1 vandaag: tekorten in de zorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:20

Mensen troost je, het wordt straks nog erger. Het begin is er al, hier in Groningen. Een Zorginstelling waar een tijd terug mensen zijn ontslagen en met een geweldige oplossing kwamen: Als je meer zorg wilt, dan betaal je er maar voor (mooi toch :r ). 15 euro voor een keertje douchen ;(
Nu gaat deze zorginstelling zelfs een voetbalclub sponseren.. (beter +:)+ 80.000 euro per jaar). Met een nieuwe regering die een enorm voorstander is voor privatisering. Gaat het voor de managers en directeuren alleen maar beter worden.

Cynisch geschreven, maar o zo waar!
Laatst bijgewerkt door yarrah op 29-08-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:22

lesilla schreef:
Maar word er ook soms niet teveel afgeschoven op onderbemand zijn.
Ik doe mee aan een fixatie onderzoek, en als ik kijk naar 2 verschillende ziekenhuizen met dezelfde bezetting en afdeling.
Heeft er ééntje van de laagste fixatiegraad en dat bij een acute geriatrie. Lager dan een gewone heelkunde...

Daar word gewoon heel hard aan kwaliteit gewerkt, zelfs tijdens moeilijke onderbemande tijden

Eens: Ik vind het soms een beetje flauw, al dat geklaag van beide kanten.

Ik snap het best, en het is ook echt een probleem als je onderbemand bent, maar er zal in de eerstkomende jaren zoals ik het zie, niet direct een oplossing komen. Dus moet er roeien met de riemen die je hebt en probeer het er het beste van te maken.

Of zoek naar een betre job als je het écht niet meer trekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:31

itsmi schreef:
Ik ervaar het inderdaad zo. Een aanklacht tegen het systeem van de medische zorg, maar mijn collega's en ik worden erop aangekeken! Wij krijgen alle soerie over ons heen. Wij moeten nu alle vragen en klachten en opmerkingen van familie nav dit programma oplossen/beantwoorden of mee omgaan!

Prima toch? Zeg ze dat jullie het van harte toejuichen als ze een brief naar het ministerie schrijven

Citaat:
Je kan niet tegen een familielid zeggen "sorry uw opa moet nog even wachten want de wc is al bezet, er zijn er nog 3 voor u, ga maar naar de regering met uw probleem. Wij zijn de eerste tegen wie de mensen tekeer gaan..

Wat wil je dan? Dat mensen zeggen: "oh, u kunt er ook niets aan doen, dus dan is het prima dat opa niet naar de toilet kan. Helemaal goed, laat maar lekker staan"?

Gebruik deze aanleiding! Er is aandacht. Nog niet op de manier waarop je die zou willen, maar het is een begin. Buig, als organisatie en als persoon, die aandacht naar hoe je die wel zou willen hebben, ipv in de verdediging te gaan, de problemen te bagatelliseren en deze kans te laten liggen.

Ronne

Re: 1 vandaag: tekorten in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:36

Ik geloof dat nergens problemen worden gebagatelliseerd!! TS geeft juist erg duidelijk aan dat het inderdaad fout gaat en is in de zorg, maar ook dat het geen zin heeft en ook niet eerlijk is om daar verzorgingstehuizen en het personeel hierop aan te kijken. Op deze manier komen er maar een paar van de zovele tehuizen in Nederland in een kwaad daglicht te staan, waardoor het bij velen niet doordringt dat dit een landelijk probleem is.

TS en haar collega's werken (neem ik aan) kei en keihard om het voor zoveel mogelijk ouderen zo goed mogelijk te doen en vervolgens worden ze niet alleen door de familie (waarvan het niet helemaal eerlijk, maar wel enorm begrijpelijk is), maar nu ook door de rest van Nederland erop aangekeken dat de ouderen niet goed verzorgd worden. Dit terwijl de schuld hiervan helemaal niet bij hen of hun leidinggevenden ligt, maar bij de staat. Dat ze dit al jaren met alle collega's en instellingen in Nederland aangeven, telt dan blijkbaar niet.

Nee, ik vind dat niet eerlijk inderdaad. En nogmaals: natuurlijk is het logisch dat familieleden de verpleging aanspreken als opa niet goed verzorgt wordt, zij zijn gefrustreerd, willen opa goed verzorgd achterlaten en de verpleging is dan eerste aanspreekpunt. Maar dat dit dan door de media en de Nederlandse bevolking ook wordt gedaan is niet eerlijk een ook wel heel kortzichtig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:38

Ik vraag me af eigenlijk wat er nu gaat gebeuren met deze vrouw, gaat ze naar een ander verpleeghuis?

