Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

NicoleWHS

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:10

Ik vind het filmpje eerlijk gezegd een beetje overdreven.

Als ik iemand nodig heb, beoordeel ik de brieven op taalgebruik en werkervaring, en niet op de afkomst van iemand.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:24

nicole3939 schreef:

Als ik iemand nodig heb, beoordeel ik de brieven op taalgebruik en werkervaring, en niet op de afkomst van iemand.

Goed dat jij dat doet. Helaas weet ik van meerdere ("allochtone") mensen uit mijn omgeving dat zij hier wel mee te maken krijgen.
Honderden brieven en cv's versturen zonder enige reactie.
Ik vind het filmpje dan ook helemaal niet overdreven. Dit is gewoon de realiteit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:27

nicole3939 schreef:

Ik heb veel te maken gehad met een organisatie die zich met dit soort zaken bezighoud, en je zal je verbazen hoe vaak het wél voorkomt dat iemand op basis van afkomst/religie/chronische ziekte/geslacht wordt afgewezen of ontslagen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:28

Citaat:
Die tweede heb ik wel gemeld bij meldpunt discriminatie. Niet dat die er iets mee doen, maar voor het idee

Dat vind ik wel opmerkelijk.. Ik werk zelf bij zo'n meldpunt, en voor zover ik weet mogen ze jou niet zomaar afwijzen/ontslaan wegens een hoofddoek en daar maken wij altijd werk van als de client dit wil! (bemiddelend gesprek en anders CGB) dus ik vraag me af waarom deze stappen niet zijn gezet? Was was hun reden hiervoor?

Jammer! En schandalig dat je hiervoor ook ontslagen ben, is strafbaar..!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:29

Citaat:
Ik vind het filmpje dan ook helemaal niet overdreven. Dit is gewoon de realiteit

Ja vaak wordt gereageerd met : overdreven.. maar helaas is dit realiteit! Dit gebeurt! ik vind het nog steed schrijnend en het maakt me keer op keer boos, ondanks dat ik dit werk al bijna 7 jaar doe en deze gevallen wekelijks voorbij hoor komen.. ik kan er niet aan wennen..!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:34

Anoeska schreef:
nicole3939 schreef:

Ik heb veel te maken gehad met een organisatie die zich met dit soort zaken bezighoud, en je zal je verbazen hoe vaak het wél voorkomt dat iemand op basis van afkomst/religie/chronische ziekte/geslacht wordt afgewezen of ontslagen.

Van de 11 mensen die bij ons in dienst zijn hebben 2 de ziekte van Crohn.
Dit hebben zij bij hun sollicitatie eerlijk verteld.
1 van de 2 is nu al 9 weken ziek door een operatie en ja natuurlijk baal ik, want ik moet nog meer werken dan ik al doe.

De ander is door medicijn gebruik vrij dik geworden, en ja misschien niet zo leuk gezicht als zij aan het bedienen is.
Daarentegen is zij een enorme persoonlijkheid en heeft zij een prettige stem. Als de mensen daar niet doorheen willen kijken,
gaan ze maar ergens anders heen.

Ook is bij ons de helft van het personeel tussen de 35 en 50.
Ja ze kosten een stuk meer, maar kunnen wel zelfstandig werken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:37

Helemaal top dat jij er zo mee omgaat, en dat jij zo opkomt voor jouw personeel, kunnen imo veel mensen voorbeeld aan nemen..

Helaas zijn niet alle werkgevers zo goedhartig, men kiest al snel voor de 'vertrouwde en makkelijke' weg, waardoor een hoop groepen geen eerlijke kansen krijgen..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:21

CtjeLief schreef:
Helemaal top dat jij er zo mee omgaat, en dat jij zo opkomt voor jouw personeel, kunnen imo veel mensen voorbeeld aan nemen..

Helaas zijn niet alle werkgevers zo goedhartig, men kiest al snel voor de 'vertrouwde en makkelijke' weg, waardoor een hoop groepen geen eerlijke kansen krijgen..

Sorry maar ik ben het hier niet mee eens.

Als iemand zich gewoon gedraagt, normaal Nederlands spreekt en zich aan de normen en wetten van Nederland houdt, zullen zij net zo snel een baan krijgen als de "gewone" Nederlander.

Blijf er dus bij dat anoniem solliciteren niets oplost, als dat bij mij gebeurt, en zo iemand komt op sollicitatiegesprek zal dat juist bij mij de reden zijn om deze persoon gelijk naar de uitgang te begeleiden, hij of zij heeft zich immers anders voorgedaan dan hij of zij is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:40

Je mag het er natuurlijk niet mee eens zijn. Maar uit de praktijk blijkt dat het dus niet zo is dat wanneer mensen met een 'uitzondering' zich gewoon normaal gedragen, net zo snel een baan krijgen.

