Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:45

Ik vind het een goed idee, maar alleen als alles dan weer teruggaat naar de oude prijs. Nu is alles wat ooit gulden was, euro geworden. Dan moeten ze nu ook gewoon alles terugdraaien en inderdaad alleen het tekentje veranderen. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. We zullen er dan weer op achteruit gaan. Dus alles wordt weer duurder dan nu.. Nee dan hoeft het voor mij niet. Ik wil niet weer het dubbele gaan betalen zoals nu met de euro.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:46

Lovely wat kwiko zegt is geheel waar.
Eneco b.v. 150 in de maand, dat is 350 in de gulden, is toch niet normaal.
Krijg je aan het einde een een bericht dat je minder hebt verbruikt, maar toch 251 euro moet bij betalen, dat is ook weer 600 gulden. Reken je winst maar uit. Zit gelukkig niet in zo'n situatie, maar ik ken de mensen die het hebben wel.
Nederland is een duur land. Leef wat je te besteden hebt en probeer wat achter de hand te houden.
Vind het overigens belachelijk dat wij voor griekenland moeten gaan betalen.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:47

Suzanne F. schreef:
Ik vind het een goed idee, maar alleen als alles dan weer teruggaat naar de oude prijs. Nu is alles wat ooit gulden was, euro geworden. Dan moeten ze nu ook gewoon alles terugdraaien en inderdaad alleen het tekentje veranderen.

:)* Heb toch liever dat mijn loon wel keer 2,2 gaat en de rest alleen fl. ervoor

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:47

De gulden de ouderwetse gulden heerlijk lijkt mij dat. Maar denk helaas niet realistisch. Jammer genoeg. Denk dat we dan meer crisis krijgen. Dat van Griekenland vind ik belachelijk. Wij moetne inleveren omdat er een tekort is maar wel geld storen aan Griekenland. Voor dat geld mogen ze ons wel een klein eiland geven dan staan we quite. Want inlossen gaat never nooit gebeuren dus wie moeten dat betalen wij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:51

Ik wou dat we gewoon nooit aan die k*t euro begonnen waren. Ik zag het toen al niet zitten.
Maar om het nu terug te draaien is bijna geen doen, dan gaan we er weer met zijn allen op achteruit.
Engeland is verstandig geweest door de pond te houden. Ik vond ook dat de gulden echt iets nederlands was, een nationaal iets. Ik vond het een beetje verlies van identiteit toen we achter de meute aanliepen en ook de euro moesten.

Nadia
Oppermuts

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:54

LZP --> NM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:01

KiWiKo schreef:
euh............ de babyboomerd moeten nu doorwerken :) :)

Lov betaal deze maand je verzekeringspremie eens niet :) kijk dan hoe het er over twee weken voorstaat :)

Nou, mijn ouders werken al een tijdje niet meer hoor en het grootste deel van de babyboomers is nu wel met pensioen.

Kim, hoezo als ik mijn premie niet betaal? Welke premie bedoel je en wat zou dat uitmaken? Stallingsgeld is 3,5 keer zo hoog volgens mij.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:02

Griekenland moet eerst zelf maar fors bezuinigen, bijv de pensioenleeftijd van 53.
Dat is wel heel erg jong, dan zouden we hier in Nl ook problemen krijgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:05

piewie schreef:
Lovely wat kwiko zegt is geheel waar.
Eneco b.v. 150 in de maand, dat is 350 in de gulden, is toch niet normaal.
Krijg je aan het einde een een bericht dat je minder hebt verbruikt, maar toch 251 euro moet bij betalen, dat is ook weer 600 gulden. Reken je winst maar uit. Zit gelukkig niet in zo'n situatie, maar ik ken de mensen die het hebben wel.
Nederland is een duur land. Leef wat je te besteden hebt en probeer wat achter de hand te houden.
Vind het overigens belachelijk dat wij voor griekenland moeten gaan betalen.

