België krijgt 'baby-internaat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goed idee of niet

Ja...
19 (11%)
Nee...
146 (84%)
Anders...
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 172

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:23

Het aantal personen dat verzorgd hoeft te worden is niet per se in verhouding met het geld dat er binnen dient te komen. De huur of hypotheek van een huis, dat eten, verzekeringen, auto moet allemaal toch wel betaald worden. Dus je zult moeten werken als je alleenstaande ouder bent. Dat wil zeggen dat er op je kind gepast moet worden.

Cyntje

Re: België krijgt 'baby-internaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:27

Goh, dat snap ik :Y)
Maar oppas voor je kind hoeft dus niet persé te betekenen dat een alleenstaande ouder in ploegendienst het kind dan maar in een internaat moet stoppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:28

Wel als je geen mantelzorgers hebt Cyn ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:30

Ik denk ook dat een internaat een nogal groot woord is, mij klinkt dit verhaal eerder in de oren als een soort 'klokje rond'-kinderopvang, flexibel genoeg om niet alleen van 8 tot 6 open te zijn, maar zo dat je kind er ook kan slapen mocht dat nodig zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:32

Cyntje schreef:
Maar oppas voor je kind hoeft dus niet persé te betekenen dat een alleenstaande ouder in ploegendienst het kind dan maar in een internaat moet stoppen

Waar moet je het kind dan laten? Of moet zo iemand maar stoppen met ploegendienst? ook leuke voor de rest van de mensheid die geen kinderen heeft, kunnen zij altijd 's nachts werken.
Bovendien, wat is het verschil tussen het kind overdag naar een creche brengen, en 's nachts? Behalve dat het kind in het laatste geval het grootste deel van zijn tijd daar slaapt, wat voor het kind alleen maar een voordeel is.

Edit: als ik het goed begrijp, moet je dus maar oppas regelen. hoeveel oppas denk je dat daartoe bereid is en weet je wat dát gaan kosten:?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:34

Ik ben sowieso geen voorstander van baby's in de opvang, het eerste jaar dus.
Ben ook blij dat ik er gewoon voor mijn kind kon zijn en nog steeds kan zijn, ondanks dat ik inmiddels alleenstaand mama ben. Ik werk onder schooltijden en ze heeft gelukkig ook nog een zorgzame, lieve vader die ook voor haar zorgt op diverse vlakken. De BSO gaat er wel een keertje aankomen, vrees ik, maar dan ook niet meer dan 1 a 2x per week een paar uurtjes. Maar misschien kunnen we het nog op een andere manier oplossen, daar zal ik ook zeker naar kijken t.z.t.

Wij zijn haar ouders, wij zorgen voor haar, wij voeden haar op. Zo zie ik het en wil ook niet anders. Ik mis haar nu al vreselijk als ze bij haar vader is, ook al kan ik dan makkelijker werken (zoals nu in de zomervakantie) of andere dingen doen. :)

Alleen het woord 'baby internaat' al...... Brrrrrr, daar krijg ik echt de kriebels van. :roll: 8)7

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:38

Lalidan schreef:
Cyntje schreef:
Maar oppas voor je kind hoeft dus niet persé te betekenen dat een alleenstaande ouder in ploegendienst het kind dan maar in een internaat moet stoppen

Waar moet je het kind dan laten? Of moet zo iemand maar stoppen met ploegendienst? ook leuke voor de rest van de mensheid die geen kinderen heeft, kunnen zij altijd 's nachts werken.
Bovendien, wat is het verschil tussen het kind overdag naar een creche brengen, en 's nachts? Behalve dat het kind in het laatste geval het grootste deel van zijn tijd daar slaapt, wat voor het kind alleen maar een voordeel is.

Edit: als ik het goed begrijp, moet je dus maar oppas regelen. hoeveel oppas denk je dat daartoe bereid is en weet je wat dát gaan kosten:?

Geen idee :+
Hoe doen de mensen in NL dat nu als alleenstaande ouder in ploegendienst, vraag het hen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:39

Hier heb je wel van die 24-uurs opvangmogelijkheden, er zit er een bij mijn ouders op de hoek van de straat :D en ook het ziekenhuis hier heeft een opvang voor de kinderen van het ziekenhuispersoneel.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-08-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:40

Rock schreef:
MaaikeMo, heb je de rest van het topic ook gelezen?

Ja nu wel, en blijf bij mijn mening.
Al voor je aan kinderen begint, kun je toch al inschatten, hoeveel geld meot er binnenkomen, hoeveel moet er gewerkt worden. Hoeveel tijd kan je thuis zijn, en op welke tijden is dat.

En als je daar goed overnadenkt en mee bezig bent, kan dat ook.
Toen ik nog baby was, werkte mijn moeder niet, alleen mijn vader.
En geloof me, dat was geen vetpot.. Maar ze hebben er zo duidelijk voor gekozen om de ons niet weg te brengen naar een creche..
Toen we ouder werden, naar peuterspeelzaal gingen ed..
Ging mijn moeder ook weer werken, zij werkte overdag, en mijn vader snachts. Zo dat als we thuis waren, er altijd een ouder was.

