Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:09

Nicolletje: Jawel. Ik kan daar ook best nog even mee zitten. Aan de ene kant gelukkig, want dan ben je niet ongevoelig. :D
Maar dat zijn dingen waarvan ik tegenwoordig zeg: dat is dan jouw probleem en dat ga ik niet het mijne maken.

Het kost wat oefening en tijd, maar het werkt echt. En ook niet altijd. Maar dit kun je wel leren/trainen en het zal minder impact gaan hebben dan voorheen.
Richt je ook op de mensen die je wel waarderen om wie je bent. Die zijn het wel waard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:11

Sizzle schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb het niet meer over pas afgestudeerde hoger opgeleiden hoor ;)

Het voorbeeld van de auto was overduidelijk een kind die van jongs af aan door de ouders met de paplepel is ingegoten dat de auto waarin je rijdt aanzien oplevert, of juist het tegenovergestelde. :)
Die had op zijn 17e nog geen studieschuld...
Daarbij zijn veel hoger opgeleiden die alles cadeau krijgen van pa en ma... Zelfs ik krijg mijn opleiding betaald, daar hebben mijn ouders voor gespaard. Dat wilden ze ons graag geven.

Tja, rijkeluis kindjes dus. Dat heeft al helemaal niets met opleiding te maken. Hooguit met slim geld verdienen en daarmee je kind willen verpesten.
Zie niet wat je daar over zou willen klagen, als je dat niet aanstaat vind je toch vanzelf vrienden waar je het wel wel mee kunt vinden :?
Het zal wellicht regio gebonden zijn, maar ik heb gemaakte status nog nooit als iets irritants of neerbuigends gezien, hooguit sneu.
Typisch gevalletje 'broekrokken' families zoals zo mooi beschreven door Youp van't Hek.

Uit beide reacties, wat een veralgemening. De ene over studies en de andere of wat materiele zaken.
Dus ouders die hun kinderen laten studeren en zorgen dat ze geen studieschuld hebben, verwennen hun kinderen of zijn in C rijkeluiskindjes? 8)7
Als ouder heb je mijn inziens de verantwoordelijkheid om je kinderen correct groot te brengen en een opleiding is daar een belangrijk onderdeel van. Als je als ouder dan de financiele armslag hebt, is het toch redelijk logisch dat je je kinderen behoedt van die studieschulden en laat studeren waarna ze zelf eigen geld kunnen verdienen en verder aan hun toekomst kunnen werken. Eerder dan direct belast te zijn met een schuld voor je carriere uberhaupt begint.

Denigrerend doen is een verkeerde mentaliteit en uiteraard kinderlijk gedrag. Maar vaak is dat toch uit afgunst en onzekerheid.
Verder heb je ook rijke en 'nieuwe' rijke mensen, vooral die laatste categorie is in de jaren 90 opgestaan. Dat zijn vaak mensen die in eerdere generaties van simpele afkomst waren en dan door bepaalde beslissingen een status gekregen hebben en zich daardoor een totaal ander leven hebben kunnen aanmeten. Deze zijn vaak ook de categoriemensen die TS vermeld, wss door zelfbescherming, ego etc.

Ik kom zelf uit een meer dan bemiddeld gezin, dus materieel en alles heeft me nooit iets gemankeerd. Toch zijn we ook niet bedorven geweest, omdat er wel een strenge opvoeding aan vast hing met normen en waarden die gerespecteerd moe(s)ten worden.
Als kind van zelfstandige ouders, weet je goed genoeg dat elke speler in dat bedrijf een rol heeft en respect verdient. Of dat nu gaat van de sales manager tot de poetsvrouw, elk vervullen ze een taak die het schip varende houdt.

En ja materiele dingen als een auto. ik heb ook altijd leuke auto's gehad, maar wel alles mogen leren met een oud golfje. Maar ook dat is gewoon het geluk hebben van in een bepaald nest geboren te worden. Tuurlijk is het leuk om een mooie wagen onder je kont te krijgen, maar dat maakt je als persoon niet beter of slechter dan een ander.