Misschien valt het mensen zoals Ctjelief en mij wat meer op, omdat wij werken met/bij organisaties die zich hiermee bezighouden. Maar dan kom je erachter dat en dus echt heel vaak voorkomt dat mensen alleen op basis van hun religie/uiterlijk/geslacht/leeftijd worden afgewezen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 04:46

hoe kun je het nou niet eens zijn met een feit?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:02

Ik sta er een beetje dubbel in. Ergens las ik dat een (bijv) Marit of Anna zelfs gauwer wordt aangenomen dan een (bijv) Priscilla of Kimberley.
(die eerste worden geassocieerd met een betere afkomst)

Maarja, zoals iemand anders al zei, knappe mensen worden dan toch weer eerder aangenomen. Ik ben wel regelmatig afgewezen vanwege mijn jonge (onvolwassen) overkomen, ook al liep ik strak in mantelpak.
Dan weet ik het ook niet meer :n

Wat betreft de afwijzing voor afkomst; moeilijk, ik heb me vroeger vaak hard gemaakt voor Marokkaanse mensen en ze hebben me keer op keer teleurgesteld en voor schut gezet.
banketstaaf voor die paar die wél keihard werken en betrouwbaar zijn. Ik weet niet of ik diegene wel zou aannemen als diegene anoniem had gesolliciteerd.
Meestal rennen ze bij ons bedrijf sowieso al hard weg als ze de koelcellen zien.
Ik heb trouwens met heel, heel veel verschillende soorten mensen gewerkt, racistisch kon je me nooit noemen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:06

Zaina schreef:
hoe kun je het nou niet eens zijn met een feit?

Hoezo een feit??

Ik vind gewoon dat het overtrokken wordt, nogmaals als er iemand solliciteert die gewoon Nederlands spreekt, zou ik niet weten waarom hij of zij niet aangenomen wordt.

Een andere "gewone" Nederlander kan ook 100 sollicitatiebrieven schrijven en geen baan krijgen.
Volgens mij loopt daar ook een topic over: het leed dat.....

Maar nogmaals dat is mijn mening, jij hoeft het er niet mee eens te zijn.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:12

Nicole3939, jij bekijkt het heel erg vanuit jouw referentiekader.. Dat is best begrijpelijk hoor.. maar het is inderdaad een feit dat er nog steeds ontzettend veel mensen worden afgewezen op grond van bijv. afkomst. En tuurlijk worden er ook autochtonen (zonder direct herkenbare reden) afgewezen maar daar gaat het niet over in dit topic. Dit topic gaat over het feit dat mensen op discriminatoire gronden worden afgewezen, misschien zie jij het als 'overdreven', maar dat is het niet.. Het is niet voor niets dat al enkele gemeenten in Nederland het anoniem solliciteren hebben uitgeprobeerd omdat blijkt dat er veelvuldig wordt gediscrimineerd op gebied van werving/selectie, en dus bepaalde groepen niet/nauwelijks aan werk komen, dat is een heel duidelijk signaal! Dus overdreven? Nee.. was het maar zo..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:27

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten. 34% [ 26 ]
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken. 65% [ 50 ] x

Je mag 1 optie selecteren

Ik ben schijnbaar niet de enige die er anders over denkt.

Maar goed ik heb mijn mening en jij de jouwe.
Dit zal altijd een discussie blijven.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 09-05-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:27

nicole3939 schreef:
Ik vind gewoon dat het overtrokken wordt, nogmaals als er iemand solliciteert die gewoon Nederlands spreekt, zou ik niet weten waarom hij of zij niet aangenomen wordt.

Ik ook niet, maar de AH2go HAD een beleid waarin ze geen Marokkanen aan wilden nemen, duidelijk en ondubbelzinnig. Ongeacht de kwaliteit van diens Nederlands. En dat is inderdaad gewoon een feit, daar valt niks mee eens te zijn of oneens - het was gewoon zo. (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... kanen.html omdat de betere kranten geen toegankelijk archief hebben.)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:31

Shadow dat is idd zo.

Maar het is mijn mening ook dat het anoniem solliciteren geen bijdrage levert aan om wel of geen werk te krijgen.

