Waarom alle studenten hun geld verbrassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:37

ik mis de lange termijn visie niet hoor...
ik begrijp dat we niet dezelfde kant op willen als griekenlandik ben niet dom ;)
ik snap alleen niet waarom dat over de rug moet van studenten?
want...
mensen die net van school afkomen,
moeten eerst nog een baan zien te vinden,
daarnaast, verdien je gewoon nog heel weinig als je net komt kijken...
met de studiefinanciering is niks mis,
we kunnen ook gewoon de belasting op de wegen omhoog doen,
scheelt meteen weer iets in het milieu,
we kunnen ook de acijns op drank om hoog doen,
scheelt weer in het alcohol probleem,
zo kan ik nog even door gaan...

maar nee, juist de 2 dingen die wij in nederland goed geregeld hebben,
daar gaan ze op bezuinigen...
terwijl wij voor andere landen een voorbeeld zijn met onze gezondheidszorg en onze onderwijs

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:48

allemaal leuk en aardig maar die maatregelen zijn nog niet eens voldoende om de rente te betalen (9 miljard per jaar). En extra belasten van wegen raakt de ondernemers, en dat zijn uiteindelijk toch de gene die al het geld verdienen waarover belasting wordt betaald.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:48

Heb net de machtiging van mijn schoolrekening ingevuld voor maarliefst 1675 euro. Is wel weer ff slikken. Ik krijg ook de basisbeurs van 90,-. Wat ik niet goed snap is dat er geen dergelijke regeling gemaakt wordt met stufi en het afbetalen van school. Het is immers ter ondersteuning van je studie. Stel ik krijg 900,- per jaar stufi. Stel je verrekent dit meteen met je stufi dan hou ik nog 775,- over per jaar die ik zelf moet betalen. Als je dit meteen verrekend dan weet je in ieder geval zeker dat het geld naar de bestemming gaat waar het voor bedoeld is en het niet opgebrasd wordt....
Daarbij het OV. Mijn ervaring met het OV is dat ik de pas thuis heb liggen en ik hem gebruik voor leuke uitstapjes. Voor school heb ik hem niet nodig. Mijn OV voegt dus niets toe aan mijn studeren. Waarom geen nieuw traject van woonplaats naar studeer/stage plek. Stel je zou vanuit school enkele bestemmingen kunnen opgeven zoals stage, huis, je kamer en de rest geen vrij reizen(of tegen korting natuurlijk). Het zou de overheid een hoop geld opleveren als ik de ritjes die ik maak voor de fun zou moeten financieeren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:50

ik gebruik de ov overgens wel voor school ;)
maar :P
ik zit dan ook in een andere stad op school...

Nou mischien brengt dat weinig geld op voor nu...
maar op langere termijn :j

Steenbok12

Re: Waarom alle studenten hun geld verbrassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

MDH :j zeg ook niet dat hij dan voor jou afgeschaft moet worden, maar aangepast op jou situatie :) .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:57

ik zei ook niet dat ik het een slecht idee vond :P
vind het eigenlijk een heel goed idee :D
beter als een socialeleenstelsel :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:02

Ik ben meer voor een soort beperking van instroom bij opleidingen waar weinig of geen toekomst in is. Bijvoorbeeld de sportopleiding en bijvoorbeeld een opleiding als paardenhouderij. Heel veel uitstroom en weinig banen, met name in de hogere regionen. Van de zeven vrienden/oud klasgenoten werkt er na de sportopleiding één als leraar. Van de twaalf paardenvriendinnen hebben allen de opleiding gehaald en werkt er eentje als stalhulp parttime. De rest werkt in winkels, lopende band en andere banen die totaal niets te maken hebben met hun opleiding. Dat vind ik erg jammer, met name voor de studiefinanciering die er jaren is ingestopt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:06

en nog erger, het talent dat er mee verkwanselt wordt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:10

welk talent wordt verkwanselt?
mischien wordt deze wel goed benut? :P

de meiden uit mijn klas,
gaan geen van alle direct door met de paarden,
net als ik...
maar, het is een super op stap geweest voor mijn vervolg opleiding,
en aangezien je toch een mbo diploma moet hebben om hbo te doen,
waarom dan niet een mbo diploma wat met je hobby/sport te maken heeft?
zo benutten een aantal vriendinnen van mij de opleiding!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:12

Mensen die thuis wonen en roepen dat 90 euro weinig is: Ik vind 260 euro uitwonend in verhouding ook niet heel veel hoor..

Daarnaast vind ik het gewoon dieptriest hoe een relatief kleine groep kroegtijgers het studenten-beeld beheersen. Ik woon samen, studeer HBO, werk, verzorg een huishouden en betaal alle rekeningen op tijd.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:20

@ TS uiteindelijk financieren ze dus je hobby om daarna naar het HBO te kunnen. Dan vind ik het niet vreemd dat ze stufi willen gaan minderen. Ik ben dan alleen maar voor. Dan kun je beter een jaar na je VMBO nog een jaartje HAVO gaan doen. Word je ook veel algemener opgeleid en kun je met twee/drie jaar besparing naar het HBO.

