negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:06

Kennen jullie dat liedje nog ''Moriaantje zo zwart als roet...''

Dat kan (nu) ook echt niet meer. :=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:15

Toekie schreef:

en het spel 'zwarte piet/zwarte pieten' bestaat dat nog?

en in de sinterklaastijd, worden de pieten toch geen zwarte pieten meer genoemd, maar wegwijspiet, hoofdpiet, pakjes piet, en zijn er ook vrouwelijk pieten? pietinnen bij gekomen... :j
de roe hebben ze al lang in moeten leveren en aan kindsontvoering mogen ze schijnbaar ook niet meer doen...

Anoniem

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:20

Voor mij blijven negerzoenen, negerzoenen. Jodenkoeken, jodenkoeken. En zwarte piet blijft zwarte piet. Soms slaan de anti discrminiatie groeperingen zo verschrikkelijk door. Maar ja, je zal je brood er maar mee verdienen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:20

alhoewel ik moet zeggen dat het sinterklaasfeest echt tegen mijn moraal ingaat. op dat moment vind ik het moraal belangrijker dan 'de hollandse cultuur'. want ik vind het vreemd, een witte man, die nooit dood gaat, met zwarte knechten die er zijn voor vermaak en het uitvoeren van klusjes, allen hun eigen taak.
de sint die kinderen cadeaus geeft als ze braaf zijn, maar de roe als ze stout zijn. hij weet alles, in zn grote boek staat alles. het lijkt dus wel een god. dat wil ik mijn kinderen dus niet meegegeven. het is een religie opzich zeg.
ik kan me nog goed herinneren dat mijn ouders zeiden 'als je niet lief bent, sint weet alles, dan krijg je geen cadeaus en moet je in de zak mee naar spanje'. wat was ik boos op mijn ouders toen ik erachter kwam dat het niet waar was.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:25

ik zou op die manier nooit misbruik maken van de sint(het dreigen met het in de zak meenemen enzo)

maar ik vind het altijd zo'n leuk en gezellig feest en ik zie hoe blij mijn neefjes en nichtjes van die gezelligheid worden.........ja dan hoort dat voor mij echt wel bij mijn cultuur hoor.

je kan natuurlijk overal wel wat achter zoeken.......

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:27

ik ben zelf geen jood maar de helft van mijn familie wel (mijn opa's kant) en voel me nou niet beledigt door jodenkoek :')
Wel vind ik het beledigend als mensen het woord "joden" gebruikt om de politie uit te schelden.

Maar niet iets om meteen aan te geven :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:28

het is ook de gedachte/toon erachter als je iemand met een woord uitscheld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:29

oja dat zwarte piet verhaal.... dat is alles behalve discriminerend gezien dat blanke stoute kinderen zijn die zwart als roet zijn geworden omdat ze door de schoorsteen gaan :P (toch? :') )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:29

Snoevie schreef:
het is ook de gedachte/toon erachter als je iemand met een woord uitscheld

klopt helemaal :j ik vind het niet fijn als een groep word gebruikt als scheldwoord, dat is negatief

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:36

Wat een onzin zeg, om te gaan zeuren over sinterklaas en zwarte piet :Z
Zwarte piet is zwart omdat hij steeds door de schoorsteen moet :j
En ik zie t als een soort van sprookje voor de kinderen. Net als je smurfen, en de elfjes van de kerstman.. elke piet is goed in een bepaald ding en vind het leuk om dat te doen, en vind het leuk om Sinterklaas te helpen met het geven van kadootjes aan lieve kinderen :j Niks gemeens of discriminerends aan.
De roe en de zak dat was iets van vroeger, om stoute kinderen rustig te houden, dat wordt tegenwoordig echt niet meer verteld.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:00

Ach...het kruis op de mijter van de Sint schijnt tegenwoordig ook al niet meer te kunnen...Maar als ik terugdenk aan toen ik klein was en heilig geloofde in Sinterklaas kan ik me niet herinneren dat ik bepaalde ideeën had bij het kruis op die mijter of het feit dat Pieten zwart waren. Dat was gewoon zo, punt. En dan zing je je keel schor bij de verwarming en de volgende ochtend lag er een kadootje in je schoen. Het feit dat Sinterklaas ooit zelfs het bakje water voor het paard had meegenomen heeft veel meer indruk gemaakt...

Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje doorslaan hoor...Respect en tolerantie is één ding, een verrekt goed ding zelfs, maar om nu alles dood te knuffelen of te politiekcorrectizeren gaat me te ver. Sommige termen, dingen en gebruiken zijn gewoon ingesleten en hebben tegenwoordig een andere, meer onschuldige, betekenis dan dat de naam doet lijken. Zeker waar ik vandaan kom.
Ik ben een mengelmoes, zou ik me nu ook druk moeten maken om de term halfbloed? Alsof een helft van mij er niet toe zou doen? Kom op zeg...
(ik gebruik het wel als perfecte smoes voor het feit dat de helft van mijn lijf al aardig verkleurd is, 'halfbloed weet je, half wit, half bruin' :P )

Behalve negerzoenen dan...Sinds ik ooit eens met een dinnetje en een gekleurd vriendje door een straat liep waar ze iets aan het doen waren met negerzoenen en magnetrons, dinnetje verzuchtte dat ze wel zin had in een negerzoen, vriendje daarop reageerde met 'die kan ik je wel geven' waarop je mij dus van de grond kon vegen, tja...Sindsdien krijg ik toch nog steeds wat grinnikneigingen bij het woord negerzoen... :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:03

wie ben jij om te bepalen dat dat onzin is? als je dat vind, kan je zeggen 'wat vind ik dat een onzin, persoonlijk kijk ik er anders naar'. klinkt heel wat minder veroordelend vind je niet?

jij ziet het als een sprookje, ik zie het als een afgod met zwarte slaven. ik vind het moraal van het verhaal niet bij mijn opvoeding passen. net zoals de smurfen, smurfin is de enige volwassen vrouw, blond lang haar, kort jurkje en hakken, lekker hoog stemmetje eronder.. waar komen al die smurfen toch vandaan?? maaargoed, dat is MIJN visie op de opvoeding van kinderen. ik weet hoe groot de ontwikkeling is die kinderen doormaken, dat wil ik graag positief houden en opbouwend, niet afbrekend. dat is dus mijn visie.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:05

Toekie schreef:

heheheh, idd. dank je, nu heb ik weer de hele dag dat liedje in mijn hoofd. de ranzige versie die ik zelf heb bedacht in mijn kindertijd wel te verstaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:05

Als je jong bent denk je er niet bij na wat betreft smurfen (je hebt wel een punt hoor, wat betreft smurfin, maar kleine kinderen die zien dingen niet zoals wij ze zien.) Laten we zeggen dat allebei mijn vriendinnen (Surinamers) het belachelijk vinden dat negerzoenen als iets discriminerend werden gezien.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:06

de naam nergerzoen is toch ook door een 'neger' bedacht?\

Citaat:
Gek dat ‘negerzoen’, bedacht door een neger, beledigend is en jodenkoek een compliment is volgens het Centrum voor Documentatie en Informatie Israel (CIDI).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:07

klopt :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:08

Ik vind trouwens dat je steeds meer op je tellen moet passen. negerzoen kan niet, sinterklaas is een discriminerende ouwe zak met z'n pieten (terwijl de pieten volgens mij gewoon zo zwart zijn van het roet in de schoorstenen, maar dat terzijde).
Maar ja, het lijkt wel alsof de oorspronkelijk Nederlandse gebruiken steeds meer aangepast moeten worden op het multi culti geneuzel hier. Ik ben echt geen PVV-er, maar Nederland moet wel Nederland blijven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:11

ik ben ook beslist geen pvv-er, heb een hekel aan die party, maar ik vind wel dat nederland zich niet zo moet aanstellen. Je moet geen woorden als scheldwoord gebruiken die discriminerend kunnen zijn (bijvoorbeeld joden, zwartjes etc) maar producten of tradities .... daar moet je in mijn ogen vanaf blijven. je beledigt er in feite niemand mee en je doet er niemand pijn mee (in mijn ogen dan :P )

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:12

denk eens aan het oorspronkelijke volkslied, die was oook discriminerend.

maar ik ben er dus niet voor om oude gebruiken koste wat het kost te behouden.
in iedere cultuur bevinden zich geniale oplossingen voor lokale problematieken, maar in iedere cultuur bevinden zich gebruiken die inmiddels zinloos zijn geworden.

wat is de meerwaarde nog van het sinterklaasfeest? behalve dat het een sprookje is, de efteling is dat net zo goed.
wat mij betreft is het helemaall niet meer de sinterklaasgedachte (wat je er ook voor gedachte op na houd)
maar gewoon een commercieel doeleind. zoals valentijn, moederdag, vaderdag en ga zo maar door. na de zomervakantie kan je de pepernoten al kopen. met de kerst kan je alweer paaseitjes kopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:14

commercieel is het zoiezo allemaal :j maar het is wel leuk, en de kinderen vinden het allemaal fantastisch! ik weet nog dat ik altijd naar 5 december uitkeek, het was een soort 2e verjaardag :P