Ik ben ook niet zo blond :D om te weten dat er ook in ons land nog steeds gediscrimineerd wordt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:33

Je antwoord sloeg niet op de pollvraag.. je zei dat de kwestie waar het over gaat overtrokken wordt, dat is iets anders dan de pollvraag dus die vergelijking gaat niet op ;) maar het is duidelijk hoe je erover denkt hoor..!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:39

Zaina schreef:
nicole3939 schreef:

Goed dat jij dat doet. Helaas weet ik van meerdere ("allochtone") mensen uit mijn omgeving dat zij hier wel mee te maken krijgen.
Ik vind het filmpje dan ook helemaal niet overdreven. Dit is gewoon de realiteit.

echt niet allochtonen hebben daarmee te maken,ook allerlei andere groepen.
jammer dat in dit soort gevallen vaak de nadruk op de allochtonen wordt gelegd.

het is natuurlijk enorm triest als je iemand alleen niet aanneemt omdat ie ali heet en wel als ie jan heet,maar er worden ook op tal van andere gronden andere mensen afgewezen

of anoniem solliciteren wat uithaald,geen idee..........ze kunnen je na een eerste gesprek alsnog afwijzen
en hoe dom ben je als werkgever,dat je tegen iemand zegt: ik neem je niet aan want je bent te oud/draagt een hoofddoek/bent een vrouw
dan zeg je toch zoiets van: je past niet binnen het team ofzo

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:46

Zaina geeft volgens mij alleen aan wat zij in haar eigen omgeving hoort.. ik denk dat iedereen wel doorheeft dat het niet alleen om allochtonen gaat..

En snoevie, in de meeste gevallen spreekt de werkgever niet letterlijk uit dat ie iemand afwijst op bovengenoemde gronden, maar zal inderdaad zeggen ,,je past niet in het team" bijvoorbeeld.. Daarom is het in veel gevallen heel moeilijk om er werk van te maken..

Daarom ben ik van mening dat anoniem solliciteren toch een eerste mogelijkheid biedt.. tuurlijk kan iemand eenmaal op gesprek alsnog afgewezen worden, maar in andere gevallen kan de werkgever misschien JUIST van gedachte veranderen OMDAT ie het gesprek met de sollicitant aangaat (die hij in eerste instantie wellicht afgewezen zou hebben)

Ik denk zelf dat het een objectievere manier met zich meebrengt om je personeel uit te kiezen.. en uiteindelijk heeft de werkgever toch nog zelf de keuze..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:48

dat bedoel ik idd,ik kan haast niet voorstellen dat je uitspreekt dat je iemand om bepaalde redenen niet aanneemt

dus kan het ook zomaar zijn dat het niet de hoofddoek/de leeftijd/het geslacht is waarom je afgewezen bent.

en je hebt wel een punt,dat ze misschien wel van gedachten kunnen veranderen.
maar iedereen zou dan voor zichzelf moeten kiezen of ie anoniem solliciteerd of niet.
zelf zou ik me er niet prettig bij voelen

btw ik vind dat veel mensen roepen dat het vooral om allochtonen gaat,en ik vind dat niet terecht,vandaar mijn eerdere opmerking

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:04

Snoevie schreef:
of anoniem solliciteren wat uithaald,geen idee..........ze kunnen je na een eerste gesprek alsnog afwijzen

Kan, maar de ervaring leert dat je in een direct gesprek wat meer kans hebt dat daar doorheen geprikt wordt, dan als je dat gesprek uberhaupt niet krijgt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:18

ja dat kan ook,had ik in mijn reactie hierboven ook aangegeven.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:37

Kom op zeg, denk je nu werkelijk als iemand in zijn sollicitatiebrief zijn naam etc veranderd en hij komt op gesprek, dat hij dan meer kans maakt? Vind het eerlijk gezegd een beetje raar. Als iemand bij mij komt en er staan leugens in zijn of haar brief (andere naam) denk jij dan dat hij of zij nog een kans maakt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:42

nicole3939 schreef:
Kom op zeg, denk je nu werkelijk als iemand in zijn sollicitatiebrief zijn naam etc veranderd en hij komt op gesprek, dat hij dan meer kans maakt?

Ja. Iemand die op gesprek komt heeft meer kans dan iemand die niet op gesprek komt.

Citaat:
Vind het eerlijk gezegd een beetje raar. Als iemand bij mij komt en er staan leugens in zijn of haar brief (andere naam) denk jij dan dat hij of zij nog een kans maakt?

Leugens in een brief zetten is iets heel anders dan anoniem solliciteren als procedure.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:47

Nicole3939, volgens mij weet je niet hoe anoniem solliciteren werkt, klopt dat?