Iran oorlog in voorbereiding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:03

Vs/Israel vs Iran/midden oosten... Waar is het risico groter op een nucleare aanval.. van de vs of Iran...? Denk niet dat de vs hier een bom zal droppen.. de kans bestaat eerder dat Iran dat wel zal doen.. als het de kans krijgt, al was het maar om die vinger uit te steken en hierdoor weer respect e.d. van omringende landen te verkrijgen..
Midden Oosten heeft een 'hekel' aan het Westen.. Wie zou zich hier nu redelijk bedreigd mogen voelen.. Wij zijn relatief 'onschuldig' maar toch schuldig genoeg vanwege Afghanistan.. ik zie het liever niet dat men zo'n bom richting ons stuurt... Kernenergie gebruiken voor burgers, en goede dingen ala... maar niet om te vernietigen!

jameyskatje

Re: Iran oorlog in voorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:01

en het westen heeft een hekel aan het midden oosten. wij (ik neem aan dat je het westen bedoeld) relatief onschuldig? ik denk dat je nogmaals op onderzoek uitmoet en zoek maar eens naar massdestructionwapens op amerika en israel. ze claimen dat andere landen in voorbereiding zijn, maar ondertussen bouwen ze zelf lekker door. en waarom is het altijd het westen vs het midden oosten? met andere woorden de beschaving vs .... het westen is een ander woord voor beschaafd, ontwikkeld, menselijk, het begrip westen voelt zich al jarenlang suprieur. het is alllemaal 1 grote ingestudeerde poppenkast hoor. omdat wij ons beter kunnen herkennen in de westerse cultuur en de andere cultuur niet begrijpen trekken we automatische naar 'onze westerlingen' toe. maar onschuldig zou ik 'ons' niet noemen. wie zegt dat de kans groter is dat iran een bom dropt? dat zijn onderbuikgevoelens die je als westerling hebt over het middenoosten, allemaal door propeganda en de media. ik ben banger voor israel dan iran, ik ben banger voor de vs dan voor korea, ik heb liever dat china de macht overneemt van amerika (en dat is wat nu gaat gebeuren.)

cgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:29

jantergouw schreef:
cgt schreef:

Amerika heeft ons verlost van Hitler. 49.000 soldaten heeft ze dat gekost. Welke schatten waren toen hun doel, cgt?
Voor zover ik weet heeft ze dat alleen maar gekost en niets opgeleverd. Ben je bekend met The Marshall project? Ook dat bracht ze niets op.

De tweede wereld oorlog heeft de amerikaanse economie uit de recessie getrokken.
Bovendien werden de amerikanen door Japan rechtstreeks aangevallen op pearl harbor dus hadden ze direct belang bij verdediging.

En het marshall project betekende een investering in de eigen economie; er werd geen geld gegeven aan europa maar goederen en grondstoffen uit amerika. Europa heeft met de hulp natuurlijk wederopbouw kunnen doen maar ook de amerikaanse economie profiteerde van de marshall hulp.

Nogmaals amerika noch europa heeft geen enkel behoefte aan wereldvrede; een somber wereldbeeld maar het zij zo.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:02

jameyskatje schreef:
en het westen heeft een hekel aan het midden oosten. wij (ik neem aan dat je het westen bedoeld) relatief onschuldig? ik denk dat je nogmaals op onderzoek uitmoet en zoek maar eens naar massdestructionwapens op amerika en israel. ze claimen dat andere landen in voorbereiding zijn, maar ondertussen bouwen ze zelf lekker door. en waarom is het altijd het westen vs het midden oosten? met andere woorden de beschaving vs .... het westen is een ander woord voor beschaafd, ontwikkeld, menselijk, het begrip westen voelt zich al jarenlang suprieur. het is alllemaal 1 grote ingestudeerde poppenkast hoor. omdat wij ons beter kunnen herkennen in de westerse cultuur en de andere cultuur niet begrijpen trekken we automatische naar 'onze westerlingen' toe. maar onschuldig zou ik 'ons' niet noemen. wie zegt dat de kans groter is dat iran een bom dropt? dat zijn onderbuikgevoelens die je als westerling hebt over het middenoosten, allemaal door propeganda en de media. ik ben banger voor israel dan iran, ik ben banger voor de vs dan voor korea, ik heb liever dat china de macht overneemt van amerika (en dat is wat nu gaat gebeuren.)