Ook zonder paardenopleiding kun je wel te werk in de paarden. Kies dan een opleiding die veel meer te bieden heeft voor je toekomst. Stel dat het HBO toch niet lukt om welke reden dan ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:25

dat was nooit zo de opzet geweest,
dat is alleen zo gekomen,

1 jaartje havo?
wie zegt dat je het havo haalt?
juist omdat die veel algemener is,
is die ook meteen minder boeiend, en vaak zwaarder als gewoon 4 jaartjes mbo.

ik kan mijn mbo opleiding heel goed gebruiken voor mijn vervolg opleiding ;)

natuurlijk kun je zonder opleiding wel werken in de paardenwereld,
en toch kiezen ze liever iemand met opleiding dan zonder.

en waarom moet een opleiding die mensen leuk vinden, (waarin je overgens genoeg werk kunt vienden als je maar goed zoekt)
stoppen omdat er mensen zijn die zogenaamd geen werk kunnen vinden??

overgens gaat het nu niet om mij,
maar om de studiefinanciering in de algemene zin van het woord

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:41

faye1995 schreef:
Lous schreef:
Wat mij betreft mogen ze de lijn trekken bij het aantal kinderen in een gezin en daar ook naast het inkomen van de ouders. En daar dus de aanvullende beurs op berekenen.

Dat doen ze toch ook al zo?
Ik vind het een rare regeling; Men betaald evenveel voor een studie/onderhoud etc maar omdat de ouders meer verdienen krijgen zij een aanvulling.
Ik ken ó zoveel studenten die geen aanvulling krijgen en die net zo goed alles zelf moeten betalen.
Ik vind dit meten met 2 maten eigenlijk!

Nee dat doen ze dus niet. Ze kijken nu alleen naar de inkomsten van beiden ouders en niet uit hoeveel kinderen een gezin bestaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:42

mijn beide ouders verdienen goed,
maar hebben wel een eigen bedrijf, in een onzekere branche...
ik heb gewoon een aanvullende beurs :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:49

Ik ben ook voor een mindering van de stufi. Nu heb ik makkelijk praten, ik ben aan het afstuderen. Maar studeren in NL is echt zó makkelijk. Heus. Natuurlijk heb je studenten die moeten sappelen om rond te komen, maar als je bedenkt hoeveel de overheid al bijlegt om mensen te laten studeren.. Een WO-studie kost in NL 1900 per jaar. Ga voor de grap eens kijken naar de kosten van studeren aan de andere kant van de plas. In Ierland, Engeland, Amerika betaal je zo minstens 10.000 per jaar, en dan heb je een gemiddelde universiteit. Dáár moeten studenten pas sappelen en zware leningen aan gaan.

Daarnaast zie ik zoveel studenten die niet willen werken. Te druk, geen zin, trekken flink van de IBG/DUO en werken? Dat kan ook wel als je oud bent. Tel daar de honderden, zo niet duizenden studenten die 'even' een opleiding denken te gaan doen, stoppen, weer wat anders doen, weer stoppen en zo niet alleen hun eigen tijd, maar ook die van een ander verdoen.
Daartegenover staat dat de voorlichting én het onderwijs zelf stukken beter moet. Ik doe zelf een universitaire studie, en het aantal contacturen per week is om te huilen. Tel daarbij ook nog eens het bedroevende niveau van sommige docenten bij op, en dan is het me de schappelijke prijs van 1900 niet eens waard.

Gesproken door een student met een ruime woning, twee paarden en een eigen auto :+ maar die al wél bijna 6 jaar werkt en in haar eigen onderhoud voorziet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:52

Je hebt wel voor een deel gelijk. Maar ik vind niet dat de goede onder de kwade moeten lijden. Ik heb alles zelf moeten betalen. Collegegeld,boeken, excursiegeld, huur en mijn onderhoud. Zonder stufie was dat niet gelukt en had ik nog meer moeten lenen. Nee en lui ben ik echt niet geweest. Heb altijd gewerkt vanaf mijn 15-de.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:38

LuvdaTossa schreef:
Ik ben meer voor een soort beperking van instroom bij opleidingen waar weinig of geen toekomst in is. Bijvoorbeeld de sportopleiding en bijvoorbeeld een opleiding als paardenhouderij. Heel veel uitstroom en weinig banen, met name in de hogere regionen. Van de zeven vrienden/oud klasgenoten werkt er na de sportopleiding één als leraar. Van de twaalf paardenvriendinnen hebben allen de opleiding gehaald en werkt er eentje als stalhulp parttime. De rest werkt in winkels, lopende band en andere banen die totaal niets te maken hebben met hun opleiding. Dat vind ik erg jammer, met name voor de studiefinanciering die er jaren is ingestopt.

