Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:35

Dat begrijp ik idd, het is ook een moeilijk onderwerp. Ook omdat het best heel gevoelig ligt.

En omdat het idd zo relatief is, het is altijd in verhouding tot iets anders, dat maakt het lastig :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:06

Yamcha schreef:
ze kunnen elke dag vlees eten als ze dat willen, kunnen koffie zetten, kunnen verse groente eten......

Nee, daar is meestal geen geld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:07

GamblersCup schreef:
Yamcha schreef:
ze kunnen elke dag vlees eten als ze dat willen, kunnen koffie zetten, kunnen verse groente eten......

Maar het is wel opvallend dat een hele grote meute die klaagt het zo slecht te hebben wel lekker door rookt. Zelfs als men beweert dat de kinderen niet te eten hebben. Kijk, en daar word ik nou onpasselijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:11

GamblersCup schreef:
Yamcha schreef:

Omdat ze roken als ketters. Ze hebben het wel, ze willen het er niet aan uitgeven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:14

Die mensen die ik ken zijn een jaar of 10 geleden al gestopt met roken. Nee, deze mensen hebben gewoon zo'n ontzettend kleine uitkering dat ze gewoon amper tot niet kunnen rondkomen en afhankelijk zijn van de wat "rijkere" familieleden.

Beetje jammer dat je het in je hoofd durft te halen om ze allemaal over 1 kam te scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:16

Goed, er zullen best uitzonderingen bij zijn, maar 't grootste deel geeft het gewoon uit aan dingen die ze best kunnen missen, en roepen dan dat ze te weinig geld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:18

GamblersCup schreef:
Die mensen die ik ken zijn een jaar of 10 geleden al gestopt met roken. Nee, deze mensen hebben gewoon zo'n ontzettend kleine uitkering dat ze gewoon amper tot niet kunnen rondkomen en afhankelijk zijn van de wat "rijkere" familieleden.

Beetje jammer dat je het in je hoofd durft te halen om ze allemaal over 1 kam te scheren.

Waarom werken ze niet dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:19

Heb je statistieken waar naar voren komt dat "dat het grootste deel" is? Of zit je maar wat uit je duim te zuigen?

Even terug naar de stelling in de OP: doordat ik meerdere mensen in zo'n situatie ken, zeg ik dat er wel degelijk armoede is in Nederland. Iemand zei het al eerder: het feit alleen al dat er voedselbanken bestaan hier!

En uiteraard zijn er genoeg mensen zoals beschreven door yamcha, ook die ken ik genoeg. Mekkeren dat er niets fatsoenlijks te eten is in huis en geen geld in de portemonnee of op de bankrekening hebben; maar wel elke dag een pakje sigaretten wegpaffen. Van die 5 euro per dag zou ik al een heel eind komen wat eten betreft!

Maar ook al zijn er ook zulk soort mensen, dat wil niet zeggen dat die andere groep niet bestaat.

faye: zoals ik al eerder schreef heb ik het voorbeeld van iemand genomen die ziek is. En na jaren eindelijk weer wat uren in de week kan werken, dit ook gráág doet, maar zelfs dat levert niks op omdat de uitkering gekort wordt. Uitkering zelf is schrikbarend laag. Enige voordeel bij zo'n erg lage uitkering: mocht de wasmachine kapot gaan dan is er een budget bij de gemeente om een goedkope wasmachine op hun kosten aan te schaffen. Maar ik denk dat rondkomen én normaal kunnen eten tot het eind van de maand belangrijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:25

GC, er zijn altijd schrijnende gevallen voor wie het allemaal niet op gaat. Er zullen altijd mensen zijn die buiten elke boot vallen en altijd achter het net vissen. We mogen er wel bij stil staan dat dit een kleine groep is en als deze groep groter wordt, dan is dat een teken aan de wand. Maar het blijft nog wel altijd zo dat iedereen zich in dit land kan ontwikkelen en op kan werken tot meer. Zoals eerder al een voorbeeld gegeven werd van mensen die reclame bezorgden, er is altijd een mogelijkheid om meer van je leven en je bezigheden te maken en ik denk dat daar ook aandacht voor mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:26

faye schreef:
GamblersCup schreef:

Nou idd. Werken levert meer op, hoor.
GamblersCup schreef:
: zoals ik al eerder schreef heb ik het voorbeeld van iemand genomen die ziek is. En na jaren eindelijk weer wat uren in de week kan werken, dit ook gráág doet, maar zelfs dat levert niks op omdat de uitkering gekort wordt.