Wat dacht je ervan om je verbruik wat terug te brengen? Ik doe een greep uit een oneindig lange lijst van bespaarmogelijkheden. Licht uit in kamers waar je niet bent, kachel uit als je slaapt of de deur uit gaat, geen waterbed of breedbeeldplasmascherm kopen, gewone gaskookplaat en daar ook op koken, tv uit als niemand kijkt, pc uit, was drogen aan de molen in plaats van met de droger. Ik denk dat als je even je best doet, je zomaar 50 euro per maand kunt besparen.
En geloof mij maar dat de energieprijzen ook enorm waren gestegen in de afgelopen 9 jaar en dat het geen zin heeft om terug te kijken naar de guldentijd omdat dat toen een andere economie was dan dat we nu hebben. Het is trouwens ook niet waar dat alles 2 keer zo duur is geworden.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:22

ach je kan op zoveel kanten bezuinigen. Richt in je tuin maar een stukje in waar je zelf groenten kan kweken (en eventueel fruit), scheelt een heleboel geld op jaarbasis.

Waarom altijd al die kant en klare troep, sausjes e.d. Gewoon 5 minuten extra in de keuken en je hebt het zelf gemaakt voor een fractie van het geld.

Waarom maandelijks kleren en schoenen kopen, uitverkoop kan ook. En kijk eens bij de zeeman, kan je leuke shirtjes halen in de seizoenskleuren voor een fractie van de prijs van de duurdere winkels.

Waarom perse een nieuwe TV willen als de buurman die ook heeft? Je kan jezelf ook in je waarde laten en gewoon dingen kopen op het moment dat het nodig is.

Waarom moet een PC ongeveer dag en nacht aanstaan, hier staat die alleen aan als er ook daadwerkelijk iemand mee bezig is.

Mensen proberen ook vaak te leven naar de portemonnee van een ander, ze proberen iedereen te overtroeven. Maar waar dat voor nodig is, ben ik nog niet achter gekomen. Ja ach soms is het wel leuk als je je nieuwe dingen kan showen. Maar ik heb altijd voldoening van het feit dat ik dat dan maar mooi bij elkaar heb gespaard :) ik kan me ook niet voorstellen dat dingen op de pof kopen dan ook net zoveel voldoening geven :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:23

Goh ik dacht al een tijdje wanneer zou Wilders deze open deur in komen trappen

Hij wordt steeds enger, Nederland met de gulden en alle allochtonen eruit op een eilandje met een hek erom heen
En dan maar eens kijken hoe lang we het zonder export volhouden met elkaar, zeker gezien de loyaliteit die er de laatste jaren ook niet op voor uit gegaan is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:21

Engeland, die zo "verstandig" is geweest om de pond te houden, is één van de europese landen die bijna bovenaan op het lijstje van financiële probleemlanden staat. Het heeft dus helemaal niks met de euro te maken, maar met de sociaal economische keuzes die je als land gemaakt hebt. Nederland is ook beslist niet armer van de euro geworden, we zijn in de euro periode weer heel wat rijker geworden als land, ook inclusief de huidige recessie zijn we nog steeds rijker dan voor de euro. En dat maakt het ook logisch dat we een duur land zijn, dat is een gevolg van het feit dat we een rijk land zijn met hoge lonen.

Ons land is een land, dat het economisch gezien, voor een groot deel van export en internationale handel moet hebben. Juist voor Nederland is de euro een enorme plus. Het levert ons veel meer op dan het kost.

Nederland is geen eilandje zonder contact met de rest van de wereld, wij zijn één van de rijkste landen van de wereld en we worden nog steeds rijker. We worden rijker omdat er meer geld en waarde van de andere landen naar ons verdwijnt dan omgekeerd en het is dus de rest van de wereld, die onze rijkdom financiert. Wil je die rijkdom en groei in rijkdom blijven houden, dan zal je een deel van je "winst" weer moeten investeren om economische en politieke stabiliteit in de wereld te verbeteren. En Nederland zal Nederland niet zijn, als we er niet kans zien geld aan te verdienen. Griekenland moet namelijk aardig meer rente gaan betalen, dan dat het ons kost.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:24

Citaat:
Goh ik dacht al een tijdje wanneer zou Wilders deze open deur in komen trappen

Hij wordt steeds enger, Nederland met de gulden en alle allochtonen eruit op een eilandje met een hek erom heen
En dan maar eens kijken hoe lang we het zonder export volhouden met elkaar, zeker gezien de loyaliteit die er de laatste jaren ook niet op voor uit gegaan is.

