Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:44

In dierentuinen worden wel vaker dieren gedood, vooral mannetjesdieren.

Elk jaar willen dierentuinen leuke jonge dieren want dat trekt bezoekers en is goed voor een eventueel fokprogramma, maar met de meeste mannetjesdieren kunnen ze geen kant op.

Dat deze tijgertjes gedood zijn verbaast me dus ook niks. Ze hadden het alleen beter uit de publiciteit kunnen houden, zoals ze ook doen met de mannetjesdieren.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:47

Moeilijke situatie.

Kwa fokbeleid prima. De huidige vader kan nu gecastreerd worden, de onzuivere jongen hadden geen toekomst en daar heeft de dierentuin zich van ontdaan. Eerlijk voor de jongen én super voor het raszuiver maken van deze tijgers. Al ze hadden ook gecastreerd kunnen worden.
En de volgende keer van te voren een DNA test doen.

aan de andere kant, voor ons mensen, niet te bevatten om zulke jongen dieren te doden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:50

assie schreef:
Over het uitsterven van diersoorten. WWF is echt genaaid. Panda gaat sowieso uitsterven (compleet onlogisch dier qua functioneren), maarja, dat kunnen zij niet laten gebeuren, aangezien dat hun logo is :+

Deze manier van redeneren is voor mij compleet nieuw. Het is een onlogish dier qua functioneren? Wellicht dat een panda toch met een bepaald doel op de wereld is gezet.
Kun je vertellen welk dier je wel nuttig vind functioneren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:51

Dat mannetjes worden afgemaakt gebeurt toch ook lang niet meer zo vaak als vroeger :) Er komen steeds meer dan die 'bachelor groups'. Zie je vooral veel bij mensapen en hoefdieren enzo.. Indien nodig worden ze gecastreerd, en dan met alleen mannetjes bij elkaar geplaatst :)
Hier in t Gaiapark hebben vorig jaar drie mannetjes breedlip neushoorns gekregen. Gaat prima!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:54

Nouja, ze schieten die vader toch ook niet af nu blijkt dat hij niet raszuiver is?

Deze jongen hadden toch gewoon naar Dierentuinen gekund waar ze geen fokambitie's hebben, het blijven toch gewoon tijgers.
Misschien moeten ze maar gewoon stoppen met dat fokprogramma, als ze nog niet het benul hebben om die DNA-test vóór de dekking uit te voeren lijkt me dat programma ook niet lang houdbaar.
assie schreef:
Over het uitsterven van diersoorten. WWF is echt genaaid. Panda gaat sowieso uitsterven (compleet onlogisch dier qua functioneren), maarja, dat kunnen zij niet laten gebeuren, aangezien dat hun logo is :+

Wat een rare redenatie, dieren zijn niet onlogisch qua functioneren, ze passen bij hun omgeving. Als ze werkelijk onlogisch zouden zijn zouden ze niet eens bestaan.
Alle dieren die werkelijk onlogisch zijn qua functioneren zijn door de mens gecreëerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:55

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:57

WAREN de welpjes :(:)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:18

Majo schreef:
assie schreef:

Deze manier van redeneren is voor mij compleet nieuw. Het is een onlogish dier qua functioneren? Wellicht dat een panda toch met een bepaald doel op de wereld is gezet.
Kun je vertellen welk dier je wel nuttig vind functioneren?

Een carnivoor/omnivoor die alleen onwijs moeilijk verteerbare planten eet vind ik niet goed functioneren nee. Zeker niet als je ziet dat panda's in dierentuinen die een gevarieerder dieet hebben 10 keer gezonder zijn en langer leven. Let wel, ik zei niets over het nut van de panda. Hij is hartstikke nuttig, maar goed functionerend? Nee.

Een leeuw vind ik een schoolvoorbeeld van wél nuttig functioneren. Het hele beest is gebouwd op vlees eten. Dat eet ie dus ook. De zebra, nog zo een. Gebouwd op het eten van gras, en wat eet ie? Uhuh gras.

anneliesdj schreef:
Nouja, ze schieten die vader toch ook niet af nu blijkt dat hij niet raszuiver is?

Deze jongen hadden toch gewoon naar Dierentuinen gekund waar ze geen fokambitie's hebben, het blijven toch gewoon tijgers.
Misschien moeten ze maar gewoon stoppen met dat fokprogramma, als ze nog niet het benul hebben om die DNA-test vóór de dekking uit te voeren lijkt me dat programma ook niet lang houdbaar.

Over het gebrek aan ruimte ga ik niet weer uitwijden. Alle dierentuinen hebben fokambitie. Dat trekt namelijk bezoekers ;) .
De DNA test was voorheen niet nodig, aangezien aangenomen werd dat alle tijgers puur waren. Het ging pas mis toen een bepaald circus een tijger teruggaf aan een dierentuin. Dit circus bleek gejokt te hebben over de tijger. Tijger Pietje die puur het circus in was gegaan, was niet dezelfde tijger Pietje die het circus weggaf. Dit was namelijk een kruising. Dit werd pas een jaar of 9 later aan getoond (toen was de wetenschap pas zover). Tijger Pietje had ondertussen wel zo'n 118 afstammelingen door de hele populatie zitten..... Deze zijn allemaal uitgesloten van de fokkerij.
In 2008 kwam het nieuws over deze kruising tijger naar buiten, toen was de Magdeburg tijgerin dus al drachtig. Om te zeggen dat het hele stamboek maar moet worden opgedoekt vind ik ook wat overbodig :) .

Esgaroth

Re: Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:19

Het lijkt me duidelijk dat jij geen vegateriër bent?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:26

Zoiets heet evolutie :)
Panda is te langzaam om prooi te vangen, of er is niet genoeg prooi, dus gaat ie over op planten. Verteringsstelsel enzo gaat zich daar langzaam op aanpassen, uiteindelijk krijg je dan een panda die wel gewoon gebouwd is op bamboe eten. Maar daar gaan duizenden jaren overheen. Gorilla's zijn gebouwd op het eten van planten, maar eten toch af en toe vlees. Er is een mensenras dat al honderden jaren alleen planten eet, en hun tanden zijn al helemaal geëvolueerd (hoektanden zijn weg)..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:28

assie schreef:
Een carnivoor/omnivoor die alleen onwijs moeilijk verteerbare planten eet vind ik niet goed functioneren nee. Zeker niet als je ziet dat panda's in dierentuinen die een gevarieerder dieet hebben 10 keer gezonder zijn en langer leven. Let wel, ik zei niets over het nut van de panda. Hij is hartstikke nuttig, maar goed functionerend? Nee.

Een leeuw vind ik een schoolvoorbeeld van wél nuttig functioneren. Het hele beest is gebouwd op vlees eten. Dat eet ie dus ook. De zebra, nog zo een. Gebouwd op het eten van gras, en wat eet ie? Uhuh gras.

En waar komt een zebra voor? Uhuh, waar er gras in overvloed is.
Waar komt een leeuw voor? Uhuh, waar er zebra's in overvloed zijn.
Waar komt een panda voor? Uhuh, waar er bamboe in overvloed is.
Dus wél harstikke goed functionerend, het zou toch stom zijn als hij alles vrat behalve bamboe als in zijn omgeving vrijwel alleen bamboe groeit.
assie schreef:
Over het gebrek aan ruimte ga ik niet weer uitwijden. Alle dierentuinen hebben fokambitie. Dat trekt namelijk bezoekers ;) .

Dat is niet waar, dierentuinen zijn ook gewoon realistisch als het gaat om het kunnen en dierenwelzijn.
Zo heeft bv Burgers Zoo de volledige collectie Orang Oetan's afgestaan aan andere dierentuinen omdat ze er zelf niet voldoende ruimte meer voor hadden en de Orang Oetan's waren zo'n beetje de grootste publiekstrekker daar.
assie schreef:
In 2008 kwam het nieuws over deze kruising tijger naar buiten, toen was de Magdeburg tijgerin dus al drachtig. Om te zeggen dat het hele stamboek maar moet worden opgedoekt vind ik ook wat overbodig :) .

Nee maar dan kunnen ze ook hun verantwoordelijkheid nemen en een goed onderkomen zoeken voor die beesten.

Als mijn kat hier onbedoeld jongen krijgt en ik verzuip ze heb ik ook een probleem, waarom hun niet?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:32

Majo schreef:
Ik denk dat ik een hele duidelijke mening heb: als dit mensen waren geweest, hadden ze het dan ook gedaan? Oe, jij bent helaas 20% Italiaans blijkt nu, terwijl we iemand wilde die 100% Spaans was. Jammer, maar dan krijg je een spuitje.

Van dit soort berichten kan ik LAAIEND worden, echt zo ontzettend boos. Dus omdat ze niet raszuiver zijn, hebben ze geen recht om te leven? Bah, wat een k*tmensen zijn er toch. Verkoop ze dan aan een wilpark, verkoop ze aan iemand die ze wil hebben en ervoor wil zorgen. Castreer of steriliseer ze, zet ze ergens neer waar ze een lekker leven kunnen hebben.
Ik vind het ronduit achterlijk dat je ze dan maar doodmaakt.
Ik heb hier geen begrip voor.