Dat vind ik dan weer schandalig, werken moet ook lonen, anders kun je net zo goed thuis blijven zitten.
Lovely schreef:
GC, er zijn altijd schrijnende gevallen voor wie het allemaal niet op gaat. Er zullen altijd mensen zijn die buiten elke boot vallen en altijd achter het net vissen. We mogen er wel bij stil staan dat dit een kleine groep is en als deze groep groter wordt, dan is dat een teken aan de wand. Maar het blijft nog wel altijd zo dat iedereen zich in dit land kan ontwikkelen en op kan werken tot meer. Zoals eerder al een voorbeeld gegeven werd van mensen die reclame bezorgden, er is altijd een mogelijkheid om meer van je leven en je bezigheden te maken en ik denk dat daar ook aandacht voor mag zijn.
Klopt :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:33

Lovely schreef:
Zoals eerder al een voorbeeld gegeven werd van mensen die reclame bezorgden, er is altijd een mogelijkheid om meer van je leven en je bezigheden te maken en ik denk dat daar ook aandacht voor mag zijn.

Tuurlijk, helemaal gelijk in. Maar dat is niet de vraag/stelling van de TS.

Yamcha schreef:
faye schreef:

Nou idd. Werken levert meer op, hoor.

Lezen is ook een vak? Ze konden niet werken ivm ziekte, nu eindelijk weer een aantal uur in de week, wat ze graag doen, en dat levert dan vervolgens niets op omdat dat van de uitkering gehaald wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:34

Hmm vind wel dat je met werken iig boven het niveau van je uitkering moet uitkomen, anders motiveert het ook niet.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:41

Er is wel degelijk armoede in Nederland, mensen die echt niet dagelijks een goede maaltijd op tafel kunnen zetten en ga zo maar verder.
Nederland vergelijken met andere landen vind ik scheef.
Ieder land heeft zijn eigen levensstandaard.
En dat mensen klagen dat ze niet op vakantie kunnen?
Je hoort de mensen meestal niet die echt problemen hebben.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:49

faye1995 schreef:
Ik kan me best voorstellen dat NL'ers zich arm VOELEN zonder tv, zonder fatsoenlijk eten en zonder andere behoeften die de rest om hen heen wel kunnen doen/hebben.
Echter armoede vind je natuurlijk in de 3de wereld, mensen hebben geen dak boven hun hoofd en geen eten... Maar de meerderheid heeft dat daar niet dus zij zijn geen uitzondering.
In NL kan je je best arm voelen zonder tv, iedereen heeft immers een tv of bijv een pc je bent dus een uitzondering.

Kan me hier wel erg in vinden, idd, arm voelen...Heb het zelf ook niet echt breed. Er zijn veel dingen die mensen om me heen 'gewoon zomaar' kopen waar ik niet eens over durf na te denken en soms is dat best geen leuk gevoel. Maar toch, als ik die arme sloebers in Oostbloklanden dik in dekens verpakt achter een stuk kacheltje zie, of hongerige mensen in Afrika dan vind ik mijzelf best, nah, zeg maar gerust erg, een zeurkous :o .
Dus ja, wat is nu écht arm?

Als je een eigen huis hebt ben je in principe niet arm, toch? Of wel? Als dat huis te duur is geworden, je het niet kunt verkopen zonder diep in de schulden te raken en je geen geld over hebt om het op te knappen zodat je het schuldloos kunt kwijtraken. En je dus geen rooie cent overhoudt ook al werk je fulltime.
Of als je als zelfstandige werkt en het werk ineens niet betaald. Je dus geen geld hebt maar wel bedrijven die graag geld van jou willen én een gezin wat graag iets wil eten en uiteraard dat die ouwe auto het dan ook net begeeft terwijl je die wel nodig hebt om je werk te doen...
In dat soort gevallen is het ook niet klagen dat je niet drie keer op vakantie kan, dan ben je allang blij als je genoeg geld over hebt om eens wat lekkers te kopen, of überhaupt eten. Been there enzo, vroeger als kind. Dat de katten uit armoede resten eten kregen omdat er gewoon geen geld was voor katteneten. We zelf ook maar aan het brood en bliksoep zaten. Was niet leuk hoor...en lijkt toch al aardig op een beetje armoedig zijn. Altijd tijdelijk weliswaar, geldschepen kwamen uiteindelijk altijd wel, alleen wist je nooit wanneer.
Wat dat betreft denk ik dat er vandaag de dag vast weinig veranderd is en zitten er vast wel meer zelfstandige mensen soms zo te bikkelen omdat ze net precies zo tussen allerlei regeltjes in vallen.
En tja, fijn dat ze er zijn, die voedselbanken, maar imo zouden ze overbodig moeten zijn...Net als mensen die stoppen met medicijnen of therapie omdat het eigen risico betalen effe niet lukt. Mensen die in de winter maar in de kou zitten omdat de gasrekening anders te hoog wordt...
Weliswaar niet te vergelijken met Afrika, maar ik vind het evengoed schrijnend.

