Politie schiet man dood in Nijmegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:55

Cyntje schreef:
Geloof mij nou maar dat zo'n agent écht niet zo maar schiet!
En ze mogen ook niet zomaar schieten, het zal dus zeer uitzonderlijk agressief gedrag zijn geweest.

Dat ze het niet mogen betekent niet automatisch dat ze het dus ook niet doen. Ik heb beslist respect voor de politie hoor, maar ik vind het volkomen terecht dat dit soort incidenten onderzocht worden, en dat daarna, op basis van de feiten kan worden geoordeeld dat de politieagent juist heeft gehandeld - of niet. Het is niet zo dat de politie altijd goed handelt alleen omdat het de politie is.

Cyntje

Re: Politie schiet man dood in Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:01

Dat hoor je mij toch ook helemaal niet zeggen :+
Maar het gros van NL roept direct dat het schieten 'zomaar even' gebeurd.

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:07

Ik vind het ook niet goed dat de dader is doogeschoten. Poltie word toch opgeleid om boeven te vangen. Ze hebben een opleiding van 4 jaar en dan krijgen ze het niet voor elkaar iemand die alleen is die alleen een mes heeft op een goede manier op te pakken. Dat vind ik gewoon slecht en als er dan al geschoten moet worden doe het dan in het been dan loopt die overvaller ook niet hard meer en als ze het dan nog niet voor elkaar krijgen om hem op te pakken. Dan moeten ze maar weer een paar jaar opgeleid worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:17

Zo, opgeruimd staat netjes en schieten zou de politie van mij vaker mogen doen. :)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:19

Als er iemand zodanig op een agent afkomt dat de agent in serieus gevaar verkeert kan zo'n agent maar 1 juiste beslissing nemen en dat is gericht schieten! Hier wordt nu gesuggereerd dat je altijd eerst in een been zou moeten schieten, nou mooi niet! Want iemand met een beetje adrenaline kan nog gewoon doorlopen met een schot in de been en alsnog de agent in kwestie aanvallen.

Schieten is een been is mooi als aanhoudingstactiek, niet als het echt gevaarlijk wordt voor de agent!!

Het belangrijkste wat er aan agenten wordt geleerd op de politieacademie is eigen veiligheid eerst! Als een agent levensbedreigend aangevallen wordt is het een kwestie van die ander of jij en moet de agent vooral voor zichzelf kiezen!!

Dat even over de reacties hier die suggereren dat er altijd maar eerst op benen geschoten moet worden, nou zeker niet!!

Verder weet ik natuurlijk niet hoe deze situatie was dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Ik ben het met Shadow eens dat het terecht is dat schietincidenten door politie altijd door de onafhankelijke rijksrecherche onderzocht worden! Er worden zeker ook foute beslissingen genomen door de politie, maar ook vaak genoeg is gericht schieten wel de juiste oplossing!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:21

Sorry dat ik het zeg.. het zou natuurlijk niet horen..,
maar iemand die mijn hond doodsteekt, zou ik ook neerknallen..!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:32

het klopt ook niet,
die man had in zijn auto moeten blijven zitten, die komt niet voor niets uit de auto.
als hij daar in was blijven zitten, was hij waarschijnlijk gewoon nog in leven nou.
eigen schuld dikke bult!
van mij mogen ze vaker schieten, als het maar terecht gebeurt! en niet lukraak iemand neer knallen ;)

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:33

elbeauty schreef:
Ik vind het ook niet goed dat de dader is doogeschoten. Poltie word toch opgeleid om boeven te vangen. Ze hebben een opleiding van 4 jaar en dan krijgen ze het niet voor elkaar iemand die alleen is die alleen een mes heeft op een goede manier op te pakken. Dat vind ik gewoon slecht en als er dan al geschoten moet worden doe het dan in het been dan loopt die overvaller ook niet hard meer en als ze het dan nog niet voor elkaar krijgen om hem op te pakken. Dan moeten ze maar weer een paar jaar opgeleid worden.

En dan? Als er dan iemand met een mes op je afkomt heb je er nog niet veel aan...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:44

phormicola schreef:
Sorry, maar iemand 'doorzeven' met kogels is echt belachelijk. Dat mag volgens mij ook pas officieel als de dader zelf gaat schieten op de politie. En dan eerst nog in de knie volgens mij.

Waar gaat het heen met de maatschappij is ook mijn vraag, maar dan meer mbt de politie.

Sorry hoor, maar als een agent eerst in een knie moet schieten voordat hij op de borst mag schieten terwijl hij zelf onder vuur genomen wordt, is pas belachelijk!
Als iemand met een wapen tegenover een agent staat, mag deze wel degelijk de verdachte direct uitschakelen. Het is de agent of de verdachte,,
Waarschijnlijk hebben deze agenten uit noodweer gehandeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:45

Cyntje schreef:
Dat hoor je mij toch ook helemaal niet zeggen :+

Eigenlijk was dat precies wat ik je hoorde zeggen...

Citaat:
Geloof mij nou maar dat zo'n agent écht niet zo maar schiet!

Citaat:
het zal dus zeer uitzonderlijk agressief gedrag zijn geweest.

