Drie jaar en dan al naar school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Drie jaar en dan al naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:35

Ik las laatst over de kindercentra die ze willen oprichten zodat alle kinderen na schooltijd daar hun bso hebben, en ook kunnen sporten enzo. Ze willen daar ook gezamelijke warme maaltijden doen tussen de middag, dat zou ik toch wel heel erg vinden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:37

Erg aan de ene kant - maar tegelijk, we willen hier ook niet naar een Engelse situatie dat kinderen alle gezonde eten vies vinden en weigeren te eten. Dat er zeg maar Jamie Oliver aan te pas moet komen om ze weer aan het eten te krijgen ;)
Zeker in kringen waar weinig gezond gegeten wordt en veel fastfood wel, daar lijkt me dat geen slecht plan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:43

Fijn... dan krijgen wij weer "herrie in de schoolkantine" waar herman den blijker overal vis in gooit terwijl hij met zijn sigaar in de mond staat :+

Meestal is het eten dat zo massaal geproduceerd wordt gewoon niet lekker :o En daarnaast heb je als ouder er dan ook geen zicht meer op wat er nu precies gegeten wordt aan groente.
Als een kind tussen de middag al een warme maaltijd heeft gehad is het onzin om 's avonds nog een keer warm te eten. En daarmee ontneem je ouders het genot om 's avonds met zijn allen gezellig een warme maaltijd te nuttigen.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:45

Hier een Nederlandse moeder die haar kind op 3 jaar in Belgie naar school heeft gedaan en zo is het ook bij de overige drie verlopen ;)
Ben toen de tweede 3 was naar Belgie verhuisd getrouwd ook met een Belg en ik vind niet alleen de scholen maar ook de manier van opvang veel beter.

In Nederland kon ik geen kinderopvang betalen, als ik ging werken werkte ik voor opvang dus besloot ik mijn zoontje in Belgie naar school te doen wat overigens vrijblijvend en gratis is op die leeftijd. Een hele opluchting.
Nu zitten er drie op school. Allemaal met iets meer dan 2,5 jaar kunnen gaan en geloof me ze vinden het heerlijk! De kleinste gaat daarnaast nog 3 dagen per week naar een onthaalouder zodat ik kan blijven werken. Ik doe wel thuiswerk maar de kleinste was zo druk en al zo zelfstandig (bijna 2 jaar) dat ik zwaar achter kwam te liggen steeds, dit bracht teveel stress met zich mee.
Ze gaan van half 9 tot half 4 naar school en onthaalmoeder. In die tijd ben ik werkvrouw, mezelf en huisvrouw. Voor die tijden en daarna tot ze naar bed gaan kan ik volop moeder zijn en dit doet me goed.
Ik heb ondervonden dat ik geen full time moeder kan zijn. Wordt er onrustig van. Maar dit is echt een oplossing. Zowel financieel als geestelijk. Maar voor de kids is het fantastisch.

Ik heb nooit geen problemen met ze te laten opstaan, aankleden of iets dergelijks. Ze staan met plezier op en gaan ook met plezier. Er wordt zoveel ondernomen op Belgische scholen dat ik verbaasd ben. De kinderen komen niks tekort! Er worden uitstappen gedaan, geknutseld, geleerd enz. Als ik zie wat onze drie jarige kan spreken, tekenen enz dan schrik ik wel eens als ik zijn nederlandse neefje van bijna 4 jaar zie...

