de harde waarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:17

19LindA83 schreef:
Janine1990 schreef:
Zeg nu zelf; Is dit topic nuttig voor je schoonmoeder? Ik denk het niet...

Vast niet, maar het is wel lekker om even te discussieren ;)

Altijd dat gezeur over de zorg, lekker motiverend voor verplegend bokt ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:17

Mijn moeder werkt overigens als vrijwilliger in een verzorgingshuis waar ze echt veel voor de bewoners doen, daar wil ik wel heen als ik oud ben :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:18

Rendel schreef:
en misschien niet nuttig voor mijn schoonmoeder, maar wel voor mezelf, zodat je weet dat je er niet alleen voor staat en dat er meer mensen zijn die er zo over denken

Maar wat is nu je hoogste prioriteit als het gaat om de verzorging in bejaardentehuizen? Ik neem toch aan je schoonmoeder op een andere plek krijgen???

samloes

Re: de harde waarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:19

dat heb ik ook al uitgelegd en heb geen zin om dat nog weer eens een keer aan jou uit te leggen, LEZEN!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:19

en mensen aan de andere kant van zo een verhaal die tips kunnen geven hoe je het moet/kunt aanpakken :D

Enne ik ben ''verplegend bokt'', en volgens mij leg ik het redelijk netjes uit hoe ze het moet aanpakken en dat het niet aan het personeel ligt over het algemeen.

Er wordt ook steeds meer geroepen van hogere hand: je moet het zakelijk bekijken, we zijn gewoon een bedrijf... zo is hoe de overheid het heeft gemaakt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:20

Quellian schreef:
Mijn moeder werkt overigens als vrijwilliger in een verzorgingshuis waar ze echt veel voor de bewoners doen, daar wil ik wel heen als ik oud ben :j

Als ik naar m'n paard fiets, kom ik ook altijd langs een heel fijn bejaardentehuis, waar m'n oma ook zat.
De tuin alleen al...
Helaas voldoet het gebouw niet meer aan de moderne eisen en moet het eraf... Er komt wel een nieuwe voor in de plaats... Maar ik vind het prachtig... Het personeel was ook super.
Toen m'n oma kwam te overlijden hebben we als familie besloten het tehuis een gift te doen, omdat ze zoveel voor moeder/oma/schoonmoeder hadden gedaan.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:20

Quellian schreef:

Er zijn ook wel goede tehuizen inderdaad, ik hoop dat ik later zelf nooit in in tehuis hoef, maar zal nooit mijn kinderen ermee op willen schepen

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:21

19LindA83 schreef:
en mensen aan de andere kant van zo een verhaal die tips kunnen geven hoe je het moet/kunt aanpakken :D

Enne ik ben ''verplegend bokt'', en volgens mij leg ik het redelijk netjes uit hoe ze het moet aanpakken en dat het niet aan het personeel ligt over het algemeen.

Er wordt ook steeds meer geroepen van hogere hand: je moet het zakelijk bekijken, we zijn gewoon een bedrijf... zo is hoe de overheid het heeft gemaakt..

Ligt absoluut niet aan de verpleging, die doen het super, alleen kunnen ze zich niet in 100 delen en personeelstekort blijft een probleem

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:23

Rendel schreef:
dat heb ik ook al uitgelegd en heb geen zin om dat nog weer eens een keer aan jou uit te leggen, LEZEN!

Gezien de omstandigheden van je schoonmoeder, lijkt het me weinig relevant om haar huisje te verbouwen en weer terug begeleid zelfstandig te zetten. Ik zou persoonlijk liever bij leeftijdsgenoten in een bejaardentehuis zitten, of dagelijks naar een zorgboerderij, dan wegkwijnen in m'n eigen huisje...

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:24

Haar man leeft nog en wat is nou lekkerder weer bij je eigen man kunnen zijn met extra hulp van ons en thuishulp.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:25

Rendel schreef:
Haar man leeft nog en wat is nou lekkerder weer bij je eigen man kunnen zijn met extra hulp van ons en thuishulp.

Kijk, dat heb je nog niet eerder verteld...

Maakt de situatie wat anders.

