Praatverbod in treinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:20

Liinn schreef:
Het is toch je eigen risico als je met de trein reist? Je weet dan dat je niet de enigste bent, als je daar tegen bent kun je gewoon de auto pakken of je fiets ;)

Goh, ze hebben stiltecoupes en dan zou je ook mogen en kunnen verwachten dat het gewoon stil is.

Het lijkt me wel een grappig idee! Ben benieuwd of het echt uitgevoerd zal worden. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:44

Liinn schreef:
Het is toch je eigen risico als je met de trein reist? Je weet dan dat je niet de enigste bent, als je daar tegen bent kun je gewoon de auto pakken of je fiets ;)

Ik dacht juist dat we mensen uit de auto wilden hebben? Daarnaast... waarom zouden de mensen die zich blijkbaar niet aan een paar basisfatsoensregels kunnen houden zo nodig in de trein moeten? Waarom gaan die niet lopen?

Het openbaar vervoer is openbaar... dat betekent volgens mij behalve dat het toegankelijk is voor iedereen, dat iedereen zich ook een beetje sociaal opstelt en rekening houdt met anderen.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:57

Moet niet gekker worden hier in nederland.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:08

Splinter schreef:
bellen mogen ze van me verbieden :j
Praten is een beetje overdreven maar ik zou er geen moeite mee hebben als ze het doorvoeren :+

Wat is het verschil tussen bellen en praten?

Ik vind dit ver gaan, maar erger me wel kapot aan alle aso's die gewoon praten of bellen in een stiltecoupé.

Anoniem

Re: Praatverbod in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:08

onzin, voor 2 euro koop je een paar gele proppen in je oren... Ben je ook van 't lawaai af.. Of je zet gewoon zelf een leuk muziekje op je oordopjes op..

Ik moet zeggen dat ik het soms al niet eens door heb als ik in een stiltecoupe zit :o Nu reis ik meestal in mijn eentje, dus mensen zullen niet veel last van me hebben. Maar ik zoek meestal toch gewoon een lege stoel idd.... Het idee van hele zones lijkt me in dat opzicht dus ook niet echt werken, maar mss ga ik dan teveel van mijn eigen situatie uit.

Maar nee, ik vind het echt een beetje ver gaan

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:28

wat een onzin, kunnen ze zich niet bezig houden met dingen die echt belangrijk zijn!!!!!!
je betaald je blauw voor een trein kaartje, en dan mag je niks.

ik ga bijna nooit met de trein want die rijden toch nooit op tijd, maar als ik er dan mee reis is het meestal met een paar vriendinnen en dan wil ik wel kunnen praten en zeker niet de hele weg moeten staan.

ik vind de trein echt een goed vervoermiddel mits er goed mee wordt omgegaan.
als ze nou zorgen dat ze in elk jaargetijde blijven rijden, en op tijd, en de kaartjes niet zo belachelijk duur maken, zal ik er echt vaker mee reizen, maar dan moeten ze niet nog zulke rare dingen gaan doen.... jaag iedereen de auto maar weer in!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:35

nuka schreef:
ik ga bijna nooit met de trein want die rijden toch nooit op tijd, maar als ik er dan mee reis is het meestal met een paar vriendinnen en dan wil ik wel kunnen praten en zeker niet de hele weg moeten staan.

Maar waarom zou jij meer recht hebben op kunnen praten dan anderen op lekker ongestoord uitrusten? (Ik ben niet tegen praten in de trein, maar vind wel dat veel mensen nogal makkelijk overlast geven: als ik de muziek van anderen kan herkennen, de details van een telefoongesprek 3 banken verderop mag delen, groepjes mensen die ongelofelijk aanwezig zijn... het is niet iets waar ik altijd evenveel zin in heb. En waarom is het recht om overlast te bezorgen groter dan het recht op rust?)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:38

maar wie zegt dat mijn praten overlast veroorzaakt???
ik vind dat inderdaad iedereen het zelfde recht heeft, dus jij rust, ik praten, maar dan moet het wel mogelijk zijn.
in een overvolle trein kan je toch moeilijk verwachten dat iedereen zijn mond houd.

ik vind wel hele harde muziek reuze irritant, het is vaak te zacht om echt mee te genieten dus hoor je alleen rot geluid, zachter die dingen og grote boxen er op :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:39

nuka schreef:
maar wie zegt dat mijn praten overlast veroorzaakt???

