Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:34

Lynn_Nikita schreef:
nou, ik vind dat mensen die in welk land ze dan ook wonen, zich moeten aanpassen
een boerka moet niet kunnen nee, je kan iemand zo niet zien, een helm of bivakmuts mag ook niet

alane Ik kom wel eens mensen tegen waarvan ik denk, trek een zak over je hoofd want dit wil je je medemens niet aan willen doen....
Iemand haalde net aan dat criminelen zich dan kunnen verstoppen... wat denk je wat ander kapsel, haarkleur en eventueel facelift/correcties doen met een gezicht? nog maar te zwijgen over makeup, of uiterlijke verzorging?

iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen
je wil in een land wonen, doe dan ook moeite om je aan te passen

alane behalve dan de engelstaligen?? want dat wordt schijnbaar gewoon geaccepteerd...

lynn_nikitaook engelstalige mensen die in NL wonen, horen naar mijn idee NL te leren

En jij kunt aan iemand zien of horen hoe lang die al in Nederland woont? Of die bezig is met een cursus Nederlands of niet?
En dat is wat er gebeurd, op voorhand al veroordeeld zonder alle details te kennen.
Ze praten gene nederlands dus hebben ze nooit een taalcursus gevolgd...
2 jaar geleden zijn wij verhuisd naar Dutisland, mijn dochter had een 9.5 voor haar eindexamen voor Duits, maar ze durft geen Duits te spreken... Ik had vroeger een buurvrouw, van geborote Duitser, maar durfde geen Nederlands te praten, werd gewoon geaccepteerd, ze verstond Nederlands maar sprak het niet.

Lynn_Nikita schreef:
Een land waar ze te gast zijn, maar wel ontzettend veel criminaliteit plegen, zoals de Roma waar sporter het over had. Ik heb niks tegen Roma, moslims of wat dan ook, maar ze horen zich in het land waar ze te gast zijn te gedragen, net als ieder ander
En wat doe je dan met de 2e of 3e generatie? waar wil je die dan laten als ze crimineel gedrag gaan vertonen? dat zijn dan gewoon inlanders...
lynn_nikita die horen in de gevangenis thuis, maar als ze dubbele nationaliteit hebben, terug naar het land van herkomst
het land van herkomst is Nederland...

Lynn_Nikita schreef:
je werkt niet en trekt uitkering, in de meeste landen kom je dat land niet eens in zonder al een baan te hebben gevonden ( bv australie) als je in een vreemd land wil wonen, prima, maar pas je dan aan, leer de taal, ga werken en wat je in je eigen huis doet moet je zelf weten

alane Hmm en als manlief werkt, keurig belasting betaald, wie mag dan bepalen wat zijn vrouw aantrekt? die vrouw zelf of moet dat de regering zijn van het land waar ze wonen?
lynn_nikitaik zeg hier niet over aantrekken.

Niet, ze mogen geen Boerka meer aan... ze worden dus beperkt in hun keuze vwb de kleding die ze wensen te dragen..

Lynn_Nikita schreef:
in de winkel waar ik werkte, waren mensen soms gewoon BOOS als ik ze in NL aansprak, terwijl het Duitsers waren.
ja, sorry, ik spreek idd Duits, en als ik weet dat het Duitsers zijn, praat ik zo ook met ze. maar het is van de Zotte dat ik me zelfs moet aanpassen in mijn eigen land, om in een andere taal te gaan spreken

alane Apart, juist duitsers worden niet zo snel boos als je hun taal niet spreekt.... en je zegt in een winkel te werken, dan pas je je aan aan de klanten, immers wil je baas graag verkopen en daar moet je je aan aanpassen, dan klanten te discrminineren omdat ze geen nederlands spreken als gasten en klanten, vind ik not done.

Ik werk voor een NL bedrijf, particuliere markt en van mij wordt verwacht dat ik klanten ook in het engels te woord kan staan...
heeft niets met aanpassen te maken van de klanten, maar met geld :)

lynn_nikitaik discrimineer niemand, ik vind het alleen apart, dat je boos aangekeken word als je de taal van het land waar ze aan het winkelen zijn spreekt. Is logisch toch, dat je NL spreekt, als NL zijnde in een NL winkel. ik zei ook, als ik weetdat het duitsers zijn, praat ik duits met ze, maar ze kunnen niet verwachten dat ze meteen in duits worden aangesproken, ze hebben geen vlaggetje boven hun hoofd hangen met de duitse vlag[/quote]
dat was voor mij dan niet zo duidelijk in je tekst.
Hier in de buurt, vooral op de markt, wordt bijna iedereen in Duits aangesproken, het zijn de Duitsers die het meeste geld meebrengen naar de markt, en dan gokt de verkoper nog al eens mis :D

Mimiek, eerder werd er gesproken over identificatie....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:48

Ik spreek van onderdrukking en vrouwonvriendelijk..

