Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij bereid zijn één jaar lang zuinig te leven om de schuld in 1 klap weg te werken?

Ja
26 (29%)
Nee
63 (70%)

Totaal aantal stemmen: 89

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:27

Electra63 schreef:
janesmith schreef:

Met andere woorden, je hebt liever een lange pijn dan een korte? Want de bezuinigingen gaan ons nog jaren pijn doen. Nog niet te spreken over de dag dat we geen aardgas meer hebben, dat zou ons wederom miljarden per jaar in inkomsten kosten. Nu verdienen we aan gas, dan zou het ons geld gaan kosten omdat we het moeten in gaan kopen.

Ach, jij bent toch voor zo'n rechts kabinet met vooral de PVV?
Dus ik hoef niet bang te zijn, want zij lossen alle problemen van ons land op, tenminste dat schrijf je altijd in alle andere topics.

Ja, en ik blijf ook PVV stemmen, maar het lijkt er wel op dat jij ieder topic over de PVV wilt laten gaan. Ik vraag me echt af wie eigenlijk het meest geobsedeerd is. Dit gaat helemaal niet over PVV, Wilders of welke andere politieke partij. Dit gaat over een bedrag van 100 miljoen per dag dat we nu kwijt zijn als samenleving. En dat zijn we allemaal.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:29

Anne_GTI schreef:
janesmith schreef:

Met andere woorden, je hebt liever een lange pijn dan een korte? Want de bezuinigingen gaan ons nog jaren pijn doen. Nog niet te spreken over de dag dat we geen aardgas meer hebben, dat zou ons wederom miljarden per jaar in inkomsten kosten. Nu verdienen we aan gas, dan zou het ons geld gaan kosten omdat we het moeten in gaan kopen.

Gas gaat tegen een habbekrats weg, daar mogen ook wel nieuwe contractonderhandelingen over plaats vinden.

Inderdaad, maar helaas onmogelijk. Contract is contract. Maar hebben we ons daarmee laten neppen! Het is zelfs zo dat we soms ons eigen gas terugkopen voor een hoger bedrag als we het verkocht hebben. Hoe gek willen we het hebben?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:32

Nijn schreef:
janesmith schreef:
Hoezo schuld opbouwen? Niks meer schuld dan we normaal ook al hebben. Wie koopt nog een auto contant tegenwoordig? Is toch allemaal met financiering?
begrijp ik ook wel, en dit zal nooit een uitvoerbaar plan zijn. Het ging mij meer om het idee, en er van uitgaande dat iedereen mee zou willen doen. Zoiets kan alleen als iedereen inziet dat we een jaar zuur hebben en dan jaren daarna het zoet. We zouden helemaal verlost zijn van staatsschuld.

Euh ik heb tot nu toe 2 auto's contant betaald, evenals mijn wasmachine, droger en andere kostbare aanschaffen, niks geen leningen.
Wat kortzichtig om te denken dat iedereen maar een lening afsluit, er zijn méér dan genoeg mensen die gewoon sparen voordat ze iets aanschaffen en nu worden juist de mensen die hun financiën dus op orde hebben de dupe ervan.

Een jaar zuur hebben, maak daar maar meerdere jaren van :)
Ik durf bijna zwart op wit te zetten dat mocht er een dergelijk plan uitgevoerd worden de economie volledig op zn gat ligt.
Vervolgens is er geen staatsschuld meer, maar waar wordt geld vandaan getoverd om alles terug te betalen? Ook dat geld moet dan weer ergens vandaan komen ;)

We hoesten nu toch ook 100 miljoen per dag op. En dat is alleen maar rente over de hoofdsom! Niet eens aflossing.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:33

Nee hoor Jane ik ben zeker niet zo geobsedeerd.
Ik vond het alleen opvallend, dat jij, als rechtse stemmer, met z0'n (naar het communisme neigende) oplossing komt, om de schulden van ons land op te lossen.
Vind ik wel grappig, eerlijk gezegd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:34

Nou, ik mag toch hopen dat bij die reddingsactie van de ING ook die rekening van die tunnel vereffend is? Of moet de staat daar nog steeds aan afbetalen? Waar zou je deze informatie kunnen vinden? Lijkt me dat iedere burger dat weten mag want iedere burger moet ook daar belastingcentjes voor afdragen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:35

fjordnina schreef:
janesmith schreef:
Mijn utopie zou zijn dat we één jaar lang alle winst van ieder bedrijf, ieder privepersoon, in één grote pot storten en na dat jaar zijn we compleet schuldenvrij.

