Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:04

Dat is ook waar hoor, is een andere kant :j

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:18

Vrijheid van Meningsuiting is wat mij betreft een juridisch begrip. Ga maar even rechten studeren, dan kom je er wel achter.

In de dagelijkse omgang zal je er altijd moeten afwegen of dat het wel zo nuttig is om je recht uit te oefenen. Velen zien de vrijheid eerder als een doel dan als een middel.

Verder geldt het voor uitingen meestal zo dat de uitingen mening van ene persoon over de andere meestal meer zeggen over die ene persoon dan over de andere. Om met wat spreekwoorden te gaan: "Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten", of "wat je zegt, dat ben je zelf".

Dus met die vrijheid blijft gelden: "Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud" ;)

Succes met de discussie ;)

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:21

Yamcha schreef:
Niet delen, je door de strot duwen, want ze hebben recht op vrijheid van meningsuiting, en dus moet het maar van de daken geschreeuwd worden...... hoe vulgair en banaal het ook is, wat er gezegd wordt.
Iedereen praat maar, en niemand luistert.......

En idd: als ík het maar kwijt ben, het gevoel van de ander daarbij doet dan niet terzake. Uitermate egoïstisch in mijn opinie. Wat dat berteft begrijp ik de opmerking van Blue_Eyes heel goed. Soms is het wijs om gewoon even niets te zeggen. Geen mening hebben. Of er wel een hebben, maar die, in het kader van fatsoen en wellevendheid, niet ventileren.

Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel ;)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:59

Niemand hier verder een mening over? Mods?

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:11

Zou wel leuk zijn wanneer er een aantal mods zich in de interessante discussie zou mengen.
Ik loop hier ook vaak tegenaan. Ik vind ook dat niet alles zo maar gezegd kan en mag worden, ook niet onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'. Dit is een vrijheid die we moeten koesteren en niet moeten misbruiken om maar van alles te gaan roepen. Respect voor anderen en nuance zijn toverwoorden wat mij betreft.
Een forum als Bokt met al haar leden zou in mijn optiek een standpunt moeten innemen in bijvoorbeeld de topics over religie en politiek. Discussies hierover zouden inhoudelijk gestuurd moeten worden, daar moet je niet te bang voor zijn. Als ik adverteerde op Bokt had ik mijn advertentie allang ingetrokken als ik had gezien wat er soms ongestraft geroepen wordt. Shockerend hoor!
Hoe zien jullie dit?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:18

Nja. Parallel aan dit topic loopt een topic waarin aangegeven wordt dat er teveel ingegrepen wordt. Zeg het maar.

Ik vind het heel moeilijk om aan te geven waar de grens tussen vrijheid van meningsuiting en schending van recht ligt. Het is niet voor niks dat dat onderwerp regelmatig bij de rechter ligt. Vooral in een politiek debat wordt die vrijheid van meningsuiting van hoge waarde gevonden. Dat is niet alleen het oordeel van de Nederlandse rechter, maar ook van het Europese Hof dat over de fundamentele rechten en vrijheden van mensen oordeelt.

Kijk ik naar de Nederlandse situatie, dan zie ik dat Wilders nog steeds niet is veroordeeld voor de toch wel erg boude teksten die hij roept over bijvoorbeeld de Islam. Naar mijn persoonlijke oordeel gaat hij veel te ver en toont hij dat maar weer aan dat mensen een te kort geheugen hebben en de hele tweede wereldoorlog alweer vergeten. In mijn persoonlijke opinie zou hij op zijn vingers getikt moeten worden en teruggestuurd naar school.

Er is alleen nog geen rechter die dat oordeel bevestigd heeft.

Moet Bokt dan ingrijpen in de vrijheid van meningsuiting, waar nog geen rechter dat gedaan heeft? Ik denk dat we dat als team niet moeten willen. Als er wel een uitspraak ligt kan dat best eens anders worden. Maar tot die tijd denk ik niet dat we het beter moeten willen weten dan de rechterlijke macht.

My two (green) cents.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 23:29

Ik geloof dat men niet zozeer in het algemeen minder strenge regels wil, maar wel wat betreft de HAW en EA topics.

Wat ik er van begrepen heb is dat Wilders niet veroordeeld is omdat het zijn beroep/rol is zijn ongezouten mening te geven over issues. Net als dat een cabaratier verder kan gaan dan de gemiddelde Nederlander. In het geval van de cabaratier ben ik het er mee eens, die zijn niet bedoeld om het volk objectieve informatie te verschaffen, maar vermaak (dat overigens wel weer heel subjectief is :P). Maar bij een politicus moet het mijns inziens draaien om inhoud, en niet om vermaak (denk aan uitspraken als kopvoddentax) en provocatie.

