Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:50

Een dierenwinkel die ik ken, stuurt niet-verkochte dieren terug naar de handelaar, die ze dan naar (brood)fokkers brengt. En ik denk ook wel naar slangenkwekers... >;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:54

ga d'r maar vanuit dat die ze niet daar de DA brengt om 'n spuitje te laten geven ja ;)

NZ92

Re: Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:59

mijn konijn werd 8 :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:22

Mijn konijn werd 10, maar mijn andere werd maar 5, die kreeg een hersenvliesontsteking... dat haalt het gemiddelde wel weer omlaag bij mij thuis...

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:25

de meeste konijnen worden bij ons jaar of 7/8 we hebben al heel wat gehad,
wij hebben wel altijd flaamse reuzen enzo die lopen in een ren van 30 bij 50 ofso ?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:23

Obelix_Luna schreef:
wij hebben wel altijd flaamse reuzen enzo die lopen in een ren van 30 bij 50 ofso ?

30 bij 50 cm of meter?
schilt namelijk nogal wat :Y)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:33

Ik heb 2 konijnen, eentje van nu 11, en eentje van 4. Beide liepen altijd als er iemand thuis was los in de tuin, alleen die van 11 ziet niet goed meer (loopt dus echt overal tegenaan), en gezien wij een grote vijver en de tuin niet helemaal recht is, heeft ie een buitenrennetje op het gras gekregen.

Overigens hebben ze beide een apart binnenhok (1x1), waarbij ze ook buiten in de ren (1.5 x 1.5)kunnen gaan zitten, hier staat alleen geen gras meer, dus ik geloof dat ik wel gelukkige konijnen heb.

Maar als ik soms ook zie hoe mensen hun beesten houden, is het misschien maar goed dat ze niet zo lang leven ;(

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:35

LadyGrace schreef:
Obelix_Luna schreef:

30 bij 50 cm of meter?
schilt namelijk nogal wat :Y)

ehm nou meter :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:39

Mijn konijnen zijn 7 & 8 geworden. 1 daarvan kreeg een hartstilstand, de ander een hersenbloeding ;(

Nu zijn mijn nijnen 7 & 4.. Maar die gaan nog wel een tijdje mee. Ik heb een Duitse Hangoor en een Belg.. :+
Ze hebben een binnenhok van 30 cm X 4 M en een buitenren van 5 M X 3 M.

En ze komen regelmatig in de tuin, die zeeeer groot en grasrijk is :Y) .

Echt, in zo`n klein hokje houden vind ik echt vreselijk zielig.. Wij leven toch ookniet in onze auto? }>

En ze worden elk jaar ingeent tegen vanalles en krijgen elke dag een check op teken enzoo :o

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:41

*Kijkt naar buiten en ziet 2 vriendjes languit liggend genieten van de avondzon*

Ons vorige konijn is 12 geworden, gestorven aan ouderdom.

Andere 2 konijnen waren geveld aan * corrigeer me als ik het verkeerd spel* myxementose*

Daarom laten we deze 2 ieder half jaar spuiten. Wil nooit meer een dier zo zien lijden, vreselijk!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:46

Zoolgangster schreef:
Een dierenwinkel die ik ken, stuurt niet-verkochte dieren terug naar de handelaar, die ze dan naar (brood)fokkers brengt. En ik denk ook wel naar slangenkwekers... >;)

Tja een slang moet ook eten ;)

ik heb een cavia. ik heb mezelf er nooit in verdiept omdat ik dacht dat het o-zo-simpel was. een beestje, een hokje. en klaar.
konijnenbrokken want daar zit veel vit c. in, en dat was het.

