'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:16

irmaaatje schreef:
Delphi, ben het helemaal met jou eens. Ze zegt zelf dat ze eigenlijk helemaal niets van koeien af weet.. kom op, dan moet je toch beter weten. Dan is je mening dus op helemaal niets gebaseerd

Ik zou zo veel mensen eens willen laten zien hoe het er echt aan toe gaat!!! Wij boeren zijn toch wel vaak de boosdoenders krijg ik het idee :Y). Wat ik helemaal jammer vind is dat de mensen die vaak het hardst gillen, het minst er van af weten. Veel mensen hebben een duidelijke mening over bijv. een melkveebedrijf. Maar wie van die mensen is er al eens daadwerkelijk een dag op een melkveebedrijf geweest???? En heeft de boer eens gevraagd waarom hij bepaalde dingen zo doet en niet anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:17

Delphi schreef:
_Chanel_ schreef:
Klopt. Ik zie (behalve 1 bedrijf die echt super is) niets anders als wat er in het artikel staat. 1 bedrijf moet gewoon per direct stoppen naar mijn mening en de andere bedrijven kunnen alles flink beter doen. klauwen bekappen gebeurt daar wel maar veels te laat, DA komt wel maar veels te laat en dat soort dingen die ook niet aan het welzijn van de koeien bijdraagt.

Hoeveel bedrijven zijn dat dan in het totaal waar je het over hebt? Ben je op elk bedrijf dus echt al eens geweest om te kijken hoe het daar aan toe gaat? Heb je de boer al wel eens gevraagd waarom hij bepaalde beslissingen neemt of juist niet?

Klauwen bekappen gebeurt er te laat zeg je. Om de hoeveel tijd worden ze bekapt?? Een stukje er boven zeg je nog dat je er weinig verstand van hebt en niet weet hoe vaak dat moet gebeuren. Ik wil je niet aanvallen, maar soms spreek je je zelf tegen.

Heb je uberhaubt al eens een dag op een melkveehouderij meegelopen??? Eigenlijk zou je eens op wat andere bedrijven moeten kijken. Ik ben benieuwd of dat je mening een beetje bijsteld. Je hebt natuurlijk recht op je eigen mening. Maar de dingen waar je mee komt (die koe die lag dood te gaan, tot de knieeen in de stront) gebeuren volgens mij echt niet op een gemiddeld bedrijf. Dat zijn dan echt de rotte appels.

Waar ik het over heb werden de klauwen 1x in de 5 jaar bekapt. Toen ik vroeg waarom zo weinig zei hij dat het niet echt nodig was. Toen ik overal bloed zag liggen zei hij ja dat is normaal dat is een zweer ( klopt ook) maar toen ik zei waarom hij dat niet eerder deed omdat ze al zo lang kreupel liepen zei hij dat het geen watjes zijn.

Ik ben op meerdere bedrijven geweest ( stuk of 10) en op die slechte heb ik 1,5 jaar lang elke dag meegelopen tot ik ergens anders kwam en mijn ogen open gingen hoe die boer met zijn koeien omging.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:19

Ik had alleen de kop van het bericht nog maar gelezen en ik wist al dat het van wakker dier was.. Die mensen moeten zich beter inlezen. Met duidelijkere stukken komen. Het enige wat die organisatie doet is boeren de grond in trappen..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:19

irmaaatje schreef:
_Chanel_ schreef:
oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!

En wat heeft dat volgens jou met de gezondheid van de koeien te maken?

Inderdaad! Stel dat je een keurig bedrijf hebt die dagelijks de voetjes van hun koeien masseren en ze brokjes brengen aan hun ligmatras. Maar toch heb je ondanks de goede verzorging één koe met flinke mastitus. Die koe wordt per ongeluk meegemolken op de tank en die tank lever je af. Dan heb je ook een probleem. Dat hoeft dus inderdaad niets te zeggen over de verzorging van de koeien.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:20

Chubby schreef:
Wittepit, dank voor je keurig genuanceerde bericht! Je hebt vele malen duidelijker beschreven wat ik wilde zeggen in mijn post :D

