Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:43

frangelica waarom deze wijze van reageren, wat heb ik u persoonlijk misdaan?
Heeft u enig idee welke formulieren men moet invullen, voor men de USA mag binnen betreden? Komt dat u gastvrij over, is voor de veiligheid veroorzaakt door de angst van moslim? Wist u dat usa burgers voorrang krijgen bij inchecken en boarding plane?
Praat u de haat en nijd die deze meneer verspreid goed? Ik ben dan wel geen moslim en kan ook voorrang verkrijgen, maar zal vast en zeker ergens onder zijn gehate doelgroep vallen. Kan u wel schrijven, val liever in zijn gehate doelgroep dan zijn aanhangdoelgroep.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:59

frangelica schreef:
FaberSmid schreef:
frangelica als de koran aangevallen wordt, worden de moslims en anderen gelovige ook aangevallen begrijpt u dat? De koran en originele bijbel verschillen niet van elkander, het is de mens die van beide wat anders doet maken.

dat staat er dus wel bijna letterlijk in...over een ander geloof.
heb jij de koran en de bijbel gelezen ????
ik wel...
en geloof me ze lijken op elkkaar en idd in de bijbel staan ook dingen die op zeker niet kloppen maar er staat nergens haat of offer de mensen met een ander geloof.
verder heb ik geen hekel aan buitenlanders maar aanpassen moeten wij als we in hun land zijn waarom hun niet als ze bij ons zijn ????

Volgens mij moet jij het oude testament dan maar eens goed door gaan lezen :P Is echt geen rozengeur en maneschijn hoor het christendom. Maargoed ik ben het 100% eens dat buitenlanders wel eens wat tegengas mogen krijgen. Nederland is geen walhalla, dus ik ben blij dat er iemand publiekelijk zijn ongenoegen uit tegenover het ondankbare gedrag. Je hoort geert niet over de duizenden chinese immigranten. Waarom niet? Omdat die hard werken en hun best doen te integreren. Vind dat je van de meerderheid van de buitenlanders dat niet kunt zeggen. Al zijn de rotte appels nog altijd de uitzondering en niet de regel, dus geen anti-buitenlanders speech hier van mij.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:00

FaberSmid schreef:
Heeft u enig idee welke formulieren men moet invullen, voor men de USA mag binnen betreden? Komt dat u gastvrij over, is voor de veiligheid veroorzaakt door de angst van moslim? Wist u dat usa burgers voorrang krijgen bij inchecken en boarding plane?
Praat u de haat en nijd die deze meneer verspreid goed? Ik ben dan wel geen moslim en kan ook voorrang verkrijgen, maar zal vast en zeker ergens onder zijn gehate doelgroep vallen. Kan u wel schrijven, val liever in zijn gehate doelgroep dan zijn aanhangdoelgroep.

Even iets totaal offtopic: Wat heb jij een vreemde manier van schrijven ;)

Ben het wel gedeeltelijk eens met wat je zegt overigens.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:28

Citaat:
Volgens mij moet jij het oude testament dan maar eens goed door gaan lezen :P Is echt geen rozengeur en maneschijn hoor het christendom. Maargoed ik ben het 100% eens dat buitenlanders wel eens wat tegengas mogen krijgen. Nederland is geen walhalla, dus ik ben blij dat er iemand publiekelijk zijn ongenoegen uit tegenover het ondankbare gedrag. Je hoort geert niet over de duizenden chinese immigranten. Waarom niet? Omdat die hard werken en hun best doen te integreren. Vind dat je van de meerderheid van de buitenlanders dat niet kunt zeggen. Al zijn de rotte appels nog altijd de uitzondering en niet de regel, dus geen anti-buitenlanders speech hier van mij.