JK, het zijn jouw woorden dat je het Westen beschaafd noemt en het Oosten niet.. Niet mijne, dat maak jij ervan.. Relatief onschuldig bedoel ik dat we ook onze aandeel hebben maar wel bezig zijn met opbouw. Los hiervan, ik heb geen hekel aan het midden Oosten, maar hier in Nederland zie je nergens dat allerlei vlaggen verbrand worden.. (althans niet vanuit de 'Westerse beschaving' zoals je dat benoemd).. Wel gebeurd het daar wel...haat wordt daar wel opgewekt, kinderen worden van kleins af aan getraind en gehersenspoeld dat het Westen verderfelijk is.. Hier zie je Nederland dat nergens gebeuren.. Wij hebben geen kindsoldaten die we gek maken en haat dragen naar het MiddenOosten.. we zijn ook geen Jihad begonnen.. We nemen zelfs mensen in ons midden op die vanuit het MiddenOosten vluchten vanwege de omstandigheden daar..

Maar probeer het eens van de andere kant te bekijken.. Wat als ze nu wel die kernbom willen maken Iran bedoel ik, en wat als ze dat ding nu naar ons richten, of landen in onze omgeving.. Wat doe je dan?? Vluchten naar het MiddenOosten??? Of hopen dat ze toch maar niet zo 'gek' zijn om het te doen.. Of voorzorgsmaatregelen nemen..
Ik kan me nog begin jaren tachtig herinneren.. Ik was een klein kind, maar hield mijn adem dicht op het moment dat VS vs USSR die machtsstrijd hadden.. De kernkoppen stonden wel toendertijd gericht.. Er had maar een gek op die knop kunnen drukken en wij allemaal waren er niet meer geweest.. Of in ieder geval een groot gedeelte van de wereldbevolking.. En als kind ervoer ik dat als beangstigend, halen we de dag van morgen of niet??? Zo was het toen wel...

Dat moment, die spanning is mij bijgebleven, en ik hoop dat het nu niet zover komt.

En dat China de boel zou overnemen is ook geen pluspunt.. Of heb je er behoefte aan dat in alles je de mond gesnoerd wordt zoals dat daar gebeurd? Lijkt me ook niet iets om voor te kiezen..
(ws heeft het financieel de boel overgenomen.. maar wat helemaal op globaal niveau gebeurt en wie nu werkelijk de touwtjes in handen heeft zal men niet openlijk verkondigen)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:05

LuvdaTossa schreef:
Zonde het is zo'n prachtig land, echt waar! Het is zo jammer dat ze zo'n regering hebben en niet kunnen doen wat ze willen. Het zijn mensen die imo heel begaafd zijn en veel kunnen, maar ze kunnen het niet uiten.

Het is ook de vraag of de dreiging vanuit Iran wel ergens over gaat. Vooral de president kan lekker dreigen en alles in het midden laten. Eigenlijk kun je er niets mee/ van op aan :D Dus is het wel serieus? Of willen ze gewoon laten voorkomen dat ze vooral heel 'machtig' zijn.

Ik hoop dat ze wat vrijer worden daar, de mensen zijn sympathiek en willen pro westers leven. Ik heb het erg met ze van doen gehad vorig jaar. Ik hoop dat eindelijk eens vrijheid krijgen!