Nouja, zoals ik al zei: ik vind het een lastig iets. Iedereen weet wel voorbeelden daar waar het wèl goed, of juist veeel erger is, maar het gaat denk ik toch om het grote geheel. En er zijn toch veel dingen standaard waarvan het in het belang van de dieren zou zijn als er kritisch(er) naar gekeken zou worden.
Ik ben niet vies van een lekkere biefstuk, draag leren schoenen (en rijlaarzen, en heb leren zadels, hoofdstellen etc) en verorber heel wat melkproducten van melk tot kaas met liefde. Ik heb dat het liefst van een koe die haar leven in ieder geval koe-waardig door heeft gebracht!
In mijn beoordeling trek ik toch regelmatig paralellen met die andere grote grazers waar ik gek op ben, en denk dan: ze lopen in kuddes, en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking. Dat zijn basale dingen waar het bij paarden toch regelmatig aan ontbreekt. Ik zie mijn paarden graag in een schoon bed stro, maar weet eigenlijk niet of ik mijn paard daar -buiten het knabbelaspect om- ook echt een plezier mee doe. En daar waar we van een koe een onnatuurlijke melkopbrengst verwachten, binden we een zadel op een paarderug om te rijden.
In grote lijnen denk ik dat veel koeien het best heel aardig hebben, maar wees gewoon nooit blind voor verbeterpunten, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:20

irmaaatje schreef:
_Chanel_ schreef:
oh en dat slechte bedrijf heeft heel lang geen melk mogen verkopen omdat er iets met een bepaalde telling was ofzo en dat was te hoog en daarom moest de melk weggegooit worden dat heeft echt heel erg lang geduurtt!

En wat heeft dat volgens jou met de gezondheid van de koeien te maken?

dat wou ik gewoon even melden. Heb je een slak nodig?

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:21

Het is idd jammer dat heel Nederland niet beter weet dan wat wakker dier roept. Wij hebben zelf ook een melkveebedrijf met momenteel 140 koeien op de melk en ong 150 in de opfok. Zeker de koeien die op de melk staan zien we iedere dag 2x omdat we zelf melken, loopt er een moeilijk wordt zij de volgende dag gelijk behandeld en ong 1x per maand komt de bekapper om de andere koeien onder hande te nemen. We hebben zelfs een opstartgroep, koeien die afgekalft hebben verblijven er minimaal 1 week en koeien die niet helemaal lekker zijn. Ze kunnen de hele dag op het stro liggen voor meer comfort ( als je zelf ziek bent wil je ookvertroeteld worden) en kunne we ze beter in de gaten houden.

Ik heb laatst iemand van wakker dier persoonlijk gesproken, die stond op straat onzin te verkopen. Dus die heb ik gevraagd of zij wel eens op een of meerdere bedrijven is geweest om ook te weten wat ze verteld. Ze verkondigde dat wij als niet bio boeren te veel anti biotica enzo gebruiken. Dus heb ik haar met publiek en al verteld hoe het komt dat wij juist minder anti biotica gebruiken ( zitten in diverse studiegroepen met verschillende soorten boeren en gebruiken in vergelijking van alle stallen erg weinig.) Heb haar gelijk uitgenodigd om eens op bezoek te komen, maar helaas tot op heden....

Momenteel is ons bedrijf nog niet helemaal geschikt voor het ontvangen van groepen, moeten nog een heel stuk opnieuw verharden zodat je overal zonder slootje springen kan komen ;-) en de serre bouwen we nog om zodat we daar voorlichting kunnen geven, maar nu hebben we al wel af en toe mensen die komen kijken. We hopen dat straks verder uit te kunnen breiden want laten zien is beter dan horen via de media.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:25

Delphi schreef:
irmaaatje schreef:
Delphi, ben het helemaal met jou eens. Ze zegt zelf dat ze eigenlijk helemaal niets van koeien af weet.. kom op, dan moet je toch beter weten. Dan is je mening dus op helemaal niets gebaseerd

Ik zou zo veel mensen eens willen laten zien hoe het er echt aan toe gaat!!! Wij boeren zijn toch wel vaak de boosdoenders krijg ik het idee :Y). Wat ik helemaal jammer vind is dat de mensen die vaak het hardst gillen, het minst er van af weten. Veel mensen hebben een duidelijke mening over bijv. een melkveebedrijf. Maar wie van die mensen is er al eens daadwerkelijk een dag op een melkveebedrijf geweest???? En heeft de boer eens gevraagd waarom hij bepaalde dingen zo doet en niet anders?