Jouw praten misschien niet, maar het is duidelijk dat veel mensen de verantwoordelijkheid niet aankunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:41

Shadow0 schreef:
nuka schreef:

Maar waarom zou jij meer recht hebben op kunnen praten dan anderen op lekker ongestoord uitrusten? (Ik ben niet tegen praten in de trein, maar vind wel dat veel mensen nogal makkelijk overlast geven: als ik de muziek van anderen kan herkennen, de details van een telefoongesprek 3 banken verderop mag delen, groepjes mensen die ongelofelijk aanwezig zijn... het is niet iets waar ik altijd evenveel zin in heb. En waarom is het recht om overlast te bezorgen groter dan het recht op rust?)

omdat er nu ookal stilte-coupe's zijn, en niet-stilte-coupé's ?
Dus op het moment dat je niet in een stilte coupé zit, heb je weinig recht om te zeuren vind ik....
Op het moment dat je er wel zit heb je héél veel recht om te zeuren vind ik :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:00

Maar het blijft zeuren begrijp ik? :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:14

Ik vind het wel prima zoals het nu is met de stilte coupe's en de gewone. Het zou alleen fijn zijn als de conducteur af en toe eens voorbij zou komen en mensen er op aan spreekt als ze zich asociaal gedragen.
Ik ga vaak in de stilte coupe zitten omdat ik meestal alleen reis en dan kan ik gewoon rustig mijn boekje lezen, soms bel ik alleen wel in die stilte coupé.
Op een treinreis van een paar uur loop je zo vertraging op dus bel ik altijd snel even over hoe laat ik aankom. Een belverbod vind ik dus ook onzin. Het is toch logisch dat je even naar huis wil bellen als je vertraging hebt. Zolang het dus maar korte, functionele gesprekken zijn zie ik het punt er niet van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:20

Cowboy55 schreef:
Maar het blijft zeuren begrijp ik? :D

nja, 'een terechte opmerking maken' is misschien een beter benaming in dat geval :D

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:25

Van mij mogen ze die stilte coupés ook afschaffen. Vind dat al te ver gaan. Als je geen last wil hebben van pratende mensen moet je niet met de trein gaan.
Ik ontwijk de stilte coupés daarom al altijd tenzij er nergens anders plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:29

Hmm, opzich vind ik het wel goed dat er twee plaatsen zijn voor 2 verschillende 'doelgroepen' als het ware. Als gezelligheidsreiziger heb je geen last van stiltecoupe's als je gewoon de goede coupé opzoekt. Als 'stille' reiziger hoef je geen last te hebben van de pratende mensen, iedereen blij.

Alleen op het moment dat de trein stampvol zit is het een kwestie van aanpassen. Maarja.

Maar denk dat het opzich goed is dat de trein voor een zo groot mogelijke groep aantrekkelijk wordt gemaakt, aangezien het toch wel gunstig is als meer mensen met 't OV zouden reizen ipv met de auto :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:37

Het enige wat mij af en toe opvalt is inderdaad het harde telefoneren of hele harde muziek..
Ik vind gewoon dat op een normaal niveau bellen, muziek luisteren of praten moet kunnen :=
Het is niets voor niets openbaar vervoer, als je daar niet tegen kan moet je maar de fiets of de auto pakken.

Ik kan mij er niet zo aan ergeren, sommige telefoongesprekken kunnen heel grappig zijn inderdaad, ik telefoneer altijd zachtjes en als het iets prive is, sowieso liever niet omdat ik weet dat er mensen mee luisteren haha.