Ik als vrouw zijnde kan me niet voorstellen dat een vrouw opgegroeid in een Westers land als Nederland met westerse maatstaven van ontwikkeling, zich vrijwillig de rest van haar leven in een boerka onderwerpt..

en ik persoonlijk vind het vrouw onterend en zeer discriminerend.
Als een man van die vrouw hierdoor zijn vrouw de rest van haar leven in een huis opsluit vanwege zo'n verbod, moet die man aangesproken worden op het feit dat hij een Misdadiger is, en zijn vrouw mishandeld..
En anders moet hij gaan wonen in een land waar een vrouw verplicht zo moet lopen.. Dat geldt ook voor vrouwen die dit wel met gezond verstand doen.. Ga in een land wonen waar het maatschappelijk geaccepteerd of zelfs verplicht is.. maar niet in een Westers land met normen en waarden die aldaar zijn aangenomen en geaccepteerd..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:50

Alane schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nou, ik vind dat mensen die in welk land ze dan ook wonen, zich moeten aanpassen
een boerka moet niet kunnen nee, je kan iemand zo niet zien, een helm of bivakmuts mag ook niet

alane Ik kom wel eens mensen tegen waarvan ik denk, trek een zak over je hoofd want dit wil je je medemens niet aan willen doen....
Iemand haalde net aan dat criminelen zich dan kunnen verstoppen... wat denk je wat ander kapsel, haarkleur en eventueel facelift/correcties doen met een gezicht? nog maar te zwijgen over makeup, of uiterlijke verzorging?

iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen

alane behalve dan de engelstaligen?? want dat wordt schijnbaar gewoon geaccepteerd...

lynn_nikitaook engelstalige mensen die in NL wonen, horen naar mijn idee NL te leren

En jij kunt aan iemand zien of horen hoe lang die al in Nederland woont? Of die bezig is met een cursus Nederlands of niet?
En dat is wat er gebeurd, op voorhand al veroordeeld zonder alle details te kennen.
Ze praten gene nederlands dus hebben ze nooit een taalcursus gevolgd...
2 jaar geleden zijn wij verhuisd naar Dutisland, mijn dochter had een 9.5 voor haar eindexamen voor Duits, maar ze durft geen Duits te spreken... Ik had vroeger een buurvrouw, van geborote Duitser, maar durfde geen Nederlands te praten, werd gewoon geaccepteerd, ze verstond Nederlands maar sprak het niet.

Lynn_Nikita schreef:
in de winkel waar ik werkte, waren mensen soms gewoon BOOS als ik ze in NL aansprak, terwijl het Duitsers waren.
ja, sorry, ik spreek idd Duits, en als ik weet dat het Duitsers zijn, praat ik zo ook met ze. maar het is van de Zotte dat ik me zelfs moet aanpassen in mijn eigen land, om in een andere taal te gaan spreken

alane Apart, juist duitsers worden niet zo snel boos als je hun taal niet spreekt.... en je zegt in een winkel te werken, dan pas je je aan aan de klanten, immers wil je baas graag verkopen en daar moet je je aan aanpassen, dan klanten te discrminineren omdat ze geen nederlands spreken als gasten en klanten, vind ik not done.

Ik werk voor een NL bedrijf, particuliere markt en van mij wordt verwacht dat ik klanten ook in het engels te woord kan staan...
heeft niets met aanpassen te maken van de klanten, maar met geld :)
lynn_nikitaik discrimineer niemand, ik vind het alleen apart, dat je boos aangekeken word als je de taal van het land waar ze aan het winkelen zijn spreekt. Is logisch toch, dat je NL spreekt, als NL zijnde in een NL winkel. ik zei ook, als ik weetdat het duitsers zijn, praat ik duits met ze, maar ze kunnen niet verwachten dat ze meteen in duits worden aangesproken, ze hebben geen vlaggetje boven hun hoofd hangen met de duitse vlag

dat was voor mij dan niet zo duidelijk in je tekst.
Hier in de buurt, vooral op de markt, wordt bijna iedereen in Duits aangesproken, het zijn de Duitsers die het meeste geld meebrengen naar de markt, en dan gokt de verkoper nog al eens mis :D

Mimiek, eerder werd er gesproken over identificatie....

