DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:33

jameyskatje schreef:
Champie_Me schreef:
ik denk dat de ECHTE nederlandse cultuur nu niet meer bestaat, er zijn zoveel invloeden van buitenaf door immigratie dat je niet echt meer kunt spreken maar tuurlijk zijn er nog wel vele dingen overgebleven zoals sinterklaas, boerenkool met worst, hutspot enz enz

maar wat wás die echte nederlandse cultuur dan volgens jou?

en die nieuwe multiculti invloeden, vormen die juist niet de huidige cultuur?

Moet een cultuur te benoemen zijn? Persoonlijk ga ik dan meer mee met Wittgenstein, die stelde dat je niet een overeenkomst moet gaan zoeken om definities op te stellen, maar dat je definities moet stellen waar je overeenkomsten ziet. Ik zou niet iets kunnen benoemen wat een Nederlander Nederlander maakt, maar er zijn wel dingen waarin heel veel Nederlanders op elkaar lijken. En de Nederlanders die buiten dat 'iets' vallen, hebben weer een andere overeenkomst die een deel van de eerste groep ook heeft. Zo krijg je een web dat alle Nederlanders met elkaar verbind, en dat web kun je met elke groep maken. En voor elk land zal dat web anders zijn: dat is in mijn ogen de Nederlandse cultuur.

Overigens moet ik zeggen dat ik een zeer groot verschil merk tussen mensen uit verschillende landen. Dat is ook logisch: zoals geschiedenis een volk vormt, vormt opvoeding een mens, en je opvoeding wordt weer bepaald door het volk waarin je opgroeit. Daarin is cultuur weeral heel goed terug te vinden. Momenteel denk ik niet dat 'de Nederlandse cultuur' nog echt beinvloedt is door immigratie. Oppervlakkig wel, gebruiken en gewoontes wellicht, maar de kern van de Nederlandse cultuur, de diepgewortelde overeenkomsten tussen mensen, die neemt meer tijd om te veranderen. Grote kans dat over enkele tientallen jaren dit wel zo is, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 23:34

mooie beschrijving

overigens, ik stelde die vragen niet om een concreet antwoord te winnen, maar juist om te prikkelen en dit soort reacties te krijgen

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:37

jameyskatje schreef:
Champie_Me schreef:
ik denk dat de ECHTE nederlandse cultuur nu niet meer bestaat, er zijn zoveel invloeden van buitenaf door immigratie dat je niet echt meer kunt spreken maar tuurlijk zijn er nog wel vele dingen overgebleven zoals sinterklaas, boerenkool met worst, hutspot enz enz

jah naja dat is eigenlijk wat ik ook zeg... de echte nederlandse cultuur bestaat in mijn ogen niet meer, in mijn ogen zijn de invloeden van buitenaf zo groot dat de echte nederlandse cultuur dus veranderd in een multicultureel iets... en dat is in mijn ogen geen echte Nederlandse cultuur meer maar meer een mengelmoesje van culturen...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:44

Champie_Me schreef:
jameyskatje schreef:

jah naja dat is eigenlijk wat ik ook zeg... de echte nederlandse cultuur bestaat in mijn ogen niet meer, in mijn ogen zijn de invloeden van buitenaf zo groot dat de echte nederlandse cultuur dus veranderd in een multicultureel iets... en dat is in mijn ogen geen echte Nederlandse cultuur meer maar meer een mengelmoesje van culturen...

Maar waar bestond die cultuur dan uit, en hoe precies is deze zo beinvloed? Hoe diep zit cultuur dat het dusdanig snel kan veranderen?