Beter kan je het niet zeggen, ik ben het helemaal met je eens!
Maarja, je kan het wel honderd keer vertellen, en die mensen uitnodigen maar ze durven toch niet langs te komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:26

ghisje schreef:
Het is idd jammer dat heel Nederland niet beter weet dan wat wakker dier roept. Wij hebben zelf ook een melkveebedrijf met momenteel 140 koeien op de melk en ong 150 in de opfok. Zeker de koeien die op de melk staan zien we iedere dag 2x omdat we zelf melken, loopt er een moeilijk wordt zij de volgende dag gelijk behandeld en ong 1x per maand komt de bekapper om de andere koeien onder hande te nemen. We hebben zelfs een opstartgroep, koeien die afgekalft hebben verblijven er minimaal 1 week en koeien die niet helemaal lekker zijn. Ze kunnen de hele dag op het stro liggen voor meer comfort ( als je zelf ziek bent wil je ookvertroeteld worden) en kunne we ze beter in de gaten houden.

Ik heb laatst iemand van wakker dier persoonlijk gesproken, die stond op straat onzin te verkopen. Dus die heb ik gevraagd of zij wel eens op een of meerdere bedrijven is geweest om ook te weten wat ze verteld. Ze verkondigde dat wij als niet bio boeren te veel anti biotica enzo gebruiken. Dus heb ik haar met publiek en al verteld hoe het komt dat wij juist minder anti biotica gebruiken ( zitten in diverse studiegroepen met verschillende soorten boeren en gebruiken in vergelijking van alle stallen erg weinig.) Heb haar gelijk uitgenodigd om eens op bezoek te komen, maar helaas tot op heden....

Momenteel is ons bedrijf nog niet helemaal geschikt voor het ontvangen van groepen, moeten nog een heel stuk opnieuw verharden zodat je overal zonder slootje springen kan komen ;-) en de serre bouwen we nog om zodat we daar voorlichting kunnen geven, maar nu hebben we al wel af en toe mensen die komen kijken. We hopen dat straks verder uit te kunnen breiden want laten zien is beter dan horen via de media.

Klinkt als een prachtig bedrijf! Dan zijn onze aardappelen en uien maar saai ;) En dan vraag ik me af of die persoon van wakker dier uit jouw verhaal ooit wel eens een koe van dichtbij gezien heeft? Die mensen baseren hun mening vaak puur op artikelen of op hetgeen wat hun verteld wordt. En dat zijn juist de slechte bedrijven, de rotte appelen. Mensen zijn vaak zo onwetend. Net als dat voorbeeld van de antibiotica. Mensen snappen niet dat als jullie een koe aan de antibiotica zetten, jullie die niet mee mogen melken op de tank. Dus dat is dan ook iets waar je als boer voor waakt en wilt voorkomen... toch?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:27

@Ghisje: ga zo door! Want er is zoveel onbekend, en onbekend maakt onbemind. Zo te lezen hebben jullie de boel goed voor mekaar.
Flauw dat diegene van wakker dier niet op je uitnodiging is ingegaan. Dat bevestigt wel een beetje dat ze toch niet helemaal weten waar ze over praten...

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:31

ghisje schreef:

Dat is toch super, en zo zijn er veel meer van dat soort bedrijven.
Maar waarom wil niemand die zien, dat is zo jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:45

ik snap niet waarom ik perse op een ander bedrijf moet kijken terwijl ik weet hoe het wel moet?

