lekker park-eend eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: lekker park-eend eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:40

Ik vraag me af of het artikel aanstalte geeft dat andere mensen dit ook gaan doen..
Beetje vreemd dat ze dat vermelden in een krant, je brengt mensen op ideen.
Van mij mag die man, maar straks hebben we helemaal geen kwakers meer. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:41

mebianca schreef:
Zie meteen mannen met berenvellen en speren door het amsterdam park lopen :') tja dat ze een goed leven hebben gehad die eenden dat is zo maar beetje raar idee..

En die beer heeft hij dan vast ook zelf geslacht :P

@Tallie: ja, hij pakt volgens het artikel alleen de mannetjeseenden :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:15

Ik heb zo'n idee dat dit artikel wel eens puur bedoeld kon zijn om een discussie uit te lokken. Volgens mij heeft zo'n wilde eend namelijk een tamelijk uitgesproken smaak en als ik de manier van bereiden lees kan ik me niet voorstellen dat dat een smaakvol stukje vlees oplevert. Ten eerste krijgt het dier niet de tijd om bij te komen van de stress, wat de structuur niet ten goede zal komen. Ten tweede wordt de vetlaag verwijderd, wat zo'n eend toch volgens mij echt wel nodig heeft, wil het ergens naar smaken. Ten derde wordt de eend gelijk klaargemaakt en geserveerd, terwijl vlees naar mijn weten altijd de tijd nodig heeft om te besterven. Dat wil zeggen dat je het minimaal een paar dagen moet laten rusten voordat je het eet. Het kan bijna niet anders of het resultaat is een zeer taai en droog stukje vlees waarvan ik me afvraag of het überhaupt eetbaar is. Eerlijk gezegd vind ik het verhaal van op klaarlichte dag even een eend vangen ook niet zo geloofwaardig. Dat zou je inderdaad veel beter 's nachts kunnen doen. Genoeg om mijn alarmbellen te laten rinkelen.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:38

Lekker laten gaan die vinex-jager. Er zijn toch genoeg kwakers. Als hij zich geroepen voelt........ mag hij het voor mij wel een keer klaarmaken. Sommige reacties dat het zielig zou zijn :Z. Cavia zou helemaal zielig zijn, tssssssss, nog nooit varkensragout op zeker..... daar zitten guinese biggetjes in. ;)

mebianca:
_O- _O- _O-

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:34

Ik zou best een keer zo'n parkeend willen eten hoor!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:38

Ik ben het wel eens met de tendens van dat artikel dat de huidige mens veel te ver van de natuur staat en niet meer weet dat vlees van dieren komt.

Ik heb niets tegen wilde eend oid. Laatst nog ergens geweest waar ter plekke twee forellen werden gevangen voor het avondeten.

Wat mij wel tegen staat is het vangen van dieren uit een stadspark, al is het alleen maar dat ik daar een wat viezig en ongezond gevoel bij krijg. Misschien bestaat het dieet van zo'n eend wel uit afval van de plaatselijke snackbar :\ .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:40

alex66 schreef:
niets mis met een lekker stukje eendeborst :P en dan inderdaad liever van een eend uit het park die een leuk leven heeft gehad dan van een stakker die vetgemest om maar een zo groot mogenlijke lever te krijgen voor de foei gras.
want daar komen dus de eendeborsten vandaan die je in de super kan kopen.

liever dit vlees dan dat van een plofkip

Foie gras is ganzenlever en geen eendenlever voor zover ik weet.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:40

Foie Gras is inderdaad van de gans.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:41

Het smaakt ook nog eens niet :r

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:42

Soort van beetje vettige pate.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:45

Ach... aangezien ik deze week nog heb geroepen hoe lekker in de eendenborst vond die ik zaterdag gegeten heb, kan ik moeilijk hier moeilijk over gaan doen.

Ik zou dus zeggen tegen die meneer: eet smakelijk.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:46

Eendenborst is inderdaad erg lekker! Zeker in de fondue. Niet helemaal doorbakken. Mwoh! heerlijk!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:47

nou! zeg dat! ik had een verassingsmenu en daar kwam dus de eendenborst tevoorschijn, had het nog nooit gehad, maar het was echt superlekker.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:48

Foie Gras eet ik niet.. De wijze waarop dat word geproduceerd vind ik dier onvriendelijk..

Maar ik vblijf erbij dat een eendje uit het park, of zo'n vliegende rat wellicht erg lekker kan zijn :) Mits juist bereid..

Kijk, deze man regelt zelf zijn voedsel. En hij dood de dieren niet voor de lol, of om weg te gooien, hij eet ze echt op.. Ik kan het niet echt vreselijk vinden.. De dieren sterven niet voor niets zeg maar.. Hoop wel dat hij ze op een "humane" wijze afmaakt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:49

Ik had het ook nog nooit gegeten, maar ohh heerlijk! Lekker sausje erbij en smullen maar! Ik ben nu aan het bedenken wat ik vanavond eens ga eten. Eend is wel wat prijzig geloof ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:51

Je kunt bij Appie gewoon plakjes eendenborst filet kopen :P Die zijn al gerookt en wel :D

En dan in een lekkere salade ofzo.. O:)

Ik eet ook altijd eendenborst bij de japanner :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:52

Ik kan het vangen van een eend ook niet echt vreselijk vinden (blijft nog de vraag of park-eend of stadsduif nu echt gezond is of niet).

Net twee weken terug, zijn we op bezoek, zegt de gastheer dat hij eigenlijk net van plan was forel te gaan vangen in het stroompje achter zn huis. Daar aangekomen zagen we de forellen al uit het water springen. Binnen 10 minuten 2 forellen gevangen en binnen 2 uur lagen die op ons bord als avondmaaltijd.

Ik kan daar niet echt een probleem mee hebben. Die dieren hebben een prima leven gehad, er wordt niet meer gevangen als dat nodig is en ze hoeven niet onnodig te lijden (alsof sportvissen, waarbij de vissen gevangen worden en dan in een emmertje belanden met een wond in hun lip, daarna weer worden uitgegooid, zo diervriendelijk is).

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:53

Oh, da's wel een goed idee eigenlijk!

Gewoon lekker in de pan bakken met wat kruiden en dan half doorbakken en dan wat rijst koken en nog even bakken. Hmn!

Ik eet eigenlijk nooit eend. In Frankrijk wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:54

Van de week een paar kleine rietganzen geslacht & gegeten; kadootje van een jager die op ons land kwam schieten...mmm.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:55

owaaw... het wordt meer een kooktopic, haha! :Y)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:56

Oh. Ik heb nog maar 14 euro en daar moet ik ook van naar een feest aanstaande zaterdag. Toch maar geen eend vanavond _O-

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:00

Abeltje77 schreef:
owaaw... het wordt meer een kooktopic, haha! :Y)

Nog even en er worden recepten uitgewisseld :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:01

vond het erg appart om te lezen maar moest stiekem ook een beetje grinneke, dat er een soort volgelingen zijn van deze kook club.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:04

Ik vind het zo'n gek idee nog niet, en dan ben ik nog wel vegetariër! :P

Die parkeenden hebben alle ruimte en vrijheid, en krijgen vaak nog allerlei lekkers toegestopt. Ik heb liever zo'n eend op m'n bordje:
Afbeelding

Dan zo een hoor:
Afbeelding