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:45

Ik vind het lied van Lange Frans en Baas B- het land van. Nederland goed omschrijft :j

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:53

Killyenn"
[quote="Champie_Me schreef:
jameyskatje schreef:

Maar waar bestond die cultuur dan uit, en hoe precies is deze zo beinvloed? Hoe diep zit cultuur dat het dusdanig snel kan veranderen?[/quote]

dat is een goeie ;) maar als je terugkijkt naar het vroegere Nederland dan zie je de typische oudhollandse dingetjes,,, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik niet denk dat de cultuur alleen beinvloed is door de andere culturen hoor maar ook door de moderne techniek veranderd de cultuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:04

Champie_Me schreef:
jameyskatje schreef:

ja maar kijk;

groen is eigenlijk ook een mengelmoesje van geel en blauw...
Maar daarmee kan je nog niet ontkennen dat het groen is.

Het feit dat de Nederlandse cultuur een mengelmoesje van andere culturen is, maakt niet dat het geen Nederlandse cultuur is, ík geloof dat bijna alle culturen door invloeden van buitenaf ontstaan..

Champie_Me

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:20

tsjah dat kan ik niet ontkennen,, dat slaat de spijker op zijn kop eigenlijk :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:41

Er is niet een soort cultuur die wordt bepaald door fysieke grenzen en hoort bij de Staat Nederland. Daar zit de fout. Tuurlijk beinvloeden culturen elkaar. En er zijn grotere en kleinere groepen die min of meer de zelfde cultuur delen. Máár die beperken zich niet tot grenzen en zijn niet sterk geografisch afgebakeld.

Als je uitgaat van "de nederlandse cultuur' dan is er ook "het volk" en "de wil van het volk"

De wil van het volk is een wanbegrip wat in de loop der eeuwen (in alle landen) door populistische politici is gebruikt om de eigen schreeuwerige leuzen kracht bij te zetten. Dit moet gebeuren, immers "HET VOLK" is er voor. Maar "het volk" heeft nog nooit met één mond gesproken. Het volk is het nooit eens maar bestaat uit veel verschillende facties met eigen belangen, eigen ideeën, eigen idealen en eigen normen en waarden. Het volk is net zo'n fictie als "de Nederlande Cultuur". :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:51

De Nederlandse cultuur is voornamelijk een cultuur van handelsgeesten en vrebredelijking van de horizon. Makkelijk zich aan kunnen passen aan vreemde omgevingen of ideeen.

Van oudsher is dit kleine landje met diens weinige inwoners nummer een geweest in het horizon verbreden.......... WIJ deden het, we dachten het niet alleen we DEDEn het ook nog....

we dreven handel (doen we nu nog steeds op enorme grote schaal, procentueel gezien meer dan Amerika) internationaal.

Nederlanders zijn van oudsher mensen die willen onderzoeken, bereiken, maar zich ook schikken in hun lot.

De zoveeltste restrictie word ons als bevolking opgelegd, en we pikken het :) dat waar ze in andere landen hele steden platgooien........ slikken wij voor zoete koek :)

allemaal punt voor punt goede eigenschappen........ nederlanders zijn ook heel goed in sport, overal lopen we toch wel bijna bovenaan mee, als het niet bovenaan is :) en dat voor dat kleine landje met zo weinig inwoners :)

nederland......... tis gefrutseld tussen belgie en duitsland in........ maar heeft wel de halve wereld ooit veroverd, stond voorop in de handel...... goed daar zaten ook mensen handel in......

de Nederlandse cultuur is slikken, zodat je je zin krijgt........ en als dat niet lukt, dan word het vechten :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:57

eh Kim, we waren ook de grootste slavenhalers van de wereld. Dus als je aan die bevolkingsgroepen vraagt of wij Nederlanders zou goed waren in 'slikken' krijg je een heel ander antwoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:00

dat zeg ik toch ook in mijn post :)

wij waren nummer een in de mensenhandel........ niet iets om trots op te zijn

maar ja, in de landen waar we ons settelde hebben we ons over het algemeen leuk aangepast :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:05

Als ik eerlijk ben denk ik dat Nederlanders juist zo uitgezwermd zijn over de wereld vanwege al die verschillende culturen. Die ook naast elkaar konden bestaan. Joden, Hugenoten, achter gebleven spanjaarden, allemaal andere culturen die samenwerkten om Nederland welvarend te maken. In het Oosten de textielindustrie en mensen die vanuit de veenkolonie naar die grotere steden trokken voor werk. Overigens kun je in bepaalde wijken die herkomt van de veenkolonie nog terug zien. Er heerst ook een andere 'cultuur' ;)