Nog een andere optie;
In mijn dorp staat een seniorenflat, dan heb je geen begeleiding, maar een kamer die voor rolstoelen toegankelijk is etc.
Is het het waard om een huis volledig te verbouwen? Tsjah...

Ik blijf vinden dat je de zorg nogal negatief ziet, en daar is niemand bij gebaat.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:32

Hier in Noordwijk heb je niet veel opties om anders te wonen. Senoirenwoningen tekort, lange wachtlijsten bejaardetehuis, dus dat gaat het voorlopig niet worden.
Het huis verbouwen hebben we er wel voor over.

Negatief over de zorg, omdat ik ermee te maken heb en omdat het een feit is dat de zorg er belabbert voor staat. Dit ook weer door personeelstekort en bezuinigingen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:54

Ook ik zie de zorg negatief, helaas aan den lijve ondervonden met onze vader.
Lag niet aan het gewone personeel maar hogerop.
Hij is in oktober 2008 overleden maar begin nu pas weer bij te komen van alle ellende.
Hoop echt nooit dat ik naar een bejaardenhuis moet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:10

dit slaat echt helemaal nergens op :\ En als je schoonmoeder echt in zo'n huis woont, dan heel gauw verplaatsen, want bij de meeste tehuizen kunnen ze een veel beter thuis bieden :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:00

verootjoo schreef:
dit slaat echt helemaal nergens op :\ En als je schoonmoeder echt in zo'n huis woont, dan heel gauw verplaatsen, want bij de meeste tehuizen kunnen ze een veel beter thuis bieden :j

pff, weer zo eentje die niet alles heeft gelezen. Ik ga niet meer reageren op mensen die niet eerst het hele topic lezen, sorry hiervoor, maar dat vind ik zonde van mijn tijd......

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:27

Ik wil ooit naar het verzorgings/bejaardenhuis waar ik zelf gewerkt heb als het nodig is.
Elke dag vers brood en beleg, 's ochtend een volle thermoskan thee of koffie en later op de dag meer als je wil, er is een winkeltje voor drinken, boter, toiletspulletjes.
Om de week is er een kapper, elke dag keus uit 2 menu's en met diëten wordt rekening gehouden, 's middags thee met koek enz.
En voor de mensen waarvan de partner nog goed is zijn aparte kamers daar woon je met zijn tweeën en krijg je alleen hulp op de vlakken waar het nodig is dus verzorging of koken bijv.

De kamers zijn heel ruim en allemaal met eigen meubeltjes, aparte slaapkamer en badkamer.
Verder worden er verschillende activiteiten georganiseerd en gaat er elke zondag een busje naar de kerk.

Ik zie hier in de buurt ook alleen maar goede huizen en daar waar het niet goed gaat moeten ze iets aan het bestuur doen en niet aan het personeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:38

Rendel schreef:
verootjoo schreef:

pff, weer zo eentje die niet alles heeft gelezen. Ik ga niet meer reageren op mensen die niet eerst het hele topic lezen, sorry hiervoor, maar dat vind ik zonde van mijn tijd......

Denk dat deze bokster het nergens op vindt slaan dat je schoonmoeder er zo slecht aan toe is. Als je van de mensen eist dat ze beter moeten lezen, moet je zelf ook geen voorbarige conclusies trekken, maar vragen naar de motieven achter deze post. Is wel zo netjes ;)

Overigens heb ik andere ervaringen met de zorg. Als ik jouw verhaal vergelijk met mijn ervaringen, mogen ik en mijn familie ons in onze handen knijpen.

@Janine1990: Waarom mag TS geen topic openen en haar gal spuwen? Sinds wanneer bepaal JIJ de prioriteiten van de TS? Zo komt het namelijk wel op mij over...Misschien is het wel retemoeilijk om de schoonouders SAMEN te verplaatsen naar een ander verzorgingstehuis en moeten ze bij een eventuele verhuizing gescheiden van elkaar worden. In mijn omgeving is hier wel eens sprake van geweest en dan zou ik toch schoonouders bij elkaar laten blijven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:41

Mijn vader heeft veel in de gevangenis gezeten tot m'n 8e (schaamschaam) en ze hebben het er niet vreselijk, maar ook niet lekker. Staar je niet blind op de paar die het riant hebben (ga maar eens zoeken op 'white board prisons', daar hebben ze golfbanen, bubbelbaden en lopen ze de hele dag los rond), want 99% van de gevangenen hebben het echt niet lekker.