Ik zou totaal niet happy zijn met zo'n maatregel. Als iedere privé persoon van het minimale gaat leven, waar moeten ons gezin dan van gaan leven? Wij leven nu namelijk van de opbrengsten van een hotel. Als iedereen gaat bezuinigen vervallen de vakanties en weekendjes weg vaak als eerste. Denk dat deze oplossing dan ook vooral zorgt voor een heleboel failliete bedrijven die vervolgens weer WW aan gaan vragen.

Over wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn moet ik nog eens diep nadenken, is me nu te laat :+ .

Alle werknemers krijgen gewoon vakantiegeld uitbetaald. Bovendien zal het geen invloed hebben op jullie buitenlandse gasten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:37

Electra63 schreef:
Nee hoor Jane ik ben zeker niet zo geobsedeerd.
Ik vond het alleen opvallend, dat jij, als rechtse stemmer, met z0'n (naar het communisme neigende) oplossing komt, om de schulden van ons land op te lossen.
Vind ik wel grappig, eerlijk gezegd.

Dat ik rechts stem wil toch niet zeggen dat ik niet zie dat 380 miljard euro staatsschuld een gigantische last is? 100 miljoen euro per dag aan rente zijn we kwijt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:39

Electra63 schreef:
Daarom wil ik niet voor de schuld van iemand anders opdraaien.
Omdat ik geen schulden maak en iedere maand geld opzij zet, mag ik dus mijn spaarcenten een jaar uitlenen en dan maar hopen dat ik dat een jaar later terug krijg?

En wat is dan het nut van werken en/of sparen?

Iemand die geen spaargeld heeft, hoef niet bij te dragen?

Nee, maar die zal ook geen belastingvoordeel krijgen naderhand. Wie niet zaait zal ook niet oogsten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:40

Nee, met zo een staatsschuld met staat hand in eigen boezem steken en een paar jaar ontwikkelingshulp buitenland stopzetten (vd staat dus niet de particulier) dat is zo achterlijk veel> weg staatschuld.
Waarom miljarden en nog meer miljarden weggeven terwijl je het niet eens heb?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:42

maar als we al zo belachelijk veel schulden opbouwen, hoe kan het dan dat we zoveel geld uitgeven aan ontwikkelingshulp, defensie, topsalarissen, kunst cultuur en Europa enz enz.

Dan zouden we toch een soort van noodstop in moeten bouwen? al die overbodige/luxe dingen moeten stoppen, en enkel het noodzakelijke door laten gaan. (zorg, onderwijs e.d.).
ik ben wel voor een hele hervorming....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:42

mltex schreef:
Nee, met zo een staatsschuld met staat hand in eigen boezem steken en een paar jaar ontwikkelingshulp buitenland stopzetten (vd staat dus niet de particulier) dat is zo achterlijk veel> weg staatschuld.

Ontwikkelingshulp is 0.8 % van het BNP.
Die andere 99.2 % is vele malen meer op te besparen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:44

mltex schreef:

Nederland betaalt 5 miljard aan ontwikkelingshulp per jaar. De rente over onze schuld is 36 miljard. Hoezo staatsschuld weg? Die rente is alleen maar rente. Als we aflossen dan is het nog veel meer dan 36 miljard per jaar.

Volgens mij beseffen maar weinig mensen hier hoe groot die staatsschuld eigenlijk is die we hebben. Schrikken jullie er van dat we 100 miljoen per dag kwijt zijn aan de rente over die schuld? Wisten jullie dat het zo veel was?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:46

Anne_GTI schreef:
mltex schreef:

Ontwikkelingshulp is 0.8 % van het BNP.
Die andere 99.2 % is vele malen meer op te besparen.

Precies, die hulp is een druppel op een gloeiende plaat. Het zou wel beter geinvesteerd kunnen worden want nu gaat een heel groot deel van dat geld de verkeerde zakken in. Bovendien hebben we ons verplicht via internationale afspraken om een deel van ons BNP te betalen aan ontwikkelingshulp. Zo makkelijk is het niet om die kraan dicht te draaien.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:47

Wsl. komt Europa straks ook wel langs; da's maar ca. 1% van het BNP.
Waar blijft die andere 98.2% ?

XoNo

Re: Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:49

Ja, je kunt over alle kleine beetjes wel zeggen dat het een druppel op de gloeiende plaat is, maar 100 x 1ct is ook een euro ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:50

Nou sorry maar ik ben zeker niet van plan mijn zuur verdiende centen af te staan aan een staatsschuld.
Je spreekt hier over "we" hebben schulden gemaakt en "we" moeten die schuld zien op te lossen, voor zover ik weet smijt ik geen geld uit de staatskassen over de balk, koop ik geen dure sigaren (betaald door het volk) voor een staatsbezoek, ga ik niet met tonnen aan jaarsalaris naar huis, heb ik geen privé chauffeur, declareer ik geen zwembaden en overige luxe en beslis ik niet over de uitgaven uit de staatskas.

