SGP en hun vrouwenstandpunt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:29

verootjoo schreef:
Ik vraag me af of sommigen hier wel weten waar de SGP voor staat. Ze hebben echt wel keuzevrijheid, mannen en vrouwen zijn gelijk. Ze hebben alleen andere functies in het leven. Als de vrouwen écht de politiek in willen kan dat. Maar er is nauwelijks een vrouw te vinden die dat wil, want het 'hoort' niet. Vrouwen worden ook absoluut NIET gediscrimineerd binnen de gereformeerde gemeente...

Verder ben ik het compleet eens met bovenstaande column :)

Daar gaat het nou net om, dat kan dus nu niet en de wet zegt dat dat moet kunnen. Als dat uiteindelijk wel mogelijk is maar gewoonweg niet gebeurt, is dat niet erg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:36

beantsje schreef:
verootjoo schreef:
Ik vraag me af of sommigen hier wel weten waar de SGP voor staat. Ze hebben echt wel keuzevrijheid, mannen en vrouwen zijn gelijk. Ze hebben alleen andere functies in het leven. Als de vrouwen écht de politiek in willen kan dat. Maar er is nauwelijks een vrouw te vinden die dat wil, want het 'hoort' niet. Vrouwen worden ook absoluut NIET gediscrimineerd binnen de gereformeerde gemeente...

Verder ben ik het compleet eens met bovenstaande column :)

Daar gaat het nou net om, dat kan dus nu niet en de wet zegt dat dat moet kunnen. Als dat uiteindelijk wel mogelijk is maar gewoonweg niet gebeurt, is dat niet erg.

Het is ook echt wel mogelijk hoor... maar de media houdt er nu eenmaal van om wat dingen op te blazen. := En het gebeurt niet omdat vrouwen het zelf ook niet willen, en dat is niet omdat ze gediscrimineerd worden.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:43

Aardige column. Volgens mij lukt het me aardig om het vanuit hun standpunt te bekijken en hij/zij heeft deels gelijk dat niemand de vrouwen tegenhoudt om een vrouwvriendelijke variant op te zetten. Toch vind ik dat de vrouwen de mogelijkheid horen te hebben om lid te worden van de SGP. Als er daadwerkelijk geen vrouwen zijn die dat willen, dan hoeven de heren ook niks te vrezen. :)

Misschien komt een deel van mijn overtuiging ook voort uit onbegrip. Wat ik mij afvraag is waarom de vrouwen niet in de SGP mogen. Zit daar een geldige reden achter of... hebben en houden de mannen graag alle macht? En waarom zijn er geen vrouwen te vinden die lid willen worden van de SGP? Zouden er vrouwen zijn die dit stiekem dolgraag willen, maar het niet durven uit angst voor de onbegrip en weerstand vanuit hun maatschappij?

Edit: Van buitenaf bekeken lijken de vrouwen daar in dezelfde verdrukhoek te zitten als de homo's.
Laatst bijgewerkt door Snader op 11-04-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:49

verootjoo schreef:
Het is ook echt wel mogelijk hoor... maar de media houdt er nu eenmaal van om wat dingen op te blazen. :=

Is het dan een fabeltje dat ze in 1997 nog een regel invoerde om vrouwen uit te sluiten van lidmaatschap? :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:50

verootjoo schreef:
Het is ook echt wel mogelijk hoor... maar de media houdt er nu eenmaal van om wat dingen op te blazen. := En het gebeurt niet omdat vrouwen het zelf ook niet willen, en dat is niet omdat ze gediscrimineerd worden.

als het wel mogelijk was, waar ging die rechtzaak dan over?

Snader

Re: SGP en hun vrouwenstandpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:55

Om nog even te reageren op de column: Een vrouw bij de SGP vind ik iets heel anders dan bijvoorbeeld een man bij de Nederlandse Vrouwenraad. :) In het laatste geval bestaat er de mogelijkheid dat er sprake is van belangenverstrengeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:58

Snader schreef:
Aardige column. Volgens mij lukt het me aardig om het vanuit hun standpunt te bekijken en hij/zij heeft deels gelijk dat niemand de vrouwen tegenhoudt om een vrouwvriendelijke variant op te zetten. Toch vind ik dat de vrouwen de mogelijkheid horen te hebben om lid te worden van de SGP. Als er daadwerkelijk geen vrouwen zijn die dat willen, dan hoeven de heren ook niks te vrezen. :)

Misschien komt een deel van mijn overtuiging ook voort uit onbegrip. Wat ik mij afvraag is waarom de vrouwen niet in de SGP mogen. Zit daar een geldige reden achter of... hebben en houden de mannen graag alle macht? En waarom zijn er geen vrouwen te vinden die lid willen worden van de SGP? Zouden er vrouwen zijn die dit stiekem dolgraag willen, maar het niet durven uit angst voor de onbegrip en weerstand vanuit hun maatschappij?