Nu had ik onlangs hier een toppic geopend en tot mijn verbazing deed ik het helemaal verkeerd. ik heb gewoon weinig informatie gezocht van het dier wat ik had (terwijl ik een opleiding doe waarin dieren aan bod komen)
Ik gaf de verkeerde brokken, (konijnenvoer bevat weinig vit c.) ik gaf geen hooi, wat ze nodig hadden (daarom was mijn caaf aan de diarree) ik gaf te weinig groente.

tot overmaat van ramp was de zwakke caaf met diarree ook echt ziek.. hij stonk, z'n pootje was gebroken en we wisten niet waardoor.
hij had ontzettend scheve tanden (broodfok). hij is dus afgemaakt..

nu heb ik de andere cavia nog.. ik wilde hem alleen laten.. maar dat werd afgeraden. wilde hem ook kwijt, maar hij is niet echt tam, maar wel een schatje bij mij. ben nu hard op zoek naar een dinnetje.. wel een dier wat iemand niet wil, niet een uit de winkel..
als goed is ga ik er morgen een halen..

maar wat ik hier mee wil zeggen. ! mensen verdiep je in een dier. het is niet zomaar een dier aanschaffen. een kind neem je ook niet zo maar. je moet weten waaraan je begint (iets wat ik dus niet deed) maar gelukkig zijn er fijne bokkers die tips geven en me geholpen hebben. Cavia is nu al een stuk fitter, meer energie en raust door zijn hok.. :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:54

de meeste van mijn konijnen zijn erg oud geworden, jammer genoeg is er eentje op 8 jarige leeftijd dood gegaan aan snot en een andere op 5 jarige leeftijd maar dit konijntje had altijd wat te makken (waarschijnlijk achteraf gezien ook een e.cuniculi besmetting)
mn laatste konijn daarbij wilde ik alles goed doen en heb besloten om haar toch te laten steriliseren... helaas is dit dus niet zo goed afgelopen...
Nu heb ik een vlaamse reus... wat een heerlijk dier! gelukkig is ie nu al 3 en nog kern gezond....

tuurlijk moet je goed voor je konijn zorgen en dat heb ik altijd gedaan doe ik absoluut en altijd maar het is toch maar hopen dat ze nergens tegen aan lopen zoals mn konijntje met snot....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:00

Vroeger werden konijnen helemaal niet zo oud. Ze leefden tot aan kerstmis en ging dan ala Flappie de tafel op.

Maar misschien hadden ze toen tot die tijd wel een beter leven...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:01

nou... dat wil ik toch bestrijden hoor... dat ze toen een beter leven zouden hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:03

Veel mensen hebben totaal geen idee van een konijn als ze er eentje aanschaffen. Konijnen worden als gemakkelijke dieren gezien.
Konijnen hebben gauw iets en velen herkennen de signalen niet en veel dieren gaan dus ellendig dood, verder zijn er velen die niet een da willen inschakelen voor een konijn wiens aanschafprijs zo laag is.
Veel konijnen in winkelketens zitten al ziek in hun hok, veel gasbuik en veel haaruitval zie je ook.
Dieren moet je verbieden in winkels of anders mag de prijs behoorlijk omhoog, zodat men eens nadenkt alvorens aan te schaffen. Ik heb tweedehandjes hier, waar mensen niet goed voor zorgden, eten en drinken, maar niet afvragen waarom het niet gegeten werd en al helemaal niet op de hoogte dat 24 niet eten dodelijk is voor een konijn. Mensen die veel kool voeren en soms rabarber met een dood konijn tot gevolg.

Mensen kopen deze dieren voor het plezier van hunzelf en vaak wordt het plezier voor het dier vergeten. Konijnen alleen in hokjes van de dierenwinkel vind ik schandalig, bijna op mishandeling af. Konijn zijn zo sociaal en genieten zo van elkaars gezelschap.

Mensen vragen me vaak wat ik toch leuk vind aan konijnen. Bij mij hebben ze de ruimte en dan komt het karaktertje naar boven, dat heb je niet in hokken waar ze eigenlijk niets in kunnen. Ook fokkers met alles in een flat vind ik waardeloos.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:06

Mensen vragen me vaak wat ik toch leuk vind aan konijnen. Bij mij hebben ze de ruimte en dan komt het karaktertje naar boven, dat heb je niet in hokken waar ze eigenlijk niets in kunnen. Ook fokkers met alles in een flat vind ik waardeloos.[/quote]

Dat word mij ook vaak gevraagd ja!
Ik geef mijn konijnen ook de ruimte en je kunt er echt wel uren naar die vrolijke beestjes kijken!
Als ze de ruimte hebben en andere konijnen vriendjes, dan zijn het pas echt konijnen!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:14

