Bokt "speelt" politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:16

Heino schreef:
Las vandaag in de krant dat men anticonceptie ook uit de verzekering wil halen, want dat is "geen medische behandeling" oid :?

Heb voor en nadelen...
Ik ben wel bang voor ongewenste zwangerschappen, máár aan de andere kant ben ik het wel eens dat het een luxe is en geen noodzaak. Misschien gaan mensen meer rubbers gebruiken en wordt het vrijen in het algemeen wel veiliger... :? (hoopvol haha)

Ik heb trouwens wel eens eerder voor de pil betaald, of misschien deels... zelf vind ik het geen probleem. Rubbers moet je ook zelf betalen dus...

slokkie

Re: Bokt "speelt" politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:30

Lijkt me een actie om de vergrijzing tegen te gaan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:31

slokkie schreef:

Je was me net voor _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:50

slokkie schreef:

Dat dacht ik ook. Een post-balkenende babyboom :)).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:08

Heino schreef:
Ik erger me bijvoorbeeld rot aan mensen die op straat spugen (soms nog net niet op je schoenen..) en afval op straat.

Meen je dat nou serieus? Ik ben allesbehalve voor dergelijke betutteling door de regering van een lánd! Dat een plaatselijke partij het in het programma opneemt, oké, maar daar moet de leiding van een land zich toch niet mee bezighouden?

Qua drugsbeleid zet NL zich aardig te kakken. We willen internationaal zó graag meedoen en het braafste jongetje van de klas zijn en dit dan wel gedogen :+ Wat mij betreft wordt het legaal en komt er een flinke tax overheen. Dat brengt lekker geld in het laatje!

Ik neig zelf naar de rechterkant van het midden (VVD of CDA), maar vind met name de JSF zó'n onzin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:15

Chubby, wat vind je onzin aan de JSF? Het vliegtuig zelf of het gebakkelei erover?

Een heftige tax op wiet zou wel tof zijn, dan kan dat misschien van de wegenbelasting af :D.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:16

Voor wat betreft de stufi ben ik voorstander van afschaffen van de basisbeurs en thuiswonende beurs. Dat geld kan dan geinvesteerd worden in verbeterde opleidingen en faciliteiten om te studeren (huisvesting van scholen en studenten bijvoorbeeld). Wellicht kan zelfs het school/ collegegeld afgeschaft of dermate verkleind worden, waardoor studeren geen elite-ding wordt. Uitwonende studenten krijgen een toelage die omgezet wordt in een lening wanneer de studenten langer doen over een studie dan daarvoor staat, danwel geen diploma halen.

Na de middelbare school (examens in mei) zou er wat mij betreft een maatschappelijke stage kunnen worden ingevoerd van 2 maanden full time. Deze stage kan gedaan worden in bijv. het werkveld waar je interesse naar uit gaat, zodat er wellicht ook minder geswitched hoeft te worden na de studiekeuze. In september starten dan de reguliere opleidingen weer, dus studenten hebben dan alsnog ongeveer een maand vakantie gehad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:19

Lovely schreef:
Chubby, wat vind je onzin aan de JSF? Het vliegtuig zelf of het gebakkelei erover?

Het vliegtuig zelf. Niet meer meedoen in Afghanistan, maar wel de middelen ervoor willen faciliteren. Even bot gezegd (zal best genuanceerder liggen ;) ).

Lovely schreef:
Een heftige tax op wiet zou wel tof zijn, dan kan dat misschien van de wegenbelasting af :D.

Niet het ene gaatje met het andere dichten. Tax op softdrugs kan wat mij betreft teruggezet worden in de gezondheidszorg. Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen een abo heeft op de psychiatrische zorg, zou het één met het ander te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:22

Wat een supergoed idee dit topic (ben student politicologie dus vind het erg interessant), ik kom hier binnenkort als ik wat meer tijd heb zeker even meekletsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:28

Chubby, is de JSF niet bedoeld om de oude F16's te vervangen? Ik denk eigenlijk dat het niets met afghanistan te maken heeft.

Nou, ik vind de verhoging van de wegenbelasting in het voortraject van de invoering van het rekeningrijden en afschaffing van de BPM nogal wrang omdat die verhoging blijft terwijl het rekeningrijden niet doorgaat.
Tax op wiet blijft een fantastisch idee. Kan er in het verlengde daarvan niet een straftarief komen voor criminelen en zwartgeldhouders zodra ze gesnapt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:31

Ik meld me hier ook, als aankomend student bestuurdkunde en bestuurslid van een politieke partij. Heb nu hoofdpijn, dus ik lees me later even in!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:32

Oh, ik wist nog niet dat de wegenbelasting omhoog gaat? Lekker is dat :\
En hoe moeilijk kan het zijn, je kunt toch gewoon weer een 'kwartje van Eurlings' bovenop de benzineprijzen gooien?
Dan betaal je direct naar verbruik én worden de schonere rijders beloond..