Idd Tossa, het is een prachtig land!!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:08

Jameyskatje, werkelijk niemand hier geeft aan tegen het midden-oosten te zijn of het westen onschuldig te vinden. Jij bent de allereerste die dit impliceert. Ga zo heel langzamerhand denken dat jij anti-westers bent!!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:15

jameyskatje schreef:

Economisch gezien zal China een grote macht zijn/worden, maar politiek gezien zal Amerika voorlopig groot blijven. Mocht Amerika zijn macht verliezen, dan houd ik m'n hart vast. Ik denk dan: dag vrijheden!!!!!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:37

Sullie97 schreef:
jameyskatje schreef:

Economisch gezien zal China een grote macht zijn/worden, maar politiek gezien zal Amerika voorlopig groot blijven. Mocht Amerika zijn macht verliezen, dan houd ik m'n hart vast. Ik denk dan: dag vrijheden!!!!!

Die macht zal Amerika nog heel lang niet verliezen. De grootste legermacht heeft automatisch ook de grootste politieke macht. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Welk land zou het nu aandurven om Amerika aan te vallen? Die landen zijn er niet. Amerika heeft bewezen dat ze in nood ook een atoombom gooien, en die wetenschap maakt ze onaantastbaar. Gelukkig, inderdaad. Ik zou me niet prettig voelen als de macht bij de Chinezen of Russen lag.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:36

jameyskatje schreef:

Mag ik trouwens vragen waarom je vindt dat China de macht moet overnemen? Wat doen zij beter dan Amerika? Wist je dat zij veel moslims (Oeigoeren) discrimineren en wat ik heb gehoord van een vriend van mij, een Oeigoer, is er vorig jaar een bloedbad uitgericht door de Chinezen op de Oeigoeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:31

janesmith schreef:
Die macht zal Amerika nog heel lang niet verliezen. De grootste legermacht heeft automatisch ook de grootste politieke macht. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Welk land zou het nu aandurven om Amerika aan te vallen? Die landen zijn er niet. Amerika heeft bewezen dat ze in nood ook een atoombom gooien, en die wetenschap maakt ze onaantastbaar. Gelukkig, inderdaad. Ik zou me niet prettig voelen als de macht bij de Chinezen of Russen lag.

Heeft niets met lef te maken maar met economie...
Landen zijn afhankelijk van elkaar.

Amerika mengde zich in WO II niet omdat ze europeanen zo aardig vonden... ze hadden een tussenportaal nodig. Het had voor hen aanzienlijk meerwaarde, strategisch gezien.

Atoombom gooien, zal Amerika niet zo snel meer doen... ze hebben gezien wat de nasleep daarvan is. En ze zouden zichzelf net zo goed schaden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:30

ga er later dieper op in. mar ben inderdaad anti-westers wanneer het gaat om het BEGRIP 'westers'. de achtergrond en oorsprong van dat begrip wil ik ook nog wel eens uitleggen, waarschijnlijk dat vele dan ook een hekel krijgen aan at suprieure woord

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:31

@sullie: ik snap even niet wat moslims er in deze discussie toe doen? we kunnen sowieso niet meer om china heen. later meer

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:45

Alane schreef:
janesmith schreef:

Heeft niets met lef te maken maar met economie...
Landen zijn afhankelijk van elkaar.

Amerika mengde zich in WO II niet omdat ze europeanen zo aardig vonden... ze hadden een tussenportaal nodig. Het had voor hen aanzienlijk meerwaarde, strategisch gezien.

Atoombom gooien, zal Amerika niet zo snel meer doen... ze hebben gezien wat de nasleep daarvan is. En ze zouden zichzelf net zo goed schaden.

Dat Amerika niet zo snel meer een atoombom zal gooien ben ik van overtuigd. Maar niemand heeft de garantie dat ze het nooit meer zullen doen, dat is hun grote kracht. De enige natie die ooit een atoombom in de praktijk heeft gebruikt. Bovendien heeft het gebruik destijds ook heel veel levens bespaard. Anders had die oorlog nog jaren geduurd, met heel veel doden en gewonden.
Amerika is trouwens een van de weinige landen in de wereld die nog nooit een oorlog binnen eigen grenzen heeft gehad. Buiten de burgeroorlog, die tussen Amerikanen was. Vreemde mogendheden hebben nog nooit voet aan de grond gezet in Amerika. Dat zegt al wat over de macht die ze hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:09

geen vreemde mogendheden? Hoe denk je dat Amerika is ontstaan? Napoleon heeft 'zijn' deel verkocht, men heeft zich vrijgevochten van Engeland en Mexico is ook gegaan... Zo hebben de staten zich ooit verenigd. En zich onafhankelijk verklaard.

