Mensen vs. dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:35

nou ja, je kan ook van schrik toch aan je stuur gaan draaien en alsnog het ravijn instorten.. ook een reflex ;) :D maar goed, zoals ik al in dit topic aangaf, als ik voor de keuze zou staan kies ik voor het leven van een mens, al is het een wildvreemde voor me.. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik een mens zou laten sterven om een kat te redden bijvoorbeeld..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 08-05-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

nah, laten we het maar bij de eendjes houden dan :)

Anoniem

Verstandelijk vind ik een mensenleven belangrijker dan een dierenleven, maar gevoelsmatig vaak niet. Ben ik dan een moraalridder?

Als ik aan de ene kant een ravijn heb en een mens steekt over, tja jammer voor die mens, maar ik ga niet het ravijn in.
Eveneens niet voor de eend.

Snoevie

jameyskatje schreef:
Snoevie schreef:
en die zei; dat je niet beslist uit verstand,maar uit reflex,het gaat waarschijnlijk zo snel......

dat is echt waar. heftige situaties kan je niet/moeilijk voorbereiden. we kunnen ons er ook geen voorstelling van maken, laat staan voorspellen wat je zal doen. je kan wel bedenken wat je het beste lijkt om te doen, maar of dat je dat ook echt doet in zo'n situatie... hopelijk kom je daar nooit achter trouwens, brr moet er niet aan denken om in een noodsituatie terecht te komen

idd..........dat is ook waar. je doet,en daarna denk je pas als het zo verdraaid snel gaat

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:36

ja ik snap m. dus volgt ie gewoon zn instinct toch.. en het is een instinct om ieder jaar een wintervoorraad aan te leggen .. haha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:37

Mindim schreef:
Verstandelijk vind ik een mensenleven belangrijker dan een dierenleven, maar gevoelsmatig vaak niet. Ben ik dan een moraalridder?

Als ik aan de ene kant een ravijn heb en een mens steekt over, tja jammer voor die mens, maar ik ga niet het ravijn in.
Eveneens niet voor de eend.

ik snap je wel hoor,ik vind gevoelsmatig vaak ook een dierenleven belangrijker.

maar verstandelijk inderdaad niet,klopt. als je er dus serieus over gaat nadenken

maar over dingen als kitten vs baby hoef ik natuurlijk niet zo lang na te denken,hoe erg ik t ook vind

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:37

laten we het er allemaal over eens zijn dat ONS EIGEN leven belangrijker is dan welk leven dan ook......... :)

nou rest nog de vraag, wil je een andermans leven in gevaar brengen voor een dier?

Snoevie

Re: Mensen vs. dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:39

nou dat vind ik niet geheel,er zijn een paar mensen voor wie ik wel mijn leven zou geven

en of ik andermans leven in gevaar zou kunnen brengen voor een dier,zou ik pas kunnen zeggen op het moment zelf denk ik.
verstandelijk niet,maarja wat zal ik doen op het moment dat er zo'n situatie voorkomt dat ik daarover moet beslissen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:41

Snoevie.......... weet je wel wat je zegt......... je leven geven voor een ander???????

nee, ik geef voor niemand mijn leven....... ik wil voor iemand zorgen, maar ik ga niet sterven voor iemand anders nee!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

zelfs niet voor bijv. je kinderen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

ik zou er niet over twijfelen, ik schiet de mens als eerste te hulp! (er vanuit gaande dat zijn situatie bedreigender is dan die van het dier)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:46

Snoevie schreef:
zelfs niet voor bijv. je kinderen?

ligt eraan........... als ik kan garanderen dat mijn kind verder leuk en goed opgroeit, ja dan zou ik slechts en alleen voor mijn kind best mijn leven willen geven......

maar zolang ik dat niet in alle zekerheid kan zeggen of bewerkstelligen en ik niet 100% zeker kan weten dat mijn kind zonder mij ook gewoon leuk en gezond en happy opgroeit......... dan zou uk het niet doen.....

beter ik ongelukkig dan mijn kind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:10

Als mijn mij voor de keuze zou stellen, jij of je kind, dan leeft mijn kind, niet ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:18

en wat als je weet dat je kind een ongelukkig leven tegemoed gaat zonder jouw zorg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:25

Dat gaat ie niet met zijn vader.

