Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Juul schreef:Een daarom is er juist zo'n uitgebreid rechtssysteem in NL. Als iedereen hetzelfde moet worden aangedaan als wat hij iemand anders heeft aangedaan, dan zou het een zootje worden in ons land. Denk er eens over na.. Ons rechtssysteem is er juist om dingen 'netjes''op te lossen, en dat is maar goed ook. Het is niet voor niks dat de doodstraf etc. niet meer toelaatbaar zijn in NL. Het is al erg genoeg dat er mensen vermoord worden, maar laat dit bij de moordenaars blijven. Als de overheid ook nog eens 'terug' gaat moorden, waar blijft in vredesnaam de beschaving dan?
beantsje schreef:Een TBS-cliént kost de gemeenschap maar liefst € 600,- per dag.
Ook hier bewaking, maar lichamelijke verzorging is helemaal niet nodig. Het hele budget kan dus besteed worden aan onderkomen, bewaking, begeleiding en leuke dingen?. En hij hoeft helemaal geen eigen bijdrage te betalen.
Senja_x schreef:Levenslang is levenslang en kan alleen door gratie van de koningin worden opgeheven. verleden
batje schreef:De verwarring komt omdat in het wetboek van strafrecht staat dat de maximale TIJDELIJKE straf 20 jaar is. Er kan dus geen 27 jaar oid gegeven worden. Levenslang is tot de veroordeelde dood gaat en dat is dus geen tijdelijke straf.
*edit* volgens mij is het 20, maar kan ook 25 jaar zijn, even geen wetboek bij de hand..
joostvangestel schreef:Senja_x schreef:Levenslang is levenslang en kan alleen door gratie van de koningin worden opgeheven. verleden
Tenzij je natuurlijk onschuldig wordt bevonden omdat je onterecht tot levenslang veroordeeld was. Dat is het verschil met de doodstraf. Bij de doodstraf kan je mensen niet zomaar wakker maken als ze door een gerechtelijke dwaling verkeerd veroordeeld zijn.
MontyRulezz schreef:Ik vind de ons strafsysteem veel meer op het amerikaanse systeem zou moeten lijken.
Ik vind de straffen die in Nederland gegeven worden een aanfluiting. Vooral mensen die een ernstig delict hebben gepleegd mogen ze wat mij betreft veel en veel zwaarder straffen.
iirrssjjee schreef:Gentlegiant schreef:neehee tuurlijk niet dat zo styl zijn
Nee gewoon 1 persoon die er voor geschikt zou zijn die dus ook niet zelf moodlustige ideeen heeft dus bijvoorbeeld een poltie in een mega hoge functie? etc weet ik het
En anders gewoon de kogel
Een moordenaar blijft altijd een moordenaar in mijn ogen
Maar je geeft id epersoon ook geen kans om zijn leven te beteren.
Maar de doodstraf lot niks op, je kan ze beter martelen
Gentlegiant schreef:http://www.parool.nl/parool/nl/287/BIZA ... lijf.dhtml
Wat voor straf die gekregen heeft weet ook niemand volgends mij?