Aangezien ik geen besluiten maak over de uitgaven, voel ik mij ook niet verantwoordelijke voor de daardoor opgelopen schulden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:54

janesmith schreef:
Nijn schreef:

Euh ik heb tot nu toe 2 auto's contant betaald, evenals mijn wasmachine, droger en andere kostbare aanschaffen, niks geen leningen.
Wat kortzichtig om te denken dat iedereen maar een lening afsluit, er zijn méér dan genoeg mensen die gewoon sparen voordat ze iets aanschaffen en nu worden juist de mensen die hun financiën dus op orde hebben de dupe ervan.

Een jaar zuur hebben, maak daar maar meerdere jaren van :)
Ik durf bijna zwart op wit te zetten dat mocht er een dergelijk plan uitgevoerd worden de economie volledig op zn gat ligt.
Vervolgens is er geen staatsschuld meer, maar waar wordt geld vandaan getoverd om alles terug te betalen? Ook dat geld moet dan weer ergens vandaan komen ;)

We hoesten nu toch ook 100 miljoen per dag op. En dat is alleen maar rente over de hoofdsom! Niet eens aflossing.

Wat wil je hier mee zeggen?
Dat je niets ziet in een oplossing die op lange termijn ook nog effectief is begrijp ik gewoon niet?
Ik heb nu meerdere keren aangedragen dat het leuk is als die schuld weg is gewerkt, maar waar ga je het van terug betalen?
Heb nog steeds geen echte oplossing van jouw kant zien komen zonder dat de economie er zwaar onder te lijden heeft :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:01

Nijn schreef:
janesmith schreef:

Wat wil je hier mee zeggen?
Dat je niets ziet in een oplossing die op lange termijn ook nog effectief is begrijp ik gewoon niet?
Ik heb nu meerdere keren aangedragen dat het leuk is als die schuld weg is gewerkt, maar waar ga je het van terug betalen?
Heb nog steeds geen echte oplossing van jouw kant zien komen zonder dat de economie er zwaar onder te lijden heeft :)

Me dunkt dat we van de 40 miljard die we per jaar uitsparen nogal wat terug kunnen betalen aan het volk.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:03

Grappig, in mijn eerste post had ik het o.a. over openbaarbestuur en hoe daar imo eenvoudig op gekort kon worden.
Blijkt kostenpost nr. 2 met 65 miljard te zijn na de sociale zekerheid (73 miljard)
Openbaar bestuur vallen ook die wachtgeldregelingen onder denk ik. Waarom kan daar geen WW van gemaakt worden?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:05

XoNo schreef:
Ja, je kunt over alle kleine beetjes wel zeggen dat het een druppel op de gloeiende plaat is, maar 100 x 1ct is ook een euro ;)

dat ben ik met je eens, maar ik reageerde op een opmerking dat we de ontwikkelingshulp moesten stoppen en dan waren we binnen een paar jaar van de staatsschuld af. Zo is het natuurlijk niet. We hebben 120 keer zoveel schuld als we aan die hulp betalen!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:07

Anne_GTI schreef:
Grappig, in mijn eerste post had ik het o.a. over openbaarbestuur en hoe daar imo eenvoudig op gekort kon worden.
Blijkt kostenpost nr. 2 met 65 miljard te zijn na de sociale zekerheid (73 miljard)
Openbaar bestuur vallen ook die wachtgeldregelingen onder denk ik. Waarom kan daar geen WW van gemaakt worden?

mag ik je dan verklappen dat elke ambtenaar naast zijn WW, zo goed als áltijd nog een flinke aanvulling krijgen...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:09

Ik zie een berg meer in de regel dat de meest verdienende max het 10-voudige mag verdienen van de laagstverdienende. Imo mag dat ook nog het 5-voudige zijn...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:11

delerium schreef:
Ik zie een berg meer in de regel dat de meest verdienende max het 10-voudige mag verdienen van de laagstverdienende. Imo mag dat ook nog het 5-voudige zijn...

5 voudig lijkt mij prima! echter mag dan het minimum loon wel wat omhoog...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:13

kehdra schreef:
Anne_GTI schreef:

mag ik je dan verklappen dat elke ambtenaar naast zijn WW, zo goed als áltijd nog een flinke aanvulling krijgen...

Nee, dat mag je niet. :+ Daar worden we al helemaal niet vrolijk van. :D

Anne_GTI

Re: Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:45