De 'marokkanen' hebben ook niet echt de tijd gehad om te integreren. Molukkers waren vroeger ook altijd verkeerd. Daar hoor je nu niks meer over. En wat bedoel je met buitenlander? Dat woord snap ik nooit zo goed. Het zijn toch geen buitenlanders? En als je het woord gebruikt als je het hebt over turkse en marokaanse gastarbeiders dan zijn chinezen ook buitenlanders...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 02:00

Citaat:
Even iets totaal offtopic: Wat heb jij een vreemde manier van schrijven

Misschien even het onderschrift van Fabersmid bekijken ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:15

FaberSmid schreef:

ik snap ff niet waar staat dat ik jou persoonlijk aanval.....volgens mij had ik het over de koran en de bijbel.
misschien ff beter lezen.
en had het over de bijbel niet het oude testament.

Geert Wilders:
Heb jij iemand fysiek bedreigd? Een jaar de cel in! Doe je het weer? Langer
achter de tralies! Heb je het nog niet geleerd? Dan ga je maar terug naar het
land van herkomst!

ik vind hier niks mis mee.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:32

Iedereen is welkom in Nederland als ze maar intergreren.
En daar scheelt het heel vaak aan.
(De meeste) buitenlanders willen hun cultuur, normen en waarden hier doorvoeren.
Maar dat gaat te ver.
Je mag best je eigen gedachtes over dingen hebben maar om nu neer te kijken op het volk waar jij voor gekozen hebt om bij te gaan wonen (want je hebt altijd een keuze om terug te keren naar je eigen geboorteland), vind ik te ver gaan. Respect voor elkaar hebben, is het belangrijkste.
Ik heb ervaring genoeg met verschillende culturen en er zitten soms een paar extremisten bij.
Wij horen ons ook aan te passen als we naar het buitenland verhuizen, vind ik.
Wilders zegt hetzelfde maar iets minder genuanceerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:47

Bij dit soort discussies, vraag ik met altijd af, wat is een buitenlander?
In Nederland heb je inmiddels 3e generatie bijv. Turken en Marokkanen. Dus je bent hier geboren, gaat hier naar school of werkt inmiddels hier. Als je dan iets verkeerd wordt, wordt je teruggestuurd naar land van herkomst? Terwijl je ouders bijvoorbeeld ook hier geboren zijn. Straffen moet voor iedereen gelijk zijn, ongeacht afkomst.

En over dat aanpassen aan onze cultuur?
Ik ken veel Nederlanders in het buitenland. Die vieren bijv. ook Sinterklaas, of er is een Nederlandse vereniging. Spreken bijvoorbeeld ook Nederlands thuis en laten stroopwafels en drop invliegen/meenemen. Mag dat dan ook niet?
Tot hoever moet iemand zich aanpassen aan de Nederlandse "cultuur, normen en waarden".

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:07

frangelica schreef:
Geert Wilders:
Heb jij iemand fysiek bedreigd? Een jaar de cel in! Doe je het weer? Langer
achter de tralies! Heb je het nog niet geleerd? Dan ga je maar terug naar het
land van herkomst!

ik vind hier niks mis mee.

En dat vind je dus (blijkbaar) ook geen discriminatie? Het is toch twee groepen verschillend behandelen? Niet gelijkwaardig?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:10

Geert wilders wil het artikel betr. discriminatie obv levensovertuiging uit de grondwet halen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:12

Maar dan blijft het toch discriminatie? Of dat artikel nu nog in de grondwet staat of niet :) Enige verschil is dat ie dan niet meer te straffen is, lijkt me?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:15

Heino schreef:
FlyAway schreef:
(Te topictitel is verwarrend in dat opzicht natuurlijk)

Heb je gelijk in, heb dit topic geopend met in mijn achterhoofd een discussie over of de uitspraken van Wilders wel of niet discriminerend zijn. Maar gaat me idd ook om andere vormen van potentiële discriminatie :)

weet je wat pas een andere vorm van potentiele discriminatie is?

dat een goede vriend van mij niet eens meer normaal in zijn woning kan wonen omdat hij homosexueel is en nu geterroriseerd wordt door alle buurtmarokkanen!
DAT is pas echte discriminatie!

en dan vinden ze het vreemd dat wij een vooroordeel over ze hebben :roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:17

Marian_ schreef:
zoveelste wilders topic..

