hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:36

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Is wel het meest democratisch, ik ben daar wel voor. Maarja realistisch is het niet.

Nee en daarom wordt er onderhandeld en wordt er soms een grote partij niet in de coalitie opgenomen... Een volledige democratie werkt niet, ben ik van overtuigd. Alleen al omdat je belangrijke zaken als politiek niet in handen van de simpele burger kan leggen.

Eens :j
Toch ben ik wel voor een referendum bij grote beslissingen. Maar idd, de partijen moeten er wél samen uit kunnen komen. Als dat niet gaat, dan moet de partij die het minste aansluit bij 'de rest' helaas worden uitgesloten. Echter wanneer een partij uitzonderlijk grote winst boekt zoals de PVV, vind ik dat een dergelijke partij wel de voorkeur verdient boven een verliezende partij zoals het CDA.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:39

christel1857 schreef:
De grootste meerderheid heeft voor VVD gestemd, PVV is door een grotere meerderheid verkozen dan groenlinks of d66. En dus is het zeer onlogisch dat we richting een 'links' kabinet gaan wanneer rechts overduidelijk winst heeft geboekt. Het gaat niet om de meerderheid, die bestaat niet. Het gaat om de grootste meerderheid.

Maar PVV en VVD samen hebben geen 76 zetels, daar hebben ze nog een partij voor nodig. En iemand heeft zoveel mensen tegen zich in het harnas gejaagd, dat er geen partijen zijn die die coalitie aan een meerderheid willen helpen. En die iemand is dan niet Rutte :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:46

PattyOosten schreef:
christel1857 schreef:
De grootste meerderheid heeft voor VVD gestemd, PVV is door een grotere meerderheid verkozen dan groenlinks of d66. En dus is het zeer onlogisch dat we richting een 'links' kabinet gaan wanneer rechts overduidelijk winst heeft geboekt. Het gaat niet om de meerderheid, die bestaat niet. Het gaat om de grootste meerderheid.

Maar PVV en VVD samen hebben geen 76 zetels, daar hebben ze nog een partij voor nodig. En iemand heeft zoveel mensen tegen zich in het harnas gejaagd, dat er geen partijen zijn die die coalitie aan een meerderheid willen helpen. En die iemand is dan niet Rutte :D

Zelfs wanneer de PVV de grootste partij zou zijn met 31 zetels, dan zou hetzelfde probleem bestaan.

Abiola

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:56

Maar dan heeft hij zichzelf toch buitenspel gezet?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:04

Wilders heeft inderdaad zichzelf buiten spel gezet, in zoverre dat hij het door zijn programma onmogelijk maakt met een aantal partijen samen te werken. Dat is verder niet erg, hij zou denkelijk zelf ook niet in een regering stappen met de PvdA daarin. Maar het grappige is dat je nergens hoort dat de PvdA buitengesloten wordt, terwijl die partij toch groter is dan de PVV :+

Het is jammer dat kennelijk vrijwel niemand op Bokt snapt wat een dictatuur is; wat we hier zien is hoe je er ook naar kijkt geen dictatuur. Daarnaast is het vreemd dat de algemene tendens is ''hullie sluiten de PVV buiten''. Nogmaals; de eerst bekeken coalitie was toch écht een relatief zeer rechtse coalitie, die - helaas voor rechtse stemmers - op het eerst gezicht geen kans van slagen had. Daarbij had ik het persoonlijk erg raar gevonden als die coalitie het geworden was, omdat het CDA daar als historische verliezer ook in had moeten zitten.

Winnaartechnisch gezien zou de coalitie PvdA, VVD en PVV moeten zijn; ik geloof dat we het er allemaal over eens zijn dat dat geen al te realistische combinatie is. Dan kun je roepen wat je wil over ''het volk heeft gesproken'', maar als het volk zó spreekt dat het land volledig onbestuurbaar is, dan zul je toch af en toe concessies moeten doen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:06

dat het meerendeel op dictatuur heeft gestemd valt mij echt op! dit laat maar weer blijken hoe weinig mensen echt begrijpen wat een dictatuur is en hoe het werkt. hele vreemde polluitslag vind ik het

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:56

jameyskatje schreef:
dat het meerendeel op dictatuur heeft gestemd valt mij echt op! dit laat maar weer blijken hoe weinig mensen echt begrijpen wat een dictatuur is en hoe het werkt. hele vreemde polluitslag vind ik het

en een bananenrepubliek is wel logisch :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:58

christel1857 schreef:
Toch ben ik wel voor een referendum bij grote beslissingen.