Je maakt zelf je leven, je afkomst kan een leuke start zijn, maar mensen met wat talent, sociale vaardigheden en een positieve ingesteldheid geraken vaak al ver. En verder moet je kijken naar wat jouw geluk is en wat jouw gelukkig maakt.
Geld is ook niet alles

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:14

Ik ben het wél met TS eens en vind ook dat mensen hier heel hard over haar oordelen en de manier waarop ze haar - imo terechte - frustratie uit.
Als je toevallig uit een rijk nest komt wil dat nog niet zeggen dat je je dan maar zo moet gedragen en je denigrerend tov anderen hoeft op te stellen. Als je toevallig goed kunt leren wil dat nog niet zeggen dat je andere mensen maar dom moet vinden want zo is het toevallig niet.
Ik kan mij best voorstellen dat je dan op een bepaald moment gaat denken: Zeg, wie ben JIJ nu helemaal om mij zo te behandelen, een beetje meer respect graag! En natuurlijk komt dat van twee kanten, maar wie goed doet, goed ontmoet en als je al met de nek aangekeken wordt, dan kun je niet verwachten dat je vriendelijkheid ontvangt.

Ik zat vroeger ook op een dorpsbasisschool waar ieder meisje in Oilily-kleding liep, iets wat ik verschikkelijk lelijk vond! Maar omdat ik het niet droeg, werd ik gepest met mijn C&A-tjes. Ook waren mijn ouders geen arts, ingenieur of advocaat, zoals heel veel uit mijn klas, maar "slechts" vrachtwagenchauffeur en huisvrouw, ook al reden om mij belachelijk te maken, want we zouden "dus" wel brood met suiker eten en nooit iets kunnen. Het enige dat dan goedkeuring kon verdragen was dat ik paard reed (samen met hockey natuurlijk dé sport voor kakkers) :D
Er wordt soms écht wel gekeken naar wie je ouders zijn en wat je draagt en daar word je op afgerekend. Ik heb mij daar ook altijd hevig tegen verzet want het gaat niet om wat je hébt, maar om wie je bént als persoon.

Tijdens mijn studie heb ik in diverse baantjes gewerkt en ook de écht mindere leuke, maar ik had geld nodig omdat ik mijn eigen studie moest betalen. Ik merkte wel dat hoe lager het werk op de sociale ladder stond, des te méér er neer gekeken werd op de medewerkers. Bij het werk in de wasserij bijvoorbeeld, zei de directeur niet eens gedag tegen je, terwijl in de supermarkt de bedrijfsleider soms lekker mee stond te werken. Daar was veel minder hiërarchie, en voor mij was dat wel een teken aan de wand. Dus ik kan dit soort dingen écht wel plaatsen, dat hoe hoger je op de ladder staat, des te meer praatjes. En dat terwijl zo'n directeur wel afhankelijk is van het "voetvolk" om het zo maar even uit te drukken.

Ook nú merk ik het weer - ik heb een HBO opleiding maar ben volledig afgekeurd en zit in de WIA. Ik hoop ooit weer te kunnen gaan werken, al is het maar parttime, of iets voor mezelf te gaan doen bijvoorbeeld. Dat hoeft wat mij betreft niet eens op mijn oude niveau, zou het denk ik niet eens aankunnen. Maar je merkt dat er toch altijd mensen zijn die "vies" tegen je aankijken als je zegt afgekeurd te zijn. Niet allemaal, maar er zijn er altijd bij. Want afgekeurd zijn is voor de zwakkeren in de samenleving, de niksnutten, mensen die niet willen werken, waar je niks meer aan hebt. Terwijl dat net zo goed hoogopgeleiden in de samenleving kunnen zijn, die door een ongeval of een hoop pech toevallig in die WIA gekomen zijn, en er het beste van proberen te maken. Maar je zou ze de kost eens moeten geven, de mensen die al eens tegen mij gezegd hebben: "zoooo, dus jij houdt maandelijks lekker je handje op van onze centen?"
Deze mensen krijgen van mij geen respect, nu niet, dan niet en nooit niet :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:19

Ja klopt, maar ik kan het dan nog weleens 'arrogant' vinden dan de ander, wat denkt die wel niet?

Ik hou niet zo van arrogante of pocherige mensen maar er zijn er een aantal in mijn nabije omgeving die het (op allerlei vlakken) eigenlijk ongemerkt ook zijn.

Mn zusje bijvoorbeeld. Die doet nu een opleiding tot vinoloog.
Prima maar ze kan over niks anders praten dan Chateau Lafite en dure wijnen en dan is het de hele tijd "echt ik snap niet dat iemand die goedkope Aldi-zooi kan drinken - kijkt naar mij - JIJ koopt dat toch altijd??"
Ehm soms :? Ik kan niet elke week een paar flessen van 30 euro erdoorheen jassen.