Tuurlijk zijn bepaalde tradities uit de tijd, maar je schaad er niemand mee.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:16

sjah, dat mag je vinden. Maar ik vind het altijd geweldig om te zien hoe mijn kleine neefjes toeleven naar sinterklaasavond en hoe onderdanig ze zijn aar de ouwe heer ;) (met hun normaal o zo grote smoelwerken :P)
Nee, ik vind Sinterklaas geen nutteloos feest.

@ Lifaya: eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:17

Wat ook niet meer van deze tijd is om te beweren dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn. :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:22

jameyskatje schreef:
denk eens aan het oorspronkelijke volkslied, die was oook discriminerend.

maar ik ben er dus niet voor om oude gebruiken koste wat het kost te behouden.
in iedere cultuur bevinden zich geniale oplossingen voor lokale problematieken, maar in iedere cultuur bevinden zich gebruiken die inmiddels zinloos zijn geworden.

wat is de meerwaarde nog van het sinterklaasfeest? behalve dat het een sprookje is, de efteling is dat net zo goed.
wat mij betreft is het helemaall niet meer de sinterklaasgedachte (wat je er ook voor gedachte op na houd)
maar gewoon een commercieel doeleind. zoals valentijn, moederdag, vaderdag en ga zo maar door. na de zomervakantie kan je de pepernoten al kopen. met de kerst kan je alweer paaseitjes kopen.

Sinterklaasgedachte? Het is gewoon onderdeel van onze cultuur en dat maakt het waardevol. Ik vind het heel erg leuk en zie er totaal geen kwaad in, laat staan een aanleiding om het af te schaffen.
Persoonlijk geef ik ook liever geen cadeautjes met kerst, dat 'vervuilt' imo de kerstgedachte dus ik vind het ook nog eens heel erg nuttig.

Tja, en negerzoenen, jodenkoeken...als dat niet meer mag, wat is dan de volgende stap....Arnhemse meisjes? Blote kindertjes in 't gras? Kom nou.....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:42

jameyskatje schreef:
wie ben jij om te bepalen dat dat onzin is? als je dat vind, kan je zeggen 'wat vind ik dat een onzin, persoonlijk kijk ik er anders naar'. klinkt heel wat minder veroordelend vind je niet?

jij ziet het als een sprookje, ik zie het als een afgod met zwarte slaven. ik vind het moraal van het verhaal niet bij mijn opvoeding passen. net zoals de smurfen, smurfin is de enige volwassen vrouw, blond lang haar, kort jurkje en hakken, lekker hoog stemmetje eronder.. waar komen al die smurfen toch vandaan?? maaargoed, dat is MIJN visie op de opvoeding van kinderen. ik weet hoe groot de ontwikkeling is die kinderen doormaken, dat wil ik graag positief houden en opbouwend, niet afbrekend. dat is dus mijn visie.

kinderen hebben een hele andere visie als wij volwassenen en kan je niet gaan vergelijken
dat JIJ je kinderen zo niet op wilt voeden ,tja dat is je vrije keus

IK daarintegen ben wel echt iemand die aan dat soort oud hollandse gebruiken hangt, ik wil wel dat mijn kinderen dat soort dingen meekrijgen
al is het alleen maar voor de jaren pret die ze hebben!! :D
net als allerlei andere dingen die niet bestaan maar o zo veel pret bij de kinderen brengt (paashaas, tandenfee,kerstman)

en zo bekritiseren op de smurfen.....tjee := :\ hoe ver ga je zeg......het is maar een tekenfilmpje hoor ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:58

jameyskatje,voor mij is de meerwaarde van sinterklaas wél belangrijk en een onderdeel van mijn persoonlijke invulling voor cultuur. als een ander dat niet vind,ook prima.
maar ik vind het wel leuk en belangrijk.

ik weet van mijn zusjes oude school,waar veel islamitische kinderen op zaten,dat er een aantal jaren geen sinterklaasfeest is gevierd omdat er veel ouders van die kinderen waren die daar protest tegen hadden,omdat dat in hun cultuur ongebruikelijk was.
leuk voor de andere kinderen op die school.........

als ik later kinderen mag krijgen gaan ze ook zeker mee vieren hoor,prachtig joh vind ik dat,die spannende tijd voor die kinderen zo eind november!