De Japanners zijn vreemde vogels, ze hebben meer eergevoel dan inzicht... En dat eergevoel gaat heel ver. Wat de Keizer opdroeg gebeurde..
Kijk eens naar de capitulatie van Japan... Ze hadden 'verloren' en toch eisen stellen, eer er getekend werd.
Had Amerika enig idee over de impact van de atoombom, dan hadden ze er nooit 1 gebruikt laat staan 2.

Vwb gooien van een atoombom, ben ik eerder 'bang' voor Israel dan Amerika...
en nogmaals er is geen angst voor Amerika, handelsbetrekkingen zijn belangrijker voor allen..
Amerika was al eerder wat we nu proberen te verkrijgen in Europa... een eenheid.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:12

Alane schreef:
geen vreemde mogendheden? Hoe denk je dat Amerika is ontstaan? Napoleon heeft 'zijn' deel verkocht, men heeft zich vrijgevochten van Engeland en Mexico is ook gegaan... Zo hebben de staten zich ooit verenigd. En zich onafhankelijk verklaard.

De Japanners zijn vreemde vogels, ze hebben meer eergevoel dan inzicht... En dat eergevoel gaat heel ver. Wat de Keizer opdroeg gebeurde..
Kijk eens naar de capitulatie van Japan... Ze hadden 'verloren' en toch eisen stellen, eer er getekend werd.
Had Amerika enig idee over de impact van de atoombom, dan hadden ze er nooit 1 gebruikt laat staan 2.

Vwb gooien van een atoombom, ben ik eerder 'bang' voor Israel dan Amerika...
en nogmaals er is geen angst voor Amerika, handelsbetrekkingen zijn belangrijker voor allen..
Amerika was al eerder wat we nu proberen te verkrijgen in Europa... een eenheid.

Ik had inderdaad iets preciezer moeten zijn in mijn woorden, daar ik bedoelde in de moderne tijd.
Na 1847 is er geen vreemd leger meer op Amerikaanse bodem geweest.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:48

janesmith schreef:
Ik had inderdaad iets preciezer moeten zijn in mijn woorden, daar ik bedoelde in de moderne tijd.

Toen waren de europeanen te druk zichzelf af te slachten...
op de Falkland-eilanden na.... daar Ruziën de Argentijnen en de Engelsen nog steeds over.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:17

Alane schreef:
janesmith schreef:

Toen waren de europeanen te druk zichzelf af te slachten...
op de Falkland-eilanden na.... daar Ruziën de Argentijnen en de Engelsen nog steeds over.

Net als Spanje en Marokko over de Canarische eilanden, Engeland en Spanje over de rots van Gibraltar, Turkije en Griekenland over Cyprus.
Wordt tijd dat wij eens voor ons waddeneilandje gaan strijden dat de Duitsers ingepikt hebben. :-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:23

Ehm je had het over groot machten en Amerika...
de waddeneilanden liggen niet in of bij Amerika... de Falklandeilanden wel. En zijn geen onderdeel van Engeland, tenminste als kolonie, maar dat was Amerika ook... een kolonie van os Frankrijk, Mexico etc.

Maar we dwalen af.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:30

Net als de waddeneilandjes. Die dwalen ook af langzaam maar zeker.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:20

Alane schreef:
Ehm je had het over groot machten en Amerika...
de waddeneilanden liggen niet in of bij Amerika... de Falklandeilanden wel. En zijn geen onderdeel van Engeland, tenminste als kolonie, maar dat was Amerika ook... een kolonie van os Frankrijk, Mexico etc.

Maar we dwalen af.