Vroeger zou ik het nooit gewild hebben. Ik was ook zo een moeder die dacht dat kindjes al te lang naar school moesten, dat ze al te lang van huis weg waren enz. Maar ik ben daar volledig van terug gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:49

Ik zou liever hebben dat er meer aan bewustwording gedaan wordt. Het opvoeden van een kind geeft verantwoordelijkheden en regelmaat, gezond eten en hygiëne horen daar bij. Niet (alleen) door school of KDV of onthaalmoeders maar juist en vooral thuis. Rond maart ergens stapten wij in de auto om Gioy naar school te brengen, komt er een kindje langs met zijn opa op weg naar school, ondertussen een zak chips leegetend bij wijze van ontbijt. Nou zitten er in de buurt een stuk of 8 bakkers met broodautomaten waar je 24 uur per dag brood uit kunt halen, dus als het je eens overkomt dat het brood op is, dan ga je toch even langs de bakker? Al even triest: kennis van me staat in het basisonderwijs bij de kleuters, en 5 op de bijna 30 kindjes krijgt elke dag voor school een broodontbijt en brood en fruit mee naar school. Dat aantal vind ik echt om te janken. Spontaan snap ik waarom de Belgische overheid de verplichte fruitdag heeft ingesteld!

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:54

Dat is inderdaad een verantwoording van de ouders daar heb je volkomen gelijk in. Maar er wordt al veel aandacht aan besteed, alleen lijkt het alsof veel ouders daar zeg maar lak aan hebben....dat vind ik overigens ook onbegrijpelijk!

Hier dagelijks brood/cornflakes ontbijt, op school krijgen ze brood met fatsoenlijk beleg, fruitsap en melk/chocomelk mee, vier uurtje thuis is overigens fruit ;) dan weet ik zeker dat het gegeten wordt op school krijgen ze een ontbijtkoek of iets mee, en zes van de zeven dagen wordt er vers gekookt. (heb ik nu ook tijd voor ;) )

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:56

is per kind vindt ik verschillend. vind niet dat ze het moeten verplichten maar wel dat het beschikbaar is voor mensen en kids die dat wel kunnen ook al is het 1 of 5 ochtenden.
mijn dochter was er later aan toe met peuterschool maar met bijna 4 jaar was ze er wel aan toe om naar school te gaan. eesrt wou ik halve dagen doen maar heb later toch hele dagen gedaan. zo leuk vondt ze het,
mijn zoon is 1 jaar en 6 maand. als die mee gaat kids naar school en peuterschool te brengen pff gaat hy al meteen aan tafel zitten zo van ok begin maar en spelen.
die gaat denk ik wel met 2 jaar naar de peuter.
kleuren, verven, aan tafel eten zolang er meer kids zij doet hy prima mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:03

's Ochtends eet ze 2 boterhammen met mijn suikerarme diabetesconfituur :+ of een bakje yoghurt.
Als tienuurtje heb ik lang fruit meegegeven maar toen kreeg ik een briefje mee dat ze een koek meemoest omdat zij de enige was die fruit at en ze zat zo sneu naar de koeken van andere kinderen te kijken. Dus iets Liga-achtigs dan maar, en een beker roosvicee met heel veel water.
Tussen de middag 2 boterhammen met suikervrije confituur en een bakje fruit en ze drinkt er dan gewoon water.
Als vieruurtje wil ze vaak nog een boterham en een beker water en daarna even slapen.
's Avonds warm eten en ze mag van mij max. 1 keer spaghetti en 1 keer rijst per week omdat ze anders niks anders vraagt, en 1 keer per 2 weken eten we frietjes.
Snoep, koekjes, chips, fruitsap, chocomel en ijs alleen in het weekend, en met mate. Hoewel ik regelmatig hoor dat er weer een kind op school op weet ik het wat voor rotzooi heeft getrakteerd en ipv mee te geven wordt dat dan op school opgegeten dus ik kan het ook niet bewaren tot het weekend :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:08

Vergis je niet dat niet lek kind het thuis zo lekker heeft.
Wat al wordt aangegeven nemen mensen niet de tijd om goed te ontbijten.
Kinderen die hele dag thuis zitten wordt echt niet zoveel mee gedaan altijd bijvoorbeeld.