Maargoed dit klinkt best kinderachtig en ik ben best oud :')
Maar een paar pagina's terug las ik een verhaal hier van een meisje wiens ouders nieteens de moeite namen om naar de diploma-uitreiking te gaan. Dat is toch erg??
Dat gaan diep in je zitten, die gekwetstheid.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:22

Barmat schreef:
En dat terwijl zo'n directeur wel afhankelijk is van het "voetvolk" om het zo maar even uit te drukken.

Ik heb ook voor zo'n man gewerkt, bij een schoonmaakbedrijf, echt te erg voor woorden hoe hij die schoonmakers noemden - minder dan kakkerlakken.

:r

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:28

Nicolletje schreef:
Ja klopt, maar ik kan het dan nog weleens 'arrogant' vinden dan de ander, wat denkt die wel niet?

Ik hou niet zo van arrogante of pocherige mensen maar er zijn er een aantal in mijn nabije omgeving die het (op allerlei vlakken) eigenlijk ongemerkt ook zijn.

Mn zusje bijvoorbeeld. Die doet nu een opleiding tot vinoloog.
Prima maar ze kan over niks anders praten dan Chateau Lafite en dure wijnen en dan is het de hele tijd "echt ik snap niet dat iemand die goedkope Aldi-zooi kan drinken - kijkt naar mij - JIJ koopt dat toch altijd??"
Ehm soms :? Ik kan niet elke week een paar flessen van 30 euro erdoorheen jassen.

Maargoed dit klinkt best kinderachtig en ik ben best oud :')
Maar een paar pagina's terug las ik een verhaal hier van een meisje wiens ouders nieteens de moeite namen om naar de diploma-uitreiking te gaan. Dat is toch erg??
Dat gaan diep in je zitten, die gekwetstheid.

Tja mijn ouders waren er ook niet tijdens de diploma uitreiking. Ok best sneu, maar langs de andere kant, studeren doe je voor jezelf.
Dus om daar echt overdreven in gelauwerd te worden vind ik ook altijd zo bizar.
Bij ons vonden ze het de normaalste zaak van de wereld dat je slaagde, immer had je niets anders te doen en was dat 'je werk' en dus je ding dat je moest afwerken.
Dus gekwetst word je daar niet echt van. Mijn ouders gingen gewoon tijdens een weekdag (werkweek) niet gewoon 's avonds laat naar een ceremonie, waar in een paar seconden gezegd werd dat een van hun zonen of dochters geslaagd en ze dan voor de rest van de avond daar maar zaten.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:32

Ergens TS, heb je wel een punt, dat het jammer genoeg nog regelmatig voorkomt dat hoger opgeleiden neerkijken op lager opgeleiden. Maar het kan ook andersom. Ik doe namelijk HBO verpleegkunde en vorig jaar heb ik een snuffelstage van een week in een verzorgingshuis gehad. Hier liepen geen verpleegkundigen rond, maar verzorgenden en helpenden (Lager opleidingsniveau dus). En die vragen je dan: 'Wat voor opleiding doe je?' Als ik dan zeg dat ik HBO verpleegkunde doe, krijg ik de opmerking: 'Maar die zijn toch veel meer theoretisch opgeleid, met veel meer denkwerk?' Alsof ik niet zou weten hoe ik met mijn handen moet werken... En het is misschien niet letterlijk gezegd, misschien ook wel, maar ik kon wel merken dat een aantal van de medewerkers vond dat ik daar als verpleegkundige (in opleiding) weinig te zoeken had. Nu kan ik me daar achteraf niet meer druk om maken, maar op het moment zelf voel je, je ook wel even knap banketstaaf en niet serieus genomen, terwijl je daar gewoon komt om je best te doen en er wat van te leren.

Ik denk persoonlijk ook dat het meer het persoontje op zich is wat het doet en dan maakt het niet uit in welke sociale klasse je, je bevind.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:33

mijn vriend is ook lager opgeleid en ventileert wel eens dezelfde frustraties als de TS. ik ben zelf hoger opgeleid en dat maakt het contrast nog groter, omdat hij inderdaad ook ziet dat hij zich telkens moet bewijzen en dat mensen mij vaak wel het voordeel van de twijfel gunnen, ondanks dat ze mij bv evengoed niet kennen. puur en alleen omdat ik tenslotte toch een masterdiploma heb...
ik merk bij hem dat het een deel perceptie en een deel realiteit is... hij heeft het dubbele probleem dat hij nooit zijn school heeft afgemaakt door omstandigheden, maar wel heel intelligent is...
t probleem is natuurlijk: hoe leg je op een niet denigrerende manier uit dat iemand bv echt niet geschikt is voor een bep. job wegens te weinig opleiding of niet voldoende zelfstandig en volwassen kunnen werken bv... maar ook omgekeerd kun je er niet van bij voorbaat van uit gaan dat opleiding alles zegt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:37

Menino schreef:
phormicola schreef:
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, TS en al die zooi over dat je zelf niet het goede voorbeeld geeft kan me gestolen worden. Een mens mag gefrustreerd raken over iets en dat ook uiten.
Ik kom uit een zeer arm gezin, ook uit een dorp en op de kleuterschool werd ik hier al mee geconfronteerd. Ik had namelijk een bruine boterham in het speelkwartiertje ipv een liga koek, hilariteit alom natuurlijk.
Ook op de basisschool kreeg ik het te verduren. Door mijn armoedige kleding dacht iedereen dat ik ook nog eens dom was :? Toen later bleek dat ik hoogbegaafd ben was DAT natuurlijk een reden om me het leven zuur te maken. Vooral de lerares die ik had in groepen 3, 4 en 5 vond het geweldig om me af te kraken voor de klas als ik eens een foutje maakte. Gelukkig is ze later hierdoor ontslagen.

Ook op het VWO ging het niet over, ik begon dik te worden en was niet moeders mooiste. Ik was onzeker geworden, raar he? Nog steeds werd ik als dom beschouwd omdat ik geen makeup kon kopen, geen mooie kleding had en natuurlijk ook geen scooter. :roll: Ik heb uiteindelijk de grootste eikel op z'n neus moeten stompen in de 4e, toen werd het wonder boven wonder rustig in de tent. :+

Ik heb het VWO niet afgemaakt en heb daarna ook geen opleiding meer gevolgt. Nu ben ik, mede doordat ik geen tiener meer ben, wel zelfverzekerd en word ik nergens meer op aan gekeken (naar ik weet).

Dus: Je staat compleet in je recht. Wel is het natuurlijk zo dat niets zwart/wit is en dat er een groot grijs gebied is waarin mensen elkaar wel met respect behandelen.

Ik vind ook dat de mensen die lager op de ladder staan best wat meer respect mogen krijgen. Zonder de poetsvrouw is je huisje niet schoon en mag je zelf je handen lelijk en eeltig maken door het schoonmaakwerk. En idd, de mensen hogerop verdienen geld aan de mensen lager op de ladder, zo zit het kapitalisme nou eenmaal in elkaar. Ik vind dan ook dat daar best wel eens bij mag worden stil gestaan (beetje kromme zinsconstructie, sorry :P )

Weet je al wat je hiermee gaat doen/hoe je ermee om kunt gaan in de toekomst?

Maar denk je niet dat dat veel meer het issue is geweest dan de sociaal maatschappelijke positie van je gezin? Ik vind het echt rot voor je, dat je er zo mee zit :(:) En ik wil je nu niet meer naar beneden halen.

Maar ik kan me voorstellen dat jouw onzekerheid meer de trigger was om te pesten. Daarnaast heb je het over armoedige kleding, maar goedkope kleding hoeft er niet per definitie armoedig uit te zien. En dat is ook geen verwijt naar jouzelf toe, want jij kon er niets aan doen toen... Echter werpt dit wel een heel ander licht over de vraag ' wordt er neergekeken op iemand met een sociaal maatschappelijk lagere positie' , en ik denk dat het antwoord nee is.

Is de vraag 'Zijn onzekere mensen eerder het slachtoffer van pesterijen dan zelfverzekerde mensen' zal ik volmondig ja daarop antwoorden, en mss hangt het één en ander samen (met een hogere positie ben je mss sneller zelfverzekerd) maar dan is het een valkuil dat oorzaak en gevolg door elkaar gehaald wordt...