BTW: Die koe had echt afgemaakt moeten worden. Beest kon niet meer staan, niet meer eten, niet meer drinken, kon eigenhandig helemaal niet meer bewegen, snot kwam overal uit, beest kreeg geen lucht en lag maar te piepen en heel dik slijm op te hoesten, beest mocht niet de stal in ( besmetting???) maar mocht ook een leegstaande stal niet in al was dat wel te doen met de trekker, beest kreeg zwarte plekken op haar huid ( en nee die zaten er eerst niet). Ik weet echt wel wanneer een dier doodziek is hoor. Andere boeren die daar kwamen en dat beest zagen zeiden ook direct afmaken. Dus denk niet dat ik een idioot ben die echt helemaal niks weet.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:33

Delphi schreef:
YankeeBoy schreef:
Ik heb, ik zeg het eerlijk, niet zo'n hoge pet op van boeren, gewoon door degenen die ik ben tegengekomen.
Dit lijkt me echter wel heel overdreven, kan me niet voorstellen dat het er zo aan toe gaat. Prima als er aandacht gevraagd wordt voor dit soort dingen, maar dan wel graag met correcte cijfers

En dat is nu zo jammer! Je scheert zo iedereen over één kam. Natuurlijk zijn er bedrijven die ronduit slecht met hun vee omgaan, maar er zijn ook bedrijven die echt helemaal super met hun vee omgaan. Ik denk zelf dat de middenmoot gewoon netjes hun vee verzorgt. Vergeet niet dat het ook hun inkomsten zijn. Het grootste percentage boeren ziet volgens mij hun vee echt wel het liefste gezond en tevreden rondlopen hoor.

Dus je hebt ook geen hoge pet van 'ons' op, terwijl wij geen vee hebben. Maar we zijn wel boer, akkerbouwers om precies te zijn ;) Het is gewoon jammer dat de rotte appels het voor de andere verpesten. Zo heb je ook mensen die hobbymatig paarden houden maar wel hun paarden mishandelen, houd ik ook niet van. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen hoge pet op heb van mensen die hobbymatig paarden houden.

Andersom hoor je het vaak niet als een bedrijf juist super met zijn dieren omgaat. En daarbij denk ik dat de mensen met de grootste mond hierover (in het algemeen hoor), niet eens een dag op een melkveehouderij hebben doorgebracht. Dan kun je ook geen goede mening hierover geven vind ik.

Ik heb het hier over veeboeren, akkerbouwers hebben hier niets mee te maken.
En ja, misschien generaliseer ik door mijn ervaringen, maar dat neem niet weg dat ik sowieso iets heb tegen bedrijven waar dieren worden uitgebuit voor de mens, daar is mijn mening ongetwijfeld door gekleurd.
Dus ook de boeren die volgens de maatstaven wel goed zijn voor hun dieren & dat heeft dan weer niets te maken met over 1 kam scheren

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:08

YankeeBoy schreef:
Ik heb het hier over veeboeren, akkerbouwers hebben hier niets mee te maken.
En ja, misschien generaliseer ik door mijn ervaringen, maar dat neem niet weg dat ik sowieso iets heb tegen bedrijven waar dieren worden uitgebuit voor de mens, daar is mijn mening ongetwijfeld door gekleurd.
Dus ook de boeren die volgens de maatstaven wel goed zijn voor hun dieren & dat heeft dan weer niets te maken met over 1 kam scheren

Snapte ik ook wel ;) alleen je noemt boeren in het algemeen en dat zijn wij ook. Ik wil eigenlijk zeggen dat ik het jammer vind dat door enkele negatieve ervaringen/verhalen alle boeren die negatieve stempel opgedrukt krijgen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:18

_Chanel_ schreef:
ik snap niet waarom ik perse op een ander bedrijf moet kijken terwijl ik weet hoe het wel moet?

BTW: Die koe had echt afgemaakt moeten worden. Beest kon niet meer staan, niet meer eten, niet meer drinken, kon eigenhandig helemaal niet meer bewegen, snot kwam overal uit, beest kreeg geen lucht en lag maar te piepen en heel dik slijm op te hoesten, beest mocht niet de stal in ( besmetting???) maar mocht ook een leegstaande stal niet in al was dat wel te doen met de trekker, beest kreeg zwarte plekken op haar huid ( en nee die zaten er eerst niet). Ik weet echt wel wanneer een dier doodziek is hoor. Andere boeren die daar kwamen en dat beest zagen zeiden ook direct afmaken. Dus denk niet dat ik een idioot ben die echt helemaal niks weet.