Eens.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:36

Majo schreef:
Het lijkt me duidelijk dat jij geen vegateriër bent?

Doet dat er iets toe? En hoe weet je dat ik dat niet ben ;) ?

@Anneliesdj: Tsja... dat gebied zit loeivol met prooi, kadavers etc. Hij hoeft niet alleen op bamboe te leven. Maar goed, het is er in overvloed en dat doet ie nu eenmaal wel.
Ik noemde hem ook niet om het over zijn functioneren te hebben, maar om aan te geven dat WWF een probleem gaat hebben als ie uitsterft (wat erg waarschijnlijk is DOOR zijn functioneren).

Ja, er zijn dierentuinen die hun dieren afstaan, omdat ze er zelf te weinig ruimte voor hebben. Maar er zijn maar weinig dierentuinen die niet fokgeschikte dieren willen opnemen. Qua grote dieren zoals tijgers en luipaarden iig.
Burgers heeft <denk ik> besloten de focus niet meer op de orangs te leggen, maar andere dieren als 'Key species' naar voren te schuiven. Dat heeft niet zoveel met fokambities te maken. Ze willen namelijk bijvoorbeeld dolgraag met Sumatraanse tijgers fokken, maar hebben nu nog geen mannetje.

Ik ben het met je eens hoor, over verantwoordelijkheid nemen, maar ik denk dat ze dat juist doen door deze dieren (diervriendelijk!!!, dus niet verzuipen) af te maken. Er is simpelweg geen plek voor deze dieren.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:43

assie schreef:
Doet dat er iets toe? En hoe weet je dat ik dat niet ben ;) ?
Ik denk dat dat er wel iets toe doet. Wat ik uit je woorden begrijp, is dat je alle dieren die wel vlees eten logisch vindt, en dieren die alleen planten eten, niet logisch vindt.
Wanneer je zelf ene vegatiër was geweest, zou je denk ik een andere mening hebben.
Vandaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:16

Eerder geplaatst topic over dierentuinen (en het soortzuiver houden van de dieren die er tentoon gesteld worden)

Vervang de verschillende tijgersoorten door leeuw en tijger, en het fokproduct met lijger, en je hebt een discussie die al eerder is gevoerd.

[LZP] "ergernissen" dierentuin

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:23

Maar een lijger is een kruising tussen twee soorten.
Dit ding over een kruising tussen twee rassen, en er was zelfs totaal geen verschil te zien tussen de kruising en de het bloedzuivere ras.
Ook in het wild worden er soms door moeder natuur rassen gekruisd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:28

Of het nu om een Lijger gaat of een niet raszuivere tijger.
Omdat er voor het oog geen verschil te zien is, is het bij een kruising tussen verschillende rassen toegestaan?
Nogmaals, de welpen hadden voor mij niet dood gehoeven. Voor het fokprogramma zijn ze niet geschikt. Laat je ze leven komen ze misschien de handel in...en wil je dat? Worden ze verkocht en mogen door rijke jagers vanuit hun bureaustoel afgeschoten worden?

[LZP] Levende dieren afschieten via het internet.

[BB] Wat vinden jullie van een dierentuin?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:33

Wilde katten mogen helemaal niet naar particulieren voor zover ik weet. Dus ze zouden sowieso niet de handel in zijn gegaan.
Als ze tijgers fokken dan moeten ze daar vantevoren plek voor hebben. Ook als dat toevallig alledrie mannetjes zijn waar ze ivm met inteelt bv toch niet mee hadden kunnen fokken. Ze hadden prima gecastreerd kunnen worden en geruild kunnen worden met dieren uit een ander park/dierentuin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:36

Wie heeft het over particulieren? Ook dierentuinen handelen onderling, en gaan niet altijd even netjes met dieren om...

http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html

Misschien handig om bovenstaand artikel eens door te lezen? Is al wat ouder maar daarom niet minder schokkend. En scheelt mij weer tikwerk.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:41

8nnemiek schreef:
Dat mannetjes worden afgemaakt gebeurt toch ook lang niet meer zo vaak als vroeger :) Er komen steeds meer dan die 'bachelor groups'. Zie je vooral veel bij mensapen en hoefdieren enzo.. Indien nodig worden ze gecastreerd, en dan met alleen mannetjes bij elkaar geplaatst :)
Hier in t Gaiapark hebben vorig jaar drie mannetjes breedlip neushoorns gekregen. Gaat prima!