Je kunt wel overal de negatieve kanten van zien, maar zo ben ik niet. Als men mij nu voor de keus stelt, dan gaat mijn kinds leven voor de mijne. Ik kan op elke situatie wel een doem scenario op loslaten, dat vind ik alleen maar een excuus voor mezelf verzinnen, om iets niet te hoeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:30

in mijn specifieke geval......... ik ga zitten voor mijn kind......... en ik ga ook dood voor mijn kind.........

maar als ik nu doodga dan komt mijn kind bij mijn vader nog erger haar vader...... en dat wil ik haar niet aandoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:38

KiWiKo schreef:
in mijn specifieke geval......... ik ga zitten voor mijn kind......... en ik ga ook dood voor mijn kind.........

maar als ik nu doodga dan komt mijn kind bij mijn vader nog erger haar vader...... en dat wil ik haar niet aandoen :)

Voor een ieder is het anders, als ik in jouw schoenen stond, zou ik waarschijnlijk ook anders besluiten. Liever dan kind dood, dan kind met enorm klotenleven, dan liever zelf met een klotenleven en met je besluit te leven, welke dan eigenlijk nooit egoistisch is geweest. Volg je em nog :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:39

yep............ volg je :D :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:14

we kunnen er over speculeren, als dit en als dat.. maar we zullen het hopelijk nooit te weten komen. ik kan dus ook geen antwoord geven op die vragen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:21

dat is eigenlijk ook weer waar..........en laten we hopen dat niemand van ons ooit voor die keus komt te staan

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:08

Als ik op de snelweg rijd en er steekt plotseling een hond over, die ik niet gezien heb zal ik wellicht uit een schrikreactie in de remmen vliegen........(hoop het niet, tenzij er verder niemand op de weg is).
Natuurlijk rijd ik liever geen hond dood.....lijkt me verschrikkelijk.
Maar als er een auto achter me rijd met 120 km per uur en ik ga vol in de remmen is het leed niet te overzien dan is het erg jammer voor de hond ben ik bang.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:46

Rody01 schreef:
N.A.V. dit topic: [BB] Herder doodt poesjes!

Staan dieren op gelijke hoogte van de mens? Is het leven van een dier even belangrijk, of zien jullie een mensenleven niet vergelijkbaar met die van een dier?

Ik ben benieuwd :)

Ik vind het leven van een dier net zo belangrijk als dat van een mens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:54

ook als je weet dat je een tegenligger op de grote hoop rijd om een stel overstekende eenden te ontwijken............

en je misschien wel zelf meegaat op die grote hoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:35

Ik niet, dan gaan die eenden dood.

Als ik kan remmen, rem ik uiteraard wel, maar als ik mezelf/een ander mens doodrij óf de eenden, gaan de eenden eraan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:42

tja stom gezegd zijn wij ook maar dieren (wij zij qua verstand sneller gaan evolueren dan andere diersoorten die hun energie in andere ontwikkelingen hebben gestoken waar wij weer tekort in komen)

pff ik moet eerlijk zeggen dat je vraagstuk wel moeilijk te voorspellen is
je weet niet hoe jij je op dat moment voelt en hoe jij gaat reageren

al ben ik wel zo dat ik redelijk nonchalant om ga met mijn lichaam
ik vang liever een klap op dan dat mijn beesten dat moeten (gevalletje handen tussen vechtende honden steken ed)

nu zijn mijn beesten ook wel redelijk heilig ;)
Laatst bijgewerkt door rommulus op 10-05-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt