Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:54

Ik zie er geen oplichting in en dat het niet perse gezonder is dan niet biologisch eten was bij mij al bekend. Dacht trouwens dat het algemeen bekend was? :=

Het echte boerderij vlees is volgens mijn vader wel een heel stuk lekkerder dan het vlees uit de winkel. Maar verder kopen we eigenlijk voor al biologisch omdat het beter en eerlijker is tegen over het milieu. Nu er weer geoogst kan worden komt veel groenten uit eigen tuin, fruit komt uit de buurt van boerderijen, eieren uit eigen tuin ect.
Wel letten we niet alleen op biologisch maar ook vooral op seizoensgroente, vlieguren ect. fair trade vind ik zelf ook erg belangrijk. :)

Om al deze redenen zijn de tomaten die ik net op heb biologisch gekocht, niet omdat het gezonder zou zijn.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:56

Ik eet toch liever eten zonder gif of medicijnen of whatever, dan pulk ik liever een rupsje uit mijn sla als dat ik vergif zit te eten.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet gezonder is, je zit met niet biologisch toch echt gif in je lijf te proppen.
Nou kan ik helas niet altijd biologisch eten kopen omdat ik nou eenmaal geen geldboom in de tuin heb groeien, maar ik vind het wel echt lekkerder en ik probeer dus wel zo vaak mogelijk biologisch te kopen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:23

Ik heb me net geworsteld door dit artikel uit 2007:
http://www.welt.de/wirtschaft/article12 ... esser.html

Hier waren ze al bezig met het onderzoek.
Wat ik lees is dat ze bepaalde ham en braadworsten vergelijken. Dat eten wij helemaal niet standaard hier in Nederland..
En de zin dat conventionele producten de bacteriën beter in bedwang hebben, dan denk ik, dat zijn zeker dezelfde figuren die aanraden om al het fruit te bestralen??
Ik zie in dat artikel ook helemaal geen vergelijk met bijv. proefpersonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:25

Bratwurst :')
Bah _O-
Eten ze in DL idd bij t leven, maar hier kom ik het alleen op de kermis tegen :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:43

Nouja, 75% tegen 16 % vind ik wel wat!
En, hebben ze alleen duitse waren onderzocht?
In Duitsland hebben ze flink kwaliteit, al dat mooie voedsel uit Nederland kopen de Duitse supermarkten in.
Wij moeten het vaak doen met voedsel uit Spanje en nog veel verder.

Niet meteen Biologisch, maar kwa dierlijk voedsel vind ik het erg belangrijk wat voor leven ze hebben gehad.
Ook het voer wat er gevoerd wordt.

Las laatst nog ergens, zal eens zoeken, dat de gemiddelde kip (één) meer antibiotica bevat dan een afrikaans kind zijn hele leven binnenkrijgt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:58

Hannanas schreef:
In Duitsland hebben ze flink kwaliteit,

Ook dit was in me opgekomen :j alleen ben ik niet vaak genoeg in Duitsland om echt goed het verschil te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:36

Amalarab schreef:
Blijheid schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat iedereen gelijk roept dat het onderzoek niet klopt of "nergens op slaat". 8 jaar wetenschappelijk onderzoek is niet niks :)
Hebben jullie de onderzoeken ook gelezen voor je je conclusies trok?

(niet dat ik het per definitie met het onderzoek eens ben hoor, maar wetenschappelijk onderzoek is niet zomaar wat uit de lucht gegrepen feitjes)

Onderschat de macht van de 'gewone' voedselindustrie niet, die zal het gesponsord hebben en dus is het meteen al waardeloos.
Kijk maar naar 'melk moet', 'melk de witte motor', 'Joris 3pinter'. Was echt niet omdat melk zo gezond zou zijn hoor! Je wordt opgelicht waar je bijstaat door de 'gewone' voedselindustrie. Kijk maar eens via uitzending gemist naar De keuringsdienst van waarde. Dan gaan je ogen wel open.

Hoho, ik ben niet zo naief als je denkt, en weet heus wel wat de macht van de gewone voedselindustrie is ;)
Wat ik zei, is dat ik het raar vind dat mensen het onderzoek "nergens op vinden slaan" terwijl ze het niet eens gelezen hebben. Ik zeg nergens dat ik het met het onderzoek eens of oneens ben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:26

verootjoo schreef:
upendo schreef:
Kom maar even bij ons het verschil proeven tussen ons vlees en het gangbare vlees van de Appie.

Het verschil is toch echt duidelijk. :+

Maar je kan toch niet proeven of iets gezonder is :+ Hooguit of het lekkerder is.

