Levenslang echt levenslang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Levenslang echt levenslang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:20

Pfoe, wat hebben veel mensen van Wilhelmina gratie gekregen.. En als ik ook kijk hoeveel mensen mensen hebben vermoord om geld !
Maar is in Amerika levenslang ook levenslang of ligt het daar anders? Want dan ben ik daarmee denk in de war, dacht namelijk ook dat levenslang 25 jaar was ofzo.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:54

Daar is nog de doodstraf volgends mij doen ze daar niet aan levendslang?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:59

ik werk in een gevangenis. Bij ons zitten 3 gedetineerden die levenslang moeten zitten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:00

Juul schreef:
Een daarom is er juist zo'n uitgebreid rechtssysteem in NL. Als iedereen hetzelfde moet worden aangedaan als wat hij iemand anders heeft aangedaan, dan zou het een zootje worden in ons land. Denk er eens over na.. Ons rechtssysteem is er juist om dingen 'netjes''op te lossen, en dat is maar goed ook. Het is niet voor niks dat de doodstraf etc. niet meer toelaatbaar zijn in NL. Het is al erg genoeg dat er mensen vermoord worden, maar laat dit bij de moordenaars blijven. Als de overheid ook nog eens 'terug' gaat moorden, waar blijft in vredesnaam de beschaving dan?

Straf heeft niet alleen de functie van vergelding en heropvoeding maar gevangenisstraf is ook om de maatschappij te beschermen tegen bepaalde personen. Sommige mensen zullen altijd een bedreiging voor de samenleving blijven. Bijv. de spreekwoordelijke kinderverkrachter/lustmoordenaar. Ik vind dat de overheid verplicht is om de samenleving permanent tegen dit soort bedreigingen te beschermen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:03

Ik wist dit nooit joh! Interessant topic :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:08

Ik vind de ons strafsysteem veel meer op het amerikaanse systeem zou moeten lijken.
Ik vind de straffen die in Nederland gegeven worden een aanfluiting. Vooral mensen die een ernstig delict hebben gepleegd mogen ze wat mij betreft veel en veel zwaarder straffen.

Verder mogen de gevangenissen wel meer op de amerikaanse gevangenissen lijken. De meeste mensen worden er niet voor niks naartoe gestuurd!! Dan mag het wat mij betreft wel meer op een gevangenis lijken en minder op een soort opvangtehuizen waar men alleen maar niet vrij rond mag lopen.

Nee, Nederland is veel te mild in zijn strafsysteem.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:26

Ik ben echt niet van het idee om zo spartaans mogelijk te straffen. Maar in Nederland is het wel de omgekeerde wereld. Wat ik shocking vind, is hoe zich de budgetten tot elkaar verhouden.

Een demente bejaarde in een gesloten afdeling van een verpleeghuis; het budget is ca. € 150 euro per dag, afhankelijk van de zorgzwaarte.
Let op; van dit budget moet ook de lichamelijke verzorging, dus hulp bij wassen, aankleden etc. worden betaald.
Daarnaast moet de bejaarde ook nog eens een eigen bijdrage betalen.

Een TBS-cliént kost de gemeenschap maar liefst € 600,- per dag.
Ook hier bewaking, maar lichamelijke verzorging is helemaal niet nodig. Het hele budget kan dus besteed worden aan onderkomen, bewaking, begeleiding en leuke dingen. En hij hoeft helemaal geen eigen bijdrage te betalen.

Moraal van het verhaal; dreig je dement te worden? Je komt toch wel achter slot en grendel; moord dus tijdig wat kinderen uit en je krijgt een veel luxere oude dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:49

beantsje schreef:
Een TBS-cliént kost de gemeenschap maar liefst € 600,- per dag.
Ook hier bewaking, maar lichamelijke verzorging is helemaal niet nodig. Het hele budget kan dus besteed worden aan onderkomen, bewaking, begeleiding en leuke dingen?. En hij hoeft helemaal geen eigen bijdrage te betalen.

Welke leuke dingen dan?

Dat het schrijnend is in de zorg, ben ik absoluut met je eens :j
Er moet zeker meer geld heen, bejaardenzorg, gehandicaptenzorg, psychiatrie...

