Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:55

Wat ik trouwens zo grappig vind, men heeft het hier over het uitdragen van het geloof.

Maar maakt dat hoofddoekje het verschil?
Want het is tegenwoordig toch wel zo dat iedereen met een beetje een Noord Afrikaans (of daar op lijkend, iets met kleurtje, donkere ogen en donker haar) uiterlijk voor moslim wordt aangezien ;)
Kortom, de associatie met het geloof (en de daar bijbehorende vooroordelen) is er toch wel, met of zonder hoofddoek.

Of gaat iedereen er bij een Marokkaanse (Turkse, Afghaanse, Irakese wat dan ook) zonder hoofddoek er meteen van uit dat ze atheïst of christen is :D

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:57

Ik heb zelf een docent die ook geen vloeiend nederlands spreekt en ik stoor me hier heel erg aan, ten eerste omdat ik met veel buitelanders in de klas zit en dan denk ik lekker als jij daar mee marrokaans gaat spreken en omdat hij mij niks kan uitleggen omdat hij naar woorden moet zoeken en dat vind ik een kwalijke zaak.

En over de hoofddoek, ik heb niks tegen de hoofddoek maar ik vind het bijzonder dat veel moslims hier een hoofddoek op moeten en in Turkije en weet ik 't allemaal mogen ze niet gedragen worden op scholen etc. en zie je ze ook niet in het openbaar ermee (niet veel). De moslims in Nederlands zijn gewoon erg ouderwets. De reden dat ik me eraan stoor is meer aan het geloof zelf en de dingen die ik zelf zie en meemaak van moslims, want bijna elke moslim op mijn school is hartstikke agressief en ze trekken samen dat is de reden waarom ik vind dat iedereen zich aan moet passen, zodat je gewoon één samenleving hebt.
Laatst bijgewerkt door Balko op 18-04-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:57

Voor mij hangt het er vanaf, een openbare school zie ik liever zonder geloofsuitingen. Een godsdienst gestuurde school wel :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 18-04-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:59

Balko schreef:
En over de hoofddoek, ik heb niks tegen de hoofddoek maar ik vind het bijzonder dat iedere moslim hier een hoofddoek op moet en in Turkije en weet ik 't allemaal mogen ze niet gedragen worden op scholen etc.

Here we go again... omdat Turkije een seculiere staat is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:01

sflj schreef:
Maar daar hebben de leerlingen van die OPENBARE school niks mee te maken.
En de spelling van bokkers doet hier niet terzake, zij staan niet voor de klas.

Maar zij zijn wel Nederlanders van oorsprong. Als de Nederlanders zelf hun taal niet beheersen (en dat doen er maar heel erg weinig) waarom verwachten zij het dan wel van iemand die onze taal niet als kind geleerd heeft? Zij willen Frans leren van die dame - geen Nederlands.

Edit: verkwoot een quloot ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 18-04-10 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:02

Nee, geen probleem mee.
Elkaar in je waarde laten heet dat.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:11

ja absoluut,

het gaat om de kennis die ze overbrengt namelijk.

als docenten met hoofddoek deze niet meer mogen dragen, moeten ze m óf AF doen (wat ze zelf niet willen neem ik aan, ik zal me persoonlijk zeeer onderdrukt voelen wanneer mijn baas dit van mij vroeg), óf ze nemen ONTSLAG! en wat krijg je dan??? een bepaalde groep vrouwen onderaan de ladder ;) --->> THUISZITTERS!

interesse stelling trouwens,

ik ga volgend jaar een lerarenopleiding volgen, ik vroeg het me vandaag nog af..

is dit wel nuttig???

wat als binnen een paar jaar zo'n wet in het leven wordt geroepen,. kan ik dan nergens meer aan de bak komen?? ondanks de kennis, vaardigheden, het talent en de passie?? kan ik mijn droom dus niet meer najagen en kan ik mijn toekomst niet zelf invullen,. enkel door een stukje stof?? (welke voor mij persoonlijk heeeel waardevol is, maar voor een ander weinig, het voegt niets toe als ik m thuislaat voor een ander, voor mij persoonlijk wel)

kennen jullie dat liedje van idia arie? I am not my hair???? inderdaad, het gaat om de hersens die eronder zitten!

ik begrijp dat mensen relativeren op een manier van 'ja maar je draagt wel iets uit en daarbij keur je indirect mensen zonder hoofddoek af'.. daar ben ik het niet mee eens,. want het is maar net hoe open en transparant jij jezelf opstelt. met mij valt bv overal over te praten en ik laat ieder ander in zijn waarde (dus wil ik ook in mijn waarde gelaten worden)

openbare school: helemaal voor!!! ---> openbaar, voor iedereen dus, een mooie afspiegeling van de maatschappij, ruimte voor IEDEREEN! en niet openbaar in de zin van. 'we moeten allemaal dezelfde opvattingen hebben en dezelfde modepoppetjes zijn'..
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 18-04-10 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:17