jameyskatje schreef:

En daarom ben ik juist huiverig voor (landelijke) referenda. Heel veel Nederlanders hebben gewoon geen flauw benul van politiek en verdiepen zich er ook niet in.

christel1857 schreef:

Ik snap de discussie over de grootste meerderheid niet. We stemmen niet voor een coalitie, dat is het systeem niet. Je kan helemaal niet weten wat de grootste meerderheid voor een kabinet wil. Het zou prima kunnen dat een groot gedeelte van de stemmers van zowel VVD, als PvdA, GL en D66 een paars+ kabinet willen en dat de PVV en CDA stemmers verdeeld zijn over de vorming van een regering. Je kan het niet weten. Natuurlijk is het logisch dat er eerst gekeken wordt naar een regering met de grootste partijen, dat is nu ook gebeurd. Maar wat niet gaat, dat gaat niet.

En als je tegen het systeem bent, kan je blanco stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:17

In mijn ogen is dat een dictatuur. En ik vind dictaturen verschrikkelijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:29

sarabande schreef:
Barmat schreef:
Maar - het geeft wel te denken dat er over de "wil" van het volk heengewalst wordt..... nietwaar? Of ben ik nu gek? Kennelijk is er een sterke behoefte aan rechts, niet paars+ .

Die "wil" is van ongeveer 18% van het volk, 88% van het Volk wil wat anders. Waarom zou die 18% belangrijker zijn dan de rest en waarom maken die volgens jou HET volk uit :?

Hoe kom je bij een percentage van 18% eigenlijk vraag ik mij af? Is het totale percentage VVD+PVV stemmers slechts 18% van de totale bevolking? Vind ik aan de magere kant eerlijk gezegd. Ik zeg niet dat het niet zou kloppen, maar ik zou zeggen dat het méér zou zijn :)

18% in totaal maakt imo namelijk geen 55 zetels :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:34

Rebeccaa schreef:

Je kunt niet iets een dictatuur ''vinden'', een dictatuur heeft een definitie dus dat is verder een non-discussie.

Citaat:
Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of een kleine groep mensen berust. [...] Gebruikelijk is dat de scheiding der machten, de scheiding van de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht, niet of onvoldoende aanwezig is. [...] In de meeste dictaturen is er sprake van systematische onderdrukking van tegenstanders van de dictator en andere andersdenkenden, bijvoorbeeld door ze gevangen te nemen of zelfs te vermoorden.

Je gaat mij niet vertellen dat omdat het deel van Nederland dat voor de PVV heeft gestemd niet haar zin krijgt, de rest van de bevolking ineens een ''dictatuur'' gaat vormen. Dat de PVV verplicht in de regering moet, dát is pas dictatoriaal! :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:41

Barmat schreef:
En dat het NL volk toch graag PVV in het kabinet zou zien.

Ik heb overigens niet gestemd - woon in het buitenland en was te laat met indienen van mijn stemverzoek :P

Maar - het geeft wel te denken dat er over de "wil" van het volk heengewalst wordt..... nietwaar? Of ben ik nu gek? Kennelijk is er een sterke behoefte aan rechts, niet paars+ .

PVV is ong 18%, je kan de kiezers van de VVD toch moeilijk Het Volk noemen. De onterechte boosheid hier is gericht op het niet meedoen van de PVV,

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:03

Hanmar schreef:
Rebeccaa schreef:

Je kunt niet iets een dictatuur ''vinden'', een dictatuur heeft een definitie dus dat is verder een non-discussie.

Citaat:
Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of een kleine groep mensen berust. [...] Gebruikelijk is dat de scheiding der machten, de scheiding van de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht, niet of onvoldoende aanwezig is. [...] In de meeste dictaturen is er sprake van systematische onderdrukking van tegenstanders van de dictator en andere andersdenkenden, bijvoorbeeld door ze gevangen te nemen of zelfs te vermoorden.

