Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:34

sjonnie48 schreef:
Anoniem schreef:

Dan is je mening behoorlijk bekrompen.. :Z

Hier nog een bekrompen mening , doe is normaal tegen mensen die een andere mening hebben dan jij ,
als ik in marokko ga wonen dan gaan ze voor mijn kind speciaal varkens houden daar , :n echt niet , maar dat heet dan "hun cultuur 'en hier ben je bekrompen .

Waarom doe ik niet normaal? wij hebben die mensen hier ZELF heen gehaalt. Want er was werk waar wij ons te goed voor vonden. Daarom zijn ze hier.

En ik ben het met je eens dat wij ons niet helemaal aan hoeven te passen op hun. Dingen als hun feestdagen tot nationale feestdagen brengen. Gaat ook te ver. En iemand met een hoofdoek in een openbare functie vind ik ook niet kunnen(maar dat vind ik ook van kepeltjes enz.)

Maar om nou te gaan lopen zeiken over een stuk vlees. Als vegetariër word er ook bijna overal anders voor mij gekookt(als k bij vriendinnen eet enz.) waarom voor hun dan niet? Waarom dan zeiken over de manier waarop het vlees geslacht word(waar al meerdere onderzoeken hebben uit gewezen dat die niet meer pijn geeft) Misschien vind ik hallal vlees zelfs beter! aangezien die dieren beter worden gehouden dan de bio industrie dieren.

Maargoed nu graag weer on topic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:35

Ik heb een ander topic geopend over aanpassen, dan kunnen degene die daar iets over kwijt willen, het daar kwijt ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:36

Shadow0 schreef:
jaantsje schreef:
Moet de meerderheid zich weer aanpassen? Dit zonder overleg?

Eh ja, want dit is nauwelijks 'aanpassen' voor de andere leerlingen. Ze krijgen gewoon te eten wat er is. Als 17% allergisch is voor bloemkool maar verder niet zou IK het geen probleem vinden als er voortaan wat vaker broccoli maar geen bloemkool op het menu zou staan. En omdat het voor die meerderheid eigenlijk ongezien gaat (wat mij betreft: vlees is vlees. Halalvlees is niet iets dat anders smaakt) vind ik de drukte overdreven en gezeur.
]In mijn ogen draai jij de wereld om, mijn mening
(Iets anders zou het zijn als al die ouders duidelijk en bewust hebben aangegeven uitsluitend biologisch vlees te willen bv. En eisen hebben gesteld aan wat voor vlees, hoe gefokt, hoe geslacht. Dan is dit iets om te overleggen. Maar dat geloof ik gewoon niet, aangezien het meerendeel van de mensen niet zo heel betrokken is bij het leed van het slachtvee.)

Citaat:
(Het klinkt meer als moslimpesten)
Nu ga je wel erg ver ShadowO.

Waarom vind je dat ver gaan?

Het heeft in mijn ogen niets met pesten van doen, jij betrekt direct weer een soort van discriminatie erbij omdat het over moslims gaat

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:37

Citaat:
En iemand met een hoofdoek in een openbare functie kan ook niet(maar dat vind ik ook van kepeltjes enz.)

correctie: dit kan wel, in nederland hebben we vrijheid van godsdienst.. Dus moet je het even brengen als 'ik vind het niet kunnen', het is namelijk geen feit.

Sorry, was ff topic maar wilde het even corrigeren :)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 25-05-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:38

CtjeLief schreef:
Citaat:
En iemand met een hoofdoek in een openbare functie kan ook niet(maar dat vind ik ook van kepeltjes enz.)

correctie: dit kan wel, in nederland hebben we vrijheid van godsdienst.. Dus moet je het even brengen als 'ik vind het niet kunnen', het is namelijk geen fiet.

Sorry, was ff topic maar wilde het even corrigeren :)

Oeps ik zal het even aan passen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:41

Ik snap wel dat ouders het erg vinden dat hun kinderen hallal vlees krijgen.