In Roermond zijn de klanten in het outlet ook voor 90% Duits, en toch hoor je eerst in NL aan te spreken als je niet wet welke taal diegene spreekt
niks zo vervelend voor een klant uit NL die in het Duits word aangesproken hoor.
Als het dan toch een Duitse klant is, schakel je overnaar het Duits. ik vind het zelf al netjes van NL dat we dat spreken en doen. in Duitsland word je toch ook in het Duits aangesproken, er zijn maar weinig Duitsers die NL tegen mij spreken als ik daar ben

en over het taal spreken en de voorbeelden die je geeft, ik quote mezelf : iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen

ik zeg nergens dat je meteen iedereen moet terugsturen die de taal nog niet spreekt
iemand die net in NL woont en bezig is met een talencursus moet natuurlijk ook de kans krijgen om de taal te leren. maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen, waaronder de schoonouders van een collega die al 35 jaar in NL wonen en geen woord NL spreken of verstaan.
Ik vind dat dus echt niet kunnen
de kinderen moeten alles voor hun vertalen en regelen
Als je al zolang in een land woont, of het nu NL, belgie, Engeland, Duitsland of where ever is, je hoort als je daar blijft wonen de taal te leren, vind ik

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:22

Lynn_Nikita schreef:
In Roermond zijn de klanten in het outlet ook voor 90% Duits, en toch hoor je eerst in NL aan te spreken als je niet wet welke taal diegene spreekt
niks zo vervelend voor een klant uit NL die in het Duits word aangesproken hoor.
Als het dan toch een Duitse klant is, schakel je overnaar het Duits. ik vind het zelf al netjes van NL dat we dat spreken en doen. in Duitsland word je toch ook in het Duits aangesproken, er zijn maar weinig Duitsers die NL tegen mij spreken als ik daar ben

Ik heb het nooit als hinderlijk of vervelend ondervonden.
Verkijk je niet op Duitssprekende, voor een Nederlander is het veel gemakkelijker om Duits te leren spreken dan voor een Duitser Nederlands. Komt ook nog eens bij dat Nederlanders het op school krijgen en de Duitsers niet tot amper.
Vroeger was het erger toen waren de Duitsers meer zoals jij nu ook verteld: aanpassen aan het land waar je op bezoek bent, de Duitsers zijn daar op terug gekomen en doen heel erg hun best om je in Nederlands te woord te staan.

Lynn_Nikita schreef:
en over het taal spreken en de voorbeelden die je geeft, ik quote mezelf : iemand die weigerd de taal te leren van een land waarheen hij geimigreerd is, mogen ze van mij ook terugsturen

Maar wie zegt dat ze dat niet doen? Kun jij aan iemands neus zien hoelang die al in Nederland woont, of die niet bezig is met een cursus etc.... Dat ze nog geen Nederlands spreken wil niet zeggen dat ze daar niet mee bezig zijn.

Lynn_Nikita schreef:
ik zeg nergens dat je meteen iedereen moet terugsturen die de taal nog niet spreekt
iemand die net in NL woont en bezig is met een talencursus moet natuurlijk ook de kans krijgen om de taal te leren. maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen, waaronder de schoonouders van een collega die al 35 jaar in NL wonen en geen woord NL spreken of verstaan.

Uitzonderingen bevestigen de regel, de vraag die dan blijft wat is de uitzondering en wat de regel?
Die mensen uit je voorbeeld zijn 35 ! jaar geleden naar NL verhuisd, anderen tijden, andere regels, moet je die dan maar terug sturen?

Lynn_Nikita schreef:
Ik vind dat dus echt niet kunnen
de kinderen moeten alles voor hun vertalen en regelen
Als je al zolang in een land woont, of het nu NL, belgie, Engeland, Duitsland of where ever is, je hoort als je daar blijft wonen de taal te leren, vind ik

Ben ik met je eens, maar vergeet daarbij niet de vluchtelingen, die niet wilden maar moesten, de gastarbeiders die kwamen om te helpen en soms vanwege de kinderen bleven. Je hebt het over een geheel andere generatie als je het hebt over mensen die 35 jaar geleden naar NL gekomen zijn.