Zolang het iemands ogen niet bedekt heb ik er geen moeite mee.
Boerkaas (haha, oke, dat schrijf je dus echt niet zo :+ ) vind ik wel erg ongepast.
Maar een petje zonder klep vind ik ook goed kunnen, met klep weer niet omdat je
dan de ogen van iemand niet meer kan zien :(:)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:21

Chaos schreef:
Er is natuurlijk geen norm voor de moderne vrouw. Maar in mijn ogen is het belangrijkste gegeven dat de moderne vrouw bezit de mogelijkheid om te doen, gaan en staan waar zij zelf wil! :)

helemaal mee eens.!! daarom hoop ik ook gewoon werk te kunnen vinden als docent + hoofddoek!!
omdat ik graag gebruik maak van mijn mogelijkheid om te doen, gaan en staan waar IK wil ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:30

Het dragen van een hoofddoek is echt een gevoelspunt. Zelf zou ik daar geen problemen mee hebben.
Het taalprobleem vind ik echter wel een groot probleem. Als docent hoor je de Nederlandse taal goed te beheersen. In ieder geval beter dan de studenten. Ook wanneer je docent buitenlandse talen bent.
Zelf ben ik bijna (nog een week :D naar verwachting) docent. Doordat ik vooral Fries spreek in het dagelijkse leven heb ik ook het nodige moeten leren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:40

Blue_Eyes schreef:
sflj schreef:
Maar daar hebben de leerlingen van die OPENBARE school niks mee te maken.
En de spelling van bokkers doet hier niet terzake, zij staan niet voor de klas.

Maar zij zijn wel Nederlanders van oorsprong. Als de Nederlanders zelf hun taal niet beheersen (en dat doen er maar heel erg weinig) waarom verwachten zij het dan wel van iemand die onze taal niet als kind geleerd heeft? Zij willen Frans leren van die dame - geen Nederlands.

Edit: verkwoot een quloot ;)

En hoe komt het dat veel Nederlanders hun eigen taal niet goed beheersen? Misschien moet het ze op school beter geleerd worden? ;)
Ik vind het een schande dat een leerkracht op een Nederlandse school de taal niet goed beheerst. Het vak dat hij of zij geeft doet er niet toe. (ik vind trouwens sowieso dat de Nederlandse taal slecht beheerst wordt maar het een kwalijke zaak als dat is bij mensen met een voorbeeldfunctie of mensen die geacht worden anderen te onderwijzen!)

Ander voorbeeld dan:
Als de leraar Duits op diezelfde school nou eens een rode band om z'n arm draagt met een hakenkruis erop? Is dat dan ook geen probleem volgens jou? Want het gaat tenslotte alleen om het leren van de Duitse taal, de beste man z'n politieke voorkeur maakt dan toch ook niet uit?
Of de biologieleraar is overtuigt nudist en staat het liefst naakt voor de klas? Doet er ook niet toe, zeker?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 18-04-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:46

Ik vind hoofddoeken helemaal niets. Ook al is een vrouw het er nog zo mee eens om een hoofddoek te dragen, toch blijf ik het een vorm van onderdrukking vinden. Ik denk dat ik er wel een probleem mee zou hebben. Een leraar hoort in mijn ogen neutraal te zijn en zijn/ haar geloof niet tijdens schooltijd uit te dragen. Als een klasgenoot of ikzelf een muts of pet op heeft en die af moet doen, dan kan ze dat wel mooi vergeten. Wat zij mag, mag ik of iemand anders ook.

Ik vind het echt niet kunnen dat een lerares op een NEDERLANDSE school de Nederlandse taal niet goed beheerst ongeacht welk vak ze geeft.

Ixie

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:56

Blue_Eyes schreef:
Daarom zeg ik: als ze heel goed Frans kan geven, dan komt dat Nederlands op een tweede plan, zeker als ze zelf al werkt aan het verbeteren van dat Nederlands. Jullie zijn je ervan bewust hoe lang ervoor staat om genoeg Nederlands te leren om je inburgeringsexamen te halen? Twee jaar. En als je dat dan hebt, spreek je echt nog geen perfect Nederlands... bij lange na niet. Om goed Nederlands te leren, heb je zeker 5-6 jaar nodig.