Moslims moeten immers ons vlees niet hebben, waarom zou ik hun vlees dan eten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:47

Vroeger werden de dieren ook gewoon zonder te schieten de keel doorgesneden. Dat dat nu niet meer gedaan wordt, zegt mij genoeg. Ik vind dat ik als ouder zeker vooraf ingelicht moet worden wanneer mijn kind dit soort vlees te eten krijgt, omdat het niet mijn keuze is. Ik wil het niet laten verstranden in een welles nietes discussie over onverdoofd slachten, die zijn er genoeg geweest. Maar ik vind wel dat een KDV de ouders zeker hadden moeten informeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:48

doei schreef:

'hun' vlees? Het is niet de bedoeling dat er moslims geslacht worden hoor :+ Sorry, kon het even niet laten.

Maar wat heb je tegen hallal vlees an sich, behalve dat je blijkbaar de nood voelt om je af te zetten tegen de moslimgemeenschap?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:52

doei schreef:

Omdat het niet zozeer 'hun' vlees is maar in essentie toch vooral gewoon normaal vlees. Ik voel me bv ook niet gekrenkt of persoonlijk aangevallen als ik een vegetarische maaltijd mee-eet omdat zij 'mijn' vlees niet willen eten en ik dus 'hun' quorn of weet ik wat voor vleesvervangers eet. Wat doet dat er nou toe? (Nou is daar in zoverre op aan te merken dat ik niet structureel vegetarisch wil eten omdat ik dat - ondanks alle verantwoorde vervanging - toch niet voldoende vind voor sommige voedingsstoffen. Dus als het KDV structureel op vegetarisch over zou gaan zou ik het wel willen horen. Maar incidenteel moeten ze vooral lekker hun gang gaan, en verder lijkt het er toch vooral op dat het er om gaat dat het vlees beladen is met associaties aan 'hunnie moslims' en dat wij NOOIT iets van een compromis zouden willen sluiten daarover. En dat stuit mij nogal tegen de borst. Dat hele slachtargument is er door een groot deel van de mensen met de haren bijgesleept.)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:54

Ik heb verscheidene halal slachtfilmpjes gezien op internet en een programma op tv waarin werd uitgelegd hoe het precies te werk gaat en daar mijn conclusie uitgetrokken; ik ben het niet eens met hun manier van slachten en vind het niet diervriendelijk. Een pin vind ik pijnlozer en sneller. Ik weet dat er van 'gewoon' slachten ook gruwelijke filmpjes rondgaan, en dat zal met halal ongetwijfeld ook zo zijn, maar mijn mening basseer ik op normale halal slachtfimpjes zonder sensatiebeelden etc.

Ik was op vegetarisch eten overgegaan als chreche zijnde, maar goed dat had ik toch wel gedaan, ik ben zelf ook al jaren vegetariër. Bouwstoffen komen ze bij de juiste voeding niet te kort, een mens kan prima zonder vlees leven, er zijn genoeg vervangers zoals noten etc.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:55

Ha,ha!
Zo wordt de discriminatie er tenminste met de pap(euhhh....vlees-) lepel in gegoten!
Je kan niet jong genoeg leren dat 'die anderen' niet zo zijn als 'wij'. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:01

Marloez schreef:
Ik was op vegetarisch eten overgegaan als chreche zijnde, maar goed dat had ik toch wel gedaan, ik ben zelf ook al jaren vegetariër. Bouwstoffen komen ze bij de juiste voeding niet te kort, een mens kan prima zonder vlees leven, er zijn genoeg vervangers zoals noten etc.

Het is bewezen dat dat voor, met name kleine kinderen, niet opgaat. Zij komen nooit aan de hoeveelheden die een volwassene nog kan compenseren door bewust zeer stevig te gaan eten en veel af te wisselen in vleesvervanging.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:13

Pfff, moeilijke discussie.