Want lijkt me niet dat dit een situatie is waar beide partijen nog gelukkig kunnen worden?

Had ze al een aanvraag voor een transfer?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:47

Ronne schreef:
Ik geloof dat nergens problemen worden gebagatelliseerd!! TS geeft juist erg duidelijk aan dat het inderdaad fout gaat en is in de zorg,

Dat vind ik niet.

TS schreef:
Vanuit daar kan ik vertellen dat er veel dingen in een ander daglicht zijn gesteld dan dat ze werkelijk zijn. [...]
Veel dingen van wat zij zegt kan ontkrachtigd worden. [...]
Je moet roeien met de riemen die je hebt. [...]
Ik werk er met veel liefde en plezier en ik ken ook genoeg "succes-verhalen"! Van zowel familie die tevreden zijn als bewoners! [...]
Tuurlijk het kan altijd beter. Maar iedereen leert en blijft leren van elkaar. [...] etc

Als ik zo'n reactie lees denk ik: dit gaat politici en inwoners van Nederland NIET motiveren om de boel te veranderen. Als ik alleen de reactie van de ts zou lezen en letterlijk zou geloven dan zou ik denken: oh, het valt allemaal reuze mee.
Als er echt zo'n groot personeelstekort is, moet je vooral niet vertellen over alle succesverhalen en hoe goed jullie het doen. Dan moet je de problemen benadrukken, en dit soort publiciteit gebruiken om duidelijk te maken dat het echt niet acceptabel is, en dat Nederland daar wat aan moet doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:49

Maar ts geeft enkel aan dat er daar volgens haar geen probleem is in dit specifiek geval. En dat kan ook goed zijn, sommige patiënten schreeuwen gewoon moord en brand voor niks helaas. Heel kleine groep maar die bestaat.

Probleem in de zorg kan je niet omheen, de vele klachten zijn er niet voor niets. Maar sommige patiënten zijn echt geen engeltjes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:02

lesilla schreef:
Maar ts geeft enkel aan dat er daar volgens haar geen probleem is in dit specifiek geval. En dat kan ook goed zijn, sommige patiënten schreeuwen gewoon moord en brand voor niks helaas. Heel kleine groep maar die bestaat.

Probleem in de zorg kan je niet omheen, de vele klachten zijn er niet voor niets. Maar sommige patiënten zijn echt geen engeltjes.

Ronne schreef:
Ik geloof dat nergens problemen worden gebagatelliseerd!! TS geeft juist erg duidelijk aan dat het inderdaad fout gaat en is in de zorg, maar ook dat het geen zin heeft en ook niet eerlijk is om daar verzorgingstehuizen en het personeel hierop aan te kijken. Op deze manier komen er maar een paar van de zovele tehuizen in Nederland in een kwaad daglicht te staan, waardoor het bij velen niet doordringt dat dit een landelijk probleem is.

TS en haar collega's werken (neem ik aan) kei en keihard om het voor zoveel mogelijk ouderen zo goed mogelijk te doen en vervolgens worden ze niet alleen door de familie (waarvan het niet helemaal eerlijk, maar wel enorm begrijpelijk is), maar nu ook door de rest van Nederland erop aangekeken dat de ouderen niet goed verzorgd worden. Dit terwijl de schuld hiervan helemaal niet bij hen of hun leidinggevenden ligt, maar bij de staat. Dat ze dit al jaren met alle collega's en instellingen in Nederland aangeven, telt dan blijkbaar niet.

Nee, ik vind dat niet eerlijk inderdaad. En nogmaals: natuurlijk is het logisch dat familieleden de verpleging aanspreken als opa niet goed verzorgt wordt, zij zijn gefrustreerd, willen opa goed verzorgd achterlaten en de verpleging is dan eerste aanspreekpunt. Maar dat dit dan door de media en de Nederlandse bevolking ook wordt gedaan is niet eerlijk een ook wel heel kortzichtig.