Volgens mij noemt niemand hier je een idioot hoor! Ik zeg ook niet dat je niets weet, alleen gaf je zelf aan dat je niet veel verstand van koeien hebt. Natuurlijk zou iedereen gezien hebben dat dat beest doodziek was. Alleen denk ik dat je zo'n situatie bijna nergens tegenkomt. Dat is gewoon een boer die niets om zijn vee geeft. Ik denk dat 99% van de boeren dat beest af had laten maken i.p.v. het onnodig te laten lijden.
Dat is hetzelfde dat je wel eens hoort dat er zo'n ernstig verwaarloosd en mishandelt paard gevonden wordt. Dat zijn gewoon op zich zelf staande schrijnende situaties, waar hard tegen opgetreedt moet worden.

En waarom ik je eens het bedrijf van onze buren wil laten zien? Omdat jij letterlijk zegt dat jij vindt dat alles in het artikel klopt en jij om je heen niets anders ziet. Ik zou je eens met eigen ogen willen laten zien dat het ook anders kan en dus ook gebeurt. Ik vind het jammer dat er zoveel negatieve verhalen over o.a. melkveebedrijven zijn die vaak niet eens kloppen. Mensen oordelen vaak zo snel, zonder dat ze weten wat er daadwerkelijk gebeurt en waarom.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:02

_Chanel_ schreef:

De eerste zin geeft precies aan waarom je op andere bedrijven moet kijken, je weet hoe het wel moet maar je weet niet dat het op de meeste bedrijven ook zo gaat. Ik weet niet waarom je zo fel reageert op de tegen reacties die je krijgt, maar ik vind het een beetje vervelend.
Over dat verhaal van die koe, ja als dat echt zo is dan hadden ze haar wel eerder moeten laten inslapen. Een koe die niet gezond is mag ook niet geslacht worden, de overheid helpt het dus een beetje in de hand dat koeien die eigenlijk afgemaakt moeten worden omdat ze een dusdanige ontsteking hebben of zo iets dergelijks, dus simpelweg niet afgemaakt mogen worden. Een koe die geslacht mag worden moet zelf de vrachtwagen op kunnen lopen.
Die koe waar jij het over hebt, om die binnen te leggen is helemaal het slechste wat je kan doen. Ze moet makkelijk opgetakelt kunnen worden, en omgerold kunnen worden. Vaak in de meeste stallen is daar de ruimte niet voor, bovendien hebben ze buiten de meeste grip. En dat is heel erg belangrijk omdat ze die zo ontzettend hard nodig hebben omdat ze al slecht terbeen zijn. Binnen kun je ze in het stro leggen, maar ook daar hebben ze minder grip als buiten. Een koe voelt zich in koude tempraturen prettiger als in warme tempraturen. Er is wat van te zeggen dat als de koe ziek is hij beter warm kan liggen. Maar je kan haar nog beter een dek op doen, dan binnen in de stal leggen.
Je bent geen idioot die niets weet, maar je zegt wel zelf dat je eigenlijk niets van koeien afweet. Nou bied ik jou de mogelijkheid aan om de veehouderij eens door een andere bril te bekijken, maar dan wil je dat niet. Zou je eens willen uitleggen waarom precies niet?

annastasia

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:04

In zo'n geval had k denk ik zelf het dier maar even geeuthanaseerd....
Ik kan daar dus echt niet tegen dat iemand er niets aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:23

annastasia schreef:
In zo'n geval had k denk ik zelf het dier maar even geeuthanaseerd....
Ik kan daar dus echt niet tegen dat iemand er niets aan doet.

Dat wilde ik dus ook doen maar helaas. Na een hele rel is dat beest wel afgemaakt.

Die koe KON trouwens binnen ook verplaatst worden. Hij heeft nl hele grote schuren met kleine stallen erin maar in het midden (gangpad) had dat beest makkelijk kunnen liggen en de trekker had er aan alle kanten ook nog langs gekunt. Binnen was wel beter voor die koe want er kwamen toen andere boeren zich ermee bemoeien en die vonden ( op de 2de dag van de ziekte) dat het beest naar binnen moest) en later dat het beest direct afgemaakt moest worden maar deze boer wilde dat niet en wilde wachten tot die koe ooit weer zou kunnen staan zodat die wel naar slacht kon...

