Ramp in Pakistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:04

Citaat:
Deze barbaarse manieren van straffen worden daar nog steeds gedoogd en om eerlijk te zijn wil ik mijn geld niet naar een land sturen waar ze op die manier met mensen omgaan. Ik weet wel dat de hongerlijdende gezinnen er niets mee te maken hebben, maar toch voelt het niet goed.

Jammer genoeg worden bevolkingen van dit soort regimes vaak dubbel gestraft: ze worden door hun eigen leiders niet echt lekker behandeld, en hulp uit het buitenland blijft vaak ook uit omdat men met een grote boog om zulke regimes heenloopt.

Op zich wel begrijpelijk, en het heeft ook weinig zin om de kassa van dat soort tirannen te spekken, maar voor de gewone bevolking wel een hard gelag.
Het is ook erg moeilijk om hulp te bieden in zulke situaties omdat onafhankelijke hulp vaak niet eens het land binnen mag, ik weet niet hoe dat in Pakistan zit.

Maar inmiddels zijn er al 20 miljoen mensen die het water aan de lippen staat, hoorde ik op het jeugdjournaal.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:02

Ook ik vind het meer dan afschuwelijk wat daar aan het gebeuren is. Als ik zeker wist dat het geld daar daadwerkelijk goed besteed werd was ik de eerste die veel zou storten. Maar het gaat net zoals in andere noodgebieden: het komt gewoonweg niet aan. Hoeveel er ook gestort wordt, de slachtoffers krijgen geen of maar een fractie van de hulp. Haïti is al genoemd, hoeveel zou daar al opgebouwd kunnen zijn met al die miljoenen. Het lukt gewoonweg niet. En inderdaad zijn de slachtoffers hier weer het slachtoffer. Verschrikkelijk gewoon hoe onmenselijk mensen kunnen zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:00

jantergouw schreef:
Ann schreef:
Rustig maar. :(:) Ik ben het met je eens dat het best wat omlaag kan, maar 30.000 euro vind ik geen realistisch bedrag in verhouding met het werk wat er gedaan moet worden.

Dan zal het €48.000 zijn. Dat is €4.000 in de maand. Lijkt mij meer dan genoeg. Ik weet ook zeker dat daar goede mensen voor te vinden zijn. <KNIP>

Ik denk dat je gruwelijk hard moet zoeken en heel veel mazzel moet hebben om een senior manager te vinden die voor dat bedrag zelfs maar zijn bed uit komt. Elders is met beduidend minder inspanning beduidend meer te verdienen....

Aanvulling: ah, lees nu dat ik niet de 1e was die hetzelfde vaststelde. Wel leuk dat we bijna dezelfde woorden gebruikten :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:15

jantergouw schreef:
Electra63 schreef:
Ik neem aan dat je van een directeur van zo'n organisatie wel wat financieel/logistiek inzicht verwacht, minimaal HBO/WO-niveau?
Die komen niet voor € 4000 bruto per maand hun bed uit. Dan kunnen ze in het bedrijfsleven veel meer verdienen.
Ik vind de salarissen van dat soort organisaties in het algemeen wel te hoog, maar het moet in overeenstemming zijn met de zwaarte van de functie, anders zullen er weinig capabele mensen te vinden zijn.

Zoals ik al eerder aanhaalde, al die duurbetaalde bankmanagers en directeuren die zoveel rekenkundig vernuft en geweldige opleiding hebben, konden ons ook niet behoeden voor de crisis waarin we nu zitten. En als ze dan zeggen dat ze die niet aan zagen komen, zakt mijn broek helemaal af, want ze hebben hem zelf veroorzaakt!
Net als die geweldig getalenteerde gasten van de pensioenfondsen. Wat een geweldig werk hebben die geleverd!
Allemaal dieven. Een student die net z'n bul gehaald heeft had het niet slechter gedaan, wel een stuk goedkoper.