Dank jullie wel.... Jullie snappen mijn punt..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:03

Er was nog geen transfer bekend. Heb ook niet begrepen dat ze weggaat.. De situatie is nu nog normaal. Ze wordt nog steeds zo goed geholpen als daarvoor. Al zullen sommige vpk in hun hoofd wel erg boos zijn op haar. Maar zij reageren dat niet af op haar.

Zorgmanager en anderen gaan wel praten met haar en haar familie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:17

lesilla schreef:

Ja, en dat vind ik dus ontzettend dom. Nu heeft de zorg eindelijk eens de aandacht... Als je wilt dat er wat verandert zonder dat je moet vervallen in vervelende acties als staken, dan moet je dit soort gelegenheden aangrijpen en gebruiken in plaats van klagen dat dit geen eerlijk beeld schetst. Dan neem je die verontwaardiging om de situatie wel goed uit te leggen en extra duidelijk te maken dat we ECHT als land moeten zorgen dat we betere voorzieningen moeten creeren... Niet om deze specifieke situatie te gaan ontkrachten. Die dingen kun je ook buiten beeld wel rechtzetten.

Maar het geeft wel een beetje aan waar het probleem zit, vind je niet? Mensen - en organisaties - verdedigen liever hun acties en naam, ook al blijft de onwenselijke situatie daardoor in stand. Je ziet het in allerlei organisaties: men zoekt het eerder in uitleg en excuses dan in verandering.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:16

Nee, door dit soort dingen, gericht op een specifiek tehuis, lijkt het alsof de basis van de zorg best goed voor elkaar is, maar dat er door sommige tehuizen en verpleegkundigen een potje van gemaakt wordt en er met de pet naar gegooid wordt. Op die manier verandert er helemaal niets. Het creeert alleen het beeld dat het wel meevalt met de politieke beslissingen rond de zorg, maar dat er op een veel lager niveau dingen verpest worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:25

Ronne schreef:
Nee, door dit soort dingen, gericht op een specifiek tehuis, lijkt het alsof de basis van de zorg best goed voor elkaar is, maar dat er door sommige tehuizen en verpleegkundigen een potje van gemaakt wordt en er met de pet naar gegooid wordt.

Dat was ten eerste helemaal niet de indruk die ik kreeg uit de documentaire - ik vond de reactie van de manager die aan het woord was dan ook niet slecht. Die indruk krijg ik WEL als ik de TS lees.

Maar daarom moet je die dingen ook aangrijpen en meenemen naar de juiste beeldvorming, in plaats van er tegenin gaan. Zoals een goede judo'er dat doet. Niet door hier tegenin te gaan met allerlei uitspraken als 'we doen ons best' en 'hier speelt meer mee', nee, door juist dit te nemen door aan te kaarten: "we moeten wel! We zouden dit soort situaties willen voorkomen door meer tijd te nemen, door in elk geval meer betrokken te willen zijn zodat we makkelijker hierover kunnen praten maar die mogelijkheid hebben we niet en wij MOGEN vanuit de bekostiging van de overheid niet vaker dan 1 keer per dag een stoma vervangen. Wij MOGEN geen tijd begroten om in de tuin te wandelen want dat is geen essentiele behoefte."

De verpleegkundigen zijn 'enablers' van het systeem zoals ouders van drugsverslaafden 'enablers' van hun verslaafde kinderen zijn - zolang ze geen rigoreuze noodkreet uiten, is er voor de anderen weinig nut om te veranderen. Je geeft nu de excuses voor de politiek al op een presenteerblaadje. Je geeft ze nu de macht in handen om een verhaal als dit, bedoeld om de aandacht te trekken, weg te redeneren. Dan gaat het natuurlijk niet veranderen. Maar daarmee hou je dus als zorgverleners dit systeem juist in stand. Met nog zoveel goede bedoelingen - maar goede bedoelingen zijn gewoon niet genoeg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:35

Maar waarom moet je zoiets doen op een verkeerd voorbeeld, dan is net een juist voorbeeld waar het effectief bewezen mis gaat dat je moet gebruiken.
Zou het niet leuk vinden dat het voorbeeld van de vrouw die moord en brand schreeuwt over een slechte behandeling, terwijl dat niet zo is. Wat je wel genoeg meemaakt als voorbeeld gebruikt word en dat verpleegkundige zich daarop baseren.

Nee, dat gaat echt wel tegen je beroepsrespect :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:43

lesilla schreef:
Maar waarom moet je zoiets doen op een verkeerd voorbeeld, dan is net een juist voorbeeld waar het effectief bewezen mis gaat dat je moet gebruiken.