Je gaat mij niet vertellen dat omdat het deel van Nederland dat voor de PVV heeft gestemd niet haar zin krijgt, de rest van de bevolking ineens een ''dictatuur'' gaat vormen. Dat de PVV verplicht in de regering moet, dát is pas dictatoriaal! :+

Helemaal mee eens :) (Volgens mij kun je het hier overigens niet niet mee eens zijn)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:09

sarabande schreef:
Barmat schreef:

Ik heb overigens niet gestemd - woon in het buitenland en was te laat met indienen van mijn stemverzoek :P

PVV is ong 18%, je kan de kiezers van de VVD toch moeilijk Het Volk noemen. De onterechte boosheid hier is gericht op het niet meedoen van de PVV,

Misschien. Maar ik doelde met de "wil" van het volk meer op een meerderheidskabinet waarin zowel VVD als PVV hun zegje doen :) Vandaar.....
Uiteindelijk is dát wat stemmend NL heeft laten blijken - dat het een rechts kabinet wel ziet zitten, met hierin weliswaar PVV als grote nieuwkomer, maar wel degelijk in combinatie met VVD. Anders was die niet de grootste partij geworden.

Dat CDA vervolgens kont tegen de crib gooit en zegt - wij willen niet meedoen (mijn eigen theorie: als we geen MP mogen leveren dan willen we helemaal niets meer, na na na na) geeft nu dus wel mooi als resultaat dat een rechts kabinet er niet meer inzit. Resultaat - de NL stemmer krijgt uiteindelijk dus niet waar het om gevraagd heeft.
Vind ik feitelijk ook niet fair en daarom vind ik het - mijn persoonlijke mening - allemaal weer een beetje lafjes worden daar in Den Haag. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:13

Barmat schreef:
Misschien. Maar ik doelde met de "wil" van het volk meer op een meerderheidskabinet waarin zowel VVD als PVV hun zegje doen :) Vandaar.....
Uiteindelijk is dát wat stemmend NL heeft laten blijken - dat het een rechts kabinet wel ziet zitten, met hierin weliswaar PVV als grote nieuwkomer, maar wel degelijk in combinatie met VVD. Anders was die niet de grootste partij geworden.

Dat CDA vervolgens kont tegen de crib gooit en zegt - wij willen niet meedoen (mijn eigen theorie: als we geen MP mogen leveren dan willen we helemaal niets meer, na na na na) geeft nu dus wel mooi als resultaat dat een rechts kabinet er niet meer inzit. Resultaat - de NL stemmer krijgt uiteindelijk dus niet waar het om gevraagd heeft.
Vind ik feitelijk ook niet fair en daarom vind ik het - mijn persoonlijke mening - allemaal weer een beetje lafjes worden daar in Den Haag. :)

Dat is een kant van de zaak. Aan de andere kant heeft HET Volk niet alleen de VVD en de PVV laten winnen, maar ook het CDA gruwelijk laten verliezen dus het is niet zo gek dat die de conclusie trekken dat men hen liever even niet in een regering ziet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:34

Ik vind het juist ontzettend netjes van het CDA dat ze niet staan te springen om mee te regeren. Want let's face it; in een tijd waarin men aan de ene kant graag kijkt naar de ''grootste winnaar'' - niet voor niets vindt men hier dat de PVV in de regering MOET! - vind ik het aan de andere kant niet meer dan redelijk dat de grootste verliezer níet in de regering komt.

Minstens net zo redelijk als dat de winnaar een kans krijgt om in de regering te gaan. En als dat elkaar uitsluit, dan zitten we in de situatie waar we inderdaad nu inzitten; een andere coalitie is voor de 'grote winnaar' helaas een beetje lastig, omdat de partij in kwestie niet met andere grote partijen door één deur wil.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:16

christel1857 schreef:
Toch ben ik wel voor een referendum bij grote beslissingen. Maar idd, de partijen moeten er wél samen uit kunnen komen. Als dat niet gaat, dan moet de partij die het minste aansluit bij 'de rest' helaas worden uitgesloten. Echter wanneer een partij uitzonderlijk grote winst boekt zoals de PVV, vind ik dat een dergelijke partij wel de voorkeur verdient boven een verliezende partij zoals het CDA.

Dit spreekt elkaar nogal tegen :P

Ik ben niet voor referenda, de gemiddelde Nederlander heeft de ballen verstand van politiek en verdiept zich er ook niet in. Dan wordt het nogal gevaarlijk, omdat dan degene met de grootste mond en jip-en-janneke-taal wint. Moet toch niet de bedoeling zijn lijkt me..