We hebben bij defensie toch wel meer dan 1 of 2 F16's? Of ben ik mis en worden er meer JSF's gebouwd?

Overigens ben ik momenteel secretaresse van een wethouder en zit ik dus middenin de politiek van een G4-stad. Vind het heerlijk kletsen met de politiek assistent hier. We hebben samen echt wel eens goede ideeen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:44

Testvliegtuigen, staat mij bij. En ja de wegenbelasting is al omhoog gegaan en zal dat ook blijven doen.
Goede ideeen moet je altijd doorrekenen :j.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:48

nowornever schreef:
Heino schreef:
Stufi geeft toch geen BKR registratie Nowornever?
Het lijkt mij geen goed idee om van heel stufi een lening te maken, daarvan krijg je de rekening over een jaar of 30 dan (wanneer er te weinig hoogopgeleiden zijn)

Nee het krijgt geen BKR registratie, maar dat maken je maandlasten niet minder. Zeker als de maandlasten omhoog gaan als ze aan de hypotheekrenteaftrek (ik heb geen idee wat de gevolgen zijn) gaan zitten. Ik vind het juist slecht dat geen BKR registratie krijgt, omdat mensen veel meer kunnen lenen dan verstandig is.

Even correctie. Je krijgt dus wél een BKR registratie, maar geen negatieve. BKR registratie is alleen registratie dat je lening hebt, negatief wordt die als je niet betaalt ;)

Tenminste, vertelde mijn vader toen ik met het argument kwam, dat je dan nooit meer iets kan lenen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:49

Bij mijn weten is de stufi niet eens aangemeld bij het BKR. Pas als je niet betaald wordt het een (negatieve) registratie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:00

Volgens mijn vader wel, die zit in de leningen, hypotheken enzovoorts.

Ik dacht dat namelijk ook?

EDIT: Misschien is het alleen zo bij aanvullende beurs enzovoorts?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:28

Hoe denken jullie overigens over het downloadverbod? Aangezien GL hier een groot programma punt van maakt.

Ik ben opzich tegen het downloaden. Maar er is denk ik niet zoveel meer aan te doen. En ik vind het belangrijker dat er niet 'ingebroken' wordt op computers dan dat er gedownload wordt. Ik vind wel dat daar tegenover moet staan dat artiesten meer geld zien voor hun 'producten' in plaats van dat dat naar platenmaatschappijen en dergerlijke gaat. Ik vind dat er als het downloaden legaal wordt wel alles aan gedaan moet worden dat artiesten en kunstenaars hun hoofd boven water kunnen houden.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:56

Over het downloadverbod ben ik dubbel.. Als ik vanuit mezelf spreek zou ik het legaal willen houden.. maar ik weet dat het voor artiesten niet zo fijn is. Daarom koop ik ook nog cd's, maar veel mensen doen dat niet.. Een downloadverbod ben ik neutraal over eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:07

Ik ben tegen een downloadverbod. Allereerst tegen de verregaande consequenties daarvan, en de inbreuk die controle op naleving vraagt.
Ik vind het bovendien een nogal vervuilde discussie: de partijen die zo graag met het welzijn van de artiesten schermen, gaan zelf nogal onbehoorlijk om met die artiesten. Platenmaatschappijen staan niet bekend om hun weldoenerij... Ze beschermen in de eerste plaats zichzelf. De artiesten zijn veel minder fel daarover, en zouden vermoedelijk wel openstaan voor alternatieven.

(Waar het wel op uitdraait is dat de mainstream minder gekocht wordt. Ik heb bijvoorbeeld wel meerdere cd's van beginnende / kleinschalige artiesten gekocht, maar geen internationale tophits. Dus misschien verschuift de verdeling wel. Maar dat lijkt me alleen maar een voordeel - al is dat geen reden om misbruik toe te staan.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:12

Chubby schreef:
Heino schreef:
Ik erger me bijvoorbeeld rot aan mensen die op straat spugen (soms nog net niet op je schoenen..) en afval op straat.

Meen je dat nou serieus? Ik ben allesbehalve voor dergelijke betutteling door de regering van een lánd! Dat een plaatselijke partij het in het programma opneemt, oké, maar daar moet de leiding van een land zich toch niet mee bezighouden?