Ik vind dat je gewoon op tijd moet opstaan om samen te ontbijten. Ik nam zelf nooit ontbijt, totdat mijn kind geboren was. Nu is hij 13 en staan we om 6 uur op, omdat hij echt niet zonder ontbijt de fiets op gaat. Met toernooien hebben we weleens om 5 uur zitten ontbijten.
Ik heb ook nog nooit zijn tussendoortje vergeten, weet je hoevak dat gebeurt???
Die van mij heeft weleens zijn tussendoortje gedeeld, maar het zijn altijd dezelfde kinderen die geen drinken of koek/fruit bij zich hebben. Ga er maar vanuit dat als er niet ontbeten wordt, tussendoortje wordt vergeten met regelmaat dat er meer mis is en het kind op school of kdv beter af is.

Omdat die van ons op kdv zat had ie toch weer andere dingen te doen dan waar we zelf op komen en hij had leeftijdsgenootjes. Altijd bij ons zitten was ook niet goed geweest, het leek soms al een oude knar. Dan wil een kind ook op een gegeven moment naar de kleuterschool.
Als wat ik hem gezien een moeder allen de hele dag bezig is met huis, zichzelf of vriendinnen, doet zo een kind maar weinig. Ze mogen mee naar de supermakrt en jengelen de hele boel bij elkaar. Geiriteerde moeders die ook elke dag hetzelfde doen en verder niks ondernemen......En maar klagen.....

Mijn moeder werkte en we hadden prima quality time. Boodschappen samen doen was ook gezellig en nooit een drama.
Mijn zoon heeft ook nog nooit een drama gemaakt in een winkel bv of speeltuin etc.
veel ( niet alle dus ) ouders die werken, besteden hun tijd heel bewust en zijn ook hele bewust bezig met de opvoeding.

Nogmaals niet alle, maar het is wel wat je tegenkomt. Er zijn ook zat moeders die thuis zijn elke dag en heel gezellig, geloof ik graag. Maar ga er niet vanuit dat het overal zo is en dat een kind alleen daar happy van wordt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:15

Ik zat op 2.5 jaar ook al op school hoor :D Vond het niet erg, volgens mijn moeder vond ik het daar zelfs véél leuker dan thuis :D

Ik wist niet dat dit in nederland niet zo was?

Ik kon al lezen en schrijven in de eerste kleuterklas, ik vond dat ik dus wel iets meer meehad tegenover de kindjes die pas in de 3de kleuterklas erbij kwamen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:35

Dat laatste is precies waar ik me enorm aan irriteer, je MOET bijna wel onderhand in Belgie. Sowieso als je werkt, want het KDV kun je niet meer terecht eens ze drie jaar zijn.
Maar mijn dochter hoeft van mij helemaal niet van alles te kunnen en te weten als peuter :? Ze kan nu tot 30 tellen, ze kent alle letters en kan wat kleine woorden lezen en wat woorden typen op mijn laptop, oa haar naam, ze kan redelijk binnen de lijntjes kleuren... so? Maakt dat haar beter of leuker dan wanneer ze dat niet kan?
Volgend jaar dus lekker halve dagen, ik heb mijn baan opgezegd en ze gaat naar school naar mate haar energiegehalte, haar gezondheid is belangrijker dan een hoogvlieger zijn :j
En natuurlijk vindt ze het leuk op school, mama kan echt niet op tegen 26 kleuters aan afleiding en de juf heeft veel leukere knutselideeën en meer materialen :+ , maar ik vind dat het niet waard om een overspannen peuter thuis te hebben die in het weekend hele dagen plus de hele woensdagmiddag knock moet om maandag weer naar school te kunnen. :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:39

Mijn jochie is ook altijd doodmoe na een ochtend school, eind van de middag is er geen land mee te bezeilen. Moet er niet aan denken om hem elke dag zo "gezellig" te hebben

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:44

Dat probleem heb ik dan weer niet, die van mij hebben energie voor 10 en het lijkt wel of ze van school alleen maar meer energie krijgen ;)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:46