Ja, dat moet je doen op een verkeerd voorbeeld als dat het enige is dat er tot nu toe voldoende is om in de media te komen. Neem het voorbeeld en corrigeer het op de juiste manier, in plaats van je eigen doel tegen te werken.

Hadden jullie als zorgverleners op andere manieren voldoende aandacht getrokken - prima, dat zou vele malen wenselijker zijn. Maar dat is niet zo: de zorg is ver onder de maat en de politiek is nog niet heel erg van zins het te veranderen. Dus... je moet iets doen. Als je het dan toch over beroepsrespect hebt - je werkt in een systeem dat toelaat dat mensen niet voldoende verzorgd worden. DOE IETS. Je hebt de luxe niet om te wachten op perfecte voorbeelden. Grijp aan wat er is en gebruik dat, ipv mee te helpen de situatie zo te laten.

Of doe niets. Maar dan heb ik weinig respect voor vage 'ik was mijn handen in onschuld' of 'het is beter dat ik het doe dan iemand anders' excuses.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:46

itsmi schreef:
Ik ervaar het inderdaad zo. Een aanklacht tegen het systeem van de medische zorg, maar mijn collega's en ik worden erop aangekeken! Wij krijgen alle soerie over ons heen. Wij moeten nu alle vragen en klachten en opmerkingen van familie nav dit programma oplossen/beantwoorden of mee omgaan!

We mogen niks zeggen van hogeraf naar familie toe, dus als ze vragen hebben moeten we ze doorverwijzen en niet zelf antwoorden, maar vpk zijn wel altijd de klos. Je kan niet tegen een familielid zeggen "sorry uw opa moet nog even wachten want de wc is al bezet, er zijn er nog 3 voor u, ga maar naar de regering met uw probleem. Wij zijn de eerste tegen wie de mensen tekeer gaan..

Niets mogen zeggen, het komt me zo bekent voor helaas.Krijg er nog de rillings van en het is al bijna 2 jaar geleden dat onze vader is overleden.
De werkdruk voor het personeel is veel te hoog en er zijn veel teveel misstanden. Zowel voor bewoners als personeel.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:15

Ik snap de TS wel, je werkt je helemaal uit de naad om iedereen tevreden te houden, dat zal niet lukken omdat je je eigen niet in 3en kan splitsen, maar je probeert het toch. Bewoners klagen, familie hijgt in je nek en dan zo iets op tv, een mw die haar beklacht doet, maar daar ook nog eens in laat door blijken dat wanneer zij haar mond open doet dat zij nog meer benadeeld gaat worden, dus dat het personeel voorkeur heeft voor welke bewoners ze 'n stapje harder en voor welke niet... Dus dat je gevoelsmatig een trap in je rug krijgt voor je harde werken...

Maar dat wilt niet zeggen dat dit onderwerp niet aan het licht moeten worden gebracht, werken in de zorg is geen feestje op deze manier, dus laat staan dat je afhankelijk bent van deze sector... Er moeten meer handen aan het bed, maar daar is geen geld voor, gelukkig is er blijkbaar wel genoeg geld om veel reclame te maken voor je instelling, gezien dat je tegenwoordig je klanten moet zien te winnen ivm concurentie... :\

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:32

Ik werk ook fulltime in de zorg en kan je zeggen dat eigenlijk niemand er de kantjes vanaf loopt, maar dat je blij bent als je iedereen er voor het middag eten uit hebt gehaald en goed hebt verzorgt.

Op de dag staan we vaak net 4 of 5 man op 31 mensen en in de avond hoop je er met 3 man te staan. In de nacht zit ik altijd alleen. (als er al een dienst ingepolant kan worden, want tegenwoordig kunnen niet eens meer alle diensten opgevuld worden.

Het is soms echt mensonterend als je ziet dat iemand moet wachten voor het toilet oid. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar als er 6 bewoners tegelijk moeten...... Ik wil het niet goed praten, absoluut niet, maar ik neem aan dat iedereen zijn best doet.