'Leuke' uitbarsting, maar e.e.a. doet niks af aan het feit dat je voor 4.000 dus niemand gaat vinden....Het zal nog lastig zijn om iemand te vinden voor het dubbele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:48

Cowboy55 schreef:
jantergouw schreef:

Dan zal het €48.000 zijn. Dat is €4.000 in de maand. Lijkt mij meer dan genoeg. Ik weet ook zeker dat daar goede mensen voor te vinden zijn. <KNIP>

Ik denk dat je gruwelijk hard moet zoeken en heel veel mazzel moet hebben om een senior manager te vinden die voor dat bedrag zelfs maar zijn bed uit komt. Elders is met beduidend minder inspanning beduidend meer te verdienen....

De vrijwilligers / collectanten komen voor NIETS hun bed al uit. Deze mensen kunnen elders ook meer verdienen. Natuurlijk is €4000,- per maand geen topsalaris, maar het is ruim voldoende om zeer goed van te kunnen leven.

Ann

Re: Ramp in Pakistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:51

Collecteren kost maar een paar uurtjes per keer. (Een of twee keer per jaar?) Dat kun je niet vergelijken met de tijd & kennis die nodig is om een grote organisatie te leiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:54

CCCCorine schreef:
Cowboy55 schreef:
jantergouw schreef:

De vrijwilligers / collectanten komen voor NIETS hun bed al uit. Deze mensen kunnen elders ook meer verdienen. Natuurlijk is €4000,- per maand geen topsalaris, maar het is ruim voldoende om zeer goed van te kunnen leven.

Dat is lang niet altijd het geval hoor.
Er zijn ook collectanten die wel voor hun inspanningen betaald krijgen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:13

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:39

Ik denk dat het regime daar alles in het werk stelt om andersgezinde mensen te benadelen, niet alleen nu...
Maar dat is volgens mij niet het issue, maar wel of er mogelijkheden zijn om een bijdrage te leveren daar die wel zin heeft. Voor alle mensen in nood.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:48

Sorry, het is heel erg wat daar is gebeurd en ik vind het heel erg voor de slachtoffers daar.

Maar ik geef niks meer, waarom niet? we gaven geld voor de hartstichting, bleek het een riante salaris te zijn voor de directeur, gelijk mee gestopt toen het bekend werd.

Veel gegeven voor de tsunami-ramp, bleek het geld niet daaraan te zijn besteed, waar is het geld dan gebleven?

Vroeger ook geld gegeven voor och arme Afrika, hongerende kindjes en mensen, wat bleek? alles ging in de wapens zitten en oorlog en naar de regeringen en of is foetsie, dat nooit meer, we geven niks meer aan afrika, en het helpt toch niet, er is nog steeds honger en er zijn meer aidsgevallen bijgekomen, heel veel ellende in afrika (mens is daar niets waard, zomaar de ledematen afhakken, vermoorden, verkrachten, noem maar op) dus er is niets opgelost en of is veel erger geworden.

Haïti, geld is niet echt naar de slachtoffers gegaan het is er nog steeds klote.

Wij hebben ervan geleerd: het heeft geen zin, we doen het niet meer.

En hoe zat het dan met rijke oliestaten in de buurlanden van Pakistan???? die gaven nooit wat, stond ook in de kranten.

Steeds weer opnieuw noodkreten en zielige filmpjes, dat wordt/is heel gewoon en het hoort erbij in de wereld, hoe erg het ook is, je raakt er heel erg doof van.

Beter is om niet zoveel bomen meer te gaan kappen, en bomen te gaan planten, zodat alles goed vastgehouden wordt in de grond en er minder modderstromen zijn en meer regen opgevangen wordt door de bomen enzovoort.

De mensen hebben dit alles zelf veroorzaakt over de hele wereld (teveel vervuiling/ teveel bomenkap/ teveel van alles en nog wat/ klimaatveranderingen/problemen), de mensen onschuldig of schuldig boeten er nu zwaar voor.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:39