Ik was 2 jaar en 10 maanden toen ik al naar school ging... Namelijk naar de Montessori school waar ze ook een aparte klas hadden voor kleintjes, de peuterklas. Daarna ben ik gaan doorstromen naar de kleuterklas etc. Er is nu niks mis met me voor zover ik weet :P Dus ik vind het een goed idee.

edit; in de peuterklas mocht je gewoon spelen met andere kinderen, kleuren etc.
in de kleuterklas (groep 1&2) leerde je veters strikken en schrijven.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 03-06-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:50

Als een kind naarde kleuterschool gaat is dat niet omdat het dan ook meteen moet leren lezen, schrijven, tellen etc. Wordt ook meestal niet aangemoedigd, maar gebeurt bij sommige kinderen.
Ik las ook al toen ik 5 was kleine boekjes, maar ik was er vreselijk mee bezig. daar tegenover was ik 13 en zat ik al 2 jaar op de middelbare, maar speelde nog met mijn barbies hoor.
Het ene sluit het andere helemaal niet uit.

natuurlijk worden sommige kinderen moe, maar dat is ook wel logisch als je evel indrukken op doet en de hele dag bezig bent.

Ligt ook wel een beetje aan het idee van de ouders. Onze jongens van 11 t/m 13 hadden 2 daags toernooi en hebben het laat gemaakt. Er waren er echt een paar bij die er totaal niet tegen konden.

Ben echt geen geweldige moeder, maar nam mijn zoon overal mee naartoe en die kon prima een avondje gezellig blijven op een verjaardag. Worden ze alleen maar makkelijk van. Zie vaak genoeg kinderen die ontzettend hangerig worden en echt een feestje kunnen verpesten. Maar denk dat het ook door de ouders komt die alles maar in een bepaald ritme willen hebben.
Ik wil ook ritme, maar je moet er wle een beetje soepel in zijn.

Laatst nog, vader komt thuis wil meteen om half 6 eten, want hij doet daarna dochter in bad en dan moet ze om 7 uur in bed liggen zodat hij en zijn vrouw de avond hebben. dat kind is vreselijk vervelend dan, want moet tot 7 uur, dus 12 uur lang in bed liggen, ook zomers bv.
En daarnaast, neem dan gewoon geen kinderen. Ik zie de aanwezigheid van onze zoon niet als een inbreuk op onze relatie zeg. Als ie gaat studeren zitten we vaak genoeg alleen samen op de bank.

Veel mensen zullen het niet met me eens zijn, maar het zijn van die aangeleerde gewoontes die helemaal niet per se beter zijn voor kinderen.

Ze moeten gewoon voldoende slaap hebben, mee eens, maar zo strak kan niet altijd alles. Mijn zoon mocht altijd al zomers wat later naar bed als het warm is, je nog van alles buiten hoort etc. Is ie niet slechter van geworden, echt niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:59

superpony schreef:
Als een kind naarde kleuterschool gaat is dat niet omdat het dan ook meteen moet leren lezen, schrijven, tellen etc. Wordt ook meestal niet aangemoedigd, maar gebeurt bij sommige kinderen.

Hier ligt wel degelijk een leerplan op school hoor.
Eind eerste kleuterklas (dus de driejarigen) moeten oa. tot tien kunnen tellen, eigen naam kunnen spellen, de kleuren herkennen, het alfabet kennen en binnen de lijntjes kleuren.
Het gaat allemaal speels maar er wordt wel degelijk geleerd!

