'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:35

Yamcha schreef:
Maar wat is het probleem dan nu? Dat mensen die urgentie hebben eerder een huis krijgen? Nou wil ik niet vervelend zijn, maar dat lijkt me ook het doel van een urgentieverklaring.

Ook al zou je urgentie hebben ( hier in Rotterdam) kom je gewoon op een wachtlijst te staan.
Daarkomt bij dat mocht je nu op straat komen te staan, en je hebt inderdaad recht op urgentie, je dit MOET aanvragen, €45 euro administratie kosten en 8 weken wachttijd om te horen of je urgentie er inderdaad door is gekomen.
Sta je uiteindelijk nog op straat!!!!
Nee makkelijk is het absoluut niet!!!

Veulen84

Re: 'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:32

Ik wacht inmiddels 3 jaar. In de regio gooi en vechtstreek word er onder de 29 geloot. Schiet je niks mee op. Die paar woningen voor jongeren.

Ik ben 25 woon gedwongen nog steeds bij me ouders. Voor koop krijg ik geen hypotheek. Huur is niet te doen met 14 huur plekken per week (waar ik voor 3/4 niet in aanmerking kom door me leeftijd). Ik ben echt nog 30 als ik bij me ouders woon straks.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:17

Yamcha schreef:
Als er meer mensen gaan wonen, komt daar ook wel werk denk ik :)

Ja maar ik ga niet verhuizen zonder dat ik werk heb :+
Tja hier ook, het leukste en vooral betaalbaarste zijn de recreawoningen en de 65+woningen. Die 65+flats staan zo goed als leeg, maar ja ze willen er geen jongeren in. Dus van betaalbare koopwoningen nam eindelijk de woningstichting het over *\o/* om er uiteindelijk huurwoningen voor 65+ van te maken -O-
Als die flat al niet volloopt met koopsommen vanaf 40000 euro, waarom dan wel met huur?

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:37

En om het nog gemakkelijker te maken vanaf 2011;

Citaat:
Nieuwe voorwaarden voor huren van sociale huurwoning
Zaandam, 1 augustus 2010. De Europese Commissie heeft de regels voor het verkrijgen van een sociale huurwoning (netto huur t/m 647,53 euro) veranderd. Vanaf 1 januari 2011 mogen woningcorporaties hun sociale huurwoningen alleen nog maar toewijzen aan mensen met een inkomen tot maximaal 33.000 euro (belastbaar jaarinkomen van het hele huishouden). Verdient u meer, dan heeft u geen recht op een sociale huurwoning. De nieuwe regels gelden alleen voor nieuwe huurcontracten, lopende contracten blijven dus gewoon geldig. Er is nog veel onduidelijk over de praktische uitwerking van de nieuwe regels. ZVH vindt het toch belangrijk om u alvast op de hoogte te stellen van deze verandering. Houdt u onze website in de gaten voor meer informatie.

Dit kwam ik tegen in Zaandam, lijkt mij stug aangezien het een wettelijke regeling is dat niet veel meer gemeenten dit gaan hanteren.

[edit]Bronvermelding; ZVH Zaandam[\edit]
Laatst bijgewerkt door Chica op 31-08-10 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:42

ehm, jongens en meisjes, asielzoekers zijn mensen die in hun eigen land niet veilig kunnen bestaan. Ik wil even wijzen op het woord 'sociaal' in de term 'sociale huursector'.

Oke, ik ben het volledig met jullie eens dat de wachtlijsten heel erg lang zijn, en ik kan me voorstellen dat het vervelend moet zijn als je geen huis kunt krijgen omdat iemand met urgentie (en, zoals eerder al geschreven, dit zijn niet alleen asielzoekers), maar zullen we de proporties in het oog houden?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:46

Wat is een sociale huurwoning en wanneer kom ik daarvoor in aanmerking?
Sociale huurwoningen zijn goedkope huurwoningen voor mensen die moeite hebben om voor hun eigen huisvesting te zorgen. Deze woningen zijn meestal eigendom van een woningbouwvereniging. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning heeft u een huisvestingsvergunning nodig.

Eisen woningbouwvereniging
De huisvestingsvergunning wordt uitgegeven door de gemeente. De gemeente bepaalt dus aan welke eisen u moet voldoen. Toch kan de woningbouwvereniging ook eisen stellen aan mogelijk toekomstige huurders, bijvoorbeeld aan de hoogte van uw inkomen en uw gezinsgrootte. Vanaf 1 januari 2011 moeten woningbouwverenigingen hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot euro 33.000. Woningbouwverenigingen mogen dan nog wel 10% van de vrijgekomen sociale huurwoningen ook toewijzen aan huishoudens met een hoger inkomen.

Urgentiecriteria goedkope woning
Op grond van bepaalde urgentiecriteria kunt u voorrang krijgen bij de toewijzing van een goedkope woning. Deze criteria zijn bijvoorbeeld:
- medische indicatie;
- sociale indicatie;
- leeftijd;
- de duur dat u als woningzoekende ingeschreven staat;
- woon-werkafstand;
- het achterlaten van een schaarse woning.