Ja dat meen ik serieus want voor mij zijn dat soort kleine dingetjes een grote ergenis die naar ik denk met weinig middelen grotendeels verholpen kunnen worden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:25

Heino schreef:
Ja dat meen ik serieus want voor mij zijn dat soort kleine dingetjes een grote ergenis die naar ik denk met weinig middelen grotendeels verholpen kunnen worden.

Maar dat zijn normen en waarden: de regering kan daar wel regels over maken, maar daarmee verander je de mensen niet: daar meot de maatschappij in zijn geheel voor zorgen.

Citaat:
Na de middelbare school (examens in mei) zou er wat mij betreft een maatschappelijke stage kunnen worden ingevoerd van 2 maanden full time. Deze stage kan gedaan worden in bijv. het werkveld waar je interesse naar uit gaat, zodat er wellicht ook minder geswitched hoeft te worden na de studiekeuze. In september starten dan de reguliere opleidingen weer, dus studenten hebben dan alsnog ongeveer een maand vakantie gehad.

Vind dit een leuk idee, maar aan de andere kant heb ik er ook wat moeite mee. Ik ga zelf volgend jaar examen doen en vertrek hopelijk daarna naar Engeland om daar een studie te volgen. In die drie maanden zou ik zelf graag keihard gaan werken, om wat geld te verdienen voor de tijd daar, aangezien ik tijdens mijn studie dit niet kan. Dit zou dan niet kunnen doordat ik verplicht twee maanden iets moet doen in 'het werkveld waarin ik interesse heb', waarmee ik ook al weer wat moeite heb. Zelf zou ik graag filosofie studeren, wat zou dan 'mijn werkveld' zijn? En medicijnstudent, ik neem aan dat je die niet zomaar bij een arts dumpt? Ook moet ik zeggen dat ik een maand vakantie wel erg weinig vrije tijd vind. Daarnaast: er wordt volgend jaar al een maatschappelijke stage in de opleidingen opgenomen, wordt dit dan niet wat dubbelop?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:28

Killyenn schreef:
Heino schreef:
Maar dat zijn normen en waarden: de regering kan daar wel regels over maken, maar daarmee verander je de mensen niet: daar meot de maatschappij in zijn geheel voor zorgen.

Hoe verander je de maatschappij? Ik spreek mensen er wel op aan, maar echt impact heeft dat niet geloof ik. Dan lijken mij boetes effectiever. Ik bedoel, die wijkagenten lopen er toch al, met een relatief kleine ingreep voorkom je een hoop straatergernis (of ben ik de enige die zich hier aan stoort? :'))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:51

Heino, ik zou je graag gerust willen stellen, maar persoonlijk hoeven die uiterst stricte regels niet. En ik stoor me ook niet heel snel aan allerlei dingen. Ik vind wel dat mensen zich wat meer bewust moeten zijn van hoe hun gedrag overkomt op andere mensen... alleen... Ik denk dat een groot verschil tussen Nederland en bv Hongkong is, dat Nederlanders zich volstrekt niet graag laten aanspreken. (Zoals elke conducteur, buschauffeur, politieagent, parkeerwachter kan beamen :) "Kijk, die anderen zijn natuurlijk aso's, maar IK had een buitengewoon goede reden om dit te doen!")

Ook al wordt het nog zo vaak gezegd - men wil het niet vanuit het standpunt van de ander zien. En vanuit zo'n basishouding hebben opmerkingen en maatregelen en boetes weinig impact (ik ken haast niemand die zich na een opmerking van een volstrekt anonieme buitenstaander, van een opmerking door een autoriteitsfiguur of door een boete echt is gaan afvragen: goh, kan het eigenlijk wel wat ik doen?) En dan creeren ze vooral een hoop nieuwe ergernis. Dat is imo niet echt de weg. Wat het wel zou zijn, ik weet het niet. Ik denk dat we ons voorlopig beter op andere dingen kunnen richten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:04

Heino schreef:
Hoe verander je de maatschappij? Ik spreek mensen er wel op aan, maar echt impact heeft dat niet geloof ik. Dan lijken mij boetes effectiever. Ik bedoel, die wijkagenten lopen er toch al, met een relatief kleine ingreep voorkom je een hoop straatergernis (of ben ik de enige die zich hier aan stoort? :'))

In mijn ogen niet door regels, maar door communicatie! Karakter laat zich niet veranderen door regels, tenzij die regels een vorm van indoctrinatie zijn, maar daar willen we denk ik ook niet naartoe ;) Persoonlijk mag er van mij een hoop veranderen aan het onderwijs, om mee te beginnen. Maar regels als deze, nee, ik denk persoonlijk niet dat dat enig effect zal hebben, zoals Shadow0 heel mooi weet te verwoorden :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:17