Dan vind ik mijzelf nu maar best gelukkig met tenminste een regelmatig inkomen, al is het geen vetpot, mijn warme hapje, mijn werkende kacheltje en een poezel die geen boerenkool hoeft te eten. Dat Gucci-jurkje stond me toch al niet en op vakantie naar een tropische bestemming hoefde ik ook al niet ;) .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:03

Yamcha schreef:
Ja 't is wat joh..... doodgaan van ellende omdat je niet meer 2x per jaar op vakantie kunt...... hoe zielig kun je zijn.....

Dat vind ik nogal kortzichtig. Er zijn meer dan genoeg gezinnen en mensen in Nederland die nooit op vakantie gaan. Waarvan 1 keer per 10 jaar op vakantie al heel wat is.
"Ja maar, ze hebben allemaal een tv" En? Een tv dat zijn de kosten niet, die haal je tegenwoordig voor niets bij de weggeefwinkel. Een tv is tegenwoordig geen luxe meer, maar wordt gezien als noodzaak. Kinderen parkeren voor de tv omdat ouders ze niets anders kunnen bieden (geen abonnement op sportclub, geen muziekles, niets).

Het is ook nogal flauw om armoede hier te vergelijken met armoede in Afrika, je moet armoede altijd relateren aan de regio en de levensstandaard in het eigen land.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:06

Yamcha schreef:
Hmm vind wel dat je met werken iig boven het niveau van je uitkering moet uitkomen, anders motiveert het ook niet.

Yups, dan heb je te maken met de zogenaamde 'armoedeval'. Gaan mensen werken voor een minimumloon dan houden ze daar vaak netto minder aan over dan in een uitkeringssituatie. Met een uitkering heb je vaak recht op allerlei toeslagen en subsidiepotjes dat wegvalt of minder wordt als je gaat werken.
Er is nu bijvoorbeeld een voorstel dat de langdurigheidstoeslag die wordt gegeven aan mensen met een WWB-uitkering ook kan gaan naar mensen met gewoon een minimum inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:26

Nou sorry apple, maar een tv is echt gewoon luxe. Kinderen kunnen ook gewoon buiten spelen. Vakantie is ook luxe. Hoe rot het oko is dat anderen dat wel kunnen betalen. Auto, idem dito. Ik vind dat er wel heel snel armoede geroepen wordt in Nederland.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:27

Anoli schreef:
Er is wel degelijk armoede in NL, het feit dat er voedselbanken nodig zijn zegt genoeg vind ik...

dat is ook een kwestie van prioriteiten stellen, moet je eens kijken hoeveel mensen die daar komen, wel roken.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:33

er is gewoon echt in toenemende mate armoede in Nederland.........

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:41

Ik denk niet dat er meer armoede is.
Ik denk dat mensen steeds meer eisen stellen.......

Wanneer je kijtk hoe mensen in de jaren '30 leefden, dan is dat echt wel andere koek. Maar tegenwoordig wil iedereen alles maar hebben, en kun je dat niet zelf betalen, dan moet de overheid het doen.

Wanneer dit soort wangedrag keihard wordt aangepakt, kunnen mensen die het ECHT nodig hebben het ook gewoon krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:42

het komt door stijgende VERPLICHTE kosten

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:43

Apple schreef:
Yamcha schreef:
Ja 't is wat joh..... doodgaan van ellende omdat je niet meer 2x per jaar op vakantie kunt...... hoe zielig kun je zijn.....

.
"Ja maar, ze hebben allemaal een tv" En? Een tv dat zijn de kosten niet, die haal je tegenwoordig voor niets bij de weggeefwinkel. Een tv is tegenwoordig geen luxe meer, maar wordt gezien als noodzaak. Kinderen parkeren voor de tv omdat ouders ze niets anders kunnen bieden (geen abonnement op sportclub, geen muziekles, niets).