Ik zie niet in hoe een juffrouw rot kan gaan doen tegen een 7 jarige omdat ze onzeker is. In dat dorp vind ik het waarschijnlijker dat het om de maatschappelijke positie van m'n ouders ging :j Er was nog veel meer aan de hand, maar dat ga ik niet op bokt kwakken :)
Je hoeft het trouwens niet rot voor me te vinden hoor. Over dit soort soort dingen ben ik allang heen. Opgroeien heeft ook zo z'n voordelen :P

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:46

kynshiri schreef:
mijn vriend is ook lager opgeleid en ventileert wel eens dezelfde frustraties als de TS. ik ben zelf hoger opgeleid en dat maakt het contrast nog groter, omdat hij inderdaad ook ziet dat hij zich telkens moet bewijzen en dat mensen mij vaak wel het voordeel van de twijfel gunnen, ondanks dat ze mij bv evengoed niet kennen. puur en alleen omdat ik tenslotte toch een masterdiploma heb...
ik merk bij hem dat het een deel perceptie en een deel realiteit is... hij heeft het dubbele probleem dat hij nooit zijn school heeft afgemaakt door omstandigheden, maar wel heel intelligent is...
t probleem is natuurlijk: hoe leg je op een niet denigrerende manier uit dat iemand bv echt niet geschikt is voor een bep. job wegens te weinig opleiding of niet voldoende zelfstandig en volwassen kunnen werken bv... maar ook omgekeerd kun je er niet van bij voorbaat van uit gaan dat opleiding alles zegt

En dat laatste is maar al te waar!!!

Je kunt bijvoorbeeld ook door je werk op een bepaald denkniveau komen. Bijvoorbeeld een MBO opleiding hebben, maar HBO werk- en denkniveau hebben. Maar veel mensen staren imo nog teveel naar dat papiertje.

Toppunt van kortzichtigheid is (vind ik persoonlijk dan) uitzendbureaus. Ik heb zelf de lerarenopleiding Engels gedaan, maar heb niet altijd in dat vakgebied gewerkt omdat er na mijn studie toen gewoonweg geen werk daarin was. Ik heb bijv. gewerkt bij het UWV en heb daar ook diverse opleidingen gedaan, waaronder een module HBO arbeidsrecht en Sociale Zekerheid. Toen ik na een reorganisatie daar op zoek moest naar ander werk, liet ik mij inschrijven bij een uitzendbureau en gaf aan wel werk te willen op het gebied van personeel en arbeid. Dat was on-mo-ge-lijk want.... ik had geen opleiding in die richting en het enige wat ik dan kon was "iets administratiefs ofzo, niet te moeilijk".
duhhhhhhh.... Dan kijk je ook niet helemaal goed naar iemands CV.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:58

ja inderdaad. mijn vriend heeft uiteindelijk een leercontract electriciteit gedaan vermits hij zoals zovelen in België telkens aangeraden werd om lager te mikken en men pas toen hij vanonder aan de ladder zat en niet meer terug kon naar ASO (hoogste graad van middelbare opleiding hier) door had dat het niet zijn IQ, maar zijn dyslectie was die maakte dat hij lage punten voor talen ed haalde.
momenteel voert hij echter het werk uit van een ingenieur, maar dan goedkoper natuurlijk... hij heeft ook bordenbouw (automatiseringe en electrische sturingen voor machines dus) enz gedaan voor industriële toepassingen en dit allemaal op zichzelf geleerd (ook weer ingenieursniv, want dit had hij graag geworden achteraf bekeken), maar toch krijgt hij via interims telkens onozele werkjes aangeboden als kabeltrekker voor een electricien of vuilnisman... ('want dat is uiteindelijk jouw niveau he meneer')

edit: ergens voel ik mij trouwens zelfs een beetje beschaamd dat ik nu ga starten met werken (ben recht van school af nu) en al meteen een beter loon ga krijgen dan hetgene dat hij heeft. terwijl ik dus weet dat hij er ontzettend hard voor vecht...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:04

bulck schreef:
Dus gekwetst word je daar niet echt van.

Ik kan niet voor dat meisje spreken maar volgens mij was het omdat de ouders het diploma niet goed genoeg vonden in de familie.
Nou lekker aardig.

bulck schreef:
Mijn ouders gingen gewoon tijdens een weekdag (werkweek) niet gewoon 's avonds laat naar een ceremonie, waar in een paar seconden gezegd werd dat een van hun zonen of dochters geslaagd en ze dan voor de rest van de avond daar maar zaten.

