Woonwagenkamp: vreemd fenomeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:23

Mootje schreef:
Citaat:
het valt me vaak wel op dat ze wel een laag IQ hebben! door middel van zeer slecht schrijven, kijk maar eens op hyves!

Drie kwart van de posts hier op Bokt is ook om te huilen, zijn dit dan ook allemaal 'kampers'? En een laag IQ staat niet per definitie in verband met slecht taalgebruik :n

Sommige mensen in dit topic zijn wel erg kortzichtig.

nou het zijn natuurlijk niet alle mensen die op het kamp wonen, maar die ik ken, die zijn soms echt dom! :o
en als je ze dan wat uitlegt dan snappen ze het nog steeds niet, bedoelde inderdaad analfabeet maar ook een beetje IQ!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:28

DDW1190 schreef:
nou het zijn natuurlijk niet alle mensen die op het kamp wonen, maar die ik ken, die zijn soms echt dom! :o
en als je ze dan wat uitlegt dan snappen ze het nog steeds niet, bedoelde inderdaad analfabeet maar ook een beetje IQ!

Tja, wat is dom? Zij zullen gerust handiger/beter/sneller zijn in dingen die jij niet kunt. Wie goed goed, goed ontmoet. Trouwens knap dat jij aan iemands voorhoofd kan zien of iemand een laag of hoog IQ heeft, of neem jij IQ-tests af voor je werk?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:31

Ja maar ik weet of dat echt dom (wat is de definitie van dom eigenlijk ;) ) maar meer misschien ook een beetje wereldvreemd-achtig. Gewoon niet veel gewend zijn dus ook die dingen niet snappen...?
Toegeven, mijn schoonmoeder is ook op d'r 11e van school gegaan, ik kreeg een boodschappenlijstje mee toen ik naar de supermarkt moest maar ik ben eerst langs mijn vriend gegaan voor vertaling, ik snapte het gewoon niet. Zoveel fouten, ik kon er gewoonweg niks van maken. En ja, ze vroeg of mijn hoge punten op wedstrijd te maken hadden met het feit dat zij allemaal waren komen kijken (ik dacht...dit is vast een grapje, maar nee hoor) maar aan de andere kant: als ik een keer een moeilijke vlek in m'n kleren heb, geef het maar aan haar en ze krijgt alles uit de kleren en kan ook prima kleren vermaken terwijl als ik een knoop aan broek zit, deze er hoe dan ook na 3 x weer afschiet :)

Dusja ik denk niet echt dom, maar gewoon niet zo thuis in bepaalde zaken.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 20-07-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:33

ashley, ja zo bedoel ik het ook!

Ik heb nergens gezegd dat ze dan overal slecht in zijn hoor, maar degene die ik ken die is gewoon (heel) traag van begrip.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:35

Wat een vooroordelen hier.

Mensen die op een kamp wonen zijn net zo goed een "slag mensen" als dat Volendammers, boeren, stadjes, "blauwedorpers" e.d. zijn.

Ieder zijn persoonlijke voorkeur over hoe hij/zij wil wonen. Het is toch van de zotte dat je mensen gaat beoordelen op de wijze waarop zij onderdak hebben? Mensen zijn toch niet beter of minder wanneer je in een vrijstaand woonhuis woont, in een flat of in een chalet?

Ik heb tijdens mijn stage tijd van de Pabo les gegeven op een school welke voornamelijk onderwijs bood aan Zigeuner kinderen en kinderen van kampen. Slechts 20% van mijn kinderen destijds woonden in een rijtjeswoning of vrijstaand huis!
En ik kan jullie vertellen dat er vrijwel geen verschil zit tussen de school prestaties van deze kinderen en kinderen die uit een ander milieu komen.
Ook heb ik regelmatig contact met de ouders gehad. Stuk voor stuk aardige mensen. En stuk voor stuk beleefd en ze hebben kennis van de gang van zaken. Ze zijn betrokken bij het onderwijs aan hun kind.

En ja ik kon ze goed onderscheiden van mensen van een ander slag. Maar dat zie je overal. Een echte dorpeling onderscheid je ook van een stadje. En een echte Amsterdammer is ook heel anders dan een boer.