@MontyRulezz, welke voordelen heeft het Amerikaanse systeem dan ten opzichte van het Nederlandse?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:53

dit is echt levenslang ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:43

Senja_x schreef:
Levenslang is levenslang en kan alleen door gratie van de koningin worden opgeheven. verleden

Tenzij je natuurlijk onschuldig wordt bevonden omdat je onterecht tot levenslang veroordeeld was. Dat is het verschil met de doodstraf. Bij de doodstraf kan je mensen niet zomaar wakker maken als ze door een gerechtelijke dwaling verkeerd veroordeeld zijn.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:04

in nederland is levenslang idd levenslang. De meeste daarvan zitten ook in Vught. Zijn er niet veel die dat hebben hoor. Ze kunnen gratie aanvragen bij de Koningin maar de laaste is alweer heel wat jaartjes terug dat ze dat verleent heeft.
Verder lees ik veel , ze hebben een comp, tv, ze kunnen sporten en dergelijke. Ik werk zelf in een P.I. Nou heb ooit voor een brandweer traingen en ehbo in een isoleer gezeten. Omdat er probleem was ontstaan konden de celdeuren niet meer open. Ik en een collega die naast mij in de Iso zat hebben daar bijna een halve dag in gezeten.(en nee we konden elkaar neit horen) En ik kan je vertellen is geen pretje. De muren komen op je af niks te doen en ja wij zaten ook nog behoorlijk in de rook.
Je bent je vrijheid kwijt, alles word voor je bepaalt. Dus wanneer en wat je eet. Wanneer je mag sporten wanneer je mag luchten. Ga zo maar door. Ik zou geen dag willen zetten. Wel fijn dat ik wanneer ik dat wil mijn huisje uit kan gaan.
Ik vind wel dat er teveel met 2 maatstaven gewerkt word de ene krijgt 2 jaar voor iets de andere voor hetzelfde delict 5 jaar. De straffen zijn naar mijn zins ook veel te soft. Moord of doodslag moet veel zwaarder gestraft worden. Gedetineeerden ook niet zomaar op verlof en zo. Maar zo denk ik erover.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:23

Even voor de mensen die vinden dat we een voorbeeld zouden moeten nemen aan het systeem in Amerika:
http://thedailyvoice.com/voice/2009/10/sarah-kruzan-16yearold-sentenc-002362.php
Een meisje van 16 jaar zit levenslang in de gevangenis zonder kans op eerdere vrijlating.
Dit omdat ze op 15-jarige leeftijd haar pooier vermoordde die haar en vele andere meisjes vanaf haar 13de jaar verkrachtte en haar dwong te werken in de seks-industrie...
Ook de enorme hoeveelheid mensen die na jaren en jaren in de gevangenis onschuldig worden bevonden doen me huiveren van dat idee.

Ik ben het er wel mee eens dat er in extreme gevallen harder gestraft mag worden en dat de gevangenis wel wat minder luxe mag zijn (mijn opa in het verzorgingstehuis heeft ook geen tv op zijn kamer...) Het probleem is waar je de lijn gaat trekken...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:24

Dit is dan ook wel een heel extreem voorbeeld. Dat komt ook voor ja. Wat ik in dit geval niet begrijp, waar zijn de verzachtende omstandigheden? Dat wordt normaal gesproken toch ook in Amerika meegenomen voordat er een uitspraak gedaan wordt?

Ik ken hier ook genoeg voorbeelden van mensen die verschrikkelijke dingen hebben gedaan en met een jaar of 4 weer vrijkomen omdat dat de strafmaat is hier. En dan heb ik het niet over een uitzondering maar over het algemeen.

Laatst las ik weer zoiets over een of andere knakker die een vrouw zo te grazen had genomen dat ze haar een nieuwe anus hebben moeten maken, en die lieve meneer kreeg daar 4 jaar voor!~!! Dat vind ik dus echt van de zotte...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 13:27

Dan vind ik dat ze bij die vent maar het zelfde moeten doen :=

Of in duitsland die man die bij zijn echtgenoot de ballen eraf getrokken had was een homo stel zal eens een linkkie zoekken

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:30

batje schreef:
De verwarring komt omdat in het wetboek van strafrecht staat dat de maximale TIJDELIJKE straf 20 jaar is. Er kan dus geen 27 jaar oid gegeven worden. Levenslang is tot de veroordeelde dood gaat en dat is dus geen tijdelijke straf.

*edit* volgens mij is het 20, maar kan ook 25 jaar zijn, even geen wetboek bij de hand..

Tegenwoordig is de maximale tijdelijke straf 30 jaar.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 30-04-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 13:30

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:31

Ohw ja, dat heb ik gelezen, maar ik weet niet wat die voor straf gekregen heeft.