Ik vind het wel een heel goede vraag, of Bokt verder moet gaan dan de rechterlijke macht. Alleen doen ze dat natuurlijk al door persoonlijke aanvallen te bestraffen. Waarom die persoonlijke aanvallen dan wel aanpakken, en generalisaties waarbij je hele groepen aanvalt niet?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:38

Een persoonlijke aanval is veel beter (of, zo je wil: gemakkelijker) te beoordelen dan een generalisatie. Hakken naar op een persoon willen we niet, klaar. Op het moment dat het cyberpesten wordt, waar we nu al een paar keer mee geconfronteerd zijn, grijpen we zelfs heel streng in. Daar heeft vrijheid van meningsuiting geen drol mee te maken.

Op het moment dat je het over een discussie op NM hebt, heb je het juist over het politieke debat dat van groot belang is in een democratische samenleving. Daar past een veel terughoudender beleid, als je de vrijheid van meningsuiting serieus neemt. Maar ik ben de eerste die toegeeft dat de grens tussen hakken op de persoon en hakken op een bevolkingsgroep vaag en ingewikkeld is.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:50

Maar in de politieke topics gebeurt het heel vaak, dat de Mod een bericht verwijderd (en de reacties daarop).
Maar als ik dat bericht dan wel al gelezen heb, dan "kijk" ik toch anders aan tegen deze bokker.
En verder zijn de discussies erg moeilijk te volgen, omdat er een aantal berichten is verwijderd.

Ik vind wel dat een Mod op NM zich eigenlijk niet in de politieke discussies kan mengen of meepraten, omdat de schijn van partijdigheid moet worden vermeden. Soms krijg je namelijk de indruk dat de "tegenpartij" sneller een waarschuwing/sanctie krijgt dan de andere partij.
Naar mijn mening is een Mod een discussieleider en moet hij de discussiepartners hetzelfde behandelen/benaderen en niet meedoen met de discussie.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 23:55

Prrrr schreef:
Een persoonlijke aanval is veel beter (of, zo je wil: gemakkelijker) te beoordelen dan een generalisatie.

Op het moment dat het cyberpesten wordt, waar we nu al een paar keer mee geconfronteerd zijn, grijpen we zelfs heel streng in.

Een generalisatie is toch ook heel gemakkelijk te herkennen? "Alle ***** zijn onbetrouwbaar" of "Elke ***** is een schijnheilige zakkenvuller". Niet zo moeilijk, toch?

Waarom is een hele groep beledigen geen cyberpesten, maar 1 persoon beledigen wel?

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:57

Alles wat wettelijk toegestaan is, valt onder vrijheid van meningsuiting. Sommige mensen voelen zich al beledigd als je raar naar ze kijkt, anderen kun je uitschelden en nog lachen ze er om.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:59

@ Electra63: Dat wordt ook gedaan: als een mod (mogen we alstublieft van 'de mod' af? alle mods zijn individuen) ingrijpt op een topic, is die er zelf niet in actief. Anders komt dat modden niet goed. Nu Karl even minder inzetbaar is, is er dus een extra mod op NM gezocht en val ik in noodgevallen ook in. Niet in dit topic uiteraard, want ik ben hier actief.

Juist op NM wordt heel erg gekeken naar de manier van discussieren, niet naar de inhoud van de posts. Als er op de inhoud van de posts werd gemod denk ik dat veel topics er een heel stuk kaler uit zouden zien. Dan nog kun je discussieren over wat er blijft staan en wat er weggehaald wordt, dat realiseer ik me terdege. Maar er wordt bij het modden niet naar achterliggende meningen gekeken, daar ben ik zeker van.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:00

Of mensen lachen er om, en onder tussen melden ze het aan een Mod om een ander een sanctie aan te smeren.
Ik heb liever dat alles eerlijk gezegd/geschreven wordt en blijft staan. Dan is de ware aard van de desbetreffende bokker eerder bekend.

Edit: dit was een reactie op het bericht van Jantergouw

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 00:02

Jan, los van wat er wettelijk is toegestaan, wat vind je er ethisch/moreel gezien van? Dat alles maar gezegd moet kunnen worden, inclusief beledigingen?

Prrr, ik heb Karl toch meerdere malen mee zien discussiëren in topics waar hij ook modereert, maar dat terzijde.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:02

jantergouw schreef:
Alles wat wettelijk toegestaan is, valt onder vrijheid van meningsuiting. Sommige mensen voelen zich al beledigd als je raar naar ze kijkt, anderen kun je uitschelden en nog lachen ze er om.