Volgens mij woont ze al zeker 6 jaar in Nederland ;) Maar dat weet ik niet helemaal zeker! Maar dat zou best goed kunnen aangezien ze ook leraren opleiding etcetera heeft moeten doen.

Myukii schreef:
Daarbij denken zeker dat moslima's in Nederland vaak goed na, voor ze een hoofddoek dragen. Een symbool voor onderdrukking is het al lang niet meer altijd en overal.

Dat is niet helemaal waar, vaak hebben ze geen keus...

alex66 schreef:
mijn mening is dat een docent zich niet moet bezig houden met het uitdragen van een religie maar met les geven.

een hoofddoek schaar ik persoonlijk onder uitdragen en promoten van een geloof en hoort dus niet in de klas of op een school thuis.

zelfde geld voor keppeltjes, kruizen en andere aanverwante zaken.

Ben ik het mee eens :).

christalover schreef:
Ik ga met pubelia mee. Zoals hier veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de vrijheid van meingsuiting, maakt de lerares in kwestie gebruik van de vrijheid in geloofsuiting. Als het nou een agent was, had ik het nog iets anders gevonden. Die moet een onpartijdig aanspreekpunt voor de 'gewone' mens zijn. Maar ik vind dat we er met een lerares met zijn allen geen probleem van moeten maken. Er zijn zoveel ergere dingen!

Maar ik vind dat net als bij rechters, mensen in een publieke functie eigenlijk geen uiting van geloof mogen laten zien oid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:37

sflj schreef:
En hoe komt het dat veel Nederlanders hun eigen taal niet goed beheersen? Misschien moet het ze op school beter geleerd worden? ;)
Ik vind het een schande dat een leerkracht op een Nederlandse school de taal niet goed beheerst. Het vak dat hij of zij geeft doet er niet toe. (ik vind trouwens sowieso dat de Nederlandse taal slecht beheerst wordt maar het een kwalijke zaak als dat is bij mensen met een voorbeeldfunctie of mensen die geacht worden anderen te onderwijzen!)

Ander voorbeeld dan:
Als de leraar Duits op diezelfde school nou eens een rode band om z'n arm draagt met een hakenkruis erop? Is dat dan ook geen probleem volgens jou? Want het gaat tenslotte alleen om het leren van de Duitse taal, de beste man z'n politieke voorkeur maakt dan toch ook niet uit?
Of de biologieleraar is een overtuigt nudist en staat het liefst naakt voor de klas? Doet er ook niet toe, zeker?

Deels ligt dat inderdaad aan gebrekkig onderwijs, dat klopt. Maar ik denk dat je dat voor een groot deel meer op de basisschool moet gaan zoeken dan bij de docent Frans.

Wat betreft dat hakenkruis of nudisme; dat zie ik toch anders. Het verschil zit hem erin dat je echt denkt dat je iets minder aangenaams te wachten staat als je die hoofddoek niet draagt, dat mensen die sympathiseren met een hakenkruis echt voor niet-acceptabele ideeen staan en nudisme in een openbare plaats strijdig is met de fatsoensnormen. Geen van deze dingen is geldig voor een hoofddoek.

@Isabel; die lerarenopleiding kan ze evt. ook gedaan hebben in het land van herkomst.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:39

Ik zou het niet goed vinden, hier mogen ook geen mutsen sjawlen petten enzovoort gedragen worden, dus waarom de docenten wel?

Vat dit niet verkeerd op hoor!! Ben helemaal niet tegen het geloof ofzo, maar docenten moeten zich ook aan de regels houden :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:49

Je kunt een hakenkruis dragen toch niet vergelijken met het dragen van een hoofddoek!

Ik heb er geen enkel probleem mee als een docent een hoofddoek draagt. Ik zou niet weten waarom ik er een probleem mee zou moeten hebben. Ik vind het ook niet erg als iemand een kruisje om zijn nek draagt. En als je dat gaat verbieden dan moeten we, vind ik, heel kerk en staat gaan scheiden. Of 'iedereen' mag niks uitdragen en geloof moet verdwijnen uit alles wat met de overheid te maken heeft, of iedereen is gelijk en een kruisje mag en een hoofddoek ook.

Ik heb er ook geen enkele moeite mee dat een Frans docente gebrekkig Nederlands spreekt. Ze leert je Frans, geen Nederlands. Ik zou het erger vinden als ze goed Nederlands sprak en gebrekkig Frans ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:53

Leve de godsdienstige tolerantie in Nederland zeg...