Lekker laten leven. Gelukkig zijn we allemaal verschillend.

Overigens, niks dat mij in de weg staat om contact te hebben met mensen van een ander slag. Ik vind het leuk al die variëteit.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 20-07-10 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:38

DDW1190 schreef:

En misschien ben jij wel een beetje wereld vreemd? Want als je goed om je heen kijkt zie je overal mensen met een lager IQ. Overal zie je verschillen in intelligentie!
Alleen is een kamp wat kleinschaliger dan een dorp of stad en is het makkelijker om mensen er tussen uit te pikken. Op een grote schaal vallen mensen met een lager IQ veel minden op.

ashley1 schreef:
Dusja ik denk niet echt dom, maar gewoon niet zo thuis in bepaalde zaken.

Die vind je ook in de dorpen waar alle mensen in vrijstaande woonhuizen wonen hoor! ;)

DDW1190

Re: Woonwagenkamp: vreemd fenomeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:41

nee hoor ben zeker niet wereld vreemd hoor!
ik zeg ook de mensen die ik ken! en uit jouw verhaal heb ik net de ''verkeerden'' getroffen!
Ik ken ook Kampenaren die gewoon normaal kunnen schrijven hoor, met een goede opleiding, dus scheer ook niet iedereen over een kam!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:44

DDW1190, Als je niet iedereen over 1 kam wilt scheren, moet je even je posts teruglezen en misschien je gedachten iets beter formuleren :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:46

dan doe ik het nog niet, want ik zei toen ook, dat het ging om diegene die ik ken ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:03

Er zit zoveel verschil tussen "kampers" en "kampers". Ik heb soms mensen in de winkel waarvan ik het gelijk weet (bepaald taaltje en gelijk zeuren om korting op nieuwe collectie en door de hele winkel heen schreeuwen, heel erg aandacht vragen), maar soms zitten er ook hele nette keurige mensen tussen en als ik ze dan in het klantenbestand zet en het adres of de achternaam hoor, denk ik, huh, kom jij daar ook vandaan?! Zo bleek de hulp in de huishouding van mn opa en oma ook van het kamp te komen, super leuk vrouwtje! Maar op de manege hadden we ook een gezin van het kamp en als de vader van het gezin een paar borreltjes op had en iets beviel hem niet, begon hij je gelijk te bedreigen, k stond erbij toen hij een mes tevoorschijn pakte en een van mijn vriendinnen de stuipen op het lijf joeg. Toen is hem vriendelijk verzocht om tijdelijk niet op de manege te komen.... En zijn zoontje Junior (het duurde een eeuwigheid voordat we zijn echte naam wisten), had regelmatig mot met de politie, was constant met illegale zaakjes bezig en als je hem een keer een grote waffel terug gaf, kon je er de donder op zeggen dat ie wraak op je nam door je fiets of scooter te sabborteren....

Helaas kom ik meer vervelende kampers tegen dan leuke kampers, maar ik weet dus uit eigen ervaring dat er heel veel verschil in zit!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:07

maar joyce daar hoef je geen kamper voor te zijn hoor om bij een paar borreltjes te gaan dreigen.

Ik heb zelf familie op het kamp en die zijn echt niet allemaal even netjes. Maar ken ook zat mensen buiten het kamp die niet allemaal even netjes zijn.

Je moet dat niet vast aan het kamp zien maar gewoon als persoon zelf.

Een deel van mn familie ga ik wel veel mee om en een andere deel niet. Niet omdat ze kamper zijn maar gewoon om de persoon zelf ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:14

Zoals ik al zei, zijn er ook gewoon leuke/nette kampers! Overal heb je rotte appels tussen zitten, maar het gaat in dit topic over kampers, vandaar dat ik mijn ervaringen deel over kampers.

