Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:19

Ik kan me vreselijk ergeren over het feit dat er zo makkelijk gezegd wordt dat het arme vrouwtje de kans moet krijgen om thuis te blijven voor de kinderen. Als je partner werkt en geen mega salaris heeft dan is het vaak ook geen keuze om thuis te blijven. Ik heb ook een kleine thuis rondlopen en werk 28 uur per week, door het goed te regelen heb ik maar 2 dagen opvang nodig, waarom kan ik het wel en een bijstandsmoeder niet.

Alet74

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:59

Lijkt me een goede zaak dat zo'n vrouw weer aan de slag gaat; alle kinderen gaan naar school. Als je het dan met je werktijden een beetje kunt regelen, valt het met de opvang ook nog wel mee.
Ik zie het probleem niet zo. Ik vind het meer problematisch wanneer zo iemand zonder gedoe thuis zou kunnen blijven en geen moeite doet om weer aan het werk te gaan en haar eigen geld te verdienen.
Het leven is nu eenmaal niet altijd een groot feestje. En aan de andere kant misschien ook wel: ik vind het heerlijk om te werken, daar ben ik echt Alet74 en niet de 'moeder van' of de 'vrouw van', maar mezelf met mijn kennis en kwaliteiten waarom ik word gewaardeerd. Goed voor je eigenwaarde!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:13

nou goed ik vind het heel dubbel! er word van je geacht als je werkt of kunt werken dat je gaat werken, je hebt solicitatieplicht...als jij rond komt van parttime mag dat parttime! echter met 4 kids zal ze dat niet redden. als je een gezin hebt waar alle 2 de ouders werken word je geacht na je zwangerschapsverlof wat echt niet veel is weer te gaan werken!

Ikzelf zie hoe kinderen vaak zijn in een gezin bij 2 verdieners en waar dus moeder altijd weg is.
Zou ze niet gewoon kunnen werken in de tijd dat de kinderen naar school zijn dan?

nouja goed... het hele gedoe over dat ze het zelf schuld is en 4 kinderen heeft zonder financieel goed te zitten vind ik persoonlijk bullshit!
Wist je dat je OOK als je de pil hebt EN condoom gebruikt altijd nog een kans op zwangerworden hebt..tis maar net hoe vruchtbaar ze is..en als je toch in een goede relatie zit en het op dat moment aan kan...mag je dan nooit kinderen nemen want owee als hij eens ontslagen word, ze ooit toch uit elkaar gaan enc enc!! ik vind dat er niet veroordeelt mag worden naar een meisje die zoveel kinderen heeft enc,WIJ weten het hele verhaal niet via hier en wie weet wat voor rede ze had (stel t was iemand anders) verder vind ik dat ook ongepast omdat topicstarter ja niet de moeder is! maar zich er gewoon over verwondert dat je met kinderen gedwongen word te werken.

Ik snap het ergens wel! er word gewoonweg van je verwacht als je kunt werken dat je werkt..kind of geen kind.
Er zijn altijd uitzonderingen en idd als jij een vriend hebt die alles goed kan onderhouden van 1 loon, dan zou ik afhankelijk van wat voor werk ik doe miss ook voor de kids thuis blijven. Nu hoef ik daar niet over na te denken want ben toch afgekeurt op moment.

Nou goed iig snap ik dat gevoel wat ts had heel goed :) soms zijn er situatie's (weet niet of dit nu hier direct het geval is) waarvan ik het ook maar stom vind

mltex

Misschien een guldenmiddenweg wet ?
Ik snap dat je als moeder zoveel mogelijk met de kinderen wil doorbrengen, maar dan als compromis bv onder schooltijd vrijwilligerswerk in de zorg doen oid.

jaantsje

Als deze vrouw een baan zou krijgen met dezelfde uren als haar schoolgaande kinderen zou ik er geen probleem mee hebben.
Echter de praktijk is vaak anders en dan heb ik er wel problemen mee.
Aan de ene kant wil de regering dat iedereen werkt en aan de andere kant wil de regering dat er thuis een opvoeder is voor de kinderen.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:20

