Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:02

Geloof is en blijft een eeuwenoude discussie en niemand kan een ander overtuigen van zijn/haar gelijk. Discusseren hierover heeft dus ook niet echt zin.
We zullen ooit een keer achter het goede antwoord komen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:04

xTamara schreef:
Geloof is en blijft een eeuwenoude discussie en niemand kan een ander overtuigen van zijn/haar gelijk. Discusseren hierover heeft dus ook niet echt zin.
We zullen ooit een keer achter het goede antwoord komen.

het blijft inderdaad een oneindige discussie om zomaar even te zeggen, maar dat betekend niet dat het geen zin heeft, het kan best wel interessant zijn :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:07

phormicola schreef:
Conclusie: Het geloof is iets geworden met veel regels en wetten die nooit zo bedoeld zijn. Mensen waren veel spiritueler dan nu. Een goed voorbeeld is het Boeddisme. Dat is nu nog geen geloof, maar een prachtige spirituele levenswijze. Zo was het Christendom ook ooit. :)

Ik ben zelf overigens niet gelovig :)

Het Boeddhisme vind ik een heel mooi geloof :j Lekker vrij en vol liefde en respect voor alles dat leeft, en iedereen in zijn waarde laten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:07

Mareeq schreef:
geloof is omkoperij die stamt uit de middeleeuwen...
niet dat iedereen nog z'n aflaatbrieven deze tijd haalt.. gelukkig

maar ik snap gewoon niet dat mensen in dit tijdperk nog steeds in een god kunnen geloven...

er was een paar weken geleden een heel goede docu op nl1...
weet zo niet meer hoe die heet..
maar ik weet zeker dat de gelovigen die die docu hebben gezien, aan hun eigen geloof zijn gaan twijfelen..

geloof in je zelf.. pluk de dag.. je leeft niet voor een god, maar voor jezelf.. ;)

dat is het catholicisme :)
weer een andere stroming.
iets met een klok en een klepel :P
Marjoow schreef:
8nnemiek schreef:
Marjoow, ik vind het trouwens ook heel goed van je dat je je niet laat beïnvloeden door je familie, en gewoon zelf nadenkt en je eigen conclusies trekt :j Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

Mijn vader komt uit een gereformeerde familie, maar mijn moeder totaal niet. Dat zij trouwden voor het samenwonen was uit respect voor mijn vaders ouders.

Ik mag van mijn ouders zelf kiezen, al zullen zij er niet blij mee zijn als ik bv moslima word.

pff de moslims zien je al aankomen met al je vragen :D

zelf ben ik erg streng opgevoed, toen ik daarmee brak waren er wel de nodige spanningen.
het is wel fijn van je ouders dat ze je daarin vrij laten :)

@saskiakefie
het kan zeker een mooie discussie worden, maar dan moet er wel vrijheid van 2 kanten komen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:10

8nnemiek schreef:
phormicola schreef:
Conclusie: Het geloof is iets geworden met veel regels en wetten die nooit zo bedoeld zijn. Mensen waren veel spiritueler dan nu. Een goed voorbeeld is het Boeddisme. Dat is nu nog geen geloof, maar een prachtige spirituele levenswijze. Zo was het Christendom ook ooit. :)

Ik ben zelf overigens niet gelovig :)

Het Boeddhisme vind ik een heel mooi geloof :j Lekker vrij en vol liefde en respect voor alles dat leeft, en iedereen in zijn waarde laten.

Het is geen geloof, maar zal dat wel worden :) Compleet met regels, wetten, dogma's, noem maar op. :(

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:12

Mensen die op deze manier geloven die zitten nog vast in de wet en geloven niet dat ze onder de genade van Jezus vallen en dat is heel jammer, want daardoor wordt het geloof iets met regeltjes en voor sommigen wordt het zelfs iets waardoor ze depressief worden.
Maar daardoor kun je niet zeggen dat je het geloof niet snapt, want je kent de andere delen ervan niet. Ik bijvoorbeeld ben ook christen, maar ik bid ook niet voor het slapen gaan of voor het eten of drie keer per dag. Het geloof is niet drie keer per dag bidden en twee keer uit de bijbel lezen. Het geloof is een vriendschap, een relatie onderhouden. Als ik ga eten dan bedenk ik me hoe fijn het is om weer eten te hebben, dat we daar dankbaar voor mogen zijn en na de maaltijd dan vraag ik God of ik morgen weer eten mag ontvangen. Precies het tegenovergestelde dus.
Jammer genoeg is het beeld dat de meeste mensen hebben van het geloof het geloof van de orthodoxen, van de strengere. Maar er is veel meer dan dat.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:14

Marjoow schreef:
Pff kan iemand mij helpen?