Maar dat is juist mijn hele punt. Wij kunnen onze ogen er niet meer voor sluiten omdat wij teveel betrokken zijn geraakt met het leed in de wereld. Wij zijn teveel betrokken in die misstanden. Door de globalisatie is de wereld groter geworden. Je kunt niet profiteren van globalisatie maar de verantwoordelijkheden afschuiven. Op het moment dat Afrika zo lang gekoloniseerd is dat het geen industriele revolutie heeft kunnen doormaken, geen wetenschappelijke en maatschappelijke revoluties die onze samenleving heeft gemaakt tot wie we nu zijn zal het land een achterstand houden. Ik vind dat die achterstand onze verantwoordelijkheid is geworden door de kolonisatie. Burgeroorlogen in Afrika, het lijkt wel alsof het niemand iets kan schelen. Als een moslimvrouw onderdrukt wordt in Irak staat heel de wereld op zijn kop.. Maar dat hele volken elkaar afslachten in Afrika door heet met een liniaal tekenen van grenzen.. Ach.. Op het moment dat wij derde werelds landen gebruiken om tegen zeer lage kosten voor het rijke westen te produceren. Op dat moment zijn al die fabrieksarbeiders ónze arbeiders geworden en dus ook onze verantwoordelijkheid. De wereld bestaat niet meer uit aparte continenten. Door de razendsnelle communicatie en infrastructuur is de wereld één geworden. Geweldig voor de economie maar het kan niet zo zijn dat alles één kant op gaat. Het voedsel, de energiebronnen eigenlijk alles is zo oneerlijk verdeeld op onze aarde. In dit soort gebieden is er sprake van ellende die wij in Nederland niet kennen. Is het dan niet onze verantwoordelijkheid om iets van die enorme welvaart die wij kennen te delen? En dat wij doof worden door zielige filmpjes, is dat ons probleem of dat van de slachtoffers?

En wat de andere landen in de wereld doen, of wat de regering er doet.. Wat maakt dat uit? Het gaat toch om individueen? Om onschuldige mensen waarvan hun huis is verwoest en nu niets meer hebben?

En dat het niet op de juiste plaatsen terecht komt is geen gegeven. Zoals eerder al is aangegeven zijn er neutrale instanties die zelf hun eigen hulp financieren. Zoals inderdaad artsen zonder grenzen e.d. Ook ben in benieuwd naar bronnen, rapporten e.d. waar zwart op wit staat dat het geld niet naar de mensen zelf gaat. Ik ben daar nogal skeptisch over.

Het feit dat managers veel geld krijgen voor de enorme banen en verantwoordelijkheden die zij dragen heb ik al besproken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:44

Goed stuk +:)+ , los van de vraag of ik het overal mee eens ben. In elk geval 'food for thought'....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:54

Inderdaad Krips. Goed geschreven!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:43

Helaaaaaaaaaaaas................... wat het maar zo, dat alles 1 wereld is, dat alles eerlijk verdeeld is en goed beheerd werd en heel streng gecontroleerd werd, en alles heel strikt is nageleeft en ook echt doet wat is beloofd en de natuur gespaard wordt en alles................

Maar dat is helaas niet het geval en dat is heeel erg jammer, en ik vind het verschrikkelijk dat er erg veel onschuldige slachtoffers zijn (mens en dier/natuur).

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:25

Krips schreef:
Maar dat is juist mijn hele punt. Wij kunnen onze ogen er niet meer voor sluiten omdat wij teveel betrokken zijn geraakt met het leed in de wereld. Wij zijn teveel betrokken in die misstanden. Door de globalisatie is de wereld groter geworden. Je kunt niet profiteren van globalisatie maar de verantwoordelijkheden afschuiven. Op het moment dat Afrika zo lang gekoloniseerd is dat het geen industriele revolutie heeft kunnen doormaken, geen wetenschappelijke en maatschappelijke revoluties die onze samenleving heeft gemaakt tot wie we nu zijn zal het land een achterstand houden. Ik vind dat die achterstand onze verantwoordelijkheid is geworden door de kolonisatie. Burgeroorlogen in Afrika, het lijkt wel alsof het niemand iets kan schelen. Als een moslimvrouw onderdrukt wordt in Irak staat heel de wereld op zijn kop.. Maar dat hele volken elkaar afslachten in Afrika door heet met een liniaal tekenen van grenzen.. Ach.. Op het moment dat wij derde werelds landen gebruiken om tegen zeer lage kosten voor het rijke westen te produceren. Op dat moment zijn al die fabrieksarbeiders ónze arbeiders geworden en dus ook onze verantwoordelijkheid. De wereld bestaat niet meer uit aparte continenten. Door de razendsnelle communicatie en infrastructuur is de wereld één geworden. Geweldig voor de economie maar het kan niet zo zijn dat alles één kant op gaat. Het voedsel, de energiebronnen eigenlijk alles is zo oneerlijk verdeeld op onze aarde. In dit soort gebieden is er sprake van ellende die wij in Nederland niet kennen. Is het dan niet onze verantwoordelijkheid om iets van die enorme welvaart die wij kennen te delen? En dat wij doof worden door zielige filmpjes, is dat ons probleem of dat van de slachtoffers?

