzin.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:02

Ik denk dat diegene die nu pleiten in dit topic voor meer vrouwen in het kabinet niet vinden dat dat ten koste moet gaan van kwaliteit. Het is gewoon belangrijk om bewust te blijven kijken naar de emancipatie in Nederland.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:03

bewust blijven prima, maar er moet gewoon niet in doorgeschoten worden , anders krijgen we dalijk idd quota wat betreft de hoeveelheid vrouwen, in welke functie, binnen welke organisatie aanwezig moeten zijn en ik denk dat dat zeer schadelijk zou kunnen zijn
vrouwen hebben evenveel recht op...maar ze moeten het net zoals de man wel verdienen , wel de juiste persoon voor de betreffende functie zijn etc etc etc
zodra je met quota gaat werken , maak je dat bijna onmogelijk.

feminisme prima, maar het slaat al snel door in sexisme, maar dat mag weer niet hardop gezegd worden...niet door een man, want dat is sexistisch, niet door een vrouw want dan valt ze haar sexe af
en dan zit je in een onmogelijke situatie lijkt me.

en zoals hierboven mij aangehaald word door Mariss : Die redactrice van Opzij! vond eigenlijk dat Rutte een stap 'opzij' moest zetten voor Neelie Kroes als bevordering van de emancipatie. dat is dus wat mij betreft een voorbeeld van feminisme wat doorslaat in sexisme....
de man moet terugtreden om de vrouw een functie te laten bekleden omdat zij vrouw is. idd onzin, want het gaat er niet om welk geslacht degene die de functie bekleed heeft , het gaat erom of de persoon die functie naar behoren zou kunnen uitvoeren .

de stellingen over vrouwelijke staatshoofden slaat ook kant nog wal in mijn ogen, dus we hebben buiten ons ceremoniele staatshoofd nog geen vrouwelijk staatshoofd gehad, dat lijkt me dan voor de vrouwen die zich geroepen voelen een boodschap, werk ervoor zodat je in een positie komt waarin dit wel mogelijk word kwa ervaring, kunde en kennis
en ook kwa energie en tijd, maar ga niet lopen piepen dat het niet gebeurd, ik denk eerder dat er nog geen geschikte vrouwelijke kandidaat is geweest die in de partij zat die de mp moest leveren dan dat de vrouw bewust buiten de kandidatuur word gehouden
de emancipatie in nl is in zoverre absoluut genoeg ontwikkeld dat het mogelijk is, nu is het aan de vrouw om de uitdaging aan te gaan en er dan ook voor te gaan ... en te zorgen dat zij beschikbaar is , kwa tijd en energie ...kwestie van prioriteiten stellen.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:49

Straks gaan we mannen nog discrimineren. :')

Ik weet dat vrouwen op heel veel punten nog niet totaal gelijk zijn aan de man vooral in het bedrijfsleven, maar ik ben gewoon tegen positieve discriminatie, klaar. Die man heeft er ook zijn hele leven voor gewerkt!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:12

Het verbaast me enorm dat het merendeel wat hier reageert (allemaal vrouwen neem ik aan) zo makkelijk geloven dat mannen en vrouwen gelijke kansen hebben in NL, en denken dat er geen vrouwen beschikbaar zijn die gelijke kwaliteiten zouden hebben als de huidige groep ministers (bedrijfsleiders, directeurs, professoren, vul maar in). Je laat je zo wel erg makkelijk aan de kant zetten! (want ja, het is in veel vakgebieden aan de orde)

Sorry, maar zover zijn we nog lang niet. En dat is niet per se de schuld van de mannen trouwens, het is een logisch gevolg van hoe alles decennialang is gegaan.
Onderwijs, imago van bepaalde beroepen, selectieprocedures, etc.
Laat een clubje oudere mannen een opvolger/medewerker kiezen en ze kiezen (onbewust!) een net iets jongere man waarin ze zichzelf herkennen. Dat is natuurlijk (zou ook voor vrouwen gelden trouwens). En het gaat niet veranderen tenzij je positieve discriminatie toepast, of het selectieproces anoniem maakt (gaat een beetje lastig voor ministers).
Er is ooit een test gedaan met audities voor een orkest. Er werden eerst voornamelijk mannen aangenomen. Ze hebben toen een gordijn tussen de selectiecommissie en de kandidaten geplaatst. Ineens was de verhouding 50/50. Ook bekend is de test met het veranderen van namen op sollicitatieformulieren. Heet je toevallig Mohammed kom je echt moeilijker binnen.
Op scholen is het nog steeds heel normaal dat meisjes zeggen "wiskunde, nee, dat is te moeilijk" - bullshit! Dat imago is maar heel moeilijk kwijt te raken. Het zelfde geldt voor het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten. Jongens staan gewoon eerder vooraan dan meisjes. En krijgen daardoor onbewust meer kans om die kwaliteiten verder te ontwikkelen.

Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Maar juist daardoor heb je meer voordeel aan een 50/50 verdeling in wat voor beroep dan ook. En om dat te bereiken zijn maatregelen nodig die op het eerste gezicht tegenstrijdig lijken aan wat je wilt bereiken, zoals positieve discriminatie, quota, etc.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:07

Ik vind echte emancipatie niet dat er geforceerd wordt dat er overal een 50/50 verdeling komt, maar dat vrouwen kunnen bereiken wat ze willen. Of dat nou minister of huisvrouw is.

Ik werk in het bedrijfsleven, veel van m'n vriendinnen ook, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik iets niet kon of mocht, omdat ik een vrouw ben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:40

NatasjavE schreef:
Maar ach het is een kabinet wat niet voor de vooruitgang kiest maar voor stilstand(en stilstand is achteruitgang ;) )

Ik weet wel dat de misvatting bestaat dat links = progressief, maar die gedachte zie ik niet zo, tenzij we graag in de vaart der volkeren achteruitgaan. Zelfs stilstand is beter dan achteruitgang, maar mijns inziens is bijvoorbeeld de VVD een partij die bijzonder progressief is. Maar in mijn optiek is progressief streven naar vooruitgang, niet zomaar naar verandering.

Electra63 schreef:
Helaas, IMO gelukkig, ik moet er niet aan denken dat zij MP zou zijn.

Hmm, ik zei al in mijn betoog dat ze te licht bevonden was. Als ze wel geschikt geweest zou zijn voor die funktie, had ik niet gezegd dat ze dat wel was en had jij er ook een andere mening op na gehouden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:47

Vanmorgen het nieuws nog gehoord? Ging over een soortgelijk onderwerp http://www.nu.nl/economie/2360772/volge ... n-top.html

Op zich trouwens eens met joost dat links niet automatisch progressief betekent... de VVD is op het moment zeker wel progressief te noemen op bepaalde punten. Maar het CDA, toch ook een belangrijke partij in dit kabinet is vaak uitermate conservatief.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:57

ik bven bang dat links hard achteruit rennen betekend :=
te veel hobbies en gezellige maatregelen om intefgratie te bevorderen en mensen vooral maar over hun bolletje te aaien ...alsjeblieft niet zeg
en ik ben erg millieu vriendelijk en medemens vriendelijk in gesteld
maar stel je voor GL, SP etc aan de bak in het kabinet?
kun je net zo goed beginnen met het graf van de economie te graven :=

mnaar om terug te komen op het onderwerp
ik denk niet dat Quota gaan helpen
kijk naar de politie, sinds het petje iedereen past, holt het achteruit met de kwaliteit van en het respect jegens , niet zozeer dat de kwaliteit van de politie m,ensen zelf minder word
maar een stuk tuig heeft nu eenmaal geen respect voor een blond huppeltje in uniform om het even heel cru te zeggen
kwalificaties en in dit geval conditie zegt niet veel...je moet als persoon ook nog de juiste zijn voor de functie en in het team passen ... zo is het ook in de politiek , je kunt alle best gekwalificeerde mensen bij elkaar zetten en er nog een zootje van maken doordat het team niet met elkaar kan samenwerken

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:27

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:42

natuurlijk zijn er genoeg capabele vrouwen in deze maatschappij (kijk alleen maar naar de percentages tussen man en vrouw en nivo van opleiding). de vraag is natuurlijk of vrouwen bereid zijn om in zo'n kabinet als deze wel te willen werken :D
ik vind het altijd wat kortzichtig dat er wordt geroepen dat het aan de kwaliteit van de werknemer ligt.
Aangenomen worden is niet alleen een kwestie van kwaliteit, maar ook van gunnen, potentie, herkenning, etc. In sollicitatieprocedures, wordt onbewust vaak al in de eerste minuten een beslissing gemaakt...en dat heeft echt niet altijd met inhoudelijke kwaliteiten te maken.
en waarom geen positieve discriminatie; als man heb je in ons vak ook een streepje voor bij een sollicitatie. gewoonweg omdat er al zo weinig mannen in de zorg zitten en ze heel hard nodig zijn.
Het aanbod van vrouwen is in zorg en onderwijs nu eenmaal groter en andersom is dat zo is in de politiek...MAAR dat neemt niet weg dat ze er wel degelijk zijn. je moet gewoon beter zoeken en dappere beslissingen durven nemen.(en het is algemeen bekend dat een geschikte vrouw vinden voor Rutte niet echt zijn beste kant is }:) .