Mijn halve familie is Christelijk/gereformeerd maar ze komen soms met uitspraken of handelingen die ik niet snap!

Bijvoorbeeld: Bij mijn opa thuis is een tv streng verboden, er word alleen naar de radio geluisterd.
In de tijd van Jezus bestond er helemaal geen tv, waarom is die dan verboden voor gelovigen?

En waarom word er gebeden voor het eten war jijzelf hard voor hebt gewerkt?

Al die vragen...

- de tv zelf is niet verboden maar wat er voor komt is niet goed om naar te kijken als je christen bent (ook niet als je dat niet bent)
denk aan sex moord enz enz.
-je bid voor je eten omdat je gezond genoeg was om er voor te werken en omdat er hier eten is om voor te werken.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:16

Misschien is het dan eens goed voor je om te gaan kijken bij een geloofsgemeenschap, een kerk, o.i.d. Misschien dat je dan eens een antwoord krijgt op je vragen, in plaats van een heftige discussie op bokt te veroorzaken.

Het enige wat ik wil zeggen:
Ik heb TV en kijk ook TV, feest me kapot op zaterdagavond, ben de hele zondag brak, ga niet naar de kerk. En ik HOU van God en Jezus. Ik ben Christen.

Heb je nog meer chlichés? Dan kan ik ze met voorbeelden over mijzelf misschien meteen de wereld uithelpen?

Waarom worden gelovigen altijd over één kam geschoren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:18

Ik denk omdat een aantal luidruchtige gelovigen heel hard boven iedereen uit roepen dat de schepping de enige goede theorie is :))
Lijkt het net alsof elke gelovige zo denkt :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:19

En wat vinden jullie van die discussie van die Nikaab?
(geen idee hoe je dat schrijft)

8nnemiek

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:20

Nikwattes? :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:21

8nnemiek schreef:

Haha een nikaab, soort boerka alleen zie je de ogen nog wel. Een buschauffeur had iemand met zo'n ding de bus in geweigerd. Wat vind je ervan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:24

8nnemiek schreef:
Ik denk omdat een aantal luidruchtige gelovigen heel hard boven iedereen uit roepen dat de schepping de enige goede theorie is :))

is dat niet met alle groepen zo ? :P

het zijn ook net mensen :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:27

Ik vind geloof een mooi iets.
Het geeft mensen hoop in moeilijke tijden, liefde en vergeving voor een medemens en het lijkt me een fijn gevoel dat er altijd iemand is die over je waakt.
Er zijn regels waar je je aan kan houden dus je hoeft niet alles zelf uit te zoeken ( op eventueel nare manieren . )

Stel nou dat iedereen hetzelfde geloof had .. Iedereen hielt zich aan de 10 geboden en liefde voor je medemens.
Was de wereld dan niet een stuk mooier?

( Ben zelf trouwens niet gelovig ;) ) .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:28

http://humon.deviantart.com/gallery/#/d2q6pfo

:))

*en dan even serieus*
Ik vind dat het duidelijk in de wet moet komen te staan dat die dingen niet mogen, want elke gek kan zich in zo'n ding verschuilen. Als het wettelijk niet meer gedragen mag worden op straat dan zijn er ook geen problemen meer met buschauffeurs die ze wel of niet mogen weigeren :D

Die dingen zijn leuk voor in de sneeuw op de Zuidpool, lekker warm over je jas heen :') Toch niet om hier meer rond te lopen.. Beetje aanpassen mag wel. In Nederland is het nu eenmaal netjes om gewoon je hele gezicht te laten zien, uitdrukkingen zijn in onze cultuur belangrijk.. een vriendelijke lach of een boze blik, zo kun je zien wie je wel of niet kan vertrouwen.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:29

saskiakefie schreef:
8nnemiek schreef:

Haha een nikaab, soort boerka alleen zie je de ogen nog wel. Een buschauffeur had iemand met zo'n ding de bus in geweigerd. Wat vind je ervan?