Ook geografisch ben je een beetje de richting kwijt hier. ;)

De Falklandeilanden liggen meer dan 10.000 kilometer van Washington vandaan, Beijing is maar ietsje verder. Niet bepaald in de invloedssfeer van Amerika zou ik zeggen. London is natuurlijk nog net iets verder van de Falklands vandaan. Die vermaledijde Britten zaten ook echt in de vreemdste uithoeken. :+

Die oorlog om de Falklands is trouwens een perfect voorbeeld van hoe je het volk kunt meesleuren met propaganda. Ten tijde van die oorlog werd je in Engeland bijna gelyncht als je je kritisch uitliet over al dat wapengekletter en nog geen 10 jaar na afloop zei het hele volk dat het een zinloze oorlog en geldverspilling was geweest.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:32

Weer een land wat Amerika naar de knoppen kan helpen. Het is algemeen bekend dat Amerika iedere kans aangrijpt om Iran binnen te vallen. In Irak en Afghanistan hebben ze het er niet goed vanaf gebracht. Iran zal niet veel beter af zijn ben ik bang. De Irakezen zijn tenslotte zonder Saddam misschien nog wel slechter af :n .

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:48

BELIZE schreef:
Weer een land wat Amerika naar de knoppen kan helpen. Het is algemeen bekend dat Amerika iedere kans aangrijpt om Iran binnen te vallen. In Irak en Afghanistan hebben ze het er niet goed vanaf gebracht. Iran zal niet veel beter af zijn ben ik bang. De Irakezen zijn tenslotte zonder Saddam misschien nog wel slechter af :n .

Saddam gooide mosterdgas op z'n eigen volk, en daar zijn ze in jouw ogen beter mee af?
In Afghanistan werden vrouwen onderdrukt alsof ze vuilnis waren? Een Taliban regering die iedereen met geweld en tucht in het gareel hield. Was dat beter dan nu?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:29

Nee. Dat was ook verschrikkelijk. Maar hellaas is het binnenvallen van Amerika en al jaren het land in oorlog laten verkeren en zelf de Westerse waarden 'door de strot duwen' ook geen oplossing. Die transformatie moet een land zelf doormaken. Kijk naar de Koude oorlog. Het land in oorlog verwikkelen heeft geen zin. Het land moet zelf, zoals Rusland, hervormen en uiteindelijk kiezen voor een meer menselijk regime.

En als dat echt de achterliggende gedachte was voor Amerika, de burger redden, dan zijn er nog wel wat landen waar ze zouden moeten binnenvallen. Maar dat is ineens niet erg genoeg om een land voor binnen te vallen. Wanneer er politieke en economische belangen voor Amerika zijn doen ze het wel...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:07

Ik denk niet dat Amerika in Afghanistan is om de onderdrukte vrouwen te redden. De reden was toen Osama en ik denk zelf de eventuele grondstoffen die nu gevonden zijn.
En vergeet niet de macht in Amerika van de wapenindustrie.
Er zijn altijd mensen die geld verdienen aan oorlog.
Ik denk dat Amerika en Europa zich vergist hebben in Afghanistan. Het is net als Vietnam toen, zulke landen kun je niet even snel veroveren. Het kost heel veel geld en mensenlevens en of de Afghanen het nu werkelijk beter hebben. Dat betwijfel ik. De situatie was toen erg, nu nog steeds en zal in de toekomst niet snel verbeteren.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:29

Dat hebben ze in Afghanistan wel helemaal aan zichzelf te danken. Dat krijg je er van als je terroristische organisaties als de taliban je land laat regeren en trainingskampen voor terroristen organiseert. Of staatsvijand no.1 onderdak biedt. Dan vraag je er om dat je op een dag de internationale gemeenschap op je dak krijgt. Trouwens weer, voor de zoveelste keer, flauw om alleen Amerika te noemen, daar dit een Navo operatie is die door heel veel landen ondersteund en uitgevoerd wordt. Dat van die grote bodemschatten heeft men pas onlangs uitgevonden. Dat wist helemaal niemand voor die tijd. Maar ook dat zal Amerika in het geheim wel geweten hebben. Ik kan de mening van de knuffelaars langzaam aan dromen hier. Ze draaien allen hetzelfde riedeltje af. Als je niet beter wist zou je aan een complot denken. _O-