Even ter aanvulling ik heb zitten nadenken over het antwoord, ik werk niet en ik heb geen uitkering dus ik kost de gemeenschap niets. Daar ben ik het niet mee eens. Als je een koophuis hebt dan heb je recht op hypotheekaftrek, dat geld daarvoor groeit niet aan geldboompjes. Dat kinderen tegen basislesgeld naar school kunnen en dat ouders niet de werkelijke kosten hoeven te betalen, is zeker een taak van de overheid in het kader van maatschappelijk belang op lange termijn, maar dat geld komt ook niet uit de kraan. 1 Heb maar 1 keer meegemaakt dat iemand daadwerkelijk zijn ziekenhuiskosten betaalde (toentertijd 80.000 gulden). De reden dat je nu nog steeds relatief kleine bijdrage levert aan zorgkosten, is mogelijk omdat overheid inkomstenbelasting kan genereren. En zo zijn er tal van voorbeelden dat ik kan noemen dat ondanks dat je geen uitkering hebt, dat je toch de gemeenschap geld kost. Het is een andere discussie over hoe efficiënt dat geld wordt besteed door overheden, maar dat je daadwerkelijk geld kost, dat is iets wat zeker is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:07

Ben ik de enige die er moeite mee heeft om te discussieren over een persoon die zelf haar verhaal niet geplaatst heeft en dus hier gewoon besproken wordt zonder dat ze het weet. En zonder dat ze weerwoor kan doen? Ik vind het niet zo netjes van de TS om iemands persoonlijke geval hier te plaatsen en daar met ze alle wat te gaan vinden.

Ik wil best een discussie voeren over kinderopvang e.d. maar dan niet aan de hand van haar leven. Dat vind ik niet netjes. Deze mevrouw heeft dit aan jou verteld. Niet aan heel bokt.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:11

Tjonge wat een reacties, ik zit op mijn werk dus ik reageer kort.

Deze mevrouw wil wel werken, alleen haar ervaring is de horeca en dat in nu eenmaal onregelmatig werken. En ja ze gaat wel werken want ze begint hier volgende week.

Waar ik op doel, wat ik raar vind, is dat het loon wat zij hier krijgt rechtstreeks naar de gemeente gaat waar zij woont.
De gemeente betaalt inderdaad de kinderoppas. Per saldo en dat is wat ik probeer te zeggen is dat de gemeente dan aan de ene kant het geld ophaalt( bij de werkgever van mevrouw) en aan de andere kant weer uitgeeft (aan de oppas).

Dat is mijn punt, waarom de tiltel Nederland op zijn best is gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:11

Krips heeft een punt :j.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:12

pindy77 schreef:
Als je dingen zorgvuldig hebt afgewogen dan is daar niets mis mee. Maar heb jij daadwerkelijk gedacht aan wat er eventueel in de toekomst kan gebeuren? Stel je komt er alleen voor te staan en je moet na zoveel jaar weer gaan werken? Hoe groot schat jij de kans dat jij dan het leventje kan hebben dat jij nu hebt? Dat jij je kinderen datgene kan bieden wat jij graag aan hen mee wilt geven, ook in slechte tijden?

Mijn man krijgt de kinderen..... :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:12

Krips schreef:
Ben ik de enige die er moeite mee heeft om te discussieren over een persoon die zelf haar verhaal niet geplaatst heeft en dus hier gewoon besproken wordt zonder dat ze het weet. En zonder dat ze weerwoor kan doen? Ik vind het niet zo netjes van de TS om iemands persoonlijke geval hier te plaatsen en daar met ze alle wat te gaan vinden.

Ik wil best een discussie voeren over kinderopvang e.d. maar dan niet aan de hand van haar leven. Dat vind ik niet netjes. Deze mevrouw heeft dit aan jou verteld. Niet aan heel bokt.

Dit is een voorbeeld Krips. Ik noem haar toch niet met naam etc???

