Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:13

Vrije wil wel ja, dingen doen die je graag wilt doen etc. Maar om dan allemaal dingen te bedenken? Ik weet niet of dát de bedoeling is geweest.

Ik vraag me af of de wereld er zoveel beter van wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:16

Rianne_ schreef:
Vrije wil wel ja, dingen doen die je graag wilt doen etc. Maar om dan allemaal dingen te bedenken? Ik weet niet of dát de bedoeling is geweest.

Ik vraag me af of de wereld er zoveel beter van wordt.

Als dat allemaal niet zou mogen, dan zouden er ook geen zieke mensen worden geboren, dan zou er ook geen kanker bestaan etc. etc. etc.

En stel dat er geen God is, waarom zou het dan nog verkeerd zijn?

Kijk, de natuur haar gang laten gaan, zou betekenen dat wij nu niet in huizen woonden, dat zou betekenen dat wij geen televisie hadden en nog veel meer.

Rianne_

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:17

Kanker wordt niet voor niets een welvaartziekte genoemd Janine.. Ook dat is iets wat we zelf doen. Het milieu wordt er niet beter op etc. Doet de mens dat niet zelf?

De vraag 'stel dat er geen God is' kan ik niet voor je beantwoorden, omdat ik wél geloof dat die er is.

Huizen bouwen en dat soort dingen vind ik iets heel anders dan klonen en andere dingen die met leven te maken hebben. ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:18

Lobke_ schreef:
Janine1990 schreef:
Amen...

Verder denk ik dat de mensen die de natuur hun gang willen laten gaan, dergelijke ziekten of laten we het oneffenheden in een mensenleven noemen, nooit van dichtbij meegemaakt...
Iemand die geen kinderen kan krijgen, maar wel een kinderwens heeft, laat die persoon haar gang gaan, alsjeblieft zeg... De mogelijkheid is er, waarom er geen gebruik van maken?

Daar twijfel ik altijd aan of je daar wel goed aan doet.
Er zijn nog meer opties dan dat soort dingen door proberen teduwen.
Adopteren bv ;)

Als je een grote kinderwens hebt dan ga je inderdaad verder dan je slaapkamer, als het veilig kan, waarom niet? Adopteren kan in veel gevallen niet, wij kunnen ook niet adopteren omdat mijn vriend ouder dan 40 is. Bovendien kost het 'kopen' van een kind minstens 20.000 euro, dat geld heb ik niet even op de bankrekening staan.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:20

ik ben het gedeeltelijk wel eens dingen als ivf geloof ik niet in dat hadden ze niet mogen uitvinden (ik weet dat de meesten hier niet mee eens zijn) maar ik vind dat het niet voor niets is dat iets niet gebeurd of wel gebeurd ,sommige mensen krijgen niet zomaar geen kinderen daar heeft de natuur een bedoeling mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:22

Rianne_ schreef:
Kanker wordt niet voor niets een welvaartziekte genoemd Janine.. Ook dat is iets wat we zelf doen. Het milieu wordt er niet beter op etc. Doet de mens dat niet zelf?

De vraag 'stel dat er geen God is' kan ik niet voor je beantwoorden, omdat ik wél geloof dat die er is.

Huizen bouwen en dat soort dingen vind ik iets heel anders dan klonen en andere dingen die met leven te maken hebben. ;)

De meeste mensen die overlijden aan kanker waren in een 3e wereldland allang ergens anders aan overleden. Zelfde geldt ook voor hartkwalen.
Het zal je partner/vader/moeder/kind maar zijn.... Dan wordt het ineens persoonlijk en ben je blij dat je in een land leeft waar de medische wetenschap en de ziektekostenverzekering wel de mogelijkheid biedt om langer van je dierbare te kunnen genieten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:23

Anne_GTI schreef:
Rianne_ schreef:

De meeste mensen die overlijden aan kanker waren in een 3e wereldland allang ergens anders aan overleden. Zelfde geldt ook voor hartkwalen.
Het zal je partner/vader/moeder/kind maar zijn.... Dan wordt het ineens persoonlijk en ben je blij dat je in een land leeft waar de medische wetenschap en de ziektekostenverzekering wel de mogelijkheid biedt om langer van je dierbare te kunnen genieten.