Mijn vader kwam standaard broodmager de gevangenis uit, ze hebben echt geen drie gangen menu's daar hoor ;) En hij moest werken voor z'n tv'tje en kwam maar 1 uur per dag buiten. Douchen moest met z'n allen gebeuren.

Het zou eerbiediger zijn om een oplossing te vinden voor je oma , dan op bokt een sensatieverhaaltje te plaatsen, daar heeft niemand wat aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:16

Aideen: Phormicola verwoord PERFECT hoe ik denk... Daarbij was het netter geweest als TS meteen had verteld wat de oplossing gaat zijn, die is hier namelijk ook al geplaatst.

En inderdaad is niemand gebaat bij een sensatieverhaaltje, de zorg moet niet negatiever gezien gaan worden, dan raakt het in een negatieve vicieuze cirkel, een hele negatieve.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:47

Ik kan je wel vertellen dat mijn ervaring van 4 jaar echt geen sensatieverhaal was. Het heeft me erg veel gekost aan energie en dan wel te verstaan negatieve energie.
Mijn ervaring staat niet op zich.
Die negatieve cirkel zoals jij het noemt kan alleen worden doorbroken door de zorg zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:55

verootjoo schreef:

Dat wil ze niet want dat is tever rijden. Hier in Vlaardingen zijn er 4 verpleegtehuizen ( er zijn er meer maar met deze heb ik zelf ervaring) en die zijn echt supergoed. Zo ver van Noordwijk is het ook weer niet maar TS dat niet wil tjsaa dan is het haar probleem en dan zie ik niet in waarom er dan hier zo geklaagt moet worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:59

jaantsje schreef:
Ik kan je wel vertellen dat mijn ervaring van 4 jaar echt geen sensatieverhaal was. Het heeft me erg veel gekost aan energie en dan wel te verstaan negatieve energie.
Mijn ervaring staat niet op zich.
Die negatieve cirkel zoals jij het noemt kan alleen worden doorbroken door de zorg zelf.

Als de zorg negatief benaderd wordt, willen er minder mensen in de zorg werken, plus het zorgende personeel dat minder gemotiveerd is... Nee, zoiets te maken met verschillende factoren, en de maatschappij is een hele grote factor die iets kan maken en breken.

Breezy302: TS haar schoonouders leven allebei nog, ze hebben geen seniorenflats, maar omdat ze nog bij elkaar zijn en de familie kan helpen, willen ze het huis van haar schoonouders verbouwen. Er is dus wel een oplossing, maar verder ga ik wel mee met jouw gedachtengang.
Persoonlijk zou ik ook liever wat verder rijden, daar heb ik geen moeite mee, als mijn ouders/schoonouders/grootouders maar tevreden zijn.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:00

Wat ik al zei, we gaan2 a 3 keer per dag naarhaar toe. Vlaardingen is 40 min. van noordwijk, 40 min heen 40 min terug. Dit 2 a 3 keer op een dag doen? Dat kan toch niet als je ook je eigen leven en gezin hebt?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:08

Janine1990
Het huis waar mijn vader zat kan slecht personeel krijgen.
Een teken aan de wand?
Heb al eerder gezegd geen problemen met het gewone verzorgende personeel, die waren wel van goeie wil.
Ik kwam zelfs voor het personeel op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:09

Wij waren de enige familie die m'n oma had in het dorp zelf.
Elke avond gingen wij heen om de steunkouzen uit te trekken, mijn tante (verpleegster) kwam elke week om haar te wassen etc. Uiteindelijk konden we het niet meer aan, en hebben we thuiszorg voor haar gevraagd. Dat ging uiteindelijk prima.
Verder kwam er toen ze in het verzorgingstehuis zat elke dag iemand van de familie langs (ook al was ze allang niet meer aanspreekbaar), op mijn oom uit Canada na. Nu heb ik een grote familie, maar elke week kwam ook familie die anderhalf uur moest rijden. Dat was geen probleem...

Nee twee a drie keer op een dag heen en weer ga je niet redden. Maar daar zijn oplossingen voor. ;)