Het is ook belachelijk, want (in mijn geval en ikhoop dat dit voor meerdere geldt) ik heb gekozen voor de zorg omdat ik het fijn vind om mensen te helpen en ze alle aandacht te geven die ze nodig hebben. Helaas kom je daar amper aan toe en red je vaak alleen de basis zorg (wassen eten en drinken.)
Dit is niet waar ik voor geleerd hebt en al helemaal niet het punt waarom ik dit werk ben gaan doen. (niet alleen in ieder geval.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:02

Letizia schreef:
Bewoners klagen, familie hijgt in je nek en dan zo iets op tv, een mw die haar beklacht doet, maar daar ook nog eens in laat door blijken dat wanneer zij haar mond open doet dat zij nog meer benadeeld gaat worden, dus dat het personeel voorkeur heeft voor welke bewoners ze 'n stapje harder en voor welke niet... Dus dat je gevoelsmatig een trap in je rug krijgt voor je harde werken...

Ik denk dat het dan tijd wordt dat zorgverleners leren daar boven te staan. Dat ze leren te zien dat de kritiek niet persoonlijk is en zelfs niet gericht op het personeel dat er wel is, maar op het deel dat er had moeten zijn maar er niet is. En ook leren om zich DUS niet te verdedigen omdat ze daarmee in feite vooral de mensen helpen die geen geld willen uitgeven aan de zorg.
Dat is lastig, want het is tegennatuurlijk. Je wilt loyaal zijn aan het werk dat je graag doet. Maar in dit geval moet je dat niet altijd zijn - want daarmee hou je een ernstige, zorgwekkende situatie in stand.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:50

We leren daar ook boven te staan en we mogen ook geen wellis/nietus spelletjes gaan houden (we mogen ook niet zeggen dat we het druk hebben _O- ).
Ik spreek nu ook niet over mezelf, want ik ben heel makkelijk, trek de deur dicht en vergeet m'n werk, tot de tijd dat ik er weer moet wezen. Maar er zijn veel mensen die de werkdruk echt niet meer aan kunnen, overspannen raken of daar tegen aan zitten en dan kan je zo'n opmerking totaal niet meer handelen. Dus ik, als verzorgende moet je dat nl ook heel goed kunnen ;) , leef me in in zo'n soort situatie en kan me bepaalde reactie's gewoon heel goed voorstellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:03

Sja.. ik werk ook in de zorg. In een verpleeginstelling als fysiotherapeut. En ook ik merk de hoge werkdruk.
De cliënten zijn ingedeeld in ZZP's. Hoe hoger het ZZP, hoe meer zorg. Ik werk met ZZP5/6/7/9. Een ZZP9 (de op een na hoogste) zijn revalidanten, welke je het beste elke dag traint. Hiervoor krijg je 20 minuten per dag! Incl. administratie, brieven schrijven, MDO's etc. Kun je nagaan hoeveel fysio een ZZP5/7 krijgt (psychogeriatrie). Voor 13 mensen heb ik 2 uur per week de tijd. In die tijd wordt verwacht dat ik sommige mensen ga oefenen, rolstoelen regel/op maat sleutel, transferinstructies geef, valanalyses uitvoer en een gymles geef.
Dat is dan nog vanuit de fysio. De zorg zit continu met een hoge werkdruk. Zij krijgen afhankelijk van de ZZP een aantal uur per dag. Als alles precies volgens plan verloopt past het precies in je werkuren. Maar je werkt met mensen die hun behoeften/ziektebeelden/psychogeriatrische problemen hebben, waardoor er altijd wat tussendoor komt. Er wordt iemand onwel/hysterisch/wil niet uit bed waardoor je uitloopt, waar dan weer geen tijd voor is.

Ondanks dat vind ik de zorg heerlijk. Je werkt er echt voor je voldoening. Toch vind ik het jammer dat er van bovenaf te licht over wordt gedacht.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:17

Ik werk al 25 jaar in de zorg, de laatste 18 jaar als vaste nachtdienst.
Ik heb al heel wat meegemaakt, maar zoals het nu gaat, is voor niemand goed.

Ook bij ons is er bezuinigd, op de nachtdienst m.a.g dat ik alleen ben met 52 cliënten varierend van ZZP 1 tot ZZP 6.
Daarnaast moet ik bij calamiteiten ook nog eens naar de aanleunwoningen toe.
De vrij gekomen uren van de 2-de nachtdienst zijn ingezet gedurende de dag.
In het weekeind moet ik 's nachts de toiletten schoonmaken, koffie/thee zetten, daarbij nog eens de ochtendkranten rondbrengen, omdat het personeel overdag zo druk is.
Kortom, ik moet nu 's nachts het werk dat we tot voor kort nog met 2 verzorgster deden in mij uppie doen en dat terwijl onze manager hele andere zaken beloofde, een "wakende functie" !
Oh man... I am so p i s s e d...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:29

itsmi schreef:
Vrijdag 27 augustus was er op 1vandaag een item over de zorg.