Mij lijkt het doorsnijden van slagader en luchtpijp niet echt pijnloos. Het gevoel van stikken lijkt me vreselijk. Dan liever snel een pin in de kop. Dan zie je ze meteen wegvallen.
Maar goed, als de leefomstandigheden echt veel beter zijn geweest gedurende de rest van hun leven, dan is dat misschien een offer wat ik nog wel zou willen brengen.
Alleen....zou dat in ons geval weer niet opgaan. Wij eten heel veel koeienvlees, gefokt bij een boer bij ons om de hoek. Leefomstandigheden van de dieren zijn super. Zo veel mogelijk weidegang.
Tja, als ik dat zo bekijk eet ik al Halal vlees :P . Het wordt alleen niet op islamitische wijze geslacht.
En dat zie ik dan eerlijk gezegd dan toch liever.

Dus eindconclusie is dan toch: Ik zou er in mijn geval wat op tegen hebben dat mijn kind Halal vlees krijgt voorgeschoteld. Ik wil niet dat een dier op islamitische wijze geslacht wordt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:15

Ik heb me er niet in verdiept in "hallal vlees"
Moslims hebben wat tegen mijn vlees, want ze eten het niet.
Waarom zou ik de moeite nemen om me in hun vlees te verdiepen en of het zelfs te gaan eten?

Ik heb niks tegen moslims, hun wel tegen mij.

Urielle schreef:
doei schreef:

'hun' vlees? Het is niet de bedoeling dat er moslims geslacht worden hoor :+ Sorry, kon het even niet laten.

Maar wat heb je tegen hallal vlees an sich, behalve dat je blijkbaar de nood voelt om je af te zetten tegen de moslimgemeenschap?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:18

Urielle schreef:
Marloez schreef:

Het is bewezen dat dat voor, met name kleine kinderen, niet opgaat. Zij komen nooit aan de hoeveelheden die een volwassene nog kan compenseren door bewust zeer stevig te gaan eten en veel af te wisselen in vleesvervanging.

Kinderdietist S. Kleintjes pleit juist voor een (parttime)vegetarische opvoeding voor kinderen omdat dit veel gezonder zou zijn. Alles heeft twee kanten en ik ga er vanuit dat wanneer je bewust met het eten van je bezig bent (of dat nu vegetarisch om met vlees en flesvoeding of borstvoeding is) je goed bezig bent.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:28

Urielle schreef:
Marloez schreef:

Onzin, je hoeft niet veel te eten om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Alleen al in een klein handje noten zit al véél en veel meer dan in 4 boterhammen met worst. Bovendien krijgt het kind dan alleen maar goede vetten binnen, alleen maar beter dus. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:40

doei schreef:
Ik heb me er niet in verdiept in "hallal vlees"
Moslims hebben wat tegen mijn vlees, want ze eten het niet.
Waarom zou ik de moeite nemen om me in hun vlees te verdiepen en of het zelfs te gaan eten?

Ik heb niks tegen moslims, hun wel tegen mij.

Dus jij eet ook geen broodje shoarma/kebab van de Turk/Marokkaan?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:44

Shadow0 schreef:
Eh ja, want dit is nauwelijks 'aanpassen' voor de andere leerlingen. Ze krijgen gewoon te eten wat er is. Als 17% allergisch is voor bloemkool maar verder niet zou IK het geen probleem vinden als er voortaan wat vaker broccoli maar geen bloemkool op het menu zou staan. En omdat het voor die meerderheid eigenlijk ongezien gaat (wat mij betreft: vlees is vlees. Halalvlees is niet iets dat anders smaakt) vind ik de drukte overdreven en gezeur.

Heb even een gedeelte van je quote weggehaald.

Moslims zijn niet allergisch voor niet halal geslacht vlees, (al zullen er vast sommige tussen zitten wat betreft varkens dan sommige mensen kunnen daar niet tegen ongeacht welk geloof) ze eten dat uit geloofsovertuiging niet.