Merci Anne...

En huizen bouwen is in mijn ogen óók wetenschap, door dergelijke dingen wordt het milieu ook niet beter, of zit ik er nu heel ver naast ;) Dacht het niet ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:26

wollie27 schreef:
ik ben het gedeeltelijk wel eens dingen als ivf geloof ik niet in dat hadden ze niet mogen uitvinden (ik weet dat de meesten hier niet mee eens zijn) maar ik vind dat het niet voor niets is dat iets niet gebeurd of wel gebeurd ,sommige mensen krijgen niet zomaar geen kinderen daar heeft de natuur een bedoeling mee.

Wat voor bedoeling zou de natuur daarmee hebben? Wat voor bedoeling heeft de natuur met het feit dat de een longkanker krijgt en een ander op zijn 85e nog steeds rookt als een kachelpijp en nergens last van heeft? Waarom wint de een de staatsloterij en de ander niet?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:27

Anne_GTI schreef:
Rianne_ schreef:

En wat voor mijn gevoel nog belangrijker is dat als de pijn ondraaglijk word en het leven niets meer te bieden heeft je kunt kiezen voor een vredige dood.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:29

Ben het eens met Anne_GTI, het is allemaal zo dubbel.

Als je het hebt over IVF ook, in het hele proces van het verwekken van één kindje gaan er veel bevruchtte eicellen verloren. Persoonlijk vraag ik me af of dat wel de bedoeling is, dat hadden ook kindjes kunnen worden.
Maar aan de andere kant ben je vast heel erg blij als je na een aantal pogingen toch zwanger blijkt te zijn.

Ik kan nu wel zeggen dat ik zelf geen gebruik zou maken van IVF maar ik ben gezegend met 2 gezonde kindertjes en ik zou niet weten hoe ik zou reageren als ik zou horen dat ik geen kinderen zou kunnen krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:29

Jahaa Adriana, euthanasie heeft de natuur ook niet bedacht :P

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:32

Janine1990 schreef:

Dat klopt, maar ik ben er wel dankbaar voor dat we er gebruik van kunnen maken. Zowel bij mensen als bij dieren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:33

Adriana schreef:
Janine1990 schreef:

Dat klopt, maar ik ben er wel dankbaar voor dat we er gebruik van kunnen maken. Zowel bij mensen als bij dieren.

Nou zeg dat wel...

Er zijn ook andere vormen, maar dat is sociaal maatschappelijk gezien niet verantwoord...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:37

Rianne_ schreef:
Kanker wordt niet voor niets een welvaartziekte genoemd Janine..

Excuseer, zo'n uitlatingen vind ik dus altijd zo kort door de bocht.

Een welvaartziekte :(
Vroeger waren er gewoon meer 'onverwachte' overlijdens, zonder op het eerste zicht een duidelijke reden.
Wss vele daarvan een vorm van kanker of andere ziektes.

Nu worden zaken sneller opgemerkt en behandeld, gevolg daarvan is dat mensen langer leven en de levenstandaard er ook op vooruit is gegaan.
Kanker en welvaartsziekte? ga dan maar een dagje op oncologie rondhangen, tussen kleine kinderen (soms van een paar maanden oud) en kom dan maar eens terug. Er hoeft maar 1 cel verkeerd te splitsen en je kan het vlaggen hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:48

wollie27 schreef:
sommige mensen krijgen niet zomaar geen kinderen daar heeft de natuur een bedoeling mee.