Ik kan dit maar moeilijk in kaart brengen; Er zijn 'brede studies', zoals rechten, waar al een beperking op het aantal toelatingen is gevestigd. Evenals bijvoorbeeld geneeskunde en vele economische studies.
Waar moeten deze studenten heen? Wat moeten zij gaan studeren?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:51

faye1995 schreef:
LuvdaTossa schreef:

Ik kan dit maar moeilijk in kaart brengen; Er zijn 'brede studies', zoals rechten, waar al een beperking op het aantal toelatingen is gevestigd. Evenals bijvoorbeeld geneeskunde en vele economische studies.
Waar moeten deze studenten heen? Wat moeten zij gaan studeren?

ja idd!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:06

Ze moeten zon moeder toch direkt uit de ouderlijke macht zetten :( _-:(
Bewusteloos kind uit auto bevrijd

Een anderhalf jaar oud kind is zaterdagmiddag in Assen uit een auto bevrijd. De dreumes was bewusteloos geraakt.

Dat meldt de politie zondag. Het meisje moet zeker twintig minuten in de auto in de brandende zon bij een winkelcentrum hebben gestaan.
De auto stond geparkeerd aan de Nobellaan. Drie omstanders forceerden een portier. Gealarmeerde ambulancemedewerkers ontfermden zich over het kind.

De kleine maakt het inmiddels goed en kon met haar 26-jarige moeder mee. Bij bureau jeugdzorg wordt melding gemaakt van het voorval.

bron nu.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:03

studiefinanciering vind ik zo gek nog niet, maar door omstandigheden doe ik minimaal 7 jaar over mijn voorgezet.
Binnenkort word ik 18 dus, en krijg ik een scholieren tegemoetkoming die nog hoger is dan studiefinanciering op MBO of HBO .. :+ Lekker hoor, maar moet bekennen dat ik het voor mezelf niet het toppunt van zinnigheid vind, en ik snap al helemaal niet waarom ik meer krijg dan een HBO-student (al is het maar 5 euro :') )

Wat betreft strengere selecties voor studies met een minder toekomstperspectief kan ik me wel in vinden :) Kijk naar Deurne, de toelatingseisen zijn daar toch redelijk streng.. Mensen die niet door de toelatingsprocedure komen wijken uit naar studies als Barneveld etc. Maar ik denk dat ze dan idd gewoon beter de selectieprocedure overal een stuk strenger kunnen houden... Immers als je het niveau zo hoog mogelijk houdt op die opleidingen, geeft dat ookal weer wat meer perspectief voor de scholiere die een dergelijke studie doen :j ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:15

sorry in verkeerd topic gezet :oo

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:48

als dat het geval is.. van welk geld willen ze dan hun boekengeld.. kamer huur.. eten.. etc. van betalen.. of ze moeten wel een hele goede baan hebben.. lijkt me een beetje onlogisch...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 21:07

Menino schreef:
studiefinanciering vind ik zo gek nog niet, maar door omstandigheden doe ik minimaal 7 jaar over mijn voorgezet.
Binnenkort word ik 18 dus, en krijg ik een scholieren tegemoetkoming die nog hoger is dan studiefinanciering op MBO of HBO .. :+ Lekker hoor, maar moet bekennen dat ik het voor mezelf niet het toppunt van zinnigheid vind, en ik snap al helemaal niet waarom ik meer krijg dan een HBO-student (al is het maar 5 euro :') )

Wat betreft strengere selecties voor studies met een minder toekomstperspectief kan ik me wel in vinden :) Kijk naar Deurne, de toelatingseisen zijn daar toch redelijk streng.. Mensen die niet door de toelatingsprocedure komen wijken uit naar studies als Barneveld etc. Maar ik denk dat ze dan idd gewoon beter de selectieprocedure overal een stuk strenger kunnen houden... Immers als je het niveau zo hoog mogelijk houdt op die opleidingen, geeft dat ookal weer wat meer perspectief voor de scholiere die een dergelijke studie doen :j ...

Bij ons is de toelatingsprocedure ook niet laag hoor ;)
en als je blijft zitten op je theorie is dat nog niet zo'n heel groot probleem(voor 1 keer dan :P)
maar voor de praktijk, haal je 1 examen niet, hebben ze je het liefst meteen een niveau lager ;)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:31

Bij mij op het roc lopen ook veel studenten rond die hard moeten werken om hun opleiding te kunnen betalen. Ik werk bij Sport & Bewegen en daar heb je nogal wat extra spullen voor nodig, afhankelijk van de keuzevakken die je doet. Daarbij hebben de jongere studenten onder de 18 geen ov en die betalen zich blauw om naar stageadressen te komen.
Ik heb veel respect voor ze.

Mijn eigen dochter zit ook op het mbo en heeft geen ov, maar zij heeft de mazzel dat ik het kan opbrengen.
Ik blijf erbij dat ze de kinderbijslag inkomensafhankelijk moeten maken en voor dat geld studenten in het mbo onder de 18 ov moeten geven en de rest in het onderwijs moeten stoppen. Daarbij ben ik ook wel voor studiebeurzen, voor kansarme maar intelligente kinderen.
Die krigen zo de kans om los te komen van hun milieu en kunnen een mooie voorbeeldfunctie voor anderen hebben.
Ik erger me namelijk wel aan de 6-jes cultuur, of erger, 5,5.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:38

Omdat ze nog te jong zijn om verstand in hun koppie te hebben.
Daarom maken ze alles op. Sparen is voor later.