Wat een nuchterheid :) Ik sta blijkbaar een stuk emotioneler in het leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:06

kynshiri schreef:
hij heeft het dubbele probleem dat hij nooit zijn school heeft afgemaakt door omstandigheden, maar wel heel intelligent is...

Ja ik heb dat ook maar dan wordt er stellig gezegd "als je zo intelligent bent dan ga je daar school"

Oja? Mijn leven is af en toe ook ietsie anders verlopen dan ik dacht toen ik 10 was.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

Meid, wat een frustratie. Ik herken het wel/niet, omdat materialisme wel het laatste is waar ik me druk over maak. Mensen die status en materialisme zo hoog in het vaandel hebben vind ik oppervlakkig daar ga ik echt geen tijd of energie insteken, dat past me niet. Zoek mensen op die het leven durven nemen zoals het komt met het motto 'Leven en laten leven' en laat die frustratie los, het brengt je niks geen goeds en de wereld veranderen kunnen we toch niet. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:15

@Nicolletje. Is idd een nuchterheid. Kijk tuurlijk zijn onze ouders trots op ons, maar het zijn niet bepaald mensen die dat alles uitbundig moeten gevierd zien.
Bij ons op de universiteit was dat een ganse avond van receptie tot diner, en dat met ouders die meerdere bedrijven moesten leiden(lijden :D ) dan hadden die gewoon beters te doen. of als ze dan eens 'niets' moesten doen, dan bleven ze ook graag eens een avond thuis.

mbt dat meisje, dat is dan idd wel pech en kwetsend, maar als zij haar geluk kan beproeven met dat papiertje, dan kan zij aan haar eigen leven beginnen zoals zij dat wil.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:52

Ik kan me de frustratie van de TS goed voorstellen, maar ik denk dat er wel te veel gegeneraliseerd wordt hierin. Tuurlijk heb je kortzichtige mensen die neerkijken op iedereen wat "lager" (ook relatief, een hoefsmid is qua hoefsmederij toch echt hoger opgeleid dan de directeur van Philips!) dan zij opgeleid zijn, ik heb ze zelf meegemaakt en het is heel naar om zo denigrerend behandeld te worden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een bepaald opleidingsniveau dat doet.

Ik vind het ook vaak een tekortkoming van de persoon die zo neerbuigend doet :o Of zelfs dat het ontstaat uit onzekerheid of jaloezie, een persoon probeert zich beter over zichzelf te voelen door een ander de grond in te trappen. Extreem voorbeeld van een kortzichtig persoon: ik stond na mijn afstuderen (2 uni-diploma's) vrolijk een half jaar in de Subway broodjes te smeren. Niks mis mee! Supergezellig met collega's, maar af en toe komt er dan zo'n studentje oid binnen brallen die "dat meisje achter de balie" dan wel eens even voor dom uitmaakt en de slimme gast uit gaat hangen. Wat ik juist dom en kortzichtig van die persoon vind, hoe kun je iemand beoordelen op wat 'ie nou toevallig doet voor de kost? En collegaatje had die baan bij de Subway als vaste baan in het kader van haar MBO-opleiding, nou ik kan dan wel de slimmerd gaan uithangen met mijn diploma's maar zij was toch echt vele malen slimmer en praktischer dan ik met rekenen, kassa's, inventaris, noem maar op :Y) Als ik zou moeten kiezen voor een werknemer in een dergelijke winkel dan zou ik het wel weten, gouden mens! Stel je zou haar voorbij gaan omdat ze "lager" opgeleid is, dát is pas dom.

Laat de frustratie los, wees trots op jezelf en wat je bereikt hebt (of je nou een Audi hebt of een lekke Knorsa, het rijdt en alstie stuk is istie stuk :D ), en als een ander het zich moeilijk wil maken met hokjes moet 'ie dat lekker zelf weten :) Diegene weet niet wat ie mist.

Janine1990

Re: Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:58

Grappig dat mensen denken dat ik het op mezelf wil betrekken, maar nogmaals en wellicht ten overvloede: Ik plaats dit op Nieuws en Maatschappij, omdat ik van mening ben dat dit betrekking heeft op een ieder in de maatschappij.
Ik gaf voorbeelden, en probeerde niet te generaliseren. Ik ken ook mensen van rijke ouders die ik geweldige mensen vindt, omdat ze respect hebben voor alles en iedereen. En ik denk dat niemand hier van mening is dat alle hoger opgeleiden of alle rijke mensen zo zijn... Maar dat het wederzijdse respect tussen hoger en lager opgeleiden niet om over naar huis te schrijven is.