Mijn snuf is 15 geworden en heeft heel zijn leven alleen gezeten. ik heb hem gekregen toen ik 4 was en toen ik 19 was is ie rustig ingeslapen van ouderdom... hij kreeg ook wat bejaarde verschijnselen zoals zenuwuitval en derg. Nu heb ik mijn konijnen allemaal in koppeltjes incl kippen in een grote ren en dat ziet er ook veel leuker uit. Heb al mijn konijnen uit een opvang en heb 6 dode in 2 jaar gehad aan kanker/abcessen en hersenbloedingen. Echt verschrikkelijk... Maar uiteindelijk weet je ook niet waar ze vandaag komen als je ze uit een opvang haalt.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:24

Ik heb ook een konijn, Bob :-)
Hij is nu pas een jaar maar ik hoop zeker dat hij de leeftijd van 8 of 10 kan behalen. Hij staan binnen en is 'alleen'. Zodra ik thuis ben gaat zijn hok open (hok van 120cm lang) en kan hij door de woonkamer huppelen. Hij sloopt een hoop haha maargoed.. het is niet voor niks een knaagdier. Snoeren zijn goed weggewerkt :-) Verder is hij super lief en aanhankelijk. Komt savonds op de bank en ligt dan tegen me aan.

Ik heb ook nog een goudvis gehad en die is 10 jaar geworden. Vond ik zelf al best oud..

Mensen nemen vaak huisdieren puur voor zich zelf en vergeten soms dat het meer is dan een leuke accessoire in huis. Dieren moeten kunnen bewegen en dan meer dan 3 passen in een hok.

Naast mn konijntje heb ik ook een parkiet.. deurtje van haar kooi staat altijd open zodat zij kan vliegen wanneer ze wil.

Er zouden strengere regels moeten komen om huisdieren aan te mogen schaffen.. maarja, of dat ooit zal gebeuren?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:30

Ik heb hier een konijntje zitten (Molly <3 ), en weet niet eens hoe oud ze is, toen ze net gebracht werd (is gevonden op een schoolplein, opgepakt en bij andere konijnen gezet, maar ze bleef maar vechten en heeft er zelfs 1tje behoorlijk te pakken gehad, en toen moest ze dus weg, ik had nog een hok staan van mijn oude snuf, dus toen had ik opeens weer een nijntje) was ze nog wel een stuk kleiner, maar ze is hier onderhand alweer bijna 6 jaar.

Het is geen lieverdje, geeft duidelijk aan wanneer ze in is voor een knuffel en ook duidelijk wanneer niet. Ze heeft een nachthok waar ze naar behoefte overdag ook in kan, en s ochtends gaat haar hokje open en heeft ze beschikking over het hele balkon hier, (7 meter). Ze heeft plantenbakken waarin ze kan graven (zucht, mag ik elke avond terugscheppen, maarja, blijft ze wel leuk bezig), een bloempot waarin ze een holletje heeft gemaakt, en ze heeft ook ontdekt dat het heel leuk is om op en af van de stoelen te springen.

Ze is dus echt geen knuffel konijn, en dagelijkse aandacht gaat ook niet, hebben het een tijdje volgehouden om haar elke dag even in de hand te hebben, dit ging een paar dag goed, en ze liet zich makkelijker pakken, maar daarna was ze weer 2 weken absoluut niet in voor een knuffel. Dus nu heeft ze gewoon haar eigen terrein, en kan ik haar pakken wanneer zíj dat wil en ik vind het wel prima zo.

Ze heeft nooit wat gehad, 1 keer naar de Dierenarts geweest (en dat vond ze prachtig,, zo in een doosje over straat, hihi) voor een check-up omdat ik haar wat suffig vond, maar helemaal gezond. S winters is ze tot nu toe altijd buiten gebleven, met extra stro en een extra beschuttingswand voor de wind en regen, maar denk dat aankomende winter ik er toch over ga denken om haar vroegtijdig (wintervacht) binnen te halen, gezien ze natuurlijk ook wat ouder wordt.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 20-05-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:30

Wij hebben ook konijnen, 2 en ze hebben een groot hok en komen elke dag een paar uur los in de tuin.
Wij bouwen de hokken zelf, hebben we voor onze kippen ook gedaan.. Hokken uit dierenwinkels zijn echt veel te klein.