Citaat:
Onvoldoende handen aan het bed is een bekend probleem in de zorg. Tijdens de zomerperiode gaat het vooral mis. Zeker in verpleeg- en verzorgingshuizen blijkt de nood hoog. Beroepsorganisatie NU'91 en EenVandaag deden een oproep om eventuele misstanden te melden. Het resultaat, een stroom van klachten.

http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/362 ... in_de_zorg

Toevallig betrof het een bewoner uit het verpleeghuis waar ik werk. Ik werk niet op die afdeling, maar ik ken de bewuste bewoner wel. Ik ken ook haar geschiedenis en haar medische achtergrond. Vanuit daar kan ik vertellen dat er veel dingen in een ander daglicht zijn gesteld dan dat ze werkelijk zijn.

Ik kan om dit soort publiciteit zo boos worden!
Mijn collega's en ik doen onze stinkende best om zo goed mogenlijk aan de wensen van de bewoners te voldoen. Dan is het vervelend om zo'n nieuwsitem te zien waarin je werk negatief afgeschilderd wordt.

Veel dingen van wat zij zegt kan ontkrachtigd worden. Tuurlijk zijn er dingen waar zij echt helemaal gelijk in heeft. Maar 1 vandaag heeft alleen haar verhaal uitgelicht en geen research gedaan naar haar achtergrond of in het huis zelf. Onze zorgmanager werd voor het blok gezet. Zonder enige voorbereiding een cameraploeg op zijn snufferd.

Het is overal bekend dat er personeels tekort is in de zorg. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Maar daarbij hou je de bewoner in het oog. Die leeft daar, en daar moet je voor zorgen. Denk dat er door deze publiciteit niet veel mensen gemotiveerd zijn om te gaan werken in de zorg..

Tsja. De zorg blijft een heikel punt.
Ik werk er met veel liefde en plezier en ik ken ook genoeg "succes-verhalen"! Van zowel familie die tevreden zijn als bewoners! De zorg is niet het vakgebied waar je gaat werken voor de centen. Als je in de zorg werkt, doe je dat omdat je graag met mensen werkt en omdat je ze de beste zorg wil kunnen bieden die voor handen is. Dus mensen die in de zorg werken, laten echt geen mensen in de "poep" zitten of lopen de kantjes erbij af.. Als dat wel zo mocht zijn, is dat een uitzondering, en heb je geen geweten of gevoel..

Tuurlijk het kan altijd beter. Maar iedereen leert en blijft leren van elkaar.
Het punt van volledig perfecte zorg zal pas zijn als je 1 op 1 staat. En dan moet je naar een privé-huis.

Er zijn vast bokkers die ook in de zorg werken. Hebben jullie ook dit item gezien? Wat vinden jullie ervan..

Hoi TS heb het niet gezien maar vind het heel herkenbaar wat je zet, en als begeleider is het soms zwaar frustrerend om niet meer te kunnen dan de benen uit je kont te rennen en ook nog eens aanzien dat dat niet bevredigend werkt aangezien de middelen er niet voor zijn.. }:0
Krijg soms ookd e indruk dat de hierarchie in de zorg een enorm hekel punt is, dat orthopedagogen veuls te ver van de werkvloer staan en dat zowel clienten als werknemers teveel worden ontzien.

Ik heb zat collega's gehad die een burnout opliepen en zo dichtbij de bewoners stonden dat ze uiteindelijk uit dit werkveld stapten.
En eigenlijk kan ik ze het niet kwalijk nemen..

Gister werd ik gedetacheerd naar een groep met zeer laag nivo, terwijl men wist dat mijn ervaring meer lag op MVG nivo met agressie. Je werkt toch verdorie met mensen, niet met dingen., :+ Ik vond dit zowel naar mijn collega, mezelf als de clienten stijlloos en we hebben het kunnen oplossen. Ik bennaar huis gegaan.

De zorg is een zooi

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 11:54

Ik ken er ook zat met een burn-out... Je eerste 2 zinnen kloppen helemaal!

Misschien veranderd het nog eens..