Ik geloof niet zo in de nederlandse cultuur, wel in de combinatie van culturen en de geografische ligging van Nederland (aan zee). Dát heeft ons een handelsnatie gemaakt. En handel veronderstelt enig pragmatisme en tolerantie juist voor andere culturen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:08

nederlanders zijn erg goed in het aanpassen :) daarom konden ze ook zo uitzwerven :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:14

Leuk die inburgeringstest, had een 7,8 :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:42

Ik zak al op vragen over consultatiebureau's. Heb geen kinderen, dus hoe dat bureau werkt, zal me aan de billen oxideren. Over thuiszorg weet ik ook niks. Als ik dat nodig heb, google ik dat wel bij elkaar. Geschiedenisvragen had ik vast wel allemaal goed. Maar wat ik geacht wordt om te doen als iemand in de straat een kind krijgt....???? Geen idee. Ik doe nl nooit iets aan zulke dingen. Ik ken de mensen in de straat niet en wil dat eigenlijk ook graag zou houden. Kortom: ik ben voor geen meter ingeburgerd. Maar ik ben ook hartstikke Nederlands :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:46

maar je valt niet uit de toon :) :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:21

Anya schreef:
Sabin_e schreef:
Ik lees trouwens hier dat veel mensen Nederlandse gebruiken verwarren met cultuur.

precies :j

maar dan ligt het er toch aan welke definitie van cultuur iemand voor zich heeft.

deze is namelijk alles omvattend:

Citaat:
Al die dingen die mensen denken, doen en hebben: gewoonten en gebruiken, godsdienst, normen en waarden, bestaanswijze, muziek en voorwerpen, eetgewoonten en wijze van kleden, bouwwerken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:53

Ik denk dat 'dé Nederlandse cultuur' zich ook kenmerkt door een enorm calvinisme. Aanpassingsvermogen en tolerantie: maar vooral als het NUT heeft. Ik werk vrij veel internationaal en dan zie je dat Nederlanders een enorme focus hebben op NUT. Alles wat je doet moet ergens toe dienen, er is weinig plaats voor andere doelen in het bestaan. Als je je eigen brood verdient, ben je eigenlijk wel een goede Nederlander...
Als je een internationale bijeenkomst hebt met nieuwe mensen, zie je dat veel Nederlanders het liefst binnen een uur aan het werk willen. Even zeggen wie je bent, kopje koffie (slóóóten koffie, ook typical Dutch) en dan aan de slag. Dit gedachtengoed delen wij met Scandinavië en de Angelsaksische landen (maar NL staat wel in de top 3) - en de VS, maar dat is toch anders. In het Oosten en Zuiden hecht men veel meer aan beleefdheid, respect om wie je bent (en niet alleen wat voor werk je doet, of hoeveel je voor de ander in zakelijke zin kan betekenen). Het duurt dus wel veel langer voor je aan de slag kan - maar voor het uiteindelijke resultaat maakt het niet zo heel veel uit, hoewel die ook weer verschillen, afhankelijk van de cultuur. In NL moet het een tastbaar resultaat zijn dat geld oplevert, enorme verantwoordingscultuur. Zuid Europa meet zijn resultaten meer informeel...ook daar kunnen Nederlanders niet altijd goed tegen :D .