Ik heb er niks op tegen als er iets gedaan wordt als de interesse er is, alleen maar goed, maar dat moeten moeten moeten bij die kinders dat hoeft voor mij niet. Je moet je hele leven nog van alles doen, weten, kunnen, presteren. Laten we vooral niet nog vroeger met dat opgefokte gedoe beginnen.
En als mijn dochter later naar de technische moet ipv ASO, dan is dat maar zo, daar zou ze niks minder om zijn. Als ze maar gezond en blij is, dan ben ik ook gelukkig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:54

Ik vond het niet erg, ik was op mijn 2de al een boekenwurm en wou zo snel mogelijk alles kunnen. Volgens mijn moeder was ik een rotkind, altijd alles zo snel mogelijk willen kunnen :+ En nu nog :') Dus ik vond de kleuterschool de max :D En als ik thuis was moest mijn moeder de boeken maar klaarleggen dus van mij had ze nooit last, wij gingen direct hele dagen naar school.

In de eerste kleuterklas leerden ze ons zelfs piano spelen (welliswaar een heel gemakkelijk liedje, maar we wisten de toetsen wel staan). De juf speelde zelf heel vaak piano in de klas, dus het was logisch dat we dat ook allemaal wilden kunnen, ze leerde ons alles heel snel omdat ze het zo leuk deed leren!!! En dat maakt veel ;)

Ik kan me wel voorstellen dat als je kindjes hebt die ofwel snel moe zijn ofwel overactief zijn, dat het wel een kleine ramp is :D Maar ik wil maar duidelijk stellen dat zo jong naar school heus niet erg hoeft te zijn :D

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:12

Urielle schreef:
superpony schreef:

Hier ligt wel degelijk een leerplan op school hoor.
Eind eerste kleuterklas (dus de driejarigen) moeten oa. tot tien kunnen tellen, eigen naam kunnen spellen, de kleuren herkennen, het alfabet kennen en binnen de lijntjes kleuren.
Het gaat allemaal speels maar er wordt wel degelijk geleerd!
.

Onzin, de kleuterschool heeft ontwikkelingsdoelen, waar naar gestreefd moet worden, maar geen eindtermen, zoals in het lager en secundair wel is.

Uit heel veel onderzoek blijkt dat de kleuter"school" enorm veel positieve effecten heeft en gelijke kansen in het verdere onderwijs enorm bevordert. Men overweegt niet voor niets het verlagen van de leerpichtige leeftijd.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:14

Wij wonen in Belgie, vlakbij de Nederlandse grens maar mijn kinderen gaan echt niet met 2,5 al naar school. De oudste is nu bijna 3, en die is daar nog echt niet aan toe, die slaapt 's middags nog, is 's ochtends een heerlijke langslaper en is veel te graag met mama en papa thuis. In september gaat hij 2 ochtendjes in NL naar de peuterspeelzaal en als hij 4 is gaat hij naar de kleuterschool.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:19

In veel literatuur die ik erover heb gelezen geeft men wel aan dat er een (te) grote kloof is tussen de verzorgende opvang (vb kinderdagverblijf) en de ontwikkelende opvang (kleuterschool) in Vlaanderen maar men pleit voornamelijk om meer ontwikkelingsgerichte activeiten reeds op te nemen in de KDV's. Kind en Gezin is hier ook mee bezig, maar de naam van dat project schiet me even niet te binnen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:10

Urielle schreef:
Ik vind het wel goed dat er vrije keuze is, en voor sommige kinderen is het ook echt goed, die zijn er echt aan toe al, maar zeker niet voor alle kleintjes.

Daar ben ik het helemaal mee eens! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:56

jessje schreef:
Onzin, de kleuterschool heeft ontwikkelingsdoelen, waar naar gestreefd moet worden, maar geen eindtermen, zoals in het lager en secundair wel is.

Uit heel veel onderzoek blijkt dat de kleuter"school" enorm veel positieve effecten heeft en gelijke kansen in het verdere onderwijs enorm bevordert. Men overweegt niet voor niets het verlagen van de leerpichtige leeftijd.

Nee, het verschil is dat ze niet blijven zitten als ze toch nog buiten de lijntjes krassen. Goh, dan krijg je alleen een rapportage thuis dat je kind zo achter loopt. WTF interesseert het mij nou toch of een kind 3 is of 4 of 5 als zijn fijne motoriek ver genoeg ontwikkeld is om binnen de lijntjes te kleuren :? Laat die kleintjes toch gewoon, zonder er gelijk een etiket op te plakken over hun ontwikkeling. Misschien kan het ene kind nog niet tot tien tellen maar is hij superhandig in de turnlessen en de andere kan misschien het alfabet nog niet maar is wel sociaal al heel vaardig. Boeiend, groot worden ze allemaal, met hun eigen sterke en zwakke punten.
Dan heb ik nog een school uitgekozen waar ze gewoon lekker mogen spelen wat ze willen ipv gemakkelijk de school van om de hoek waar ze een hele takenkaart af moeten werken volgens roulerend hoekenwerk. Als ze er geen klap aanvindt om met de blokken te spelen en graag het hele jaar in het keukentje zit om met plastic paprika's te spelen moet ze dat lekker doen hoor.

En gelijke kansen interesseren me dus echt geen bal, want het zal me een zorg zijn of ze later hersenchirurg wordt of kapster. Ze moet van mij vooral gaan doen waar ze zich goed bij voelt. Wil ze alles op alles zetten om een carrière op te zetten als manager van een internationale bank dan krijgt ze van mij alle steun, en evenzoveel wanneer ze besluit dat ze huisvrouw wil zijn en om een centje bij te verdienen bij de Carrefour achter de kassa gaat. Ze is nl. mijn kind en ik hou van haar, ongeacht haar nog onbekende IQ en prestatiemotivatie.

Als andere ouders hun kinderen met twee jaar op Chinese en Spaanse les willen doen, piano en cello willen laten spelen en elk weekend meeslepen naar het museum om jongste kunstcriticus ooit te worden moeten ze dat vooral doen. Maar ga het vooral niet alle ouders verplichten om hun kinderen mee te laten doen aan de ratrace.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:11

Of kinderen nu met 3 of 6 jaar leren schrijven, op hun 18e zullen de meesten best in staat zijn een redelijke sollicitatiebrief te schrijven :j

Over die plastic paprika's gesproken... ik bracht mijn jochie vnochtend naar de peuterspeelzaal en prompt gingen alle jongetjes met elkaar in het keukentje spelen om dar koffie te zetten en eieren te bakken _O- Wat een heerlijk geemancipeerd gezicht was dat :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:13

Het is niet waar dat kinderen op de kleuterschool iets moeten. Ze hebben idd een plan waar het gemiddelde kind aan toe kan komen. Als een kind erg achterblijft of nog lekker speelt, kan hete en jaar langer kleuteren en gebeurt ook veel.
Net als dat kinderen van Sept/Okt doorgaan als ze dat kunnen, want je moet kinderen vooral ook niet remmen.

Ik hou ook van mijn kind, wat hij ook wordt, dat mag eigenlijk niet anders zijn. Hij moet gelukkig zijn en ik hoop dat we samen de juiste keuzes maken.

Maar de kans geven op eigen niveau te ontwikkelen is erg belangrijk! Het moet gezien worden wat een kind wel of niet aankan, het is namelijk beiden even erg als het niet goed zit, te hoog of te laag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:19

superpony schreef:
Maar de kans geven op eigen niveau te ontwikkelen is erg belangrijk!

En precies daarom ben ik tegen een vervroegde leerplicht. Geef ouders met vroege vogels de kans om hun kind van 2,5 ofr 3 de uitdaging te geven die het zoekt, en geef ouders met laatbloeiers of kindjes met wat minder energie de kans om hun kind pas later naar school te brengen. Ieder kind ontwikkelt toch volgens zijn eigen ritme, en dat je kind als drie- of vierjarige het niet trok om naar school te gaan, wil niet zeggen dat hij al voorbestemd is tot een carrière als vuilnisman. Wanneer was de laatste keer dat ze jou vroegen op een sollicitatiegesprek hoe oud je was toen je binnen de lijntjes kon kleuren? ;)