Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:20

Het mooie is dat ze over een paar jaar weer gaan klagen dat er zoveel laagopgeleiden stemmen op bepaalde partijen. Wie zorgt er in eerste instantie voor dat er hele groepen laagopgeleid blijven?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:28

Dieuwke_ schreef:
GITM, ik vind dat je een beetje overdreven reageert. Er zijn zeker mensen die zich druk moeten maken over hoe ze de studie moeten gaan bekostigen. Niet iedereen heeft ouders die zich een dure studie van zoon/dochter kunnen financieren. En zo'n enorme lening op jonge leeftijd lokt niemand. En er zullen dus ook zeker mensen zijn die niet gaan studeren. Daarnaast zal niet iedereen na zijn diploma aan een (goedbetaalde) baan komen om de lening weer af te lossen.

Je hoeft nog steeds niet rijk te zijn om te studeren. Alleen de basisbeurs wordt een lening. Het is al lang uitgelegd in het topic (pagina 1) dat als je elke maand 275 euro krijgt, je na vier jaar een schuld hebt van €13500. Ja, dat klinkt heel veel. Aan de andere kant, je hebt 15 jaar om dit terug te betalen. Dit is €75 euro per maand over een periode van 15 jaar. Tel dan nog wat rente er bij op, en je komt niet boven de €100 euro uit met wat je maandelijks moet terugbetalen. Dit is echt geen wereldschokkend bedrag. Als je hierom niet gaat studeren, sorry maar dat vind ik echt een domme reden.
Nee, leuk is het niet, voor niemand, maar er zal toch bezuinigd moeten worden. Eerder al is het collegegeld verhoogd, maar die maatregel bleek dus niet voldoende te helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:30

De afgelopen jaren niet bepaald de partijen waar nu minder op is gestemd. Die hebben namelijk constant het leensysteem vastgehouden dat er nu is. Als je ouders niks kunnen betalen (dus laag maandbedrag hebben) krijg je 540€ euro en kan je het tot ruim 900€ opkrikken door bij te lenen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:35

Ja, maar over vijftien jaar betaal ik dan nog steeds €75 per maand, al heb ik inmiddels mijn eigen huis met hypotheek, en een stel kinderen om me heen.
Nee, dat lokt me net. Zo'n lening van 15 jaar.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:36

Roane schreef:
Ja, maar over vijftien jaar betaal ik dan nog steeds €75 per maand, al heb ik inmiddels mijn eigen huis met hypotheek, en een stel kinderen om me heen.

Wel die hypotheek zeker. _O- Die schuld is nog wel een tikkie hoger.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:36

Moderatoropmerking:
Ik plaats nog maar eens de mededeling dat het de bedoeling is te discussieren over de toekomst van de studiefinanciering, niet over de partijen die het beleid maken. Dat laatste is niet te verwarren met de partijstandpunten. Het is jammer dat we hier zo streng op moeten modden maar er lopen teveel discussies spaak door de nadruk op de politieke partijen en het zou zonde zijn een prima discussie weer te zien verzanden in dezelfde discussie. Pas dus op met referenties aan partijen - alvast bedankt :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:38

Girl In The Mirror schreef:
Roane schreef:

Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Zit je écht niet te wachten op de €75 euro per maand door een studie die je bij wijze van spreke 15 jaar eerder gevolgd hebt.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:40

Roane schreef:
Girl In The Mirror schreef:

Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Zit je écht niet te wachten op de €75 euro per maand door een studie die je bij wijze van spreke 15 jaar eerder gevolgd hebt.

Tja die extra schulden doe je toch echt zelf ;)

We hebben het hier niet over honderden euro's zeg...
Bovendien kun je ook sneller af lossen waardoor je die problemen niet hebt tegen de tijd dat je studerende kinderen hebt.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:41

Ik vind het ook belachelijk dat de studiefinanciering er misschien uit gaat, net als dat de gezondheidszorg duurder word. Echt belachelijk! Ze moeten dan wel bezuinigen, maar ze moeten ook aan de inwoners van het land denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:43

Roane schreef:

Het punt is natuurlijk dat de schuld van je studie er eerder was, en dat je misschien wat eerder had moeten besluiten om geen dubbele hypotheek, paard of overige schulden te nemen.