Ik geloof niet in de Islam (ik geloof in geen enkel geloof) en vind ook niet dat mijn kind daarom halal zou moeten eten, vind dat een beetje een barbaarse manier van slachten. Maargoed ieders eigen keuze, ik eet geen orgaanvlees, en geen 'baby-vlees' ofwel geen kalf lam etc. Dit zal ik mijn kind ook niet geven, maar dit betekend niet dat een creche dan maar kan beslissen dat wanneer 17% geen baby-vlees eet de overige 83% het dan ook maar niet krijgt :S, vind ook dat een creche moslim kinderen geen niet-halal geslacht vlees mogen geven. Het werkt twee kanten op.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:47

[/quote]
Dus jij eet ook geen broodje shoarma/kebab van de Turk/Marokkaan?[/quote]

Ik haal weleens Shoarma, maar denk nou niet dat hun weleens een Big Mac halen ;)
En dat is mijn punt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:02

doei schreef:
Ik haal weleens Shoarma, maar denk nou niet dat hun weleens een Big Mac halen ;)
En dat is mijn punt.

Beetje kortzichtig, zij doen dat uit geloofsovertuiging, dat is toch wel even wat anders!

RelarDevi

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:36

Jammer dat er elke keer weer een groep ouders is die een positieve ontwikkeling verpesten.
Als ik kinderen had, zouden ze van mij allemaal halal, koosjer, biologisch maar ook onverantwoord vlees mogen eten. Dan kunnen ze uiteindelijk zelf bepalen wat ze het beste vinden.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:42

Ik zou gewoon géen halalinvoeren.
Hallo zeg, het is Néderland! niet Hallalland ofzo.
Als die ouders hallal willen, moeten ze maar hallal meegeven aan hun kinderen.

(MIJN MENING.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:43

xBiondaa schreef:
Ik zou gewoon géen halalinvoeren.
Hallo zeg, het is Néderland! niet Hallalland ofzo.
Als die ouders hallal willen, moeten ze maar hallal meegeven aan hun kinderen.

(MIJN MENING.)

Dus als er een vegetarisch kind zit moet die ook maar zelf wat mee nemen?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:45

MoonChloe schreef:
Jammer dat er elke keer weer een groep ouders is die een positieve ontwikkeling verpesten.
Als ik kinderen had, zouden ze van mij allemaal halal, koosjer, biologisch maar ook onverantwoord vlees mogen eten. Dan kunnen ze uiteindelijk zelf bepalen wat ze het beste vinden.

Precies, zo zou het idd moeten zijn. Kinderen moeten niet op grond van de overtuiging van hun ouders gedwongen worden dingen wel of niet mogen of moeten eten. Maar de keuze moet er wel zijn, dus niet alleen halal, maar ook niet alleen 'standaard' vlees. Ik vind het een goede ontwikkeling dat beide wordt aangeboden. Net als een kind die vegetarisch wil zijn, maar niet omdat de ouders willen dat het geen vlees mag eten. Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om te kiezen, en dat mag het kind zelf bepalen, dan kunnen ze zelf hun conclusies trekken. Ik ben in principe niet tegen Halal. Zou dat ook een zéér zwak argument vinden om je kind geen halal te laten eten aangezien de doorsnee vleesproductie ook niet vlekkeloos is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:46

Marloez schreef:
Onzin, je hoeft niet veel te eten om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Alleen al in een klein handje noten zit al véél en veel meer dan in 4 boterhammen met worst. Bovendien krijgt het kind dan alleen maar goede vetten binnen, alleen maar beter dus. :)

De 'gezondheid' van noten hangt heel sterk af van de bereiding, want zodra de noten bewerkt worden zijn ze aanzienlijk minder gezond (en bijna alle noten die je koopt zijn bewerkt, een van de manieren om aan onbehandelde noten te komen is om bijv. naar de Turk te gaan, die heeft ze vaak ergens onder de toonbank omdat er niet veel naar gevraagd wordt, in de supermarkt krijg je ze niet gevonden, en ik verwacht niet dat de ouders van deze kinderen wel bij de Turk noten gaan halen := )
Ik denk dat het ook genoeg zegt dat ik als diabeet huizenhoge bloedsuikerwaardes krijg als ik (onbehandelde!) noten ga eten (ik eet graag amandelen, maar dat is er niet meer bij).
Dat ik vlees op brood voor het grootste deel rotzooi vind had ik al gezegd en dat gaat zeker op voor worst. Dat zal ik hier ook zeker niet als 'gezonde voeding' zitten promoten. ;)