Wanneer ben je allochtoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer vind jij iemand allochtoon?

Poll eindigt op

Als iemand een kleurtje heeft
4 (3%)
Als iemand dubbel paspoort heeft zowel buitenlands als ned
9 (7%)
Als iemand de nederlandse taal niet kan maar hier wel woont
13 (11%)
Als je in een ander land bent geboren
31 (27%)
Als beide ouders in een ander land zijn geboren maak niet uit of jij hier geboren bent.
11 (9%)
Als 1 van je ouders in het buitenland is geboren.
46 (40%)

Totaal aantal stemmen: 114

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:07

Marchador schreef:
Ik heb op school geleerd dat als één van je ouders een andere nationaliteit heeft (geboren in het buitenland) dat je als kind daarvan allochtoon bent.

Precies, om een bekende Nederlander te noemen, Wilders dus :D

CtjeLief

Re: Wanneer ben je allochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:10

Willem Alexander trouwens ook.. En zijn dochters :D

Tieneke

Re: Wanneer ben je allochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:11

Ik denk dat dan, als je die definitie hanteert, praktisch elk koningshuis voor een groot stuk uit 'allochtonen' bestaat.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 06:41

Mijn zoon is Canadees, mijn vrouw Fins. Ons gezinnetje bestaat dus voor 2/3 uit allochtonen.

Dat terwijl dat helemaal niemand zal opvallen, aangezien mijn zoon een oer-Nederlandse naam heeft en daarbij nog blond met blauwe ogen is.

Wat voor naam je ook verzint voor "anderen", de negatieve klank krijg je per definitie alleen maar als mensen negatief over gaan praten.

En dat heeft de maken met generaliseren. Als 10 autochtonen een misdaad begaan, zal niemand gaan klagen over die "autochtonen", maar als er 3 allochtonen iets fout doen, dan zijn gelijk alle allochtonen fout. Dat komt uit een heel diepliggend instinct, waarmee generalisatie altijd een goed middel is geweest om je wereldje te beschermen. Alleen botsen generalisaties altijd wel heel snel met de rechten van de mens....

PS: de poll gaat een beetje krom, omdat er meer dan een antwoord mogelijk is. Daarnaast is allochtoon kennelijk een juridisch begrip, dus we hebben er niks over te vinden ;)