jep zo gaat het hier ook. Afrikaanse wilde honden, een heerlijke vrijgezellengroep. same met de ringstaartmaki's en veel hoefdieren.
De leeuwen hebben geen welpen dit jaar, zitten aan geboortecontrole (staafje), omdat we de welpen niet kwijt kunnen.
We fokken niet met de onagers (zeer ernstig bedreigd diersoort, zijn er nog 400), we kunnen ze niet kwijt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:44

Overigens vind ik het heel goed dat deze dierentuin niet veder wil met niet zuivere dieren. Dat moet ook niet.
ik ben echt zwaar tegen al die kruisingen en 'foutjes' (witte tijger).
Maar dat ze beheerd zijn vind ik wel vreemd. Wellicht hadden ze een tuin kunnen vinden die ze wel wilden hebben en geen fokplannen had. Maar kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om te vinden. niet veel tuinen willen zulke dieren hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:49

Vroeger ging men inderdaad vreselijk met dierentuin-dieren om.. Pas nog gelezen bij Pantera:
http://www.pantera.nl/joomla/index.php/ ... n/historie

Tegenwoordig gaat dat echt netter hoor :) Er wordt bij de nette dierentuinen niet meer gehandeld met geld enzo, er wordt alleen nog geruild, en dieren worden via een streng europees fokprogramma gefokt, pas nadat ze er ergens anders plek voor hebben. Of die ene dierentuin ook daaraan mee werkt weet ik niet, ik denk t niet eigenlijk..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:59

Magdeburg is wel degelijk lid van EAZA en doet alles wat betreft hun tijgers volgens de regels van het tijgerstamboek. Dierentuinen die de EAZA-code breken, worden er gewoon uitgeflikkerd. Zoals recentelijk met Dvur Kralove gebeurd is bijvoorbeeld.

Cassidy, bedankt voor de link, ik had dat hele topic gemist. Ik zit niet meer zo vaak op bokt. Maar ik ga even lezen.
Dit topic was ook meer om de meningen even te peilen ;) . Ik zit momenteel zelf middenin deze kruising-tijger-situatie en weet dus hoeveel tijgers ineens kruising blijken te zijn, hoeveel dierentuinen hun tijgers willen herplaatsen hierdoor en hoe groot het tekort aan nesten ineens blijkt te zijn.

@Majo; hoe kom je erbij dat ik alleen vleesetende dieren logisch vind :? Ik noem ook de zebra, die eet toch echt gras. Ik vind mijn ezels ook vrij logisch, grasetend en al! En nogmaals; hoe weet je dat ik geen vegetariër ben?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:19

assie schreef:
@Anneliesdj: Tsja... dat gebied zit loeivol met prooi, kadavers etc. Hij hoeft niet alleen op bamboe te leven. Maar goed, het is er in overvloed en dat doet ie nu eenmaal wel.
Ik noemde hem ook niet om het over zijn functioneren te hebben, maar om aan te geven dat WWF een probleem gaat hebben als ie uitsterft (wat erg waarschijnlijk is DOOR zijn functioneren).

Maar in mijn optiek komt dat niet door zijn functioneren maar doordat zijn leefgebied kleiner wordt en het feit dat hij zich maar langzaam voortplant (wat eerst een voordeel was vanwege het uitsluitend eten van bamboe). Dus eigelijk het slecht functioneren van de mens (elijke samenleving).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:38

de bamboe bloeit eens in de zoveel jaar, en gaat daarna dood.
Ook in de natuur zorgde deze cyclus ervoor dat er op grote schaal Panda's stierven, dit werd gecompenseerd door de grootte van het leefgebied.
Dit wordt idd steeds kleiner.
Ik ben het er niet mee eens dat de Panda uit gaat sterven. China is bezig met een groots fokprogramma om de dieren voor uitsterven te behoeden.
Alleen is de plek van het fokcentrum door de aardbeving een tijdje terug helaas niet meer geschikt om te bewonen, ze moesten dus verhuizen, en met teveel panda's op te kleine ruimte gaan zitten.
Dit zal het fokprogramma niet ten goede komen.
Ik hoop voor de Panda dat ze snel terugkunnen naar het oude fokcentrum, wat qua klimaat ideaal was.
en ik hoop dat we nog lang mogen genieten van de Panda...als het niet in het wild is, dan in gevangenschap.