Al moet ik eerlijk bekennen dat ik een gebakken stukje biologische kip niet kan herkennen van een gebakken stukje supermarkt kip :=

Daar doelde ik ook op. :)
Er staat ook dat er geen merkbaar verschil is tussen bio en gangbaar. Dat is dus echt niet zo. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:39

Ik eet zowel biologisch als niet biologisch vlees van de supermarkt maar ik proef weinig verschil. Nou ja eigenlijk alleen bij de kip, gangbare kip is veel wateriger om een of andere reden.

Ik ben trouwens ook niet perce van mening dat biologische beesten het altijd beter hebben. Bij kippen is het sterfte cijfer bij vrije uitloop en biologisch veel hoger. En ze krijgen minder medicatie natuurlijk maar dat is lang niet altijd in het belang van het dier natuurlijk. Ook mooi kooi kippen stoten de minste ammoniak uit en zijn daarom het best voor het milieu.

Imo is het ook geen oplichting hoor. Ik denk dat biologisch geteelde groenten wel beter is voor het milieu maar ik heb nooit gelooft dat het altijd gezonder is oid.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:42

liedje89 schreef:
Ik eet zowel biologisch als niet biologisch vlees van de supermarkt maar ik proef weinig verschil. Nou ja eigenlijk alleen bij de kip, gangbare kip is veel wateriger om een of andere reden.

Ik ben trouwens ook niet perce van mening dat biologische beesten het altijd beter hebben. Bij kippen is het sterfte cijfer bij vrije uitloop en biologisch veel hoger. En ze krijgen minder medicatie natuurlijk maar dat is lang niet altijd in het belang van het dier natuurlijk. Ook mooi kooi kippen stoten de minste ammoniak uit en zijn daarom het best voor het milieu.

Imo is het ook geen oplichting hoor. Ik denk dat biologisch geteelde groenten wel beter is voor het milieu maar ik heb nooit gelooft dat het altijd gezonder is oid.

Alleen bij BD mag men geen enkele medicatie gebruiken.
Bij Bio is het zo dat je twee keer per jaar een antibiotica-kuur mag geven. Dus dat is ook niet helemaal waar. :)

En tsja. Misschien komt het door het eentonige voedsel en de weinige beweging (en laten we de plofkipmethode maar even buiten beschouwing houden.. :+ ) ddat er minder methaan wordt uitgestoten.

Dinopino

Re: Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:46

bij ons in de buurt verbouwen de boeren groente voor iglo. Die iglovelden zien er alles super gezond groente uit omdat er zo gespoten wordt. Sinds een boer bij ons voor iglo verbouwt eet hij zijn groente niet meer. Dat wil toch denk ik wel iets zeggen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:46

upendo schreef:
liedje89 schreef:

Alleen bij BD mag men geen enkele medicatie gebruiken.
Bij Bio is het zo dat je twee keer per jaar een antibiotica-kuur mag geven. Dus dat is ook niet helemaal waar. :)

En tsja. Misschien komt het door het eentonige voedsel en de weinige beweging (en laten we de plofkipmethode maar even buiten beschouwing houden.. :+ ) ddat er minder methaan wordt uitgestoten.

Nee dat komt alleen door de kooi zelf, waren namelijk dezelfde kippen op hetzelfde dieet ;), Heeft te maken met het feit dat kooien boven een lopende band lopen die makkelijk gereinig kunnen worden doordat het minder droog en stoffig is is de ammoniak uitstoot lager. . Volgens mij zit er bij Bio wel meer restrictie op medicijngebruik dan alleen minder AB, ook op soorten ed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:49

Ik heb een keer zo,n wagen zien sproeien,man wat ging daar een lading over heen.Is bio dan echt niet gezonder, kan me haast niet voorstellen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:52

marleen_usar schreef:
Ik heb een keer zo,n wagen zien sproeien,man wat ging daar een lading over heen.Is bio dan echt niet gezonder, kan me haast niet voorstellen.

Ja dat bestrijden doen boeren ook niet omdat ze zoveel tijd en geld over hebben hoor. Logisch toch dat dat voordelen en nadelen heeft, en dat niet besproeien ook nadelen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:33

Berdien schreef:
...... Als je alleen al kijkt hoeveel mensen Yakult en dat soort onzin kopen..

