Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:04

verootjoo schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal als je als vrouw zijnde stopt of mindert met werken als er kinderen komen. Mijn moeder is gestopt met werken toen haar eerste kind werd geboren. Ik vond dat heel prettig. Mijn moeder was altijd thuis als ik thuis was, en ik ben nooit naar de kinderopvang geweest. Ik zou het zelf ook doen als ik een kind heb. Nu werken mijn vriend en ik beide. Als we het financieel redden zou ik ook veel minder gaan werken met een kind.
En al heb je geen kind. Iedereen moet toch zelf weten of hij werkt of niet? Als het financieel te behappen is lijkt het me prima. Het lijkt me dan wel logisch dat degene die het minste werkt, voor het hele huishouden/boodschappen/eten zorgt :)

Overigens vind ik het niet 'niet meer dan normaal dat de vrouw stopt met werken'. Ik vind het wel meer dan normaal dat beide ouders ruimte maken in hun leven wanneer zij daar een kindje in verwelkomen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:05

Toen er bij ons kinderen kwamen ben ik van bijna full-time naar 2 dagen per week werken gegaan.
Toen ik een volledig salaris kreeg was het aan het einde van de maand op, nu ik 2 dagen per week werk is het ook op, maar ik heb niet het idee dat we het nu veel minder hebben :)
Ik ben van mening dat als er kinderen komen je keuzes moet maken en niet en-en-en moet willen, dat kan wel weer als de kinderen groter worden, de eerste jaren zijn zij het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:06

114677 schreef:
Yamcha schreef:
Als je nou alleen al leest, hoeveel mensen het heel fijn vonden dat hun moeder koos voor het moederschap...... zegt dat ook niet iets?? Hoe egoïstisch is zo'n moeder dan?

ja, ik ben mijn moeder echt heel dankbaar dat ze heeft gekozen voor het moeder zijn, als ik uit school kwam kon ik meteen mijn verhaal kwijt en als er wat was dan was ze er atlijd, anders als bij men neefje en nichtje die altijd in de bso zaten en moesten wachten tot 17:00 tot ze wat aan hun ouders konden vertellen

Ik ben mijn moeder daar ook dankbaar voor :) Ik ben dol op haar.

Kaka

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:09

Mijn beide ouders hebben altijd meer dan fulltime gewerkt met een eigen bedrijf. Ik ben echt niet minder dol op hen. Fulltime werken impliceert geen slecht moederschap, net zoals thuisblijfmoeder zijn niet egoistisch is.

tones

Ik ben juist blij dat ik niet hoef te werken,
mijn kinderen niet naar de creche, naschoolse opvang of een ander bewaar adres hoeven,
maar er zelf voor ze te zijn.

Mijn tijd komt wel weer als ze groter zijn..........

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:09

Ik vind het nogal irritant dat er maar aannames over mijn denken worden gemaakt terwijl vrijwel alle aannames die hier worden gemaakt a) nergens op gegrond zijn en b) fout zijn. Ik merk ook goed in de reacties dat de OP niet goed wordt gelezen, maar dat is bokt he.

Nogmaals: tegen tijdelijk stoppen met werken of parttime werken heb ik niks. En als vader zoveel verdient dat het aan niemand iets ontbreekt is dat ook geen probleem. Maar bij de meeste gezinnen is het volgens mij zo dat wanneer een partner besluit niet te werken er dan financieel minder mogelijk is.
En daar kán het gezin onder lijden.

Natuurlijk hoef je geen mening te hebben over andermans leven, maar je weet zelf ook wel dat iedereen wel ergens een mening over heeft zonder het hele verhaal te kennen. Zonder mening is het ook lastig discussieren. ;)

Mijn ouders hebben altijd gewerkt en ik kan toch echt niet zeggen dat ik daaronder geleden heb. Ik had een hele fijne oppas en mijn moeder was vrijwel altijd thuis als ik uit school was en ook wanneer ik ziek was. Het een sluit het ander niet uit.

spatter

Ik vind het egoistisch als beide blijven werken en geen tijd inruimen voor de kinderen.
Opa en oma opzadelen met hun kroost omdat ze er zelf geen tijd voor hebben vanwege drukke baan.
Je hoeft geen kinderen te nemen hoor!

Als je kinderen krijgt hoort daar bij dat ze zorg nodig hebben en die ligt in eerste plaats bij vader en moeder.
Het is veel belangrijker dat kinderen met hun ouders zijn als dat ze dure kado's en vakantie's krijgen.

Ik denk dat een vrouw zo goed is als moeder omdat juist een vrouw in staat is om tig dingen tegelijk te doen wat je wel nodig hebt in een huishouden met meerdere kinderen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:10

@kaka: idd het is maar net wat je gewend bent.