Inderdaad! :)

En Heino, ik moet het even kwijt, jij bent duidelijk zo tegen Wilders maar hij houdt je zo bezig, in ieder en elk topic weer! :D Hij doet goed zijn werk in ieder geval! :j
Negatieve aandacht is ook aandacht hè! :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:23

ikdoemaarwat: da's ook verschrikkelijk natuurlijk, maar dat neemt toch niet weg dat andere dingen óók discriminatie kunnen zijn?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:24

frangelica schreef:
dat staat er dus wel bijna letterlijk in...over een ander geloof.
heb jij de koran en de bijbel gelezen ????
ik wel...
en geloof me ze lijken op elkkaar en idd in de bijbel staan ook dingen die op zeker niet kloppen maar er staat nergens haat of offer de mensen met een ander geloof.
verder heb ik geen hekel aan buitenlanders maar aanpassen moeten wij als we in hun land zijn waarom hun niet als ze bij ons zijn ????

de bijbel en de Qoran daargelaten. het is maar net hoe je het ervaar, die 'geweldadige teksten'. er zijn trouwens wel tellingen uitgevoerd waarin de bijbel en de Qoran vergeleken wordt mbt geweldadige woorden etc, de bijbel kwam er ook niet bepaald goed vanaf(maargoed, volgens mij bevat de bijbel uberhaupt meer woorden dan de qoran?). met alle respect, ik interpreteer die teksten als waarschuwing en bekijk ze in de context van het hele verhaal. ik zie het absoluut niet als oproepen van geweld. moslims zijn vredelievend (als je de Qoran zou hebben gelezen zou je dat toch moeten weten.. misschien heb je het gelezen, maar heb je het ook begrepen? de qoran en ik denk ook de bijbel zijn geen beoken die je enkel door te lezen kan begrijpen, daar heb je meer voor nodig), maar wanneer ze aangevallen worden mogen ze zeker terug vechten(en ook dat onder strikte regels). de film die wilders over de islam heeft gemaakt, fitna, deze film zou zeer gemakkelijk over het christendom gemaakt kunnen worden(en wat te denken van de 'ongelovige' of van 'het westen')... maarja, wat schiet je ermee op? slechts beeldvorming en negatieve selectie. een film met een positieve draai zou niet boeiend genoeg zijn. overigens, er bestaan genoeg van dit soort films, maar die zijn lang niet zo beroemd als fitna. vreemd he.

de bijbel en de Qoran daargelaten. maar wat vinden jullie bv hier van? (geen veroordeling van mijn kant. ben alleen erg benieuwd naar jullie mening)
Citaat:
"De Joden worden mensen genoemd, maar niet-Joden zijn geen mensen. Het zijn beesten." Talmoed: Baba mezia, 114b

"De Akum (niet-Jood) is als een hond. Ja, de geschriften leren ons aan de hond meer eer te betonen dan aan de niet-Jood." Ereget Raschi Erod. 22 30

"Een zwangere niet-Jood is niet beter dan een zwanger dier." Coschen hamischpat 405

"De zielen van niet-Joden komen van onzuivere geesten en worden varkens genoemd."
Jalkut Rubeni gadol 12b

"Hoewel de niet-Jood dezelfde lichaamsbouw heeft als de Jood, verhouden ze zich tot de Jood als een aap tot een mens." Schene luchoth haberith, p. 250 b

"Als u eet met een niet-Jood, het is hetzelfde als eten met een hond. "
Tosapoth, Jebamoth 94b

"Het is toegestaan het lichaam en het leven van een Ongelovige te nemen."
Sepher ikkarim III c 25

"Een ketterse Ongelovige mag u met uw eigen handen doden. "
Talmud, Abodah Zara, 4b

Als een Jood een voorwerp vindt dat verloren is door een Ongelovige ("heiden") hoeft het niet te worden teruggegeven. (Ook bevestigd in Baba Kamma 113b). Baba Mezia 24a .

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:26

Discriminatie vAn Wilders??

Ja misschien wel maar een linkse partij maakt zich daar net zo goed schuldig aan. Als het aan deze partij ligt gaan de mensen met de hogere inkomsten alle kosten dekken.

Vaak wordt vergeten dat deze mensen al in de zwaarste groep zitten met belasting betalen en deze mensen geen werkweek hebben van 38 uur, maar vaak het dubbele zo niet meer.