Ik ben dan wel heel benieuwd waarom ik van de natuur geen kinderen mag krijgen, terwijl een pedofiel oid ze wel mag krijgen. Dat vind ik altijd zo krom van redenaties als bovenstaande... Ik denk ook wel eens, waarom kan ik niet op de natuurlijke weg zwanger worden, heb ik dan zo iets ontzettend fout gedaan dat ik ze niet verdien?? Ik ben verder gezond, mijn vriend is gezond, we hebben het goed, eigen huis, opvoedkundige kwaliteiten. Wat heb ik fout gedaan :n .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:55

Je hebt niets fout gedaan, ik heb plaatsvervangende schaamte, vind dat soort uitlatingen écht niet kunnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:06

Anne_GTI schreef:
Rianne_ schreef:

Ik wéét hoe het is als het persoonlijk wordt.. En weetje, ook al bestaat er zoiets als chemo.. Niet iedereen kan daar mee geholpen worden. Dus zo blij ben ik niet dat ik in een land leef waar de mogelijkheid is om langer van een dierbare te kunnen genieten als dat niet altijd geldt.

En zoals ik al eerder heb gezegd: natuurlijk is het fijn als mensen langer kunnen leven door dingen die uitgevonden zijn etc. Je zult het mij ook niet horen zeggen dat het anders is. Het zelfde als met IVF, ik vind het fijn dat mensen die van zichzelf geen kinderen kunnen krijgen het toch nog op een andere manier voor elkaar kunnen krijgen. :) Maar of het ook goed is? Dat weet ik niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:06

Ik denk niet dat Wollie het zo bedoeld als jullie het opvatten :)

En over dat we als we de natuur volgen we geen huizen hebben: als dat onze standaard is, als we dat gewend zijn, wat is het probleem dan? Ik dacht dat een heleboel mensen in minder-ontwikkelde landen best gelukkig zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:08

Heino schreef:
Ik denk niet dat Wollie het zo bedoeld als jullie het opvatten :)

En over dat we als we de natuur volgen we geen huizen hebben: als dat onze standaard is, als we dat gewend zijn, wat is het probleem dan? Ik dacht dat een heleboel mensen in minder-ontwikkelde landen best gelukkig zijn.

Dat zullen ze zeker zijn...
Maar zie jij jezelf in een grot slapen? Of in een lekkende hut??
Ik noem maar even iets...

Als het onze standaard was, ja... Maar dat is het niet...

En je vergeet een heel belangrijk ding: Zonder de wetenschap geen bokt, kan je het je voorstellen? ;)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:09

Waarom zou het niet goed zijn (IVF)? Er zijn ook genoeg mensen die met hulpmiddelen kinderloos willen blijven, dan staat het toch weer in evenwicht?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:12

Janine1990 schreef:

Klopt, maar we zijn wel bezig onze standaard nóg verwender te maken en daar ben ik af en toe wel huiverig voor, al die technologieën.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:13

Je hebt toch zelf de keuz om daar gebruik van te maken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:14

Heino schreef:
Janine1990 schreef:

Klopt, maar we zijn wel bezig onze standaard nóg verwender te maken en daar ben ik af en toe wel huiverig voor, al die technologieën.

We zijn verwend, ja, met goede grijze massa... En als er een God is (voor ieder persoonlijk), dan mogen we Hem ons daarvoor op onze blote knietjes bedanken.

Huiverig ben ik niet, het komt zoals het komt. En de grootste angst is het hebben van angst...
Met huiverig zijn maak je het jezelf wel erg moeilijk ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:14

Heino schreef:
Janine1990 schreef:

Precies! Het gaat maar verder en verder. Wanneer is het een keer genoeg?
Waarom moet alles maar beter en moderner? Als het goed is, is het toch goed?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:15

ecyoj schreef:
Je hebt toch zelf de keuz om daar gebruik van te maken?

Nee, een deel word je opgedrongen, vind ik
Ik kan geen telefoontje zonder internet meer kopen, bij wijze van :)

Rianne, idd, waarom altijd maar streven naar meer meer meer?