Als een directeur van een schoonmaakbedrijven zijn schoonmakers (zijn inkomsten!!!) minder dan kakkerlakken noemt, dan vind ik dat walgelijk! Dat dat uberhaupt gezegd durft te worden! Dergelijke dingen vind ik verontrustend. Is dat een manier van ondernemen?

Het ontkennen van het bestaan van dit soort negatieve respectkwesties tussen hoger en lager opgeleiden, of het ontkennen van het bestaan van in dit gehele topic genoemde voorbeelden, vind ik persoonlijk het sluiten van de ogen en opzien naar de mooie dingen. Maar door de ogen te sluiten wordt niemand beter helaas, en dat is ook behoorlijk ikke ikke ikke....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:16

Ik ben er ook gelukkig weg, ik was het zó niet eens met zijn werkwijze :n

Maar zo ben ik ook ooit aangenomen ergens bij een nieuw op te zetten bedrijf en JUIST wegens mijn praktijkervaring aangenomen en toen ik daar geistalleerd was en er werkte, kwam er een staigaire van het HBO.
Zij had een heel ander karakter en manier van aanpak dan ik, maar sinds zij erbij was, begon het pesten tegen mij.

Opmerkingen als "dat snap jij toch niet met jouw lage opleiding" terwijl ik aangenomen was >> en het GOED deed!!
(die man is ook ontslagen wegens wanbeleid gelukkig! Alleen wel ná mij -O- )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:36

Janine1990 schreef:
Grappig dat mensen denken dat ik het op mezelf wil betrekken,

Nou ja, in je openingspost staat vooral heel vaak 'ik'. Mensen denken dat je het op jezelf wilt betrekken, omdat je dat ook deed.

In het algemeen vind ik het verband tussen inkomsten en opleiding wat snel gemaakt. Hoge opleiding en hoger inkomen hangen deels samen, maar zeker niet helemaal.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:51

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:06

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Grappig dat mensen denken dat ik het op mezelf wil betrekken,

Nou ja, in je openingspost staat vooral heel vaak 'ik'. Mensen denken dat je het op jezelf wilt betrekken, omdat je dat ook deed.

In het algemeen vind ik het verband tussen inkomsten en opleiding wat snel gemaakt. Hoge opleiding en hoger inkomen hangen deels samen, maar zeker niet helemaal.

Klopt, wellicht te vaak gebruikt en niet helemaal duidelijk gemaakt dat het mij niet meer om mezelf ging, maar om de maatschappij.
Ik moet alleen wel heel eerlijk zijn, op de middelbare school heb ik het me heel erg aangetrokken :j

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:18

vandaag nog de vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd dat ik veel geld verdien, omdat ik in pak door een productie hal liep hahha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:21

Michael1104 schreef:
vandaag nog de vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd dat ik veel geld verdien, omdat ik in pak door een productie hal liep hahha

Ik weet natuurlijk niet waar je werkt, maar persoonlijk zou ik naar die persoon toe lopen en vragen of ik iets voor hem kan betekenen als hij zo negatief over het bedrijf en de organisatie ervan denkt. Door te laten zien dat je ook zorg voor hen draagt (en daarvoor hoef je echt geen chef of manager of whatever te zijn) kan je heel veel respect kweken.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:25

ik was daarr te gast en raakte met iemand aan de praat die lopende band werk doet, die denkt dat iedereen in pak veel geld verdient :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:41

Michael1104 schreef:
ik was daarr te gast en raakte met iemand aan de praat die lopende band werk doet, die denkt dat iedereen in pak veel geld verdient :D

Ooh op die manier, ja dan kan je er weinig aan doen natuurlijk. ;)
Tsjah, een pak heeft al van vroeger af aanzien gehad. Denk maar aan de vrije beroepen die veelal in bijbehorend pak werden uitgeoefend. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook voor een laag prijsje pakken te krijgen.
Ach, er zitten verschillende kanten aan pakken, pak klinkt al positief. Uniform soms een stuk minder, zeker als je er school voor zet.
En ik kan me indenken dat die gedachte nog steeds heerst... Een maatpak kost al snel 400 euro en meer...