Ik wou net reageren in dit topic, maar toen las ik bovenstaande bericht van Sarabande, zij was me voor, want dat waren precies mijn woorden..

Het moet niet gekker worden met die enge man.. _/-\o_ -O-

Als die radicale engerd aan de macht zou komen, zou Nederland er niet beter op worden, het zou een kille, gevangen, gewelddadige maatschappij worden. Maar ik vertrouw op mijn mede-landgenoten dat wij deze 'klein Hitler' (want zo zie ik hem) niet aan de macht zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:29

Karl66 schreef:
Engeland, die zo "verstandig" is geweest om de pond te houden, is één van de europese landen die bijna bovenaan op het lijstje van financiële probleemlanden staat. Het heeft dus helemaal niks met de euro te maken, maar met de sociaal economische keuzes die je als land gemaakt hebt. Nederland is ook beslist niet armer van de euro geworden, we zijn in de euro periode weer heel wat rijker geworden als land, ook inclusief de huidige recessie zijn we nog steeds rijker dan voor de euro. En dat maakt het ook logisch dat we een duur land zijn, dat is een gevolg van het feit dat we een rijk land zijn met hoge lonen.

Ons land is een land, dat het economisch gezien, voor een groot deel van export en internationale handel moet hebben. Juist voor Nederland is de euro een enorme plus. Het levert ons veel meer op dan het kost.

Nederland is geen eilandje zonder contact met de rest van de wereld, wij zijn één van de rijkste landen van de wereld en we worden nog steeds rijker. We worden rijker omdat er meer geld en waarde van de andere landen naar ons verdwijnt dan omgekeerd en het is dus de rest van de wereld, die onze rijkdom financiert. Wil je die rijkdom en groei in rijkdom blijven houden, dan zal je een deel van je "winst" weer moeten investeren om economische en politieke stabiliteit in de wereld te verbeteren. En Nederland zal Nederland niet zijn, als we er niet kans zien geld aan te verdienen. Griekenland moet namelijk aardig meer rente gaan betalen, dan dat het ons kost.

Precies. Wat Engeland betreft is het juist hun zelfgekozen isolement wat hun zo langzamerhand de das om doet. Kijk alleen maar even naar de vergelijking tussen de koers van de GBP tov de gulden en nu de GBP tov de euro. De pond is de dollar achterna gegaan en de euro juist niet. Waren wij een guldenland geweest, dan was het hetzelfde verhaal geweest voor ons. Engeland is dichterbij een failliet dan wij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:52

Precies! Op zo'n reactie zat ik te wachten! +:)+
Lekker sociaal ook, om Griekenland maar te laten zitten en vooral niet te helpen...

En wat hebben we het allemaal slecht; Iedereen heeft hier een paard. Dat paard staat op een (dure) pensionstal of op je eigen stukje grond enz, daarnaast heb je de nodige spullen, trailer, auto (Kim, reed jij niet op een motor en in een audi TT? ;) )
Asjeblieft zeg, wat hebben we het slecht?!

Terug naar de gulden? Hmm... leuk, nostalgie! Maar verder? :n

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:57

Die loonbeslagen is in veel gevallen toch ook Echt eigen schuld dikke bult.

Na 2 weken je premie niet betalen is er helemaal niets aan de hand. Er gaat echt wel wat tijd overheen voor het bij de deurwaarder ligt, er is namelijk ook nog een incassobureau als tussenstap.

Ik denk inderdaad niet dat wij gebaat zijn nu terug te gaan naar de gulden. Sowieso is alles toch duurder geworden in de loop van de tijd, inflatie. En de grieken helpen.. Tsja, ben het er niet geheel mee eens, maar snap t wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:03

Is dat zo ja... Eigen schuld, dikke bult?
Misschien in een aantal gevallen... Maar tegenwoordig zijn d'r genoeg mensen die op dit moment gewoon níet rond kunnen komen hoor...