Het is alleen een beetje jammer dat dat geen zwart-witte grens is. Bij het bepalen of de vrijheid van meningsuiting geschonden is wordt dat grondrecht altijd afgewogen tegen het recht van anderen. Bijvoorbeeld het recht niet gediscrimineerd te worden, of het recht van privacy.

Die afweging zal afhankelijk van alle omstandigheden van het geval de ene keer richting vrijheid van meningsuiting, de andere keer juist de andere kant op vallen.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:05

Prrrr schreef:
@ Electra63: Dat wordt ook gedaan: als een mod (mogen we alstublieft van 'de mod' af? alle mods zijn individuen) ingrijpt op een topic, is die er zelf niet in actief. Anders komt dat modden niet goed. Nu Karl even minder inzetbaar is, is er dus een extra mod op NM gezocht en val ik in noodgevallen ook in. Niet in dit topic uiteraard, want ik ben hier actief.

Juist op NM wordt heel erg gekeken naar de manier van discussieren, niet naar de inhoud van de posts. Als er op de inhoud van de posts werd gemod denk ik dat veel topics er een heel stuk kaler uit zouden zien. Dan nog kun je discussieren over wat er blijft staan en wat er weggehaald wordt, dat realiseer ik me terdege. Maar er wordt bij het modden niet naar achterliggende meningen gekeken, daar ben ik zeker van.



Ik geloof zeker dat moderators hun best doen en dat het heel moeilijk modden is.
Maar de indruk bestaat wel bij veel bokkers, dat er niet altijd eerlijk gemod wordt.
Maar goed, ik heb dan ook liever dat alle berichten blijven staan, van mij hoeven berichten niet verwijderd te worden.
Al begrijp ik dat dat moeilijk is en niet altijd wenselijk.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:27

Ik denk dat al heel veel kwetsende situaties voorkomen zouden kunnen worden als men zich eens probeert te verplaatsen in de ander.. Dat is bij velen (hier op bokt maar ook in het algemeen) ver te zoeken. Eigen mening kunnen/moeten uiten lijkt belangrijker dan het gevoel/zelfvertrouwen van de ander, en dat vind ik erg jammer.. En mensen die de grens opzoeken om te kunnen zeggen wat zij denken vind ik ronduit egoistisch, want dat is nergens voor nodig. Want ook zonder die uiterste grens moet iemand kunnen zeggen wat hij/zij vind, zoiets heeft nuance, bij velen ver te zoeken tegenwoordig..

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:31

Ik denk niet dat het modereren erbij gesleept moet worden. Het gaat hier over vrijheid van meningsuiting.

Bij wet is het heel makkelijk uiteen gezet, het is alleen mensen-eigen om daar weer van alles bij te verzinnen of om het 180 graden te verdraaien. Ik denk dat dat nooit zal stoppen. Objectiviteit is een lastige zaak.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:37

Prrrr schreef:
Nja. Parallel aan dit topic loopt een topic waarin aangegeven wordt dat er teveel ingegrepen wordt. Zeg het maar.

Ik vind het heel moeilijk om aan te geven waar de grens tussen vrijheid van meningsuiting en schending van recht ligt. Het is niet voor niks dat dat onderwerp regelmatig bij de rechter ligt. Vooral in een politiek debat wordt die vrijheid van meningsuiting van hoge waarde gevonden. Dat is niet alleen het oordeel van de Nederlandse rechter, maar ook van het Europese Hof dat over de fundamentele rechten en vrijheden van mensen oordeelt.

Kijk ik naar de Nederlandse situatie, dan zie ik dat Wilders nog steeds niet is veroordeeld voor de toch wel erg boude teksten die hij roept over bijvoorbeeld de Islam. Naar mijn persoonlijke oordeel gaat hij veel te ver en toont hij dat maar weer aan dat mensen een te kort geheugen hebben en de hele tweede wereldoorlog alweer vergeten. In mijn persoonlijke opinie zou hij op zijn vingers getikt moeten worden en teruggestuurd naar school.

Er is alleen nog geen rechter die dat oordeel bevestigd heeft.

Moet Bokt dan ingrijpen in de vrijheid van meningsuiting, waar nog geen rechter dat gedaan heeft? Ik denk dat we dat als team niet moeten willen. Als er wel een uitspraak ligt kan dat best eens anders worden. Maar tot die tijd denk ik niet dat we het beter moeten willen weten dan de rechterlijke macht.

My two (green) cents.