Reacties waarbij je er op voorhand al aangeeft dat de politie het niet zomaar zou doen en er DUS een goede reden geweest moet zijn. Da's zeg maar de conclusies achterstevoren trekken. Dat de politie in Nederland over het algemeen voorzichtig is met het trekken van een wapen, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat het schieten leidt tot de conclusie dat er dus sprake is geweest van uitzonderlijk agressief gedrag en je er daarom echt wel van uit kunt gaan dat... dat is gewoon te kort door de bocht. Dat weten we niet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:47

Prima, jij hebt gelijk :Y) :D

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:49

elbeauty schreef:

Zoals MJ ookal aangeeft, een verdachte staat 9 van de 10 keer stijf van de adrenaline. Die voelt een knieschot niet een twee drie.
Ik weet ook niet of sommige het hier beseffen, maar deze man had een overval gepleegd en heeft daarbij waarschijnlijk meerdere mensen bedreigd met een wapen!
Of dat wapen nou een mes is of een vuurwapen, in geval van noodweer is schieten echt wel geoorloofd.

Daarbij, de hond was al op de verdachte afgestuurd, een hond is een wapen. Als een wapen niet werkt, mag er hogerop geschakeld worden om het doel wel te bereiken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:52

Jemig ik schrik er van!
Ik neem aan dat de situatie zo gevaarlijk was, dat de agenten geen andere keus hadden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:55

ik krijg net door dat de hond nog leeft?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:58

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:59

Ik vind het ook heel erg voor de agent in kwestie. Je gaat immers niet bij de politie om maar mensen dood te kunnen schieten.
Ik denk dat je als agent zijnde echt niet staat te springen om je wapen te trekken en te gaan schieten. Je wilt het op een goede manier oplossen zonder gewonden of doden aan een vande zijdes.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:00

Cowgirl schreef:
Ik vind het ook heel erg voor de agent in kwestie. Je gaat immers niet bij de politie om maar mensen dood te kunnen schieten.
Ik denk dat je als agent zijnde echt niet staat te springen om je wapen te trekken en te gaan schieten. Je wilt het op een goede manier oplossen zonder gewonden of doden aan een vande zijdes.

Precies, daar sluit ik mij helemaal bij aan!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:05

"Een agent mag zijn wapen gebruiken als er sprake is van een levensbedreigende situatie, voor hem of voor een ander. Dat valt onder wettelijke zelfverdediging. Of in heel specifiek omschreven situaties als een verdachte zich aan zijn aanhouding wil onttrekken. Het mag alleen als iemand een ernstig misdrijf heeft gepleegd, bijvoorbeeld moord of verkrachting."

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:09

desty schreef:
"Een agent mag zijn wapen gebruiken als er sprake is van een levensbedreigende situatie, voor hem of voor een ander. Dat valt onder wettelijke zelfverdediging. Of in heel specifiek omschreven situaties als een verdachte zich aan zijn aanhouding wil onttrekken. Het mag alleen als iemand een ernstig misdrijf heeft gepleegd, bijvoorbeeld moord of verkrachting."

Dat laatste is wettelijk indien hij een misdrijf heeft begaan waarop een gevangenisstraf van 4 jaar of meer staat en waar daarbij de persoonlijke levenssfeer of de lichamelijke integriteit is aangetast of als het gevolg van het misdrijf ernstige bedreiging voor de samenleving heeft,
Bij een diefstal met geweld mag een agent dus ook al schieten.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:16

ok :)

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:54

elbeauty schreef:

Jeetje wat een super slechte gedachte.
Stel jezelf eens in die situatie voor en er komt bijvoorbeeld een man van 2 meter en 100 kilo met een mes op je af.. En jij staat daar als agent voor. Hoe zou jij handelen? Dan ben je namelijk wel blij dat jij je vuurwapen hebt. ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:59

zwelgje27 schreef:
Sorry dat ik het zeg.. het zou natuurlijk niet horen..,
maar iemand die mijn hond doodsteekt, zou ik ook neerknallen..!

Ik had hem dood gestoken met een botte mes! Lijden zal die!

Echt ik weet zeker dat als iemand mijn dieren wat aan doet ik diegene wat aan doe! Pure reflex!

Heb ook echt totaal geen medelijden met die man! Met die agent wel :(:) !

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:06

stalnijmegen schreef:
ook hier
eigen schuld dikke bult, had die maar met zijn piephanden van die hond moeten blijven...
ook erg voor zo een agent om zo zijn maatje te moeten verliezen

Helemaal mee eens!!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 02:05

Oog om oog, tand om tand?
Maar de hond leeft...

Ik heb diep respect voor politiemensen en denk ook dat die persoon wel gehandeld heeft uit eer en geweten, maar ik vind sommige reacties hier wel erg boud.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:36

phormicola schreef:
Sorry, maar iemand 'doorzeven' met kogels is echt belachelijk. Dat mag volgens mij ook pas officieel als de dader zelf gaat schieten op de politie. En dan eerst nog in de knie volgens mij.

Waar gaat het heen met de maatschappij is ook mijn vraag, maar dan meer mbt de politie.

Dus jij wil zeggen dat de politie pas mag schieten wanneer ze zelf beschoten zijn? Beetje achterlijk vindt je niet? Zodra ik alleen al bedreigd wordt met een wapen en de persoon niet luisterd op vordering en niks anders helpt, mag er al geschoten worden.
Daarbij klopt het dat een politie hond een politieambtenaar in functie is, dus wat hier al eerder verteld werd, heeft de man dus gewoon een politieambternaar verwond/gedood!

Ik vraag mij ook af waar de maatschappij heen gaat, maar dan gewoon met de burger en niet met de politie! Het is ook nooit goed he! Weet je hoeveel leed die man bij de slachtoffers aan heeft gericht? Zeker zelf nog nooit zoiets meegemaakt?! Alleen dan denk je zo kortzichtig..