zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:42

@missjeanny: ahhh ik krijg een wat beter beeld :j
Deze jongeren zullen nog erger getroffen worden als er geen PGB meer is :=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:46

Die minister Klink zal zelf maar kinderen hebben die een PGB nodig hebben, dan weet hij pas waar hij over praat. Bij ons wacht ook een aanvraag, moet nog worden goedgekeurd. Is verstuurd na 1 juli, hopelijk valt hij er net nog tussen. De ouderen kun je niet de leuke dagen afpakken, evenals de juiste zorg die gehandicapten, mensen met een beperking (stoornis of aanverwante eraan), juist de mensen die het het hardst nodig hebben..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:15

Wendy schreef:
Want als er niet gemeld wordt, dan weet de inspectie buiten de reguliere controles om ook niks natuurlijk.

En dat is precies het punt waarom ik niet inzie dat de reguliere vorm beter is. Met deze houding stoot de zorg een deel van de verantwoordelijkheid af. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de klachtenprocedures alleen nodig zijn voor die paar uitzonderlijke situaties waarin de eigen regulering niet werkt. Nu is het echter regelmatig zo dat men min of meer wacht op 'signalen uit het veld' voor dingen geconstateerd en aangepakt worden. En dat is juist bij de mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen en ook niemand hebben die de klachtenprocedure kan starten, toch heel kwalijk. Maar als de zorg zelfs die groep mensen niet kan beschermen, wat hebben ze dan te oordelen over mensen die het wel zelf menen te kunnen?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:46

MissJeanny schreef:
@Siskeh: Wij hebben ook thuis een zorgboerderij waar inmiddels al 10 jongeren wonen en werken. En omdat het pgb momenteel drama is en dus nog erger word. Leggen wij op bepaalde clienten gewoon toe.
En de prijzen lijken idd redelijk hoog maar vergeet niet dat de meeste zorgboerderijen ook personeel hebben wat betaald moet worden. En dat zijn gediplomeerde mensen en die hebben toch minimaal recht op het minimum loon. Wij werken (en dan met name mijn ouders) dag en nacht , zij zijn managers, directie en begeleiders in 1. Verder hebben wij groepsleiding en een schoonmaakster in dienst. Niks overbodigs. Verder investeren we veel geld om het zo opitmaal voor de clienten te maken, zij hebben ruime kamers en een eigen badkamer. Maar al die clienten verbruiken wat stroom , eten , gas , water, licht personeelskosten, uitjes enz enz. En wij vragen geen aparte huur erbij.

Er zijn genoeg instellingen bij die het wel wat duurder maken dan de bedoeling is, zeker door te veel overbodige kantoren en managers. Maar dat het niet zo duur hoeft te zijn ben ik niet helemaal met je eens. TE duur is niet goed, maar het lijkt al gauw duur maar vergeet niet dat er ook heel veel geld alleen nog maar nodig is om het te bekostigen. En mijn ouders willen ook graag eten op de plank.

Over het algemeen zijn zorgboerderijen met inwonende jongeren met PGB veel goedkoper dan reguliere verblijfsinstellingen/reguliere intramurale zorginstellingen.

Bestaande PGB budgetten zijn ongewijzigd en her-indicaties gaan ook gewoon door. Nieuwe aanvragen worden dit jaar niet in behandeling genomen maar pas volgend jaar, althans ze komen dit jaar niet tot uitkering van PGB.

Begeleiding van jongeren met beperkingen op een zorgboerderij met onder andere paarden is uitermate arbeidsintensief (ik spreek uit ervaring), de uren werk/aandacht/zorg en opletten zijn niet in geld uit te drukken, een PGB kan deze uren in zijn totaliteit nooit geheel vergoeden. Een zorgboerderij met inwonenden is niet te vergelijken met een "gewone" ambtelijke instelling, het zou daarom uitermate triest en buitengewoon betreurenswaardig zijn als zorgboerderijen met inwonende jongeren nog meer in budget-problemen komen door aantasting/vermindering van PGB. In dit kader zijn wederom de zwakkeren in onze samenleving slachtoffer van een kille paniekerige bezuinigingsmaatregel, een bezuiniging in opdracht van Minister en opgelegd/uitgevoerd door ambtenaren die er niet goed over na hebben gedacht. Een veel te abstracte bezuiniging van hogerhand door de politiek opgelegd en geen recht doende aan alle mensen die zich zo ontzettend inspannen voor de zwakkeren in onze samenleving: onder andere kinderen met beperkingen woonachtig op veelal kleinschalige zorgboerderijen met vaak paarden/pony's. De zorg die deze kinderen geven aan paarden/pony's is hartverscheurend, zo trouw, professioneel en zo liefdevol als ze met deze dieren omgaan... daar staan de beleidsambtenaren in hun luxe-kantoorcomplexen in Den Haag ver vandaan...

Ik ken de PGB-problematiek uit eerste hand, in het verleden heb ik indicaties PGB voor kinderen met beperkingen opgesteld voor Zorgkantoren.

Gert Jan