Het kernwoord in iedere discussie is respect. Als men dat in discussies in het achterhoofd zou houden en de ander met respect zou benaderen dan verloopt een discussie gewoon goed en kan een ieder gewoon zeggen wat hij/zij denkt. Ook al sta je lijnrecht tegenover elkaar.
Helaas gaat het vaak niet zo en in mijn ogen verspeel je je recht op vrijheid van meningsuiting op het moment dat je de zienswijze van de ander(en) niet respecteert.

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:39

Heino schreef:
Ik neem Bokt zodanig serieus dat het deels een afspiegeling van de maatschappij is. Al geloof ik ook wel dat 90% die hier zo'n grote mond heeft, irl die dingen echt niet zal zeggen. Maar vanachter een relatief onbekende nickname op de pc wél. Maar het gedachtegoed is er blijkbaar wel, al zal men het in de ene situatie wél zeggen en in de andere níet.


Ik denk dat je dat niet moet doen. Bokt = internet. Mensen voelen zich veilig achter een computer en zien vaak geen normen en waarden in zoals in het dagelijks leven en passen die dan ook vaak niet toe.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:05

Wat ik op bokt zeg zeg ik in het dagelijkse leven ook, soms helaas dan voor mij.

Verder vind ik dat wat de iemand als schockerend of beledigend opvat, dat soms vaak doorgetrokken wordt naar diens eigen belang of referentiekader en dat is menselijk.

Verder ben ik het erg eens met:

joostvangestel schreef:
Verder geldt het voor uitingen meestal zo dat de uitingen mening van ene persoon over de andere meestal meer zeggen over die ene persoon dan over de andere. Om met wat spreekwoorden te gaan: "Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten", of "wat je zegt, dat ben je zelf".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:19

Heino schreef:
Waarom mag ik niet zeggen dat ik Bokker XY een gigantisch k*twijf vind, maar mag een ander wel zeggen dat Moslims geitenn*ukers zijn?

Je vergeet dat je moslims niet mogen zeggen dat nederlandse vrouwen prutsmutsen zijn, of dat nederlanders minder dan een hond zijn. Ik heb het gevoel dat jij altijd een gekleurd beeld probeert neer te zetten en nu dus weer.

Je mag zeggen wat je vind, dus als ik moslims geitenneukers vind dan mag ik dat zeggen, niet dat ze het zijn.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:37

maikeltje schreef:
Het kernwoord in iedere discussie is respect. Als men dat in discussies in het achterhoofd zou houden en de ander met respect zou benaderen dan verloopt een discussie gewoon goed en kan een ieder gewoon zeggen wat hij/zij denkt. Ook al sta je lijnrecht tegenover elkaar.
Helaas gaat het vaak niet zo en in mijn ogen verspeel je je recht op vrijheid van meningsuiting op het moment dat je de zienswijze van de ander(en) niet respecteert.



+1 +:)+

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:38

Prrrr schreef:
Een persoonlijke aanval is veel beter (of, zo je wil: gemakkelijker) te beoordelen dan een generalisatie. Hakken naar op een persoon willen we niet, klaar. Op het moment dat het cyberpesten wordt, waar we nu al een paar keer mee geconfronteerd zijn, grijpen we zelfs heel streng in. Daar heeft vrijheid van meningsuiting geen drol mee te maken.

Op het moment dat je het over een discussie op NM hebt, heb je het juist over het politieke debat dat van groot belang is in een democratische samenleving. Daar past een veel terughoudender beleid, als je de vrijheid van meningsuiting serieus neemt. Maar ik ben de eerste die toegeeft dat de grens tussen hakken op de persoon en hakken op een bevolkingsgroep vaag en ingewikkeld is.


En wat als er nu een paar marokkanen op Bokt zitten? Is zo'n "politieke" generalisatie dan wel een persoonlijke aanval of cyberpesten?

Kortom, mag je alles over iedereen roepen zolang ze maar niet persoonlijk op Bokt vertegenwoordigt zijn?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:42

Waves schreef:
En wat als er nu een paar marokkanen op Bokt zitten? Is zo'n "politieke" generalisatie dan wel een persoonlijke aanval of cyberpesten?

Kortom, mag je alles over iedereen roepen zolang ze maar niet persoonlijk op Bokt vertegenwoordigt zijn?

Als die zich aangesproken voelen dan mogen ze dat gerust als persoonlijke aanval zien, maar misschien moeten ze zich dan eerder afvragen waarom ze zich aangesproken voelen...

Cyberpesten is zo'n groot woord... Zeggen dat je alle moslims geitenneukers vind, vind ik geen cyberpesten. Hoogstens een ondoordachte uitspraak :+