Dit is ons hok voor 2 dwergkonijntjes
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SEBYLU8Z.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:35

ik heb mijn konijn van de manege gekregen, er waren daar 6 konijntjes achter gelaten in het bos. de laatste die overbleef hadden wij maar in huis genomen..

het mannetje is nu 6 jaar en loopt elke dag lkkr rond door het huis en slaapt samen met de katten xD
nu het er naar uit ziet zal hij nog wel een paar jaartjes blijven leven =D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:53

Ik heb ook een konijn, Silvo (ja van de vleeskruiden :') )
En die doet het heel aardig :j Wordt keurig verzorgt en met mooi weer mag ie lekker in de tuin hobbelen, tot grote vreugde van het konijn en de kat :j
Als we er niet zijn, zit hij in de ren in de tuin en 's nachts zit hij altijd in nachthok en als het echt heel koud is dan moet hij daar vaak ook inzitten :j

Vraagje dus, nat gras kan hij daar gewoon op? Hijis dat niet gewend dus want ik haal hem altijd naar binnen, maar zoals straks als de nachten ook weer warmer zijn, kan dat dan?

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:16

Ons konijn snuffie, is 16 en half jaar oud geworden. Me ouders kregen hem als dwergkonijntje iets voordat ik geboren werd, toen ik bijna 17 werd ging die dood. Na een jaar bleek dat het helemaal geen dwergkonijntje was :P Hij was vrij groot. Maar op het eind werd al dement, en er kwamen beestje uit zn kont. We lieten hem meestal overdag hele dag in de tuin rennen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:22

Mijn eerste konijntje heb ik zeker 6 jaar gehad. Helaas zat ze toen alleen. Later hebben we haar naar een kennis gebracht die een heel groot weiland had met allemaal konijntjes en geitjes. De schok was echter te groot en na een week ging ze dood. Toen ik ouder was heb ik er 2 gekocht van mijn eerste zelf verdiende geld. Helaas zat er een ziekte in het nestje, waardoor beide konijntjes snel dood gingen. De konijntjes die ik daarna heb gekocht heb ik nu alweer 6 jaar. Ze zitten buiten in een hok en overdag kunnen ze lekker in de ren rondspringen. En ze gaan zeker nog wel een paar jaar mee, want volgens mij hebben ze het wel naar hun zin.

Het is heerlijk om ze rond te zien hopsen. Pas heb ik een uur voor het hok zitten kijken hoe blits zich aan het vermaken was met het graven van een kuil, met de voorpootjes deed ze al het zand rechtleggen, heel schattig om te zien.

[BB-ITP] De konijnenterminal is geopend!

Dit is het hok, de ren heb ik er zelf aan geklust, dat is wel te zien :')

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:28

BiancaSLC schreef:
Ik heb ook een konijn, Bob :-)
Hij is nu pas een jaar maar ik hoop zeker dat hij de leeftijd van 8 of 10 kan behalen. Hij staan binnen en is 'alleen'. Zodra ik thuis ben gaat zijn hok open (hok van 120cm lang) en kan hij door de woonkamer huppelen. Hij sloopt een hoop haha maargoed.. het is niet voor niks een knaagdier. Snoeren zijn goed weggewerkt :-) Verder is hij super lief en aanhankelijk. Komt savonds op de bank en ligt dan tegen me aan.

Ik heb ook nog een goudvis gehad en die is 10 jaar geworden. Vond ik zelf al best oud..

Mensen nemen vaak huisdieren puur voor zich zelf en vergeten soms dat het meer is dan een leuke accessoire in huis. Dieren moeten kunnen bewegen en dan meer dan 3 passen in een hok.

Naast mn konijntje heb ik ook een parkiet.. deurtje van haar kooi staat altijd open zodat zij kan vliegen wanneer ze wil.

Er zouden strengere regels moeten komen om huisdieren aan te mogen schaffen.. maarja, of dat ooit zal gebeuren?

ooh wat super gezellig zeg!!
Als ik op kamers ga doe ik dat ook!
Want ik kan dan egt mijn vriendjes niet missen haha :o