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:41

Het klopt idd dat we liever geen koeien op de pijnstillers enzo willen. Want een koe geeft gm 30 tot 40 liter per dag, en dan te bedenken dat we voor elke liter ong 30ct krijgen. Dus dan lopen we per dag bij 35 liter € 10,50 mis omdat de melk niet meekan. Maar de koe eet en kost wel iedere dag geld.
We hebben ook wel eens een koe die niet meer op kan staan, meestal net na afkalveren. Maar met een suikeroplossing krijgen we ze vaak wel overeeind. En idd anders is het geen fraai gezicht, maar dan wordt de koe naar buiten of het stro gesleept en wordt de dierenarts gebeld voor inslapen. Ik heb nl van mijn vriend geleerd dat je op die momenten voor de koe moet denken en niet wat je zelf het liefste zou zien. De koe heeft pijn en ligt op de verkeerde plek, dan snel handelen en afwikkelen. Menselijk nadenken komt erna wel.
We proberen de koeien die ziek worden die we niet beter kunnen maken ( er komt altijd eerst een dierenarts aan te pas maar bv een lebmaagdraaiing wat bijna nooit goed komt) zo snel mogelijk bij de slachter te krijgen. Lijden is voor ons iets wat we liever niet willen.
Maar dat gelt voor de meeste boeren. Buitenstaanders snappen vaak niet dat als wij niet goed zijn voor onze dieren dan zijn de dieren niet goed voor ons.

Zo zien we het liefst ook de koeien buiten, maar met de wetgeving moeten we daar te veel geld voor betalen. Maar aan de andere kant met die hitte van afgelopen zomer, het dak wordt gekoeld, ventilatoren in de stal en regelmatig een douche als ze in de wachtruimte staan voor het melken. Nee hoor die koeien komen niets te kort.

Ben blij te horen dat ik goede berichten terug krijg. We hebben nog een hoop aan te passen en te verbeteren, maar we zijn al op een hele goede weg. Dus wie weet kunnen we in 2011 wel een boktrondleiding over de verschillende koeienbedrijven houden. Ik geef er graag een bij ons. Trouwens ook wel grappig, mijn paard staat nu als enige paard op de boerderij, maar wel tussen de kalfjes en overdag alleen in de wei. Dacht altijd hij vereenzaamd maar tegendeel hij vind het heerlijk, kan alles om zich heen gadeslaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:09

Wát een belachelijk bericht, aan hoeveel 'regeltjes' moet een boer zich tegenwoordig wel niet houden. De kosten lopen de spuigaten uit en melkprijs daalt steeds verder! :n

Ook wij hebben zo'n 90 melkkoeien en hebben echt niet zoveel kreupele koeien, eigenlijk bijna niks! Natuurlijk heb je er altijd wle een enkeling tussenzitten die een zeer poot heeft, maar deze worden bij ons altijd behandeld.

ghisje schreef:
Trouwens ook wel grappig, mijn paard staat nu als enige paard op de boerderij, maar wel tussen de kalfjes en overdag alleen in de wei. Dacht altijd hij vereenzaamd maar tegendeel hij vind het heerlijk, kan alles om zich heen gadeslaan.

Mijn pony ook, hij vindt het heerlijk! :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:51

Ik heb hier toevallig net college over gehad tijdens het vak Health Welfare Management voor mijn studie Dierwetenschappen.

helaas liggen de cijfers inderdaad vrij hoog, maar er word ook veel onderzoek gedaan hoe het komt en hoe het verholpen kan worden, maar ook dat de ene aandoening de andere niet is en wat nu daadwerkelijk de "welfare impact" is. Overigens zijn de percentages niet op 1 moment, maar meer over een periode.

Ook kwam in het college naar voren dat vaak al tot een maand of 3 van tevoren in de melkproductie kunnen zien dat er wellicht sprake is van een subklinische (dus niet zichtbare) aandoening die zich later kan uiten tot een klinische aandoening.

Ach, en tja, wakker dier heb ik zowiezo geen hoge pet van op. Die roepen alleen maar en doen verder maar weinig, maar in dit geval banketstaaf ze helaas niet helemaal uit hun nek.