@TS: wat jij thuis meekrijgt is een manier, maar niet de manier. Er is geen DE manier omdat iedereen anders is en anders over de situatie denkt. Veroordeel alleen mensen niet te snel omdat jij het niet zo gewend bent.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:11

Ik ben ook egoïstisch, ik teer ook op de zak van manlief. Nou wil hij dat zelf gelukkig net zo graag als ik, dus dat scheelt alweer.

Toen wij nog in Nederland woonden, werkte ik omdat we het anders niet konden redden. Maar ik vond het verschrikkelijk, wilde het liefst zelf voor mijn kinderen zorgen.
Nu, in Duitsland, zijn de financiën zo verbeterd, dat ik thuis kan blijven en ik vind het heerlijk. En vervelen? Nee, geen moment. Ik heb drie kinderen, 5 paarden, 4 honden, katten, een papegaai en nog wat knaagdieren, dus ik krijg mijn tijd wel vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:12

Raiza schreef:
Ik blijf het wel apart vinden dat er altijd maar vanuit gegaan wordt dat de vrouw thuis blijft als er kinderen zijn... waarom de man niet?

Mijn man zei vroeger altijd met een lach: "Zorg jij maar dat je goed studeert en een goede baan hebt, dan blijf ik wel thuis om het huishouden te doen".
Nou werken we allebei 40 uur en hebben we een hulp in de huishouding ;)

Mijn vader heeft ook wel eens gezegd dat hij wel thuis wou blijven als mijn moeder de kost verdiende :D

Vond het zelf vroeger ook heel fijn dat mijn moeder altijd thuis was.. Kom je thuis van school, dan is er iemand waar je je verhaal aan kwijt kan.

Zelf zou ik gewoon parttime gaan werken, 2-3 dagen, afhankelijk van wat mogelijk is.. Ook heb ik straks als het goed is werk waarbij thuis werken een optie is :j

Brainless

@Dorientjuh
Toch zeg je duidelijk in je OP dat je, thuiszittende vrouwen die teren op het geld van hun man, egoïstisch vindt.

Lante

Ik vind dat iedereen dat zelf maar moet weten. Als mensen op één salaris rond kunnen komen en hiervoor kiezen dan zal mij dat worst zijn (misschien wel beter zelfs met oog op de werkloosheid). Ook met huisMANNEN heb ik geen problemen. Met mensen die in de WW/bijstand zitten en niet willen werken heb ik wel problemen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:14

Brainless schreef:
@Dorientjuh
Toch zeg je duidelijk in je OP dat je, thuiszittende vrouwen die teren op het geld van hun man, egoïstisch vindt.

Idd. Mensen die niet hun steentje bijdragen. Steentje bijdragen kan ook in de vorm van vrijwilligerswerk of hulp op school. Volgens vele is het gezin nog altijd de bouwsteen van de samenleving, dus imo ook steentje bijdragen, alleen drukt het zich niet uit in geld :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:16

dorientjuh schreef:
Maar bij de meeste gezinnen is het volgens mij zo dat wanneer een partner besluit niet te werken er dan financieel minder mogelijk is.
En daar kán het gezin onder lijden.

Geld is niet alles joh.......

Ik ben erg blij dat ik een moeder heb die koos voor haar kinderen, en dat heb ik 100 keer liever dan geld als water en ouders die nooit thuis zijn......

Niet alles krijgen wat je wilt, daar is niets mis mee, leer je "nee" van accepteren. Daar leer je van dat alles hebben niet belangrijk is. Dat geld fijn handig is om te hebben, maar meer niet. Zelf je opleiding moeten betalen is zo verkeerd niet......

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:20

Brainless schreef:
@Dorientjuh

Ja, ik sta ook achter die opmerking. :j Ik heb het echter over alle andere aannames. ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:24

Yamcha schreef:
Zelf je opleiding moeten betalen is zo verkeerd niet......

Natuurlijk is geld niet alles. Waar zeg ik dat? Het maakt het leven echter wel een stuk gemakkelijker. Zelf zit ik op een agrarische school. De meesten daar hebben het niet breed thuis waardoor ze alles zelf moeten betalen. Dat zou niet erg zijn wanneer je er gemakkelijk bij kon werken. Bij mijn opleiding is dat niet het geval. Bijna iedereen loopt hierdoor vertraging op tijdens zijn studie. Ik vind dat niet wenselijk.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:29

dorientjuh schreef:
Brainless schreef:
@Dorientjuh

Ja, ik sta ook achter die opmerking. :j Ik heb het echter over alle andere aannames. ;)

De een vindt het egoistisch, de ander noemt het opoffering :D
Puur kwestie van perspectief vanuit je eigen situatie en met welke 'bril' je kijkt.