Ik weet niet.. Aan de ene kant denk ik laat de mensen erbij lopen zoals ze zelf willen.
Maar je ziet daarnaast helemaal niks van die persoon. Dat komt mij een beetje wantrouwend over. Je ziet geen emoties, niks. Ik zit toch liever naast iemand met "normale" kleren dan iemand met een nikaab..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:31

Maar waarom zou je moeilijk doen als er maar 10 van zulke mensen in Nederland rondlopen? Ik zou zeggen, laat ze lekker :P

8nnemiek

Sabinee__ schreef:
Stel nou dat iedereen hetzelfde geloof had .. Iedereen hielt zich aan de 10 geboden en liefde voor je medemens.

Dat zou zeker mooi zijn! Maar dan moeten het wel net de 10 goede geboden zijn :')
Niet iets als 'homo's zijn niet normaal' en 'dieren hebben geen ziel' en 'god staat boven de wet', want dan werkt het nog niet :P

JENNx

8nnemiek schreef:

Men gaat tegenwoordig alleen maar af op het negatieve. Die paar Christenen roepen dat het zo is, dus dan zullen ze allemaal wel zo denken.

Een geloof is niet iets dat is vastgelegd door regeltjes. Ik mag dan wel Christen zijn, maar ik ga dus al niet naar de kerk en ik geloof bij lange na niet alles wat in de Bijbel staat. Een geloof is zoveel meer dan wat ritueeltjes en een boek.

Als je het niet begrijpt en het zo graag wilt begrijpen: Lees je in. Zoek desnoods mensen op die er verstand van hebben. Ga bijvoorbeeld met een dominee/voorganger praten. Die zijn er echt niet op uit om jou te bekeren, maar om je te informeren.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:33

8nnemiek schreef:
Sabinee__ schreef:

Dat zou zeker mooi zijn! Maar dan moeten het wel net de 10 goede geboden zijn :')
Niet iets als 'homo's zijn niet normaal' en 'dieren hebben geen ziel' en 'god staat boven de wet', want dan werkt het nog niet :P

Nog een typisch voorbeeld van het niet op de hoogte zijn van wat het geloof inhoudt. ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:34

8nnemiek schreef:
Sabinee__ schreef:

Ja, maar als iedereen dat allemaal vanaf het begin al had geloofd voor de volle 100%, dan zouden wij die bovenste standpunten ook niet raar vinden, omdat we niet beter weten :) .
Daarentegen, als op nummer 1 ; liefde voor de medemens zou staan, dan zou je ook liefde moeten hebben voor homo's? Toch? Het zijn en blijven mensen ongeacht hun seksuele voorkeur.

@JENNx - Ik of 8nnemiek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:36

saskiakefie schreef:
Maar waarom zou je moeilijk doen als er maar 10 van zulke mensen in Nederland rondlopen? Ik zou zeggen, laat ze lekker :P

Ja dat is waar, maarja als je het zo makkelijk gaat maken dan komen er natuurlijk wel steeds meer, en krijg je misschien toch uiteindelijk problemen.
Nu kun je het nog zonder grote problemen of protesten verbieden. Als er eenmaal 1000 mensen met zo'n ding rondlopen dan krijg je het nooit meer teruggedrongen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:37

JENNx schreef:
8nnemiek schreef:

Nog een typisch voorbeeld van het niet op de hoogte zijn van wat het geloof inhoudt. ;)

Dat waren uiteraard maar een paar voorbeelden ;)
God staat boven de wet komt bv van de Islam. Das een punt dat ik echt heel slecht en gevaarlijk vind..

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:39

Ja, maar dan heb jij het hier over de Islam. Een veel minder geaccepteerd geloof in ons land.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:39

8nnemiek schreef:
Sabinee__ schreef:

er zijn ook homofiele voorgangers :P (predikanten)