Maar wat mij vooral tegenstaat is het idee dat studie alleen maar leuk is voor de mensen die het volgen, en daarom moeten betalen. Da's dom. We willen als maatschappij juist graag dat mensen studeren, daar hebben we als land en samenleving als geheel voordeel van.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:45

janesmith schreef:
Het is wel heel wrang dat degenen die dit nu beslissen, zelf allemaal wel zitten waar ze nu zitten door de StuFi.

Nee dus, tot ongeveer 15 jaar geleden leende je ook voor je studie. Was toen ook zeer normaal.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:46

Shadow0 schreef:
Roane schreef:

Het punt is natuurlijk dat de schuld van je studie er eerder was, en dat je misschien wat eerder had moeten besluiten om geen dubbele hypotheek, paard of overige schulden te nemen.

Maar wat mij vooral tegenstaat is het idee dat studie alleen maar leuk is voor de mensen die het volgen, en daarom moeten betalen. Da's dom. We willen als maatschappij juist graag dat mensen studeren, daar hebben we als land en samenleving als geheel voordeel van.

Ben ik het wel mee eens :j

Maar bijv. een dubbele hypotheek om een zaak te bekostigen die je wilt starten na het volgen van een opleiding?
Die dan door omstandigheden (zeg, financiele crisis, dus buiten jouw macht om) weer neergaat, en je daardoor in de schulden komt?

Zo'n situatie probeerde ik te schetsen :) dan zit je aardig te knarsentanden om die €75 euro per maand :D

Paard is natuurlijk eigen keuze, maar ik heb mensen ontmoet die koste wat kost een eigen paard wilde :+ vandaar die optie er ook bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:49

Mizora schreef:
Hoewel ik er niet blij mee ben, en mijn ouders zeker niet. (wij studeren met zijn 3en thuis, mijn volgende broertje volgt over 3 jaar) Snap ik het zeker wel. Want stufi kost nederland gewoon een hoop geld. En voor mij zal dat ook zeker inschikken betekenen, en ook een lening opbouwen, maar er valt voor heel veel studenten een heleboel te bezuinigen waardoor uiteindelijk meer van het geleende geld naar de studie gaat, de studies sneller afgerond worden en er sowieso minder geld geleend gaat worden. Ook zal er meer naast de studie gewerkt worden en daardoor zullen mensen eerder wat bijdragen aan de maatschappij. Snappen doe ik het dus wel, maar ook van de andere kant.

Er zullen altijd lijken komen bij bezuinigingen, waar dan ook. Ik hoop wel dat de aanvullende beurs blijft, want al hebben wij hier thuis geen recht op, dit voorkomt wel dat het aantal lijken hoog op loopt. Allen kan je niet voorkomen, maar alles wat voorkomen kan worden is meegenomen.

Edit: Je hoeft geen megalening te ontwikkelen, Wees bereid een stukje van je studentenstad te gaan reizen, ga er wat naast werken, afbakpizza's zijn geen verplichting, feesten is net zo goed geen verplichting. Zelfs schoolboeken kan je bijna altijd in de bibliotheek gewoon gebruiken. Dan zou je alleen de readers moeten kopen (scheelt zomaar een paar honderd euro per jaar).

Dat van de boeken is niet helemaal waar. Wij zijn verplicht onze boeken bij ons te hebben elke les en bij de die bieb mag je ze maar een weekje lenen, terug brengen, opnieuw lenen en maar hopen dat er niet iemand in de wachtrij staat voor eht boek want dan mag je hem niet meer meenemen.

Ik krijg alleen de basisbeurs. Dit zet ik het hele jaar opzij, om aan het einde van het jaar mijn ouders terug te betalen qua boeken en schoolgeld.

Als het in zo'n soort leningstelsel, wat de IB groep nu al heeft, wordt omgezet, is er volgens mij weinig aan de hand. Dan heb je jaren de tijd om terug te betalen en wordt het maandbedrag bepaald nav je inkomen.

Ik denk ook dat er dan meer studenten een duaal of deeltijd studie gaan volgen, waardoor ze eerder 'waardevol' zijn voor de bedrijven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:50

Ik zie niet in wat er zo verkeerd is aan 't afschaffen van de stufi. Waarom moet de overheid JOUW opleiding betalen? Ofja, uiteindelijk ben je 't toch echt zelf die de opleiding betaald, je betaald dat namelijk weer in belasting aan de overheid, wat gebruikt wordt voor stufi.