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:16

Daar gaat het toch niet om. Het is een echte situatie. Dus geen voorbeeld. In principe als deze vrouw googled op haar situatie komt ze hier terecht. Als iemand haar kent zal diegene haar herkennen in de openingspost. Ik zou het niet prettig vinden als iedereen zo maar een oordeel over mij op internet plaatst. Of mijn naam er nou bij staat of niet.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:21

Ik heb gegoogled maar ben niet bij haar naam uit gekomen hoor :P

Ik zie in alle topics zoveel echte situaties voorbij komen, kom op zeg! Ik zal morgen wel tegen haar zeggen dat ik haar als voorbeeld heb genomen goed?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:37

Zie het probleem niet zo? (antwoord op OP) de jongste is 5 dus die gaat naar school, ze heeft waarschijnlijk t/m vierde jaar van de jongste vrijstelling gekregen, ofwel niet hoeven werken, geen sollicitatie plicht, wel uitkering. De jongste gata nu aantal dagen naar school, in die tijd kan zij toch makkelijk part-time gaan werken :S anders zit ze thuis op dr kont. Kan ze net zo goed zelf voor een deel voorzien in dr levensonderhoud.. de rets word alsnog aangevuld door de gemeente, vind dit eigenlijk meer dan redelijk..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:38

Wat een geweldige reactie's zeg. Die vrouw heeft voor haar 4 kinderen gekozen, maar de meeste mensen die trouwen doen dat niet met de bedoeling om weer te gaan scheiden. Lekker makelijk praten als je zelf geen kinderen of opa en oma's hebben die opletten. Nicole3939 ik vind dat je gelijk hebt en dat het dubbel is van de gemeente. Daarbij zou ze b.v 20 uurtjes kunnen werken als haar kinderen op school zitten. Die kinderen hebben hun moeder nodig. En de discussie gaat niet met naam en adres dus zie het probleem niet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:38

Inderdaad Nicole, doe dat maar ;-).

Ik zal het Boktteam ook even sommeren om alle nieuwsberichten niet meer te plaatsen.
Dat werkt alleen maar speculatie in de hand en de betreffende personen kunnen vaak niet zelf hun verhaal doen op Bokt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:42

Dat is toch heel wat anders? Dat zijn nieuwsberichten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:42

Even om toe te voegen. Van alles ervaringsdeskundige die hier hun mening neerzetten hoeveel van jullie voeden hier 4 kinderen op? Of hebben meer dan 2 kinderen? Anders kun je niet echt je mening geven. Als je zelf geen kinderen hebt of klein gemiddelt gezin hebt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:57

Ik heb 1 kind, maar dat vind ik niet echt relevant. Ik vind dat iedereen die kan werken, moet werken. Als je er voor kiest om vier kinderen te nemen (of paarden, of een dure auto) moet je er ook voor zorgen dat je dat zelf kunt betalen, waarom moet de maatschappij daarvoor opdraaien?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:02

In Nederland is zoveel krom geregeld. Ze willen dat iedereen gaat werken en geld in het laadje brengt. Maar vaak kunnen ouders beter thuis blijven, want anders gaat hun geld regelrecht naar de oppas en houden ze nog geen cent over.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:03

het is idd raar dat je iemand laat werken en vervolgens net zoveel geld miss aan oppas kwijt bent als gemeente :S dan kan ze beter thuis blijven..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:05

Krips schreef:
Dat is toch heel wat anders? Dat zijn nieuwsberichten.

Waarom is dat anders, daar worden ze met naam en toenaam genoemd. Dit is gewoon een situatie waar 100'en mensen in zitten. Zelfs al zou ze specifiek zoeken dan nog zou ik het zeer vreemd vinden als ze meteen zegt "he dat gaat om mij" gezien hoe vaag het omschreven is.
Ik vind het eerder nogal stom dat ze dit verhaal gedaan heeft bij haar sollicitatie. Hoezo ik wil niet werken. :?

alexandraM: punt is wel dat ze het dan zelf betaald en ze niet meer op de gemeente haar kosten leeft. ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

Voor de economie is het beter als ze werken (en voor de zelfontplooing ook). Thuis zitten en je hand ophouden is niet bepaald okee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:10

Ik ontplooi mezelf anders best als thuisblijfmoeder.
Alsof ik daar een baan voor nodig heb.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:16

Ik zeg ook niet dat JIJ moet gaan werken. Jij wordt toch door je man onderhouden? Zolang mijn belastingeld maar niet naar mensen toe gaat die best kunnen werken, maar er voor kiezen om het niet te doen.