Dus discrimeren ook deze partijen en volgens mij (weet het niet zeker) wil de SP deze mensen helemaal laten opdraaien voor het zooitje wat dit kabinet ervan gemaakt heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:27

Heino schreef:
ikdoemaarwat: da's ook verschrikkelijk natuurlijk, maar dat neemt toch niet weg dat andere dingen óók discriminatie kunnen zijn?

ik zeg ook niet dat ze het niet zijn ;)

natuurlijk is het discriminerend
maar waar ik wel eens nieuwsgierig naar ben......hoe is het allemaal zo gekomen
er moet ook oorzaak zijn waarom zoveel mensen discrimineren

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:50

Nicole: op basis waarvan discrimineer je dan? Inkomsten? Weet het niet, opzich kies je zelf voor een hoog inkomen. Daarnaast vind ik het wel eerlijk om te delen met mensen die niet jouw kansen/mogelijkheden hebben. Daarom dit topic ook, ik vind het zelf heel lastig te bepalen wat discriminatie is, behalve bij voor mij overduidelijke gevallen.

ikdoemaarwat: discriminatie an sich komt denk ik voort uit angst achtergesteld te worden

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:51

Citaat:
Bij dit soort discussies, vraag ik met altijd af, wat is een buitenlander?
In Nederland heb je inmiddels 3e generatie bijv. Turken en Marokkanen. Dus je bent hier geboren, gaat hier naar school of werkt inmiddels hier. Als je dan iets verkeerd wordt, wordt je teruggestuurd naar land van herkomst? Terwijl je ouders bijvoorbeeld ook hier geboren zijn. Straffen moet voor iedereen gelijk zijn, ongeacht afkomst.

_/-\o_ kan niet anders zeggen..

En als reactie op de post hierboven, Wilders zorgt voor een toename in discriminatie, omdat hij een bepaalde groep in zo'n negatief daglicht zet dat mensen dat gedrag overnemen en dus ook maar denken alles te kunnen roepen. (propaganda effect, zo zie ik dat)
Weinig van die mensen staan er bij stil wat voor impact dat heeft op 'die groep'.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:57

Mytens schreef:
(De meeste) buitenlanders willen hun cultuur, normen en waarden hier doorvoeren.
Maar dat gaat te ver.
Je mag best je eigen gedachtes over dingen hebben maar om nu neer te kijken op het volk waar jij voor gekozen hebt om bij te gaan wonen (want je hebt altijd een keuze om terug te keren naar je eigen geboorteland), vind ik te ver gaan. Respect voor elkaar hebben, is het belangrijkste.
Ik heb ervaring genoeg met verschillende culturen en er zitten soms een paar extremisten bij.

ik ben het met je eens, zij komen hier heen, dus moeten zich dan ook aan ons aanpassen. Vond het ook een belachelijk idee om 1 van de twee kerstdagen te laten vervallen voor een islamitische dag, hoe belachelijk kun je zijn met zo'n idee!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:01

Heino schreef:
Nicole: op basis waarvan discrimineer je dan? Inkomsten? Weet het niet, opzich kies je zelf voor een hoog inkomen. Daarnaast vind ik het wel eerlijk om te delen met mensen die niet jouw kansen/mogelijkheden hebben. Daarom dit topic ook, ik vind het zelf heel lastig te bepalen wat discriminatie is, behalve bij voor mij overduidelijke gevallen.

ikdoemaarwat: discriminatie an sich komt denk ik voort uit angst achtergesteld te worden

Ik vind dat er dan gediscrimeerd wordt op het feit dat iemand een hoger inkomen heeft. Je kiest zelf inderdaad voor een hoger inkomen, door werkweken van 80 uur en meer te draaien, daarvan moet je al een groot deel inleveren. Je mist een deel van je gezinsleven, opgroeien van kids etc.
Dat is jouw eigen keuze, ik weet het, maar waarom deze mensen zo veel laten inleveren? Ook deze mensen hebben een bepaalde levenswijze, en als ik (weet niet even meer hoe hij heet) van de SP bij Pauw en Witteman hoor zeggen, dat ze dan maar hun huis moeten verkopen, (als zij de nog hogere lasten die de Sp naar de hogere inkomsten wil schuiven) en naar een minder groot huis moet verhuizen, zakt mijn broek af.