Ik ben niet persee voor of tegen 't afschaffen van de stufi. Ik zie geen probleem als de stufi blijft, evenmin als 't wordt afgeschaft, wat is er zo verkeerd aan een fatsoendelijk leenstelsel ipv. de stufi?

Je betaald voor de opleiding wat je later verdient. Daarmee bedoel dat iemand die een opleiding als chirurg doet, moet heel veel voor z'n opleiding betalen, dure opleiding. Dus veel geld lenen. Maar wanneer hij/zij afgestudeert is gaat hij ook heel veel geld verdienen. Dus je bent prima instaat om je lening af te lossen zonder dat 't heel vervelend is.

En wat betreft dat dansen naar de pijpen van een rechtse partij. Ik weet niet hoe 't met de andere linkse partijen zit, maar ik weet zeker dat groenlinks ook de stufi wou afschaffen hoor.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:50

Ga nu even tegen schenen schoppen, ik ben voor. In mijn studietijd moest je ook lenen (indien je geen rijke ouders had) Stufi bestond niet. Prima toch. Piloten kennen ook geen Stufie, die moeten ook jaren afbetalen.
Ik ben bewust kinderloos en betaal dus voor de studie van anderen, rare situatie. Nu gaan er bokkers roepen: maar jij hebt zometeen ook wat aan die afgestudeerden. Idd, maar zij ook. Afgestudeerden komen over het algemeen toch in de beter betaalde banen terecht, moet dus ook geen moeite zijn om 75 euries pm af te betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:52

Teddy321 schreef:
Nee dus, tot ongeveer 15 jaar geleden leende je ook voor je studie. Was toen ook zeer normaal.

Dat is zeker niet waar - zo'n 15 jaar terug is de beurs juist enorm teruggeschroefd en beperkt.

Helaas kan ik de volledige historie niet vinden, maar zo rond 1995-96 kreeg je (ja, kreeg je) een volledige ovkaart en 700 gulden studiefinanciering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:53

loesje688 schreef:
Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?

Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor :) ).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.

Toen ik er nog bij werkte(wat nu niet gaat ivm gezondheid) betaalde ik zo'n 150 euro per maand aan mijn ouders als financiele bijdrage. Dus dat afschaffen vind ik onzin. Ga dan strenger controleren op de uitwonende beurs. Veel mensen gaan op kamers terwijl ze maar klein uurtje van de stad vandaan wonen. Mijn ouders hebben het echt niet slecht, maar wordt wel heel erg duur voor hen als ze álles moeten gaan betalen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:55

Alsof het nu geen leenstelsel is!
Ik heb 4 jaar stufie gehad, krijg ik nu kado omdat ik binnen 10 jaar afgestudeerd ben. Maar heb ook nog 3 jaar geleend, niet voluit, want had wel baantjes. Zonder te lenen kom je er ook nu al niet naar mijn mening. Ik ken geen student die nu klaar is en geen schuld heeft van het bijlenen. Waarom zou het geen lening zijn van de IBG? De voorwaarden zijn zeeeeeeeer gunstig, rente laag, hoeft pas na 2 jaar na afstuderen terug te gaan betalen. Wat ik kan missen ga ik straks terugbetalen, als het goed is, moet dat niet moeilijk zijn.
In de nieuwe regeling hoeft men ook alleen terug te betalen als je meer dan een bepaald bedrag verdiend. Prima regeling toch?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:56

Citaat:

Dus dan moet de belastingbetaler van nu dan maar die 75 euro opbrengen voor JOUW studie?? Beetje krom

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:58

Grobegni schreef:
Alsof het nu geen leenstelsel is!
Ik heb 4 jaar stufie gehad, krijg ik nu kado omdat ik binnen 10 jaar afgestudeerd ben. Maar heb ook nog 3 jaar geleend, niet voluit, want had wel baantjes. Zonder te lenen kom je er ook nu al niet naar mijn mening. Ik ken geen student die nu klaar is en geen schuld heeft van het bijlenen. Waarom zou het geen lening zijn van de IBG? De voorwaarden zijn zeeeeeeeer gunstig, rente laag, hoeft pas na 2 jaar na afstuderen terug te gaan betalen. Wat ik kan missen ga ik straks terugbetalen, als het goed is, moet dat niet moeilijk zijn.
In de nieuwe regeling hoeft men ook alleen terug te betalen als je meer dan een bepaald bedrag verdiend. Prima regeling toch?