Voor de geintresseerde: twee wetenschappelijke artikelen die ik heb moeten lezen over dit onderwerp:
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... archtype=a

en

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... archtype=a

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

Delphi schreef:
irmaaatje schreef:

'jullie boeren' moeten eens de feiten onder ogen gaan zien. En dat is dat er veel te veel dierenleed is in jullie sector. En ja, ik weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb veehouderij gestudeerd en ik studeer nu diergeneeskunde. Hoeveel procent er mastitis heeft boeit mij niet eens zoveel, je moet kijken naar het grotere geheel. En dat is dat het een hele slechte ontwikkeling is dat koeien steeds verder worden doorgefokt, gespecialiseerd en boven alles: bijna nooit meer buiten komen. Ik heb het dan ook niet over jouw bedrijf, dat zal vast een prima bedrijf zijn. Maar je moet niet gaan spreken voor de hele sector, want dan sluit je je ogen voor een hele hoop dierenleed. Nogmaals, ik wéét waar ik het over heb. Dierenleed is onder geen enkele voorwaarde goed te praten, niet 1.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:54

Tja Christel je hebt een punt met dat de koeien bijna nooit meer buiten komen, maar daarvoor moet je niet bij de boeren zijn... ( dan spreek ik uit eigen ervaring dus voor mijn boerderij) Het is de overheid die het financieel gezien niet meer mogelijk maakt om de koeien buiten in het gras te hebben lopen. Wij hebben de mogelijkheid, zouden het graag willen, maar als we ze buiten laten lopen moeten we volgens de regels van de regering veel mest afvoeren omdat we dan procentueel veel minder op het land mogen rijden dan wanneer de koeien binnen staan. Afvoeren kost veel geld, ( enigsinds raar want bemesten met kunstmest mag wel 8)7 )en onze hypotheek voor het bedrijf bij de bank moet ook betaald worden van de wat belabberde opbrengst van de melk. Het is niet voor niks dat ik verplicht bij een werkgever geld bij moet verdienen om een bestaan te hebben.

De meeste in deze post praten voornamelijk over hun eigen bedrijf en ook voor ons is het heel lastig om andere bedrijven zover te krijgen dat het diervriendelijke bedrijven zijn. Want wij doen er veel aan om mastitus te voorkomen en hebben door aanpassingen van weinig nog minder gemaakt. Maar dat "slechte"bedrijven dit getal omhoog halen daar kunnen wij niets aan doen.
De wereld is zelfs zo cru, onze melk ondanks de koeien op stal, had dezelfde hoge omega 3 waarde als van koeien in de wei. Maar omdat die van ons binnen staan mogen wij niet mee leveren aan die grasmelk tenzij ze er een tekort aan hebben??? Vandaar dat we van "'de" nederlandse melkproducenten zijn overgegaan naar Belgie, nu drinken ze in Parijs onze melk :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:59

ik denk eigenlijk wel dat er in de paardenhouderij ook ontzettend veel paarden rondlopen met hoefproblemen door dezelfde oorzaak?

wat ik wel jammer vind is dat de boer tegenover onze stalling zijn koeien sinds dit jaar ook binnen houdt.
verhaal gaat in elk geval rond dat hij nu 5x gras van het land kan halen en anders 3x
om mij mag hij 3x gras er af halen en dat de koeien zelf die andere 2x lekker op eten :D

tja... hij heeft een hele mooie grote stal,maar als ik dan langs fiets en ik zie dat groene gras en al die koeien die met zijn alleen op een rijtje naar buiten staan te turen.... :n

maar goed, melk is ook voor kalfjes en niet voor mensen!
en nee ik ben geen veganist of hoe dat ook heet

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:02

De boer waar mijn paard staat is ook super zuinig juist en netjes op zn koeien.
Wat mij betreft zou het daar zelfs biologische melk mogen heten.. Maar ja.. dan moet ie biologisch voeren etc etc etc.
Die melkkoeien van hem hebben een gouden leventje. Genoeg ruimte, genoeg buitenlucht en goed voer/hooi.
Heb er wellicht niet veel verstand van, maar ik denk idd niet dat dit opgaat bij iedere veehouderij met koeien..
Waar dat wel gebeurt: flinke boetes uitdelen?