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:15

Inderdaad niet altijd alles zo'n referendum. Persoonlijke belangen zijn namelijk niet altijd in landsbelang. Net zoals ik thuis een referendum kan houden of we het geld uitgeven aan een leuke vliegvakantie of er rekeningen mee gaan betalen.
Ik weet wel waar mijn kinderen voor kiezen hoor (6 en 8 jaar oud) hihi

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:36

Heino schreef:
christel1857 schreef:

Dit spreekt elkaar nogal tegen :P

Ik ben niet voor referenda, de gemiddelde Nederlander heeft de ballen verstand van politiek en verdiept zich er ook niet in. Dan wordt het nogal gevaarlijk, omdat dan degene met de grootste mond en jip-en-janneke-taal wint. Moet toch niet de bedoeling zijn lijkt me..

Als die gemiddelde Nederlander daar zo weinig verstand van heeft waarom laten we ze dan wel stemmen? Dat is volgens mij de belangrijkste politieke beslissing, de rest is gevolg van die uitslag.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:37

Dat is mij ook nog altijd een vraag...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:42

sarabande schreef:
Barmat schreef:

Volgens mij is de boosheid gericht op het bij voorbaat weigeren te praten. Zelf ben ik helemaal geen voorstander van een regering met PVV omdat ik denk dat dat de groei van de partij gaat laten stagneren en ik wil ze graag als grootste partij zien. Dat is volgens mij alleen mogelijk als ze nog één keer in de oppositie gaan. Wat ik wel leuk vind van Nederland momenteel is dat des te meer stribbelt de linkse politiek tegen de PVV des te meer stemmen krijgen ze.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:32

janesmith schreef:
Volgens mij is de boosheid gericht op het bij voorbaat weigeren te praten. Zelf ben ik helemaal geen voorstander van een regering met PVV omdat ik denk dat dat de groei van de partij gaat laten stagneren en ik wil ze graag als grootste partij zien. Dat is volgens mij alleen mogelijk als ze nog één keer in de oppositie gaan. Wat ik wel leuk vind van Nederland momenteel is dat des te meer stribbelt de linkse politiek tegen de PVV des te meer stemmen krijgen ze.

Ja dat gebeurde met Le Pen, Met De Winter en Hayder ook, eerste heel veel winst tot de mensen de eenzijdigheid zat zijn. Het volk juicht graag voor de guillotine wie er ook onder ligt.
Oftewel de motivatie om op zulke groeperingen te stemmen is niet zo bestendig.
Maar ik ben het met je eens als hij in een regering zou komen zou zijn achterban snel slinken, want hij kan nooit al die dingen die hij belooft snel waarmaken. Dat kan niemand alhoewel ik wel hoop dat ze de zaken waar ze de vinger op kunnen leggen beter kunnen aan pakken door snelle wetsveranderingen.

Ik heb wel een goed gevoel bij de huidige besprekingen, Rutte weet ook wel dat CDA en PVDA op dit moment niet zo lekker ligt en meer opties zijn er nu eenmaal niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:49

Ik heb niet zo'n goed gevoel hoor, Sarabande.
Voor Rutte is de keuze moeilijk.
Als paars+ er komt, dan zal de PVV in de oppositie nog meer stemmen winnen (van de rechterkant).
En of Rutte nou echt met de PVV wil regeren, dat weet ik ook nog niet zeker, want bij moeilijke maatregelen, zal het volk de volgende keer dan weer links gaan stemmen en verliest rechts.

Misschien stuurt hij aan op een linkse regering, gaat hij samen met de PVV in de oppositie, kunnen ze samen winnen. (dit meen ik niet hoor).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:35

wat is het toch voor een bizarre redenering dat een meest winnende partij in de regering moet, het gaat toch gewoon om het percentage kiezers dat gekozen heeft? Als er een meerderheids kabinet komt is die gekozen door het volk, er is niks meer democratiser dan dat. Je moet het kabinet zien als 76 (of meer) volksvertegenwoordigers die hun krachten bundelen om het land te regeren, elke volksvertegenwoordiger is gekozen, dus is het democratisch.

zullen we termen als "het volk" maar schrappen want "het volk" bestaat niet. Ik weet dat Wilders graag in zulke termen spreekt maar enkel in dictaturen kun je spreken van een homogene groep mensen en vooralsnog valt Nederland daar niet onder. over "het volk" sprekend is toch vrij beledigend ondanks te toenemede achterlijkheid heeft Nederland toch een lange kritische traditie met de democratie. Wij zijn geen volk, maar kritische individuen ;) (Nu ik er over nadenk vind ik "het volk" best een leuke naam voor PVV stemmers, gezien die zo dol zijn op dat populistische gepeupel :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:49

Joopie7, daar ben ik het volledig mee eens.