En de manier waarop de kampers mijn winkel in komen, is heeeeel herkenbaar, ik heb nog nooit "andere" mensen gehad, die zich op die manier gedragen, echt nog nooit! Wel heb ik kampers in die winkel gehad, die zich gewoon gedragen en waar je niets aan merkt hoor, al zijn dat er niet veel. Maar ze hebben gewoon een bepaalde stijl die je gelijk herkent en dat is niet altijd even prettig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:27

De volwassenen van het kamp die hebben allemaal hun school niet afgemaakt of de huishoudschool gedaan ofzo.. (maar dan wel de echtgeno(o)te van die vrouw/man. Ik ben ook kamper en ik ga nu naar de 4VWO :P

Maar ik ben dan ook de enigste van t hele kamp.. Hier zie je ook wel erg verschil tussen de mensen hoor! Hier word bijvoorbeeld veel bargoens gepraat, terwijl ik er niet veel mee praat, en mijn neef juist heel vloeiend. Of voor aan het kamp bij zo een gezin is er vet vaak ruzie, en dan komen de messen wel tevoorschijn hoor.. Maar dit had net zo goed gewoon burgers kunnen zijn hoor!

Je hebt inderdaad gelijk dat je soms echt kan zien wat kampers zijn, aan het praten of aan het doen van de mensen. Ik kan dat heel goed zien:P Maar ikzelf ben niet zo, aan mij kan je niet zien dat ik een kamper ben, behalve als we het over boeren hebben of de manier van huishouden en blablabla.

Dus een hoop klopt, maar een heel hoop niet. En dat wat wel klopt, is ook vaak wel overdreven..

En ik denk dat Echwel bedoeld dat vroeger de zigeuners vervolgd werden door de duitsers ofzo?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:55

Nouja Echwel...ik vind jouw vorige post over de Duitsers echt buiten alle proporties, dat slaat helemaal nergens op!
Maar toch nog een keer: het zijn geen verzonnen vooroordelen maar het is gewoon waar, dat soort fratsen halen die zigeuners wel uit, ze reizen niet voor niks van hot naar her en ook is het ook een feit dat als zij ergens zijn, het aantal inbraken e.d. stijgen.

Maar goed, daar ging dit topic niet over in de eerste instantie.

TS vind het niet eerlijk 'dat kampers zomaar een fraaie plek uit kunnen kiezen, hier grote villa's bouwen die daar vervolgens nooit meer weg kunnen en ze er ook nog eens geen belasting betalen en het dus vele malen beter voor elkaar hebben dan de gewonen mensen met een koophuis en hypotheek of een huurhuis' .

Nou dit hoop ik nu wel een beetje opgehelderd te hebben door al mijn posts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:17

Yep en negers zijn lui en Marrokanen is uitschot en joden zijn inhalig..
Is toch dezelfde propaganda of niet soms..

Vooroordelen en nog eens vooroordelen, bah daar word ik werkelijk misselijk van

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:29

Mijn broer is 1 maal opgelicht in zijn leven. Het ging over een partij gebruikt koper. Door wie? Een woonwagenkampbewoner...

Mijn zwager heeft moeten helpen met het ontmantelen van een wietplantage, waar de "eigenaren" alles hadden geboobytrapt, oa door alle deurklinken onder stroom te zetten.... waar? Op een woonwagenkamp.

Nee, tuurlijk zal 98% van de bewoners van een kamp keurig zijn en zich aan de regels houden, alleen de ervaringen die ik tot nu toe heb gehad zijn niet echt goed. En dat heeft niks met vooroordelen te maken, maar puur met eigen ervaring.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:35

Ach wij zijn opgelicht, door wie een blanke uit de achterhoek..
Er was bij ons in de buurt een wietplantage waar? in de achterhoek, dus miss is 98% van de achterhoekers netjes maar imo het meeste toch uitschot omdat ik er slechte ervaring mee heb

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:37

hahha idd echwel!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:42

Echwel schreef:
Ach wij zijn opgelicht, door wie een blanke uit de achterhoek..
Er was bij ons in de buurt een wietplantage waar? in de achterhoek, dus miss is 98% van de achterhoekers netjes maar imo het meeste toch uitschot omdat ik er slechte ervaring mee heb