Ik merk dat ik zelf ook een calvinist ben - er moet wel wat gebeuren! Maar dat kan prima in samenspraak en samenwerking met mensen die daar net wat anders in staan. Zoals sommige andere landen iets van ons kunnen leren in termen van nut en noodzaak, kunnen wij iets van andere leren als het gaat over beleefdheid en respect.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:53

Nee, dé Nederlandse cultuur bestaat niet en heeft ook nooit bestaan. Zal enkel bestaan wanneer je het land compleet afsluit van allerlei invloeden van buitenaf... Ik zie cultuur als dynamisch, continu aan verandering onderhevig door invloeden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:55

Hoewel ik het niet concreet kan maken, zijn er echt wel een aantal kenmerkende kantjes van Nederlanders. Die vallen me altijd extra op als ik in het buitenland ben.
Bijv. poldermodel; iedereen moet alles met iedereen overleggen en autoriteit wordt niet meer gerespecteerd. Iedereen tutoyeert elkaar ongevraagd, rangen en standen zijn er niet. De laatste jaren ontaardt dit helaas in totale hufterigheid. Ik heb nog nooit gehoord dat ze in het buitenland bijv. brandweermensen en ambulancemedewerkers molesteren.
Daarmee verband houdend: wij zijn altijd enorm gebrand op onze vrijheden en rechten. 'Dat moet toch kunnen'. Wij lopen voorop met zaken als abortuswetgeving, homohuwelijk enz.
Of de handelsgeest; aan alles moet verdiend worden. Winst maken gaat boven ambachtelijke kwaliteit en dat laatste wordt hier veel minder gewaardeerd dan in de ons omringende landen. En geld uitgeven? Nee, voor een dubbeltje op de eerste rang. "Kijken, niet kopen" is niet voor niets een beruchte kreet over Nederlanders in het buitenland...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:18

Typisch nederlands;

In Nederland moet alles kunnen, maar mag niks! ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:52

Anya schreef:
Er is niet een soort cultuur die wordt bepaald door fysieke grenzen en hoort bij de Staat Nederland. Daar zit de fout. Tuurlijk beinvloeden culturen elkaar. En er zijn grotere en kleinere groepen die min of meer de zelfde cultuur delen. Máár die beperken zich niet tot grenzen en zijn niet sterk geografisch afgebakeld.

Als je uitgaat van "de nederlandse cultuur' dan is er ook "het volk" en "de wil van het volk"

De wil van het volk is een wanbegrip wat in de loop der eeuwen (in alle landen) door populistische politici is gebruikt om de eigen schreeuwerige leuzen kracht bij te zetten. Dit moet gebeuren, immers "HET VOLK" is er voor. Maar "het volk" heeft nog nooit met één mond gesproken. Het volk is het nooit eens maar bestaat uit veel verschillende facties met eigen belangen, eigen ideeën, eigen idealen en eigen normen en waarden. Het volk is net zo'n fictie als "de Nederlande Cultuur". :D :D

ik snap dit stukje niet zo,
het volk = gewoon de inwoners van nederland,
Als een politicus zegt 'het volk wil dit' is dat een stukje generalisatie van de bovenste plank, want je kan nooit voor het hele volk spreken. Maar ten eerste generalisatie is niet per definitie iets slechts,
en ten tweede, omdat politici de term 'het volk' vaak gebruiken om te generaliseren kan je niet zeggen dat het volk niet bestaat en fictie is. Dat is een beetje drogrederneren..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:04

@Menino, ik zou zeggen: lees het boekje van Maarten van Rossum. Ik heb de moeite genomen. Hij schrijf het heel bondig en duidelijk op. Ik kan hier ook een dictaat van een college politicologie kopiëren om het toe te lichten, maar dat is heel taaie kost.

Generalisatie is niet persé slecht, maar het doet geen recht aan de complexiteit van onze samenleving en de verschillende visies van burgers binnen onze samenleving. Daarom kom je er met generalisatie niet.
Citaat:
Waarom is de burger boos?
Ingediend door admin op vr, 05/03/2010 - 17:20.
De titel ‘waarom is de burger boos’ doet wat kinderachtig aan en geeft eigenlijk maar een beperkte omschrijving van de inhoud. De ondertitel ‘over hedendaags populisme’ en de bondige beschrijving op de achterflap ‘Hoe komt het dat steeds meer Nederlanders de overheid, het politieke systeem en de maatschappelijke elite als de vijand zien?’ scheppen meer duidelijkheid over de bedoelingen van dit zeer goed leesbare boek. Maarten van Rossem schrijft zoals hij vertelt, droog en aanstekelijk, treffend en scherp geformuleerd.