En leuk, staanplekken, wat een idioot idee zeg! De spits is inderdaad vaak al hel, en kan je bijna nooit zitten.
Daarom mijd ik de spits ook, gezien ik al eens ben flauwgevallen in zo'n situatie en dat is niet leuk.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:43

Ik heb de ziekte van crohn! En kan soms echt niet lang staan! Dus ik ben niet echt blij met meer staan plaatsen! Al hoef ik nu gelukkig niet veel meer met de trein!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:46

Ik vind het wel bizar irritant als ik in een stilte coupe ga zitten, en er daar vervolgens volwassen (!!) mensen complete gesprekken gaan zitten voeren en je woest aankijken als je ze er op attendeert dat het een stilte coupe is.
Als het nou een paar tieners zijn vind ik dat nog een keer anders, maar die maken er meestal geen enkel probleem van als je er iets van zegt en gaan gewoon ergens anders zitten.

Dan zoek je toch een andere plek als je wilt zitten kletsen? Die stilte coupes zijn er niet voor niets. :?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:54

babe schreef:
Van mij mogen ze die stilte coupés ook afschaffen. Vind dat al te ver gaan. Als je geen last wil hebben van pratende mensen moet je niet met de trein gaan.
Ik ontwijk de stilte coupés daarom al altijd tenzij er nergens anders plaats is.

Kom op zeg, hoeveel stiltecoupe's zijn er nou? Weleens bedacht dat mensen willen studeren of werken in de trein?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:00

Ik vind het een goed plan. Ook de banken dwars, dat is in de Tube ook, en dat is veel relaxter

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:41

Misser schreef:
babe schreef:

Kom op zeg, hoeveel stiltecoupe's zijn er nou? Weleens bedacht dat mensen willen studeren of werken in de trein?

Te veel :\
Ja maar het is toch geen bibliotheek?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:43

Nou liever niet! Ik zit vaak genoeg 5 uren in de trein, naar Duitsland of naar het zuiden van NL en dan wil ik wel een beetje kunnen praten. Met personen die tegenover me zitten of vrienden bellen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:47

slimmerik schreef:
Complete familieruzie's en roddels worden je luidkeels toegeroepen omdat met dat in zijn mobiele telefoon staat te tetteren.

Ik kan juist enorm van dit soort gesprekken genieten en ik luister dan ook graag mee. :j

Er zijn toch speciale stilte-coupé's? Als mensen rust willen moeten ze daar maar gaan zitten, dat doe ik zelf ook. >;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:15

Ingmar_ schreef:
slimmerik schreef:
Complete familieruzie's en roddels worden je luidkeels toegeroepen omdat met dat in zijn mobiele telefoon staat te tetteren.

Ik kan juist enorm van dit soort gesprekken genieten en ik luister dan ook graag mee. :j

Er zijn toch speciale stilte-coupé's? Als mensen rust willen moeten ze daar maar gaan zitten, dat doe ik zelf ook. >;)

Het treintje waar ik inzit naar mijn werk, daar zitten geen stiltecoupé's in.... erger nog..... de trein maakt van zichzelf al genoeg herrie en rijdt bovendien de halve tijd niet. Dus ben zelf al enige tijd de auto ingedreven....

Ik wist dus helemaal niet dat NS al lang stiltecoupé's had :D Maar lijkt me idd niet te handhaven. Moet je er speciaal iemand inzetten die luistert of er wel aan gehouden wordt. En het openbaar vervoer is al zo duur...
Lijkt mij dat stiltecoupé's juist een bron van ergenis worden, omdat er veel aso's zijn die geen rekening wensen te houden met andere mensen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:22

En in de weinige stiltecoupe's wordt ook vrijwel altijd gesproken, ik bedoel ga dan lekker ergens anders in de trein zitten?
Ik zoek zelf namelijk altijd heel bewust stilte coupe's op :) heerlijk die rust