en wat is er mis met dat kinderen dingen moeten regelen voor hun ouders? of het begrijpend moeten maken?
Mijn schoonouders, Nederlanders, snappen absoluut niets van het belastingstelsel, mijn schoonmoeder heeft haar rijbewijs laten verlopen omdat ze niet meer durft te rijden in dit verkeer.... geld pinnen?!?!? dat was geheel een cultuur shock dat er geen dame of heer achter een locket zat en het geld gaf....
en dan heb ik het over veranderingen van de laatste 10 jaar....

en juist de uitbuiters en criminelen, die spreken goed Nederlands, kennen de wetten en regels..

en ik ben verhuisd naar Duitsland, redt me met de Duitse taal buitengewoon goed, maar ik heb ook af en toe zinnen of woorden waar ik over na moet denken, en mijn man ook, en dat wordt er even in het Nederlands overlegd....
en nogmaals verkijk je niet op de Nederlandse taal, die is niet zo eenvoudig.

Mireille

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:17

Moderatoropmerking:
Graag zien we weer dat er ontopic kan worden gepost in dit topic. Het spreken van de taal in het land waarin je verblijft of op vakantie bent zal ongetwijfeld een issue zijn, maar heeft op dit moment geen betrekking tot het onderwerp van het eventuele verbieden van boerka's en niqaab's, het is dus offtopic. Graag weer ontopic, alvast bedankt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:57

Ik kwam vanmiddag nog een dame tegen in een boerka.
Was wel grappig want ze was Chinees (aan haar kinderen te zien).
Ik voel me absoluut niet onveilig als ik vrouwen tegen kom in een boerka. Ik snap het niet, maar ik vind het prima als zij er voor kiezen om dit te dragen.
Er zijn er maar ong. 200 in Nederland, dus de meeste bokkers zullen ze niet tegenkomen, dus dat gevoel van onveiligheid, snap ik niet.
Wanneer is er in Nederland bijv. een overval gepleegd door iemand in een boerka?
Ik vind wel dat iemand in een boerka geen recht heeft op een uitkering. Immers de meeste werkgevers stellen eisen aan een representatief uiterlijk.
Maar volgens mij zijn de dames huisvrouw en zijn zij niet op zoek naar werk/uitkering.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:04

Jesser schreef:
Ik spreek van onderdrukking en vrouwonvriendelijk..

Ik als vrouw zijnde kan me niet voorstellen dat een vrouw opgegroeid in een Westers land als Nederland met westerse maatstaven van ontwikkeling, zich vrijwillig de rest van haar leven in een boerka onderwerpt..

Dus omdat jij je het niet voor kan stellen, gaat jouw mening over burka's ook op voor vrouwen die zo'n burka dragen? Omdat jij je nooit vrijwillig aan een burka zal onderwerpen, doet een vrouw die een burka dat draagt uit onderdrukking?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:45

Onderdrukking, angst misschien, maar het kan ook protest zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er voor iemand die in Nederland woont een andere reden is, maar wie ben ik.

Ik vind het een prima wet, ook voor de veiligheid op straat.

En als dat betekent dat de vrouw in kwestie nu helemaal niet meer naar buiten mag, dan zijn er ook in Nederland genoeg opvangmogelijkheden om haar aan een zelfstandig leven te helpen zonder man.
Naar de man in kwestie is dit een prima signaal dat dit soort mishandeling in Nederland niet geaccepteerd wordt.

In Egypte is er ook een burka-verbod op de universiteit.
Ik las eens in NRC next, dat steeds meer Egyptische dames een burka gingen dragen. Er werd in dat artikel als reden gegeven:
Er worden nog steeds vrouwen geslagen, vermoord en gestenigd uit naam van Islam en aangezien wij geen andere middelen hebben om te protesteren doen wij het door het dragen van de burka: zie hoe onderdrukt ik word.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:05

Nicolletje schreef:
Onderdrukking, angst misschien, maar het kan ook protest zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er voor iemand die in Nederland woont een andere reden is, maar wie ben ik.

Maar misschien is het ook volledig vrijwillig bij het merendeel van die vrouwen :)* En maken een aantal politici en burgers zich hier druk om iets wat helemaal niet aan de orde is..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:33

Als het gaat om 'gevoel':

In die fundamentalistische moslimlanden is het echt niet vrijwillig :) Ik vind het wel goed dat wij dan een signaal geven: "dat willen wij hier niet".