Had eigenlijk wel verwacht dat de meeste hoogopgeleiden daarin niet zo kortzichtig waren ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:35

Skipper schreef:
De een vindt het egoistisch, de ander noemt het opoffering :D
Puur kwestie van perspectief vanuit je eigen situatie en met welke 'bril' je kijkt.

Had eigenlijk wel verwacht dat de meeste hoogopgeleiden daarin niet zo kortzichtig waren ;)

Ik heb het beide zo genoemd als je mij bedoelt. ;) En als je mij bedoelt: waarom is het kortzichtig als ik ergens een mening over geef?
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 13-09-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:36

dorientjuh schreef:
chevax: haha wie heeft het hier over bijzonder dat ik HBO doe? :P Ik schetste even mijn eigen situatie en ik denk ook dat er over het algemeen in hoogopgeleide gezinnen anders naar wordt gekeken dan in laagopgeleide gezinnen. Daarom zette ik het erbij. Zou best kunnen dat ik er later anders over denk ja.

Ik zeg ook nergens dat ik die mensen minder vind hoor. Dat maak jij ervan. Volgens mij voel je je persoonlijk aangevallen. Ik speel het hier niet op de man. Daarbij heb ik ook nergens gezegd dat ik parttime werken niet goed vond. Met de juiste parttime baan hoeft je kind geen sleutelkind te zijn.

Je zegt hoogopgeleid, maar je doet een HBO-opleiding. Nu is dat natuurlijk een best diploma, maar om daar nu mee te schermen alszijnde hoopopgeleid... Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, aangezien ik zelf niet in de situatie zit die jij beschrijft. Ik vind het alleen een erg zwart-witte stelling en ik vind het gewoon niet prettig dat er zo wordt gedacht over vrouwen die voor het gezin kiezen. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:37

Ik denk dat een mening vooral gebaseerd is op je eigen opvoeding. Mijn zus is een superfeminist en heeft haar twee kinderen groot gebracht met het idee dat de vrouw MOET werken.
Je hoeft je hand niet op te houden bij je man etc.
Ze hebben beide gestudeerd hebben goede banen. Het gaat om een jongen en een meisje. Het meisje werkt dus en zal altijd blijven werken. Relaties gaan zeer stroef en het ziet er toch echt naar uit dat ze nooit aan de man zal komen omdát ze een carriére vrouw is en een zeer uitgesproken feministische mening heeft. (Ze zijn tussen de dertig en veertig). Voor de duidelijkheid:Ze lijdt daaronder, ze wil graag een gezin.
De jongen woont al jaren samen, wat heet, hij is de meeste tijd van het jaar weg voor zijn werk, dus dan houd je het lang vol. Zijn vriendin, die uiteraard moet werken, wil dolgraag een gezin stichten en minder lang werken om tijd aan eventuele kinderen te kunnen besteden. Dit wordt haar gewijgerd! Het is werkelijk óf haar vriend, óf wat meer thuis kunnen zijn. Zelf zou ik niet zo lang na hoeven denken en was het dág vriend, maar zij zit voor haar gevoel in een vreselijk onoplosbaar dilemma en is inmiddels een wrak. Ze zijn al meer dan tien jaar bij elkaar en hij verdient zoveel geld dat ze dat in hun leven nog niet op kunnen maken, voor het geld hoeven ze het niet te doen. Het is zuiver een principe kwestie.
Deze mensen zijn niet gelukkig. Was het nou echt zo'n ramp als ze in plaats daarvan minder of niet werkten en een goede relatie hadden?
Moet je persoonlijke leven ten koste gaan van werk? Omdat het moet van iemand? Of iemand vindt dat het zo hoort?
Als je een man hebt die zoveel verdient dat het genoeg is en je als vrouw geen behoefte hebt aan uit werken gaan, waarom zou je dan moeten? Uiteindelijk is het toch de man die dat prima vindt of niet.
Sommige mannen voelen zich in hun wezen aangetast als je ze het gevoel geeft dat je moet bijverdienen. Daar wel eens aan gedacht, aan de ego van de man?
Ik heb twee relaties gehad en in beide relaties is het geld tot op de laatste cent uit me gezogen en had ik nauwelijks over om voor mezelf wat te kopen. En dan heb ik het over tijdschriften, niet grote dingen!
Nooit meer. Mocht er ooit weer een man komen, wat ik betwijfel, de haat zit inmiddels diep, dan mag hij bewijzen dat hij van me houd, door me te onderhouden.