Deze mensen werken hard voor hun centen en en nogmaals een 80-urige werkweek is voor deze mensen ook heel gewoon.
Begrijp mij goed, ik heb het niet over de bonussen etc die bij de banken gegeven worden, maar bv een ondernemer etc.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:11

Mytens schreef:
Maar dat gaat te ver.

Waarom krijg je het idee dat 'buitenlanders' (zoals ik al eerder zij, ik snap de defenitie van dit woord niet) hun cultuur normen en waarden hier willen doorvoeren. Dat idee heb ik helemaal niet. Ik vind het woord islamisering ook zo vreemd. Ik heb ook al in andere topics gezegd dat ik hier helemaal geen tekenen van zie. Niet in de politiek, niet op de televisie of in de media. Het enige wat ik zie is een grote angst hiervoor. Waar zie jij dan een doorvoering van de cultuur normen en waarden die 'niet-nederlands' zijn. Deze mensen willen alleen integreren en niet assimileren. Zij willen de gebruiken die zij kennen in hun cultuur wel persoonlijk beleven. Maar daar hebben wij toch geen last van? Je moet je wel aanpassen wanneer je naar het buitenland verhuisd, maar dat wil niet zeggen dat je je eigen cultuur zomaar moet laten vallen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:34

CtjeLief schreef:
En als reactie op de post hierboven, Wilders zorgt voor een toename in discriminatie, omdat hij een bepaalde groep in zo'n negatief daglicht zet dat mensen dat gedrag overnemen en dus ook maar denken alles te kunnen roepen. (propaganda effect, zo zie ik dat)
Weinig van die mensen staan er bij stil wat voor impact dat heeft op 'die groep'.

maar voor wilders was er al genoeg discriminatie
en dus blijft bij mij de vraag rijzen, hoe is dat toch ooit zo gekomen?

ik bedoel, in mijn geval (gewoon even simpel genomen) kan ik een groep van andere afkomst pas beoordelen als ik ervaring met ze heb

Nou vraag ik mij in deze af, zoveel discriminerende mensen, dus ook zoveel slechte ervaringen?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:47

@TS: Ik wil graag even kwijt dat ik vind dat je een uitstekende manier van discussieren hebt, dat is lang geleden dat ik iemand op bokt ben tegengekomen die zich op deze manier kan uitdrukken, zonder te kleineren en met respect voor de ander en toch met door te vragen naar onderbouwingen. :)

Wat betreft de vraag in het topic: Het blijft een gevoelig punt. Feitelijk gezien is dit discriminatie voor mij: hij ontneemt een bepaalde groep mensen rechten die iedereen zou hebben. Toch is het zo dat, vooral in vergelijking met de wet bij alcoholgebruik, discriminatie voor mij niet de 'belangrijkste' overtreding is. Deze groep mensen zorgt nu eenmaal voor overlast, dat zeggen de cijfers maar al te duidelijk. En hoe dit aangepakt moet worden is nog maar de vraag; Wilders doet dit mijns inziens in ieder geval op de verkeerde manier. Een politicus als hij zou zich moeten beroepen op feiten en zich emotioneel gezien op de achtergrond moeten houden. De manier van onderzoek doen zoals de TS zou hier veel meer op zijn plaats zijn, want Geerts gedrag doet inderdaad beelden van WOII opleven, iets wat natuurlijk niemand nog een keer wil meemaken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:59

Citaat:
Nou vraag ik mij in deze af, zoveel discriminerende mensen, dus ook zoveel slechte ervaringen?

soms kunnen slechte ervaringen leiden tot discriminatie,
soms is het opvoeding,
soms is het media,
soms is het angst,
soms is het onwetendheid

Dus jouw stelling lijkt me erg zwart wit.. Er zijn talloze redenen waarom mensen discrimineren.. maar 9 van de 10 keer komt het voort uit vooroordelen.. (en generaliseren dus)