Precies :j Ik heb dit jaar, per ongeluk, een brief gehad over het terugbetalen van mijn 3 studiejaren. Was geloof ik nav mijn salaris 60 euro per maand? Niet echt veel dus ;)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:02

Ik ben ook tegen het afschaffen van StuFi en de invoer van een leenstelsel.

Maartje1990, waarom de overheid mijn opleiding zou moeten betalen? Omdat de overheid wil dat Nederland een goed opgeleid, welvarende bevolking wil hebben. Zonder goed/hoog opgeleide mensen kunnen de Nederlanders in eigen land geen hoge functies bekleden, moeten wij die mensen uit het buitenland halen, waardoor er een heleboel Nederlands geld naar het buitenland gaat.

Daarnaast is het toch altijd zo dat je StuFi wordt aangepast aan de hoogte van het inkomen van je ouders? Verdienen je ouders weinig, krijg jij veel StuFi.
Volgens mij is dat bij een lening precies andersom. De lening wordt toch aangepast aan het inkomen, dus de draagkracht. Als je ouders nou ontzettend weinig verdienen, zul je waarschijnlijk ook geen hoge lening kunnen krijgen en misschien alsnog tekort komen om je studie te kunnen financieren.

Ik ken iemand die het doet van zijn StuFi die hoog is omdat zijn ouders nauwelijks een inkomen hebben. Hij woont in Groningen bij zijn familie en heeft aangegeven dat hij bij die mensen een kamer huurt, terwijl hij er helemaal niks voor hoeft te betalen, omdat hij dan een uitwonende beurs krijgt en dit beiden samen is net genoeg om zijn studie van te kunnen betalen.

Zo'n hoge lening zou deze persoon echt nooit krijgen .....

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:03

MyWishMax schreef:
loesje688 schreef:
Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?

Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor :) ).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.

Toen ik er nog bij werkte(wat nu niet gaat ivm gezondheid) betaalde ik zo'n 150 euro per maand aan mijn ouders als financiele bijdrage. Dus dat afschaffen vind ik onzin. Ga dan strenger controleren op de uitwonende beurs. Veel mensen gaan op kamers terwijl ze maar klein uurtje van de stad vandaan wonen. Mijn ouders hebben het echt niet slecht, maar wordt wel heel erg duur voor hen als ze álles moeten gaan betalen.

Daarom komt er toch een leenstelsel? Zodat jij die kosten tijdens je studie wel kan betalen :)

Op kamers gaan als je al dichtbij woont is een moeilijk punt.. aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk dat als je al dicht bij woonde het niet noodzakelijk is om op kamers te gaan, maar aan de andere kant: wat als je uit huis gaat omdat de relatie met je ouders bijvoorbeeld slecht is?
Uitwonende beurs krijgen als je nog thuis woont is echt onmogelijk imo, ik ben het afgelopen jaar twee keer verhuisd en 4 (!) keer gecontroleerd. Huurcontracten, bankoverschriften van de huur, een verklaring van mijn vriend dat ik bij hem woon, ik moest het allemaal opsturen om te bewijzen dat ik niet meer bij mijn ouders woon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

Teddy321 schreef:
Dus dan moet de belastingbetaler van nu dan maar die 75 euro opbrengen voor JOUW studie?? Beetje krom

En waarom niet?
De studenten worden zelf ook belastingbetaler, en de hele maatschappij heeft voordeel van een hoge opleidingsgraad...

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

JENNx schreef:
Volgens mij is dat bij een lening precies andersom. De lening wordt toch aangepast aan het inkomen, dus de draagkracht. Als je ouders nou ontzettend weinig verdienen, zul je waarschijnlijk ook geen hoge lening kunnen krijgen en misschien alsnog tekort komen om je studie te kunnen financieren.

Je kunt een vast bedrag per maand lenen, onafhankelijk van het inkomen van je ouders. Dat argument gaat dus niet op.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:07

Shadow0 schreef:
Teddy321 schreef:

En waarom niet?
De studenten worden zelf ook belastingbetaler, en de hele maatschappij heeft voordeel van een hoge opleidingsgraad...

Waarom niet?? We zitten in een recessie en er moet worden bezuinigd. Er wodt bezuinigd op de gezondheidszorg, en dat vind ik onverkwikkelijk! Er wordt bezuinigd op de ouderenzorg, met als gevolg dat er moet worden betaald om te douchen of te "worden uitgelaten'", onbestaanbaar!
Dan de Stufi er maar af!!