Bijv. om dat hun partner is ontslagen, of gewoon omdat er zo veel dingen zo veel duurder zijn geworden, terwijl het loon hetzelfde is gebleven of zelfs is gedaald. Of omdat ze van hun baas minder kunnen/mogen werken, vanwege bezuinigingen in 't bedrijf.
Of mensen die een eigen bedrijf hadden, wat de crisis niet heeft overleefd... lastig om nu aan werk te komen ;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:14

Verhaal of geen verhaal.
Ik vind het belachelijk dat we aan Griekenland moeten betalen.
1,8 miljard ?!?!? En wij allemaal bezuinigen? Alle plannen die nu geopperd worden om maar te kunnen bezuinigen? Maar wel even simpel 1,8 miljard uitgeven. Natuurlijk, de nederlandse regering maakt zich in ieder geval lekker geloofwaardig. :\

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:16

Nederland kan toch alsnog meebetalen, in welke valuta dan ook.... Iets met wisselkoersen? Een andere munt maakt nog niet dat wij niet meer bij de EU horen...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:21

Angelita schreef:
Nederland kan toch alsnog meebetalen, in welke valuta dan ook.... Iets met wisselkoersen? Een andere munt maakt nog niet dat wij niet meer bij de EU horen...

Die gedachte had ik ook... :j Volgens mij moet NL eerst de EU verlaten voordat ze daar niet meer aan mee 'zouden moeten' betalen.

Overigens ben ik helemaal vóór de gulden :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:26

Ik ben ook voor de ouderwetse gulden!
Sinds de euro is er veel erg duur geworden.Het maand bedrag wat we aan b.v. Nuon betaalde was gewoon omgezet naar euro met hetzelfde bedrag!Dus van 175,- gulden werd het 175,- euro!dat moet toch niet mogen?
Ik hoop echt dat we de gulden weer terug krijgen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:28

Fiebie schreef:
Verhaal of geen verhaal.
Ik vind het belachelijk dat we aan Griekenland moeten betalen.
1,8 miljard ?!?!? En wij allemaal bezuinigen? Alle plannen die nu geopperd worden om maar te kunnen bezuinigen? Maar wel even simpel 1,8 miljard uitgeven. Natuurlijk, de nederlandse regering maakt zich in ieder geval lekker geloofwaardig. :\

Inderdaad...

Dan moet dat land maar ploffen, hoe vervelend dan ook..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:28

Vraag me alleen serieus af of dan niet alsnog alles duurder wordt. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:32

celticpony schreef:
Hahahahahahahahaahahaha en weer een hoog bassie _O- gehalte dit keer. Ik ben nog steeds aan het wachten op wat meer doordachte plannen van deze man..tot Sint juttemis waarschijnlijk.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het zou nogal wat zijn om de euro af te schaffen om onder de steun van Griekenland (1,8 miljard euro toch?) uit te komen om vervolgens kosten te maken die vele malen hoger zullen liggen alleen al om de munten weer uit te brengen. Op de lange termijn zal het ook weinig goeds met zich mee brengen, denk aan het koersrisico en de kosten voor het omwisselen van geld. Nee, ik denk dat Wilders hier hooguit wat meer stemmen mee wint van mensen die denken meer geld binnen te halen op deze manier, maar zeker mensen met eigen bedrijven en dergelijke zullen hier waarschijnlijk niet achter staan.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:40

De gulden was ijzersterk. Naar mijn mening hebben we hem te goedkoop ingewisseld voor de euro. Maar nu terug naar de gulden/Nederlandse munt... en ons terugtrekken uit de Europese Unie op dat gebied? Dat vind ik, als niet-econoom, een zot plan...

Deze uitspraak bewijst maar weer hoe vreselijk populistisch die man is......! En het allerergste vind ik dat er daadwerkelijk zo ontzettend veel Nederlanders op hem stemmen... shame... ik begrijp er werkelijk niks van...