Van Rossem maakt een analyse van ‘het populisme’ en maakt duidelijk dat traditionele ‘links/rechts verhoudingen’ voor een populist niet gelden. De uitdrukking ‘Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben recht door zee’ wordt daarom gebezigd door tal van populisten uit verschillende tijdperken. De populist heeft een succesvolle tactiek, hij buit de kloof tussen de denkbeeldige groep ‘het volk’ en de bestuurders ‘de politiek’ uit. De populist is per definitie anti-politiek maar pleit in een contradictio in terminis voor meer macht voor ‘het volk’. Volgens van Rossem bestaat ‘het volk’ niet en heeft het ook nooit bestaan. Hij spreekt de populisten tegen die ‘de macht terug willen geven aan het volk’ en daarmee suggereren dat het volk ooit macht heeft gehad, quod non. Van Rossem noemt het idee van ‘de macht bij het volk’: “een zeer sterke en emotionerende illusie”. Het volk is immers veel te verschillend en nooit een geweest, variërend van rijk tot arm, extreem-links tot extreem-rechts.

Volgens Van Rossem zou het land in een permanente chaos veranderen als het volk aan de macht zou komen, zelfs al zou deze omwenteling ingezet worden door ‘het fatsoenlijke, nogal elitaire, liberale populisme van D66 dat zich had voorgenomen het politieke bestel te laten ontploffen.’ “Van de institutionele hervormingen waar de partij al decennia voor pleit, is het tot op heden gelukkig niet gekomen.”

Van Rossem geeft een goede schets van de geschiedenis van populisten en hun populariteit. Vooral het hoofdstuk rond Pim Fortuyn is een pareltje. Van Rossem brengt veel details over Fortuyn’s populistische persoonlijkheid die we nog niet eerder lazen.

Van Rossem geeft zijn visie hoe het toch in hemelsnaam mogelijk is dat het gerenommeerde ‘The Economist’ over Nederland spreekt als de succesvolste Europese economie terwijl Fortuyn Nederland omschrijft als een grote puinhoop in een rommelig geschreven ‘de puinhopen van acht jaar paars’ en daarmee de kiezers op zijn hand krijgt. Nederland had anno 2002 een minimale werkloosheid van 2%, een begrotingsoverschot en een staatsschuld van slechts 51% van het BBP (allemaal een historisch record).

Populisme is bijzonder populair, daarom streven veel partijen tegenwoordig een populism-light na. Als verkiezingsuitslag zou je met dit boekje in de hand een minderheidscoalitie van CDA en VVD met wellicht de ChristenUnie voorspellen met de gedoogsteun van de PVV. Om die gedoogsteun te verkrijgen zullen de partijen diep door het stof moeten, door bijvoorbeeld het hoofddoekjesverbod, ondertussen kan de PVV door blijven gaan met hardcore populisme en groeien tot de grootste partij bij de volgende verkiezingen die door het ontbreken van een sterke coalitieleider snel zullen volgen. Wilders zal dus niet lang hoeven te wachten op de macht, het volk zal de macht natuurlijk nooit krijgen. De populist belooft de burger macht via zijn persoon, want alleen hij weet wat het volk wil. Het volk en de populist zijn een, einer für alle, alle für einen. De PVV stemmers zullen nooit invloed kunnen hebben aangezien een populist per definitie anti-democratisch is en de macht zelfs niet wil delen met partijleden, er is niet voor niets geen partij.

Eindigt Van Rossem zo pessimistisch? Nee, uiteindelijk is de parlementaire democratie het enige systeem waarmee het volk tevreden is, met wat kleine aanpassingen zo nu en dan is het bestand tegen populisten als Wilders. Of het daadwerkelijk zo zal gaan, dat zullen we zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:07