Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dieuwke_ schreef:GITM, ik vind dat je een beetje overdreven reageert. Er zijn zeker mensen die zich druk moeten maken over hoe ze de studie moeten gaan bekostigen. Niet iedereen heeft ouders die zich een dure studie van zoon/dochter kunnen financieren. En zo'n enorme lening op jonge leeftijd lokt niemand. En er zullen dus ook zeker mensen zijn die niet gaan studeren. Daarnaast zal niet iedereen na zijn diploma aan een (goedbetaalde) baan komen om de lening weer af te lossen.
Girl In The Mirror schreef:Roane schreef:Ja, maar over vijftien jaar betaal ik dan nog steeds €75 per maand, al heb ik inmiddels mijn eigen huis met hypotheek, en een stel kinderen om me heen.
Nee, dat lokt me net. Zo'n lening van 15 jaar.
Wel die hypotheek zeker.Die schuld is nog wel een tikkie hoger.
Roane schreef:Girl In The Mirror schreef:
Wel die hypotheek zeker.Die schuld is nog wel een tikkie hoger.
Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Zit je écht niet te wachten op de €75 euro per maand door een studie die je bij wijze van spreke 15 jaar eerder gevolgd hebt.
Roane schreef:Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Zit je écht niet te wachten op de €75 euro per maand door een studie die je bij wijze van spreke 15 jaar eerder gevolgd hebt.
Shadow0 schreef:Roane schreef:Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Het punt is natuurlijk dat de schuld van je studie er eerder was, en dat je misschien wat eerder had moeten besluiten om geen dubbele hypotheek, paard of overige schulden te nemen.
Maar wat mij vooral tegenstaat is het idee dat studie alleen maar leuk is voor de mensen die het volgen, en daarom moeten betalen. Da's dom. We willen als maatschappij juist graag dat mensen studeren, daar hebben we als land en samenleving als geheel voordeel van.
Mizora schreef:Hoewel ik er niet blij mee ben, en mijn ouders zeker niet. (wij studeren met zijn 3en thuis, mijn volgende broertje volgt over 3 jaar) Snap ik het zeker wel. Want stufi kost nederland gewoon een hoop geld. En voor mij zal dat ook zeker inschikken betekenen, en ook een lening opbouwen, maar er valt voor heel veel studenten een heleboel te bezuinigen waardoor uiteindelijk meer van het geleende geld naar de studie gaat, de studies sneller afgerond worden en er sowieso minder geld geleend gaat worden. Ook zal er meer naast de studie gewerkt worden en daardoor zullen mensen eerder wat bijdragen aan de maatschappij. Snappen doe ik het dus wel, maar ook van de andere kant.
Er zullen altijd lijken komen bij bezuinigingen, waar dan ook. Ik hoop wel dat de aanvullende beurs blijft, want al hebben wij hier thuis geen recht op, dit voorkomt wel dat het aantal lijken hoog op loopt. Allen kan je niet voorkomen, maar alles wat voorkomen kan worden is meegenomen.
Edit: Je hoeft geen megalening te ontwikkelen, Wees bereid een stukje van je studentenstad te gaan reizen, ga er wat naast werken, afbakpizza's zijn geen verplichting, feesten is net zo goed geen verplichting. Zelfs schoolboeken kan je bijna altijd in de bibliotheek gewoon gebruiken. Dan zou je alleen de readers moeten kopen (scheelt zomaar een paar honderd euro per jaar).
Teddy321 schreef:Nee dus, tot ongeveer 15 jaar geleden leende je ook voor je studie. Was toen ook zeer normaal.
loesje688 schreef:Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?
Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.
Citaat:Als een hypotheek hebt (of een dubbele), een stel kinderen die inmiddels ook richting school, misschien zelfs een paard... en dan misschien zelfs nog een situatie waarin je in de schulden raakt...
Grobegni schreef:Alsof het nu geen leenstelsel is!
Ik heb 4 jaar stufie gehad, krijg ik nu kado omdat ik binnen 10 jaar afgestudeerd ben. Maar heb ook nog 3 jaar geleend, niet voluit, want had wel baantjes. Zonder te lenen kom je er ook nu al niet naar mijn mening. Ik ken geen student die nu klaar is en geen schuld heeft van het bijlenen. Waarom zou het geen lening zijn van de IBG? De voorwaarden zijn zeeeeeeeer gunstig, rente laag, hoeft pas na 2 jaar na afstuderen terug te gaan betalen. Wat ik kan missen ga ik straks terugbetalen, als het goed is, moet dat niet moeilijk zijn.
In de nieuwe regeling hoeft men ook alleen terug te betalen als je meer dan een bepaald bedrag verdiend. Prima regeling toch?
MyWishMax schreef:loesje688 schreef:Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?
Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.
Toen ik er nog bij werkte(wat nu niet gaat ivm gezondheid) betaalde ik zo'n 150 euro per maand aan mijn ouders als financiele bijdrage. Dus dat afschaffen vind ik onzin. Ga dan strenger controleren op de uitwonende beurs. Veel mensen gaan op kamers terwijl ze maar klein uurtje van de stad vandaan wonen. Mijn ouders hebben het echt niet slecht, maar wordt wel heel erg duur voor hen als ze álles moeten gaan betalen.
JENNx schreef:Volgens mij is dat bij een lening precies andersom. De lening wordt toch aangepast aan het inkomen, dus de draagkracht. Als je ouders nou ontzettend weinig verdienen, zul je waarschijnlijk ook geen hoge lening kunnen krijgen en misschien alsnog tekort komen om je studie te kunnen financieren.
Shadow0 schreef:Teddy321 schreef:Dus dan moet de belastingbetaler van nu dan maar die 75 euro opbrengen voor JOUW studie?? Beetje krom
En waarom niet?
De studenten worden zelf ook belastingbetaler, en de hele maatschappij heeft voordeel van een hoge opleidingsgraad...