En wat de andere landen in de wereld doen, of wat de regering er doet.. Wat maakt dat uit? Het gaat toch om individueen? Om onschuldige mensen waarvan hun huis is verwoest en nu niets meer hebben?

En dat het niet op de juiste plaatsen terecht komt is geen gegeven. Zoals eerder al is aangegeven zijn er neutrale instanties die zelf hun eigen hulp financieren. Zoals inderdaad artsen zonder grenzen e.d. Ook ben in benieuwd naar bronnen, rapporten e.d. waar zwart op wit staat dat het geld niet naar de mensen zelf gaat. Ik ben daar nogal skeptisch over.

Het feit dat managers veel geld krijgen voor de enorme banen en verantwoordelijkheden die zij dragen heb ik al besproken.

Waarom zo in het koloniale verleden blijven hangen? Vele landen werden overheerst door anderen, niet alleen door het Westen. Neemt Spanje en Frankrijk verantwoordelijkheid over ons, omdat ze ons ooit overheerst hebben? Nee. Het Westen heeft allang gezien dat het hebben van kolonieën verkeerd is, is dat dan niet genoeg? Als mijn ouders iets crimineels doen, dan betekent dat niet dat ik mijn excuses daarvoor ga aanbieden, in vergelijking met onze nederlandse voorouders die misschien mogelijk in slaven hebben gehandeld en landen hebben leeggeroofd. Erkenning en ontwikkelingshulp is al meer dan voldoende!

En over het geven aan geld naar Pakistan, aan de ene kant heel goed want daarmee laat je zien dat je een hart hebt, maar aan de andere kant: Waar gaat dat geld heen?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:29

Ik heb niks gedoneerd omdat ik enorm twijfel waar mijn geld heen gaat. Ja ik gun het de slachtoffers zeker maar ik zou graag weten waar het terecht komt!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:42

LF_xx_D schreef:
Jammer dat christenen en hindoestaanse mensen minder hulp krijgen daar! Ik hoorde het van iemand die het had gelezen in de krant, heb er ff een bron op internet bijgezocht:

http://www.nd.nl/artikelen/2010/augustu ... christenen

Dit had ik inderdaad op het nieuws gezien.. schandalig gewoon!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:20

ik geef geen geld meer want

de tsunami moet nog op gebouwd worden hebben
veel geld opgehaald

haiti
nog veel meer geld opgehaald
meer als de helft blijft aan de strijkstok zitten

nederland is maar een klein kikkerlandje maar staat voor
elk ander land klaar is het hier crediet crisis en wie
helpt ons niemand

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:26

bobolien schreef:
nederland is maar een klein kikkerlandje maar staat voor
elk ander land klaar is het hier crediet crisis en wie
helpt ons niemand

De kredietcrisis is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met de huidige redenen voor inzamelingsacties...
Volgens mij is er hier nog niemand verhongerd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-08-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:32

Ik geef al via de belasting, die ik en miljoenen met mij betalen :D
En aangezien de nederlandse regering al heeft gegeven heb ik het ook.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:39

be-gentle ben ik helemaal met je eens

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:44

wij geven niet. Het is allemaal heel ernstig voor die mensen, maar als je hoort hoe dat de vorige keer is gegaan..