Ik vind gewoon dat je hier vaker van die stuitende gevallen hoort, waarbij mensen voor het leven verminkt zijn of waar gewoon heel veel beestachtig geweld gebruikt wordt en de daders krijgen dan straffen van een paar jaar. Dat vind ik gewoon niet normaal!
Van mij mogen dat soort daders minimaal 20 jaar of meer krijgen en dan in een superbeveiligde strenge echte gevangenis.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:55

Levenslang is ook echt levenslang!
Veel mensen denken dat levenslang de maximale straf (als ik het goed heb, 30 jaar) is (wat bij goed gedrag volgens mij nog een jaar of 5/6 korter kan worden) levenslang is. Maar dat is niet zo, wanneer je levenslang krijgt, zit je er dus ook echt je leven lang.

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:11

De maximale tijdelijke straf die opgelegd word is 30 jaar, in werkelijkheid 20 jaar. De 10 jaar die eraf gaat is voorwaardelijk (dat gaat automatisch in nederland) en in geval van goed gedrag hoeft niet worden uitgezeten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:50

joostvangestel schreef:
Senja_x schreef:
Levenslang is levenslang en kan alleen door gratie van de koningin worden opgeheven. verleden

Tenzij je natuurlijk onschuldig wordt bevonden omdat je onterecht tot levenslang veroordeeld was. Dat is het verschil met de doodstraf. Bij de doodstraf kan je mensen niet zomaar wakker maken als ze door een gerechtelijke dwaling verkeerd veroordeeld zijn.

Denkt aan Lucia de B. ;)

Nederland is juist op het gebied van levenslang veel strenger dan andere landen :j
In veel landen heb je inderdaad een tussentijdse commissie die bekijkt of de straf omgezet moet/kan worden naar een straf voor bepaalde tijd. In Nederland heb je dat niet. Is veel kritiek op en er bestaat ook een werkgroep/forum met vooraanstaande deskundigen die hier iets aan willen doen. De politiek is het hier nog niet mee eens.

Maximale tijdelijke straf is inderdaad 30 jaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:53

Overigens is het niet meer zo dat de voorwaardelijke invrijheidstelling gebaseerd is op enkel goed gedrag. Er worden daarnaast ook voorwaarden gesteld waarin je gedurende een periode aan moet voldoen als je in vrijheid bent gesteld.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:54

MontyRulezz schreef:
Ik vind de ons strafsysteem veel meer op het amerikaanse systeem zou moeten lijken.
Ik vind de straffen die in Nederland gegeven worden een aanfluiting. Vooral mensen die een ernstig delict hebben gepleegd mogen ze wat mij betreft veel en veel zwaarder straffen.

Liever niet. Er is al meerdere keren aangetoond dat in landen waar zwaarder gestraft wordt de criminaliteit juist toeneemt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:56

iirrssjjee schreef:
Gentlegiant schreef:
neehee tuurlijk niet dat zo styl zijn :P

Nee gewoon 1 persoon die er voor geschikt zou zijn die dus ook niet zelf moodlustige ideeen heeft dus bijvoorbeeld een poltie in een mega hoge functie? etc weet ik het :+

En anders gewoon de kogel
Een moordenaar blijft altijd een moordenaar in mijn ogen

Maar je geeft id epersoon ook geen kans om zijn leven te beteren :P.
Maar de doodstraf lot niks op, je kan ze beter martelen ;)

Oh, en martelen lost wel iets op. :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:07

Gentlegiant schreef:
http://www.parool.nl/parool/nl/287/BIZA ... lijf.dhtml

Wat voor straf die gekregen heeft weet ook niemand volgends mij?

En toch vind ik het altijd een beetje lastig om op basis van verhalen in de media iets te zeggen over een straf die iemand krijgt. Je bent niet bij de daadwerkelijke rechtzaak geweest, waar echt alle feiten op tafel komen. Je moet het maar doen met de manier waarop een journalist het gehoord en weer opgeschreven heeft. Vaak is dat ook weer gekleurd door de journalist / krant (denk aan de manier waarop telegraaf z'n stukken schrijft).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:10

Ik heb aardig wat strafdossiers gezien nádat ik er al over had gelezen/gehoord in de media.
Ik schrok ervan hoe vaak het verhaal NIET klopt :n En dat geldt niet alleen voor de telegraaf :n

Is een lastige balans van eigen inkleuring, maar ook van het feit dat een krant/journalist het natuurlijk ook weer moet doen met de info die hij/zij krijgt. En welke dat is weet je niet als lezer.