Dus het kan wel, alleen zal je er waarschijnlijk wel wat voor moeten inleveren.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:41

Als je de mogelijkheid zou hebben om je baby maar voor 1 a 2 nachten per week te brengen dan denk ik zeker dat het een uitkomst is voor
mensen in ploegendienst. Het is echt niet makkelijk om een oppas voor de nacht te vinden.

Het zou alleen mijn keuze niet zijn om mijn kind 5 nachten weg te brengen.. Dit geld dit trouwens ook voor als het overdag zou zijn!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:43

Tot er dus iets gebeurt waardoor het niet meer kan, MaaikeMo. Bijvoorbeeld als je gaat scheiden of een van de twee overlijdt of wordt ziek, waardoor hij/zij zijn goedbetaalde baan niet meer kan uitvoeren en genoegen moet nemen met werk dat minder in het laatje brengt. Dat laatste kan ook gebeuren als je ontslagen wordt door bv een reorganisatie.
Soms krijg je te maken met veel hogere kosten doordat je een kind met een handicap krijgt waarvoor je bepaalde aanpassingen moet doen. Een deel daarvan wordt betaald door de overheid, maar lang niet alles.

Afijn, noem het zo maar op. Je kunt niet altijd vantevoren inschatten hoe het zal gaan lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:44

Een van mijn vriendinnen is al jaren alleenstaand mama met twee kids en werkt als verpleegkundige en dus in ploegendiensten. Of de kinderen zijn bij papa of bij haar moeder, gaat prima, komt geen opvang aan te pas. :)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:45

waarom zou je dan kinderen willen ?????? wat een onzin zeg. dan moet je ook geen kinderen krijgen als je ze maar een uurtje per week wilt zien, ga je toch fijn een keertje met de kinderen van anderen spelen ofzo wat belachelijk dat ze dit soort dingen doen tegenwoordig. vind het echt absurd!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:45

Blue_Eyes schreef:
Tot er dus iets gebeurt waardoor het niet meer kan, MaaikeMo. Bijvoorbeeld als je gaat scheiden of een van de twee overlijdt of wordt ziek, waardoor hij/zij zijn goedbetaalde baan niet meer kan uitvoeren en genoegen moet nemen met werk dat minder in het laatje brengt. Dat laatste kan ook gebeuren als je ontslagen wordt door bv een reorganisatie.
Soms krijg je te maken met veel hogere kosten doordat je een kind met een handicap krijgt waarvoor je bepaalde aanpassingen moet doen. Een deel daarvan wordt betaald door de overheid, maar lang niet alles.

Afijn, noem het zo maar op. Je kunt niet altijd vantevoren inschatten hoe het zal gaan lopen.

Dit staat er toch allemaal los van :?
Als je pertinent niet wilt dat je kind veel wordt opgevangen door anderen, kun je ook kiezen voor een 9 tot 5 baan of noem maar op...
Dus het is óók niet zo dat men naar opvang MOET uitwijken ;)
Zo is er voor alles een oplossing :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:47

@Twiggy; Die mazzel kun je hebben. Dat werkt ook niet bij iedereen ;)
Begrijp me goed: ik heb het zo ook kunnen regelen, ik werk tijdens schooltijd en/of 's avonds als papa thuis is. Mocht het een keer anders uitpakken, dan heb ik een heel lieve vriendin met kinderen in dezelfde leeftijd, waar mijn dames dan gaan spelen en dat voelt echt als spelen bij een vriendinnetje.
Maar dat gaat niet bij iedereen, ik ken zat mensen die moeten ploeteren om het allemaal voor elkaar te krijgen...

@Cyntje, dus als jij bv. een HBO-V opleiding hebt, dan ga je maar een 9 tot 5 baan nemen als je gescheiden bent, want anders moet je opvang afnemen? Waarom denk je dat er opvang is?

Uberhaupt snap ik niet helemaal wat mensen tegen kinderopvang hebben. Net alsof het allemaal kommer en kwel is, terwijl de meeste kinderen het er uitstekend naar hun zin hebben. Ik heb er zelf ook niet voor gekozen, maar ik zie niet wat er mis mee is om er gebruik van te maken als de omstandigheden daarom vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:48

Als je bent opgeleid voor het een kan je niet altijd makkelijk de overstap maken naar een andere baan, dat geldt op het moment voor alle sectoren Cyn.

Euh... wat BE zegt dus..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:55

Je kán niet altijd inderdaad zomaar van baan veranderen. Maar daarnaast, er zijn vele onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat kinderen er juist op vooruit gaan als ze naar de opvang gaan, in tegenstelling tot altijd naar huis. Kinderen worden er sociaal vaardiger van, leren naast de eigen normen en waarden ook andere, leren dat andere plaatsen en mensen óók veilig kunnen zijn, leren het verschil tussen 'mijn en dijn' en leren delen. Opvang is niet per definitie negatief, zolang het maar met mate gebeurt en bij het kind past.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:00

Ik zeg ook niet direct dat je van baan moet veranderen :?
Maar in diezelfde sector/afdeling etc zijn vaak ook dingen mogelijk ;)

Opvang is er voor opvang, duh :+
Maar als je liever niet wilt dat je kind veel wordt opgevangen zul je keuzes moeten maken he ;)
Dus aanpassingen in je baan kunnen dan niet maar je kind moet zich dan maar wel aanpassen?