Ik vind een hoofddoek voor de klas prima. Wat ik niet prima vind, is in foutief Nederlands zitten zeuren over het gebrekkige Nederlands van een docente met hoofddoek. Want degene met foutief taalgebruik heeft het dan kennelijk ook niet goed geleerd van zijn/haar docent. Mag die docent dan wel voor de klas staan?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:59

ik zou absoluut geen les willen volgen van iemand die gebrekkig Nederlands praat en zeker niet als deze ook nog eens een hoofddoek draagt...
Dan heb je je naar mijn mening niet aangepast aan de cultuur en de taal van het land en zeker niet als je er al 6 jaar woont.

Wij mogen hier ook geen Vlaamse leeuw op onze boekentas plakken, waarom mogen mensen van andere landen dan wel hun vlag dragen? of hun hoofddoek dragen?

In mijn school mogen de leerkrachten geen hoofddoek dragen, ze doen hem netjes af voor de lesuren en doen hem na de lesuren terug aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:02

tessyke schreef:
ik zou absoluut geen les willen volgen van iemand die gebrekkig Nederlands praat en zeker niet als deze ook nog eens een hoofddoek draagt...
Dan heb je je naar mijn mening niet aangepast aan de cultuur en de taal van het land en zeker niet als je er al 6 jaar woont.

En als de betreffende persoon haar hoofddoek afdoet, dan heeft ze zich volledig aangepast aan de cultuur van het land?
(wat is eigenlijk 'de belgische cultuur'?)
I.m.o. is het dan nog steeds een en dezelfde persoon, ze draagt alleen geen hoofddoek.
Of moet ze nog verder gaan in het 'aanpassen'? Wanneer is het dan voldoende?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:05

IsabelvS schreef:
Myukii schreef:
Daarbij denken zeker dat moslima's in Nederland vaak goed na, voor ze een hoofddoek dragen. Een symbool voor onderdrukking is het al lang niet meer altijd en overal.

Dat is niet helemaal waar, vaak hebben ze geen keus...

En waar heb jij die wijsheid vandaan, vraag ik me af? Ik weet dat overal verteld wordt dat moslima's geen keuze hebben en door hun man verplicht worden een hoofddoek te dragen. Maar bijna geen mens die zelf met die vrouwen in gesprek gaat om de wérkelijke reden waarom ze een hoofddoek dragen. En geloof mij maar als ik zeg dat dat, tegenwoordig veel vaker dan gedacht, uit vrije wil is. :)

mayniac_val: Ach, als ik dan in dit topic bijvoorbeeld het woord woordt lees, dan vraag ik me af of dat echt door een incompetente docent komt.. :D Hoe vaak zie je wel niet de zinnen 'ik wordt', 'ik ben groter als hem', etc? Dat zijn dingen die er van basisonderwijs af aan ingegoten worden. Mensen die dat nu nog niet beheersen, zijn óf te laks, óf dyslectisch, óf niet bijster intelligent/snel van begrip.. Ik vindt ( ;) ) het te triest voor woorden dat er nog zoveel Nederlanders, zoveel taalfouten maken, die eigenlijk niet nodig zijn.
Ik zal niet zeggen dat ik altijd correct Nederlands spreek en schrijf, een typfout of spelfout kan er altijd doorheen glippen. Maar ik lees af en toe teksten waar mijn tenen van omkrullen.. :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:09

@Myukii: ik ben het met je eens, ik wilde alleen duidelijk maken dat ik het slap vind als mensen met zulke fouten ermee weg proberen te komen 'omdat ze niet voor de klas staan'.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:10

Hihi, ik las later je stukje nog eens en begreep toen dat we het inderdaad met elkaar eens zijn.. :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:11

Ach, wat zal ik zeggen. Het is laat :')

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:13

Geen probleem met hoofddoekjes in het onderwijs, als het meer is, zoals burqa of die andere vorm (even de naam kwijt) die het gezicht meer bedekken, dat zou ik wel problematisch vinden.

Wat betreft het gebrekkige Nederlands... tsja, ze leert jullie toch Frans? Ik heb Spaans gestudeerd, wij spraken 95% van de tijd ook Spaans en alleen NL als we er echt niet uitkwamen. Soms wel eens een lastige zinsontleding kwestie niet duidelijk in Spaans óf Nederlands gekregen, maar dat kan gebeuren natuurlijk. Als het een lerares Nederlands was geweest dan had je er wellicht met een decaan over kunnen praten bijvoorbeeld, maar ik neem aan dat haar Frans verder gewoon de juiste standaard heeft voor een middelbare school!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:31

zolang iedereen vrij is om op zijn/haar hoofd te dragen wat ie wil,maakt het mij niet uit.

als het niet gezichtsbedekkend is zoals een burka,geen probleem.

dan maakt een keppeltje,hoofddoekje,petje of wat dan ook me niet uit.