.

Nou en??? Er is meer in het leven dan de sportclub en muziekles hoor. Misschien kunnen ze eens bedenken hoe ze ZELF hun kinderen kunnen vermaken??? TV omdat je ze niets anders weet te bioeden, dat noem ik geestelijke armoede.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:43

KiWiKo schreef:
het komt door stijgende VERPLICHTE kosten

??

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:51

Ik moet op al een jaar of twee van 1000 euro per maand rond komen, samen met m'n man, daar worden alle vaste lasten van betaald. Per maand houden we gemiddeld 100 euro over om te eten. We hebben allebei medicijnen nodig die niet worden gedekt door het ziekenfonds. Ik heb al geen tandartspremie meer, m'n man nog wel, omdat ik dat belangrijk voor 'm vind, al zou ik ook wel een bezoekje kunnen gebruiken, maar ik heb het geld gewoon niet :=

Nou zitten wij ook wel een hele aparte situatie, maar toch. Het is en blijft ontzettend zwaar, op sommige momenten is het ook een reden dat er spanningen tussen ons bestaan. Vooral aan mijn kant, omdat ik de financieen beheer en alle rompslomp onder de ogen krijg. Dat is niet makkelijk :n

We hebben geen kabeltv, geen abonnementen, geen vaste telefoon, de enige luxe die we hebben is internet, dat is dan ook niet zo duur. En ik rij dan afentoe een uurtje vrij op m'n werk, dat kost 5 euro.

We hebben nog steeds het geld niet om fatsoenlijke vloerbedekking te kopen, de meubels (van de kringloop) staan dan ook op de kale betonnenvloer.

Echte armoede bestaat wel degelijk in Nederland.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:58

Yamcha schreef:

En als ik daar dan even op mag inhaken.... werken loont dus niet altijd. Heb er zelf ervaring mee. Kwam door een ongeval in de WW terecht (werkgever ontsloeg mij in de proeftijd hierdoor, jammer helaas pindakaas). Vanuit de WW direct in de Ziektewet want kon niet werken. Na een tijdje wilde ik in het kader van de wet reïntegratie proberen toch te gaan werken, er werd mij een kans geboden om wat uurtjes wat te gaan doen als freelancer. Ik heb dit netjes vantevoren gevraagd aan het UWV of dit mocht en wat de gevolgen waren voor de uitkering. UWV vond het heel fijn dat ik wilde proberen want - EIGEN WOORDEN UWV - ik hoefde namelijk helemaal niks meer, ik werd volledig arbeidsongeschikt geacht en van mij werd ook helemaal geen enkele activiteit richting werk verwacht! Tot zover al de motivatie van personen naar werk, maar dat terzijde. Ik wilde het toch proberen. Algoed, er werd gezegd dat ik mocht gaan proberen, met behoud van uitkering, ik hoefde alleen maar op te geven wat ik verdiende en dat werd dan verrekend met mijn uitkering.
Dat heb ik netjes gedaan en steeds mijn verdiensten opgegeven aan het UWV.
Einde van de rit bleek dat 100% van mijn verdiensten werden gekort op mijn uitkering en aan het einde van het belastingjaar de belastingdienst ook nog eens om de hoek kwam kijken, want ik had dubbele inkomsten gehad in een bepaalde periode. Kort samengevat: Ik moest fors bijbetalen :+

Ik ben er geenzins wijzer van geworden, alleen armer..... :P Toen ik dit aangaf aan het UWV zei men simpelweg dat ik maar moest stoppen met mijn werkzaamheden, dat ik dan ook gedaan heb. Want tja, laten we wel zijn, ik ben ook geen dief van mijn eigen portomonaie. En om heel eerlijk te zijn lukten de werkzaamheden ook niet helemaal zoals ik had gehoopt en ben uiteindelijk ook voor de volledige 100% afgekeurd. Zou ik ook hier weer willen gaan proberen wat bij te gaan verdienen, geldt hetzelfde verhaal. Dus ik kijk wel uit. Ik loop ten eerste het risico dat ik het werk niet aankan, en ten tweede wordt ik er niet beter, maar alleen armer van!

Hoe krom kan het zijn? Zulke dingen zijn toch geen motivatie voor mensen die iets proberen te maken van hun leven?