sporter schreef:Lovely schreef:Dat Schiff de crisis voorspelde, is niet zo heel verrassend, die was toen al zo'n beetje begonnen. VOor het overige gaat dit stukje alleen over Amerika en die zitten in een andere situatie dan wij in Europa. Afgezien daarvan vind ik zijn advies om nu spaartegoeden op te bouwen en consumptie af te remmen nogal kortzichtig en zeker geen goed advies om de economieen te stimuleren. Dat helpt namelijk niet om het belangrijkste te stimuleren: werkgelegenheid.
Hier uit blijkt maar weer dat er wat meer bij komt kijken dan wat lossen stukken quote. Achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen wat er verkeerd is gegaan. Als het simpel weg op te lossen is door te stoppen met geld uit te geven en alles op te potten was het probleem al lang opgelost. Ik vind het ook erg naief om te denken dat het zo op te lossen is.
Het is allemaal inderdaad wat complexer dan dat we hier op bokt kunnen bevatten. Maar deze input van JS was in elk geval al een stuk serieuzer en reeler dan waar het topic om begonnen is en dat vond ik wel even de moeite waard om op in te gaan. Tuurlijk zijn er nog duizenden elementen die meespelen, maar waren nu even niet aan bod

De Amerikaanse economie staat niet los van onze euro, maar toch staat de Amerikaanse economie op een nog hellender vlak omdat er (dat is dus wel waar) geen 'liggende gelden' zijn in Amerika en Europa wat dat betreft kapitaalkrachtiger is en minder afhankelijk van lenen. Vergelijk bijvoorbeeld de subprime markt in US en Europa.