Maar ik ga ervan uit dat je met meerdere blanken contact hebt? En dat ze je niet allemaal hebben opgelicht? Ik heb namelijk verder geen contact met mensen van een woonwagenkamp, dus alle ervaringen die ik zelf heb gehad zijn negatief geweest. een 100% score als het ware....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:44

Dat is dus een vooroordeel gebasserd op enkele feiten, snap je dan niet dat je mensen daardoor in een verkeerde hoek drukt..
ik heb juist hele goede ervaringen met mensen van het kamp, zelfs zo dat het goede vrienden van mij zijn en 1 van de weinige stellen die altijd klaar staan voor ons.
Dochter heeft ook een familie van het kamp leren kennen en gaat daar goed mee om, So what goede nette mensen...en niet vergeten zonder vooroordelen

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:49

Ik druk niemand in een verkeerde hoek. Leven en laten leven. Alleen de ervaringen, misschien niet veel, maar toch, zijn niet postief. Als ik ergens 2 keer iets koop en 2 keer gaat het niet goed ga ik ook niet terug naar deze winkel...

Dit heeft dus niks te maken met vooroordelen, aangezien ik deze ervaringen zelf van dichtbij heb meegemaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:52

2 keer op een bevolkingsgroep van duizenden, ja dat geeft een duidelijk beeld....
En niet jijzelf maar je familie heeft het meegemaakt dus van horen zeggen..
Sorry het blijft een vooroordeel als je een bevolkingsgroep door twee misverstanden over 1 kam scheert....

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:55

Beetje kromme openingspost maargoed, Ashley heeft goed beschreven hoe het er allemaal aan toe gaat en moet op een kamp. Dat mensen dan weer slechte ervaringen hebben met kampers kan, maar als ik zeg dat ik weer eens lastig ben gevallen door een Marokkaan dan ben ik weer een racist en derg. Vooroordelen heeft iedereen wel, maar die komen vaak van mensen die nooit een stap op een kamp hebben gezet. Of die alleen de slechte dingen van het nieuws in hun hoofd opslaan. Bouwen moet met bouwvergunning, bouw je zonder word het gewoon gesloopt zoals bij ieder ander. Ook hun krijgen waarschuwingen als er troep ligt. Maar ook dit is zeer gemeente gebonden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:56

Ik ben zelf opgegroeid in een volksbuurt in Leeuwarden waar Ome Jaap je een splinternieuwe kachel bezorgde als de jouwe stuk was, nog in het verpakkingspapier :j .... waar Aaltje op de buurtkinderen paste terwijl ze er 2 pakjes peuken doorheen stoomde...waar Kees die die opgeschoten knapen even een hardhandig lesje leerde als ze je lastig vielen ~~}> .... waar alle vrouwen iedere ochtend bij elkaar op de koffie zaten en dan 's middags nog een keer...waar de politie Ome Jaap kwam arresteren voor de zoveelste keer omdat hij die kachel niet had afgerekend....waar met Oud en Nieuw banden in de fik gingen en als het echt een goed feessie was een hele auto erbij....
Geen kamp maar een gewone Friese volksbuurt.
In heel Nederland, in elke uithoek wordt er wiet geteeld, spullen gejat en mensen met dealtjes bedrogen. Dat is echt niet kamp eigen. Wat wel kamp eigen is , is de zorg voor elkaar, de gemeenschapszin, het er zijn als een ander in nood zit zelfs al kom je niet van een kamp, de gastvrijheid. Daar zou de rest van Nederland nog wat van kunnen leren. Wij kennen dat niet en wat de boer niet kent, vreet hij niet.
Vooroordelen en ontwetendheid zijn de pest. Als je zo loopt te brallen over een hele bevolkingsgroep, heb dan ook de ballen om je woorden te verifieren en neem de moeite kennis te maken.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:57

Ik denk dat wij van mening blijven verschillen. Ik ken mijn broer en zwager namelijk redelijk goed ;)

En oplichting en onder stroom gezette deurkrukken noem ik ook geen misverstanden meer maar strafbare feiten, maar daar zal je het ongetwijfeld ook niet mee eens zijn.