Ik vind dat het iets is dat tussen het paar besproken moet worden en niet iets dat maatschappelijk opgelegd dient te worden.
En TS, hoe denk je dan dat het "moet" bij paren van gelijk geslacht?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-09-10 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:45

Tja, hoogopgeleid... wat heet hoogopgeleid. Ik heb twee HBO-opleidingen, ben ik nou hoogopgeleid? Want mijn mening is weer heel anders; van mij moet je niet thuisblijven, maar je moet ook niet per se werken. Het enige dat ik vind moeten is dat eeuwige veroordelen van mensen die een andere keuze maken. Egoistisch, hoezo? Als iemand in overleg met haar man die keuze maakt, en dat werkt voor hen, prima. Niks egoistisch aan. Als iemand ervoor kiest om 40 uur te werken, of meer, ook al prima. Ik zou het zelf niet gauw doen, maar ik zou ook niet gauw fulltime thuisblijven.
Ik heb nu een eigen bedrijf en kan zelf bepalen hoeveel lesklanten ik aanneem en dus hoeveel uur ik zoet ben. Dat is een ideale situatie, zeker omdat ik de plaatsen en tijden ook zelf kan bepalen en dat is zeker met twee jonge kinderen wel erg handig.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

ik vind dat helemaal geen kwestie van egoïsme, maar een kwestie van taakverdeling. als je echt je huishouden helemaal zelf wilt doen en het bovendien goed wilt doen, dan kruipt daar ook veel tijd in hoor. en ik vind het idee van één ouder (mag van mij ook mijn man zijn hoor, zal ik wel voltijds gaan werken) die thuis is en dan ook alles op orde houdt, altijd daar is voor de kinderen,... lang niet zo slecht.
dames die thuis hun nagels zitten te vijlen en toch ook een poetsvrouw en kindermeisje hebben, sja dat vind ik wat anders uiteraard...

verder zijn luxedingen nu niet bepaald dingen waar kinderen ongelukkig van worden als ze dat niet kunnen krijgen vind ik. ik ken in tegendeel net veel mensen(leeftijdsgenoten) die alles kregen wat hun hart maar begeerde, maar hun ouders waren nooit thuis. elke avond geld voor friet op de tafel, diepvriesmaaltijd in de vriezer of een bordje om op te warmen. 's avonds ieder met zn eigen tv op zn kamer...leuk he...

natuurlijk kan ik wel het idee begrijpen dat je als vrouw graag ook je eigen geld hebt zodat je geen verantwoording moet afleggen aan je man (of omgekeerd natuurlijk) waarom je 20€ wilt om met vriend(innen) iets te gaan doen... zo heb ik paarden en vind ik niet dat het mijn vriend zijn taak is om ook daarvoor te gaan werken, maar als hij minder wilt gaan werken en in ruil verhoudingsgewijs andere taken in ons huishouden van me overneemt, vind ik dat prima hoor...

Lusitana

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:53

Zie het ook eens van de andere kant:
Als er in gezinnen maar 1 iemand werkt, zijn meer banen voor de mensen die werk hoognodig hebben.
Dat is dus feitelijk het tegenover gestelde van egoïstisch, men denkt aan de hele maatschappij...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:55

Ik denk dat je een vorm moet kiezen die bij jezelf en je gezin past. Voor het ene gezin zal dat een moeder zijn die fulltime thuis is, voor het andere gezin zijn dat misschien 2 fulltime werkende ouders in ploegendienst met een jonge actieve oma die om de hoek woont als backup. Allemaal prima, zo lang het niet ten koste van de kinderen gaat.

Wat je ook kiest, als het belang van het gezin daarbij centraal staat dan is het nooit een egoistische keuze.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:55

grappig topic dit, vooral op omdat de TS zelf nog studente is en totaal geen idee heeft van het runnen van een gezin en waarschijnlijk ook niet van het runnen van een huishouden.
Ook het fenomeen mmoederliefde moet zij nog ontdekken, dus... met wie voeren we hier nu helemaal discussie.

Maar dan nu: Ik neem een paard, maar ik wil natuurlijk wel dat het paard alleen scapa en anky dekjes draagt, omdit te kunnen bekostigen ga ik hard werken, en neem ik 3 bijrijders om het dier uit stal te halen en te mesten. Ben ik nu een goed baasje?
Of ben ik een goed baasje als mijn paard in een krakkemikkige stal met wintec zadel en eigenmerk dekens loopt, maar wel de nodige aandacht.

Mijn ouders werkten 'savonds en waren dus altijd thuis als wij uit school kwamen. ook mijn vader.
Ikzelf werk nu in de ochtend en ben thuis zodra mijn dochter uit school komt. Mijn man is net van baan veranderd en is nu meer thuis. Want zijn vorige baan was hij in feite de hele dag weg en nooit bij ons, maar verdiende bakken met geld. Nu hebben we wat minder geld te besteden, maar genieten van het gezinsleven en elkaar. Ik ben er dolgelukkig mee! Ook met het geld dat we eens wat beter moeten bekijken voor we het uitgeven.