Als het gaat om veiligheid:

Ervan uitgaande dat het geheel vrijwillig gebeurt en het maar om een handjevol burkadraagsters gaat in Nederland, waarom zouden wij (de rest van de 16 miljoen mensen) onze veiligheid dan in gevaar moeten brengen alleen omdat er een paar vrouwen dat ding persé om willen houden?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:01

Nicolletje schreef:
In die fundamentalistische moslimlanden is het echt niet vrijwillig :)

Ah, dus jij bent naar alle fundamentalistische moslimlanden geweest en hebt de vrouwen daar gevraagd of ze met of zonder dwang een burka dragen?

Ik vind het overigens ook een goed plan hoor, een burkaverbod, maar dan wel om het aspect veiligheid, en niet om burkadragers te bevrijden van hun vermeende onderdrukking. Want dat weten we helemaal niet, dat nemen we maar weer even aan.

En stel dat het wél onderdrukking is. Is een verbod dan niet slechts symptoombestrijding?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:24

Liezel1 schreef:
Heb jij persoonlijk ervaring met die bevolkingsgroep die ze de "deur uit stampen"?
Ken je de voorgeschiedenis?

Op beide bovenstaande vragen kan ik "ja" antwoorden en op basis van mijn persoonlijke ervaringen juich ik het alleen maar toe....

Ja, ik heb ze jarenlang lesgegeven en nee, ik vind niet dat je ze zomaar buiten kunt gooien. 90% heeft namelijk geen ander thuisland dan het land waar ze nu wonen. Generaties lang leven ze al in dit land en dan zomaar buiten stampen? Nee, kan echt niet.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:01

Ik ben het Heino eens.

Misschien interressant voor diegene die een meer genuanceerd beeld willen krijgen over de 'boerka' dragende vrouw:

Citaat:
In het kader van de BZ-lezingenreeks ‘DAM naar Buiten’ wil ik u langs deze weg van harte uitnodigen voor een Engelstalige lezing van de Saudische sociologe Mona Al-Munajjed:

‘Saudi Women Today’

Dr. Mona Al-Munajjed is een gerenommeerde Saudische sociologe en is werkzaam als senior adviseur bij het Ideation Centre van Booz & Company in Riyad, Saudi-Arabië.

Veel mensen denken dat vrouwen in Saudi-Arabië weinig rechten hebben en zich daarom niet kunnen ontwikkelen.
Al-Munajjed wil dit beeld nuanceren. Daarbij zal zij zich richten op onderwerpen als sociale ontwikkeling, werkgelegenheid en onderwijs.

Een van de positieve ontwikkelingen in het Saudisch beleid is de toegenomen aandacht voor de toegang van vrouwen aan de arbeidsmarkt. Dit wordt ondersteund door hervormingen in het nationale onderwijssysteem. Deze ontwikkelingen hebben echter niet geleid tot een toename van de participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. Hoe komt dit?

Mona Al-Munajjed zal vertellen waar de uitdagingen liggen en hoe de Saudische overheid en gemeenschap deze zouden kunnen aangaan. Ze zal ons een kijkje gunnen in de dagelijkse realiteit van het leven van een vrouw in Saudi-Arabië.

Ik hoop u te kunnen verwelkomen op 20 oktober a.s. in de Grote Zaal van de Rode Hoed, Keizergracht 102, Amsterdam, van 20.00 uur (zaal open 19.30 uur) tot 21.30 uur. Aansluitend is er een borrel.

Een bevestiging van uw aanmelding zien wij graag voor 17 oktober tegemoet via DAM@minbuza.nl onder vermelding van ‘lezing 20 oktober’. Geef in de mail aan met hoeveel mensen u komt. Deze lezing is gratis toegankelijk.

Met vriendelijke groet,

Gilles Beschoor Plug
Directeur Noord-Afrika en Midden-Oosten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:14

Ja heel leuk, maar dat maakt de burka in die landen nog niet minder verplicht :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:22

Nee, maar het geeft wel een inkijk in de context waarbinnen je de hele burka in Saoudi Arabie kan plaatsen. Een context die in de meeste discussies vaak ontbreekt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:24

Die discussie of vrouwen wel of niet mee mogen doen in de samenleving en arbeidsmarkt is hier alstublieft al voorbij :o
Met alle respect voor hun samenleving daar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:33

Ik ben het met je eens dat we dit topic moeten beperken tot de feitelijke problemen met burkadraagsters in frankrijk of nederland omdat het daar over gaat. Je legde alleen zelf een direct verband met het middenoosten:

Nicolletje schreef:
Als het gaat om 'gevoel':

In die fundamentalistische moslimlanden is het echt niet vrijwillig :) Ik vind het wel goed dat wij dan een signaal geven: "dat willen wij hier niet".