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:48

daarom geef ik niks het blijft aan de strijkstok hangen
en daar worden die mensen niet mee geholpen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:10

bobolien schreef:
daarom geef ik niks het blijft aan de strijkstok hangen
en daar worden die mensen niet mee geholpen

Nee, maar als je niks geeft, weet je zeker dat de mensen er niet mee geholpen zijn!
Ik vind het echt bizar hoe veel mensen er zijn die niks geven. Iedere euro die daar belandt is er één.
En na al deze kritieken denk ik dat er echt alles aan gedaan wordt om het geld goed terecht te laten komen,
aangezien mensen anders nooit meer iets geven.

Daarnaast gaat er niks van het geld naar de regering daar, maar gaat alles direct naar de organisaties, zo heb ik begrepen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:58

Krips schreef:
Dat vind ik toch wel zo ongelovelijk makkelijk. Die mensen staan aan de top van enorme stichtingen en verdienen vergeleken met topmannen aan het hoofd van zulke grote 'bedrijven' eigenlijk helemaal niets. Je wil toch dat er een bekwaam persoon is die zo een enorme baan op zich neemt. Betaal diegene dat ook. Je kan niet verwachten dat iemand met zulke talenten voor niks een baan aannneemt dat echt niet zomaar een 9 tot 5 baantje is. Erg makkelijk vind ik dat altijd om te roepen.

Net als de bevolking te straffen voor een corrupt regime. Wat kunnen de slachtoffers daar nou aan doen. Wat hebben zij daar mee te maken. Laat maar dood gaan van ons rijke westen krijg je niets.. Had je maar niet in een moslimstaat geboren moeten worden? En je krijgt geen geld van ons want wij geven al genoeg en we hebben het zelf nodig? Dat vind ik helemaal schandalig. Hoe slecht hebben wij het hier in Nederland vergeleken met de slachtoffers? Ik heb al meerdere keren gezegd dat een beetje tevredenheid en verantwoordelijkheidsgevoel ons niet zo misstaan als één van de meest welvarende en rijkste landen ter wereld.

PRECIES!

Ik zag gisteren op tv die Henkjan Smits, normaal mag ik die man niet zo, maar hij had wel een mooie uitspraak: 'Nederland rampenmoe? Kom nou! Pakistan is rampenmoe!'
En zo is het natuurlijk wel. Wij kunnen wel doen alsof we het hier allemaal zo slecht hebben, maar probeer je eens een klein beetje in die mensen in te leven. Geen huis meer, geen eten, geen schoon water. Familie en vrienden van wie je veel hield verloren met bosjes tegelijk. Dreiging van ziekten als cholera en dan ook nog die regering die ze niets gunt. Zou jij niet geholpen willen worden, ondanks dat je toevallig in een moslimland woont? Daar heb je zelf ook niet voor gekozen!
Ik las vanmorgen in de krant over een 9-jarig jongetje dat met zijn vader en moeder thuis was, en toen kwam ineens het water. Zijn vader pakte hem op, zijn moeder was hij toen al kwijt. Zijn vader is hij ook kwijtgeraakt toen hij zich vastgreep aan de brug. Zijn broers zijn ook vermist. Nu zit hij al dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op het muurtje vlakbij waar hij zijn ouders is kwijtgeraakt, want misschien komen ze hem wel halen. Dat is toch schrijnend!

Ik heb overigens gegeven aan de samenwerkende christelijke hulporganisaties (Dorkas, Red een Kind, Tear en Woord en Daad), stichtingen waarvan ik weet dat ze goed met hun geld omgaan.

CCCCorine schreef:

Da's een leuke :+
Collectes lopen doe ik een paar dagen lang, een uurtje per dag. Niet 60 uur per week, 48 weken per jaar en ik ben ook voor niets anders verantwoordelijk dan alleen die collectebus.
Dat bedrag van 48.000 euro, dat is ook nog bruto zeker? Mijn man verdient al meer, en die heeft toch niet eens een leidinggevende functie :=

Wisten jullie trouwens dat pakistan tijdens de watersnoodramp in 1953 ook inzamelingsacties voor Nederland heeft gehouden? Ook dat las ik gisteren in de krant! Compleet met een afbeelding van de advertentie die toen in Pakistaanse kranten geplaatst is :D