Dat bedoel ik!

Ik zeg ook niet dat opvang negatief is :?
En dat kinderen er beter van worden is ook achterhaald.... leren delen kunnen velen nog niet al zijn ze 18, bij wijze van :Y) etc etc... dat heeft meer met karakter te maken dan met opvoeding in mijn ogen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:02

Citaat:
Dus aanpassingen in je baan kunnen dan niet maar je kind moet zich dan maar wel aanpassen?

Soms is het niet anders... Als je vrijwillig ontslag neemt krijg je ook geen uitkering, dus dan wordt het helemaal karig. Wat niet kan, dat kan nou eenmaal gewoon niet.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:03

Tja een kind grootbrengen kan iedere sukkel, maar opvoeden...
Als je geen tijd hebt voor een kind moet je er geen nemen vind ik.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:04

Klopt BE :j maar hier worden weer gelijk de uiterste gevallen besproken terwijl het uiteindelijk gaat om een opvang waarbij beide ouders gewoon carrière kunnen blijven maken en hun kind 24/7 kunnen dumpen, daar neem je geen kinderen voor en dat was ook mijn punt :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:08

Ik snap heel goed wat je bedoelt, Cyntje, maar helaas leert de ervaring mij dat dat niet altijd de uiterste gevallen zijn... Ik ken verschillende mensen die wel samen moeten werken, gewoon om de huur van hun toch niet al te grote huis (en andere vaste lasten) te kunnen betalen. Misschien is het debet aan het leven in een grote stad, dat weet ik niet. Maar hoe dan ook is thuisblijven gewoon niet voor iedereen weggelegd. Dat het bij ons kon, dat zie ik als een luxe.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:08

BraveSpots schreef:
SeBart schreef:
Bah, ik moet er niet aan denken. Overdag kan ik het nog enigzins begrijpen maar 's middags en snachts moeten m'n schatjes lekker thuis zijn en in hun eigen vertrouwde omgeving en bedje liggen. Dan maar geen carriere en dingen laten als m'n kinderen ergens anders dumpen

Wat dacht je van 'gewoon' hard werken om brood op de plank te hebben zodat die schatjes nog wat te eten hebben ook? Of worden ze tegenwoordig groot van de liefde?

Niet iedereen heeft een kantoorjob van 9 tot 5.

Helaas heeft mijn man ook geen 9 tot 5 baan. Je hoeft me niet zo aan te vallen. Ik zeg ook niet dat ik tegen opvang ben en misschien niet helemaal duidelijk verwoord maar of dat nou een baan van 9tot5 is of andere tijden, het gaat mij om het idee van de hele week, dat vind ik echt dumpen van je kind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:37

Lalidan schreef:
J Opvang is niet per definitie negatief, zolang het maar met mate gebeurt en bij het kind past.

Helemaal mee eens. Maar de openingspost suggereert dat het ook in orde is als je je kind enkel in het weekend komt halen en dat vind ik volstrekte waanzin.
Er worden nu allemaal rampverhalen bijgehaald, maar die mensen die echt dag en nacht moeten werken om de luiers te betalen kunnen van hun salaris geen dergelijk soort opvang betalen hoor! Reken maar dat het geen vriendelijk prijsje gaat zijn als je nachtopvang hebt.
Ik ken genoeg mensen die thuisgebleven zijn omdat de opvang duurder is dan het salaris dat ze verdienen, zegt genoeg lijkt me.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:00

Ik heb an sich ook niets tegen opvang, hoor, mits het maar niet 5 dagen in de week is. Dat vind ik gewoon veel te veel. Dat ik zelf persoonlijk liever geen gebruik maak van opvang, heeft te maken met het feit dat ik graag zelf thuis ben voor mijn kind. In elk geval zoveel mogelijk. Ze kan hier elke dag buiten spelen met de buur(t)kinderen, lijkt me niet ongezond. ;)

Ik ken idd zat ouders waarvan ze of beide parttime werken of waarvan eentje parttime werkt, zodat het met de opvang gelukkig nog mee kan vallen. Ik heb ook wel eens mensen gekend die beide fulltime werkten, maar echt niet omdat ze de rekeningen niet konden betalen, hoor. ;)
Welnee, pa en ma konden hun carriere gewoon niet los laten. Geld hadden ze meer dan genoeg. Kinderen groeiden op met opvang en au pair. 's Avonds zagen ze de kinderen nog geen uurtje, want ze kwamen laat thuis van hun yuppenbanen. Weet je, ik wil niemand veroordelen, maar eerlijk gezegd snap ik dan gewoon echt niet waarom je aan kinderen begint. Misschien kan iemand mij dat uitleggen? :+