Dus daar zou die inkijk in de context wel weer interessant voor kunnen zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:41

Ik ga slapen :z maar de ene persoon hier reageert op gevoel (ik wil 't niet hier) en de ander op veiligheid en dat maakt de discussie nogal lastig denk ik.

Voor mij persoonlijk is het vooral gevoel.
De vrouwen in het midden-oosten hebben nog een lange weg te gaan en ik vind het nogal moeilijk dat wij als 'vrije' Nederland zeggen, ja tuurlijk dit kan allemaal hier, burka geen probleem.

Voor mij is dat raar, als ik bedenk hoe ver we de afgelopen 100 jaar zijn gekomen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:50

Nicolletje schreef:
Ik ga slapen :z maar de ene persoon hier reageert op gevoel (ik wil 't niet hier) en de ander op veiligheid en dat maakt de discussie nogal lastig denk ik.

Voor mij persoonlijk is het vooral gevoel.
De vrouwen in het midden-oosten hebben nog een lange weg te gaan en ik vind het nogal moeilijk dat wij als 'vrije' Nederland zeggen, ja tuurlijk dit kan allemaal hier, burka geen probleem.

Voor mij is dat raar, als ik bedenk hoe ver we de afgelopen 100 jaar zijn gekomen.

Dat was in deze discussie ook mijn punt. We hebben hard moeten vechten om ook als vrouw erkend te worden, dezelfde rechten en plichten te krijgen en door vrouwen in Burka's te accepteren, is dat een stap terug..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:12

Dat is een heel begrijpelijk standpunt. Alleen, waar ik dan over val is dat er ook vrouwen zijn die er vrijwillig en doelbewust voor kiezen om een burka te dragen. Wie zijn wij dan om hen onze standpunten op te dringen onder het mom van 'vrijheid'? Dat het uit veiligheidsoverwegingen wordt verboden is iets waar ik me best in kan vinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:23

Ann schreef:
Dat is een heel begrijpelijk standpunt. Alleen, waar ik dan over val is dat er ook vrouwen zijn die er vrijwillig en doelbewust voor kiezen om een burka te dragen. Wie zijn wij dan om hen onze standpunten op te dringen onder het mom van 'vrijheid'? Dat het uit veiligheidsoverwegingen wordt verboden is iets waar ik me best in kan vinden.

Precies....

Ik vind het juist een stap voorwaarts, nl algehele acceptatie en niet hokjes politiek... waarbij bij een verbod het tegenovergestelde wordt bereikt, nl helemaal niet meer buiten komen....
het dragen van een broek maakt je niet gelijk aan een man of te wel bepaalt de kleding of men vrij is of niet?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:58

Ja nouja, dat is jouw mening.
In die landen waar een burka verplicht is, zitten niet alleen maar zielige vrouwtjes eronder, maar ook knappe jonge meiden in de laatste mode, vrouwen die gestudeerd hebben, heel intelligent zijn, maar ze kunnen geen kant op in die burka want ze mogen niet met mannen werken/ zichtbaar zijn en hem niet afdoen.

Ik vind het gewoon niet oké als wij zeggen prima joh dat kan hier ook allemaal. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat 'geaccepteerd' moet worden.

Iedereen draagt de consequenties van zijn daden en als wij zeggen wij willen de burka hier niet, dan moeten die vrouwen die geheel vrijwillig zo'n ding dragen de consequenties ook aanvaarden.

Citaat:
Daarop komt een boete te staan van 150 euro en/of een verplichte inburgeringscursus. Wie een vrouw echter dwingt tot het dragen van zulke kleding riskeert een gevangenisstraf van een jaar en een boete van 30.000 euro.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:18

Door iets te verbieden ontneem je mensen een keuze. Als dat uit veiligheidsoverwegingen in een algemeen belang is, kan ik me daar eerder in vinden dan vanuit een persoonlijk standpunt bepalen wat 'goed' is voor anderen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:29

Ik zit niet in de regering dus om mijn persoonlijke reden zal de burka niet verboden worden lijkt me ;) maar het zal wel gegooid worden op veiligheid.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:43

Discussies op Bokt zullen ze inderdaad niet meenemen in hun overwegingen. ;) Ik doelde dan ook op de standpunten die hier voorbij komen en relevant zijn voor déze discussie. :)