Yakult kan je toch ook kopen omdat je het lekker vindt? Ik vind Yakult echt een van de aller lekkerste dingen die er bestaat - word echt kinderachtig blij van zo'n klein flesje - maar het maakt me echt niet uit of het nu wel of niet goed voor je is. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:14

Yakult en Actimel is toch juist het enige dat wél bewezen gezond is? Door de probiotica/goede bacteriën die de darmen ondersteunen..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:18

Volgens mij is het van Actimel ook niet bewezen dat het écht beter voor je is. Slechter wordt je er ook niet echt van, maar de claim dat je er helemaal joepie van wordt is volgens mij nog steeds niet wetenschappelijk onderbouwt.

Dat kan natuurlijk Rebecca, ik doelde meer op de mensen die dat soort producten kopen omdat het zogenaamd zo fantastische geweldig goed voor je zou zijn :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:23

Het blijft een interessante onderwerp: biologische vs non-biologische eten. Als docent bio ben ik een keer naar Wageningen Universiteit met een groep 6VWO'ers voor een interview met een toxicoloog / voedingsdeskundige. Wij waren allemaal geschrokken toen hij ons verteld dat biologische eiren meer pesticides en afvalstoffen bevaat dan niet-biologische eiren. Zijn uitleg was dat er meer milieuvervuilende stoffen in de biologische eiren zit omdat deze kippen lopen buiten en eten insecten enz. van de grond waar er juist meer afvalstoffen zitten dan in de voedsel dat een non-biologische kip eet.

Het heeft ons laten zien, dat niet alles zwart-wit is!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:30

ja, kan ik niet laten. Wat wij toen ook leerde, is wat de meest belangrijk is voor je gezondheid is om gezonde te eten. Dus veel groenten / fruit / niet veel rode vlees / vet enz. Op een normale gewicht te blijven, beweging enz. Het zoeken in de zogenaamde "gezondheids" voedingsmiddelen levert eigenlijk weinig tot niets op in vergelijking met een gezonde etenspatroon met veel beweging.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:30

8nnemiek schreef:
Yakult en Actimel is toch juist het enige dat wél bewezen gezond is? Door de probiotica/goede bacteriën die de darmen ondersteunen..

Valt wel mee hoor. Mijn immuunologie proffessor zij dat het wel nut kon hebben bij een verzwakte darmflora bijv bij AB gebruik maar verder is het niet echt nuttig. Ik gebruik ook wel yakult soms maar merk eigenlijk alleen dat het iets doet als ik AB gebruik, heb het ook wel eens zo gebruikt maar dan merk ik echt niets?

Mijn immunologie professor zij trouwens ook dat het goed kon zijn voor jonge dieren. Maar in hoeverre dat voor mensenkinderen geld?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:35

Biologische kippen krijgen toch ook gewoon kippenvoer? En gras.. Veel insecten zullen er niet te vinden zijn. En die insecten die ze wel opeten, die zullen echt niet zo radioactief zijn dat ze er van gloeien, of wel :Y)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:35

8nnemiek schreef:
Biologische kippen krijgen toch ook gewoon kippenvoer? En gras.. Veel insecten zullen er niet te vinden zijn. En die insecten die ze wel opeten, die zullen echt niet zo radioactief zijn dat ze er van gloeien, of wel :Y)

Nee. Die krijgen naar mijn weten ook kippenvoer dat biologisch is geproduceerd. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:37

Inderdaad liedje, probiotica is vooral goed bij een minder gezonde darmwerking, ook bv tegen diarree en kramp enzo. Ik geef mijn paard elke keer nadat hij zijn wormkuur heeft gehad een kuurtje probiotica, het helpt de balans te herstellen :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:37

8nnemiek schreef:

Wat ik begrijp is dat kippen die buiten lopen wel veel insecten en anderen klein dieren eten. Ze scharrelen in de aard en kunnen veel meer vinden dan een mens. Hij zei dat er een duidelijk meetbaar verschil is in de hoewelheid milieuvervuilende stoffen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:38

upendo schreef:
8nnemiek schreef:

Nee. Die krijgen naar mijn weten ook kippenvoer dat biologisch is geproduceerd. :)

Volgens mij hoeft het maar voor 80% oid biologisch te zijn. (Dit is volgens mij ook omdat supplementen bijv. nooit biologisch zijn en die moet je natuurlijk wel kunnen toevoegen). Gras waar ze op mogen lopen weet in eigenlijk niet, maar ze eten dan natuurlijk wel insecten die niet biologisch zijn geteeld als ze zo buiten lopen.

EDIT: het is natuurlijk wel zo dat je op een betonnen vloer die regelmatig ontsmet word voor een nieuw toom nooit veelschadelijke stoffen zal vinden. In de grond wel.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-06-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt