Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

En daarnaast heb je als ouder er dan ook geen zicht meer op wat er nu precies gegeten wordt aan groente. 
dan weet ik zeker dat het gegeten wordt op school krijgen ze een ontbijtkoek of iets mee, en zes van de zeven dagen wordt er vers gekookt. (heb ik nu ook tijd voor
)
of een bakje yoghurt.
Vond het niet erg, volgens mijn moeder vond ik het daar zelfs véél leuker dan thuis 
Ze kan nu tot 30 tellen, ze kent alle letters en kan wat kleine woorden lezen en wat woorden typen op mijn laptop, oa haar naam, ze kan redelijk binnen de lijntjes kleuren... so? Maakt dat haar beter of leuker dan wanneer ze dat niet kan?
, maar ik vind dat het niet waard om een overspannen peuter thuis te hebben die in het weekend hele dagen plus de hele woensdagmiddag knock moet om maandag weer naar school te kunnen.
Dus ik vind het een goed idee.superpony schreef:Als een kind naarde kleuterschool gaat is dat niet omdat het dan ook meteen moet leren lezen, schrijven, tellen etc. Wordt ook meestal niet aangemoedigd, maar gebeurt bij sommige kinderen.
En nu nog
Dus ik vond de kleuterschool de max
En als ik thuis was moest mijn moeder de boeken maar klaarleggen dus van mij had ze nooit last, wij gingen direct hele dagen naar school. 
Maar ik wil maar duidelijk stellen dat zo jong naar school heus niet erg hoeft te zijn
Urielle schreef:superpony schreef:Als een kind naarde kleuterschool gaat is dat niet omdat het dan ook meteen moet leren lezen, schrijven, tellen etc. Wordt ook meestal niet aangemoedigd, maar gebeurt bij sommige kinderen.
Hier ligt wel degelijk een leerplan op school hoor.
Eind eerste kleuterklas (dus de driejarigen) moeten oa. tot tien kunnen tellen, eigen naam kunnen spellen, de kleuren herkennen, het alfabet kennen en binnen de lijntjes kleuren.
Het gaat allemaal speels maar er wordt wel degelijk geleerd!
.
jessje schreef:Onzin, de kleuterschool heeft ontwikkelingsdoelen, waar naar gestreefd moet worden, maar geen eindtermen, zoals in het lager en secundair wel is.
Uit heel veel onderzoek blijkt dat de kleuter"school" enorm veel positieve effecten heeft en gelijke kansen in het verdere onderwijs enorm bevordert. Men overweegt niet voor niets het verlagen van de leerpichtige leeftijd.
Laat die kleintjes toch gewoon, zonder er gelijk een etiket op te plakken over hun ontwikkeling. Misschien kan het ene kind nog niet tot tien tellen maar is hij superhandig in de turnlessen en de andere kan misschien het alfabet nog niet maar is wel sociaal al heel vaardig. Boeiend, groot worden ze allemaal, met hun eigen sterke en zwakke punten. 
Wat een heerlijk geemancipeerd gezicht was dat
superpony schreef:Maar de kans geven op eigen niveau te ontwikkelen is erg belangrijk!