Overige criteria goedkope woning
Naast urgentiecriteria kan een gemeente ook andere eisen stellen voor het toekennen van een goedkope huurwoning. Bijvoorbeeld criteria voor gezinsgrootte of inkomen. De gemeente kan ook eisen dat u een economische of maatschappelijke binding heeft met de gemeente of de regio.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rking.html

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:52

Wat ik zelf persoonlijk nog kwalijker vind is dat er mensen zijn die met 30 jaar nog in een jongerenwoning wonen.

Ik ken ze hoor, en die zijn zeker niet van plan te verkassen. Nergens betaal je namelijk zo weinig huur. Ondertussen hebben ze wel een vast contract met een mooi acceptabel inkomen.
Misschien dat ze daar eens wat aan moeten doen!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:55

Mizz_mol schreef:
Wat ik zelf persoonlijk nog kwalijker vind is dat er mensen zijn die met 30 jaar nog in een jongerenwoning wonen.

Ik ken ze hoor, en die zijn zeker niet van plan te verkassen. Nergens betaal je namelijk zo weinig huur. Ondertussen hebben ze wel een vast contract met een mooi acceptabel inkomen.
Misschien dat ze daar eens wat aan moeten doen!

zou al een heel stuk schelen denk ik :)

Nogmaals, ik ben helemaal voor sociale woningbouw, maar laat het aan de mensen die het NODIG hebben. Ik hoor soms mensen roepen dat ze urgentie willen met de reden "ik word gek van me ouders"

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:01

Ik word dan niet gek van mn ouders, maar ik word gek van mn huisgenoten. Echt één dezer dagen doe ik ze wat aan :x

Zelfs de particuliere sectie is niet te vertrouwen zoals ik al gemerkt heb.
Ik woon in een vrijstaand huis waarvan de kamers onderverhuurd worden. Je wil niet weten hoe die gasten hier zijn. Helaas heb ik een softie van een huisbaas. En het probleem dat ik een kat heb, dus ook al wil ik hier heel graag weg, bijna nergens accepteren ze een kat :\

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:06

IndianLady schreef:
Ik word dan niet gek van mn ouders, maar ik word gek van mn huisgenoten. Echt één dezer dagen doe ik ze wat aan :x

Zelfs de particuliere sectie is niet te vertrouwen zoals ik al gemerkt heb.
Ik woon in een vrijstaand huis waarvan de kamers onderverhuurd worden. Je wil niet weten hoe die gasten hier zijn. Helaas heb ik een softie van een huisbaas. En het probleem dat ik een kat heb, dus ook al wil ik hier heel graag weg, bijna nergens accepteren ze een kat :\

dan ben je in elk geval wel verzekerd van een dak, maaltijden en 2x daags luchten per dag :D
allemaal voor nop :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:14

Dat is waar :D
En met een beetje geluk kan ik zelfs internetten en tv kijken.

:P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:55

Lolacabana schreef:
Vanaf 1 januari 2011 moeten woningbouwverenigingen hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot euro 33.000. Woningbouwverenigingen mogen dan nog wel 10% van de vrijgekomen sociale huurwoningen ook toewijzen aan huishoudens met een hoger inkomen.

Dit lijkt me een heel slim plan. Naar mijn mening wonen er nu te veel mensen in een te goedkope woning, terwijl ze best meer kunnen betalen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:30

Heino schreef:
Dit lijkt me een heel slim plan. Naar mijn mening wonen er nu te veel mensen in een te goedkope woning, terwijl ze best meer kunnen betalen!

Wat ik eigenlijk een vreemd argument vind... omdat het een verkapte belasting is die alleen niet zo mag heten. Ik zou zelf meer voorstander zijn van een systeem dat vrijer is in keuze voor de bewoners (tenslotte gaat het juist bij de keuze van een huis om zoveel meer dan geld alleen), maar dat huishoudens boven de 33.000 euro gewoon meer betalen (aan belasting, of aan woonkosten) en daardoor meer bijdragen. Ik vind mensen 'verplichten' om ergens te wonen heel vreemd, vooral in combinatie met de argumenten tegen progressieve belasting / woonkosten. Mensen meer vragen omdat ze meer verdienen wordt gezien als not done, maar mensen uit hun huis sturen omdat ze meer verdienen en verwachten dat ze verhuizen... dat is toch nog veel ingrijpender?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:39

Dat is ook een optie, maar veel lastiger te realiseren denk ik :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 04:19

Goh, dan moeten we hier toch niet klagen. Precies een jaar voor een ééngezinswoning in de 'stad'. Dorpjes en flatjes konden in principe iets eerder.

En dat vond ik al lang....
(we woonden daarvoor met z'n 2 in een 1 kamer app. waar gewoon precies 2 bedden een bank en een tv in paste)