Het is absoluut geen kwestie van macht. Mannen en vrouwen zijn gelijk in waarde, óók volgens de Bijbel en ook volgens de gereformeerde gemeente. Mannen en vrouwen zijn echter verschillend, en ook qua functie in de wereld. De man verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen.
Er is misschien wel een enkele vrouw te vinden die graag de politiek in zou willen, maar daar zijn dan genoeg mogelijkheden voor. Alleen de SGP niet. Ik ben zulke vrouwen alleen nog niet tegengekomen. Het zal ook best wat op weerstand stuitten, vanuit de maatschappij, maar dat is bij alles en iedereen die wat doet wat 'anders' is.

En ik bedoel niet dat die regel van hun er niet is. Ik bedoel alleen dat ook ger. gem. vrouwen sterk genoeg zijn om zich te emanciperen, het duurt alleen iets langer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:59

Snader schreef:
Edit: Van buitenaf bekeken lijken de vrouwen daar in dezelfde verdrukhoek te zitten als de homo's.

_O-... sorry hier moet ik echt even om lachen. Dit neem ik niet meer serieus...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:59

Trouwens, wat de COC betreft; voor een bestuursfunctie vragen ze alleen een 'sterke affiniteit met de doelgroep'. Je kunt dus wel degelijk als hetero COC-bestuurslid worden.
het colum gaat dus niet op. COC sluit hetero's niet op voorhand uit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:07

verootjoo schreef:
De man verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen.

Betekent dat dan ook dat SGP-vrouwen nooit buitenshuis werken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:07

Klinkt mij als een partij waar vrouwen geen mening mogen hebben... Heb het niet helemaal gevolgd, maar er was vrijdag een stukje op tv waarvan mijn mond open viel... Wat een schijnheilige bedoening...

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:12

verootjoo schreef:
Mannen en vrouwen zijn echter verschillend, en ook qua functie in de wereld. De man verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen.

Waarom zijn die rollen zo verdeeld? Waarom mag er niet de mogelijkheid zijn dat het omgedraaid is? Daar heeft toch niemand last van? Ik ben van mening dat iedereen vrij moet zijn in zijn/haar keuzes. :) Zolang er geen andere mensen of dieren ernstig in het geding zijn natuurlijk.

Zo studeer ik in de techniek. Er zijn niet veel vrouwen, maar het is voor die paar wel fijn dat ze geaccepteerd worden en zo onbelemmerd het leven kunnen leiden dat ze graag willen. Ik zou graag zien dat strengelovigen op diezelfde manier omgaan met bijvoorbeeld vrouwen met een mening en/of ambities en homo's.

verootjoo schreef:
_O-... sorry hier moet ik echt even om lachen. Dit neem ik niet meer serieus...

Probeer alsjeblieft netjes en inhoudelijk te reageren. :) Ter informatie: Een dergelijke reactie wordt geïnterpreteerd als een teken van zwakte!

Janine1990 schreef:
Klinkt mij als een partij waar vrouwen geen mening mogen hebben... Heb het niet helemaal gevolgd, maar er was vrijdag een stukje op tv waarvan mijn mond open viel... Wat een schijnheilige bedoening...

Juist. :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:20

beantsje schreef:
verootjoo schreef:
De man verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen.

Betekent dat dan ook dat SGP-vrouwen nooit buitenshuis werken?

Nee dat is niet zo. Vrienden van mijn ouders zitten ook bij de geref. gem. en zij werkt in de weekenden (toen de kids klein waren) in het ziekenhuis en nu de kids zichzelf kunnen rekken ook door de week. Ze heeft een goede opleiding en weet goed wat ze wil. En ze staat achter het standpunt van de SGP.

Trouwens ze mogen WEL volwaardig lid worden, maar geen functies bekleden. Dus het gaat niet om het lidmaatschap, maar om politieke functies. Dat halen mensen hier in het topic nog wel eens door elkaar...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:21

beantsje schreef:
SGP mag best vinden dat vrouwen niet op de kieslijst horen. Dat is hun recht.
Maar nu is het zo dat de wet dit soort uitsluiting verbiedt.
Zij mogen dus niet in tegen de wet ingaan.

Zij mogen dus een standpunt hebben, zeggen dat ze de wet in die richting willen wijzigen maar totdat ze dat voor elkaar hebben, mogen ze geen uitvoering aan hun standpunt geven.

Vgl. (sorry rare vergelijking) Stel je bent agent. Jij vindt dat een cap verplicht moet worden gesteld. Dat mag je zeggen dat dat je mening is en je mag je best doen om te zorgen dat dit wettelijk wordt geregeld. Maar tot die tijd mag je geen mensen zonder cap bekeuren en verplicht af laten stappen en verder laten lopen.

goed uitgelegd +:)+

en de dooddoener; als vrouwen zo nodig in de politiek willen kunnen ze een eigen partij oprichten; is natuurijk helemaal achterhaald, dan kunnen donkere mensen ook wel naar een ander park/zwembad/school en verbieden we dat ze met blanke samen zijn. ze hebben toch ook een eigen park 8-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:42

Janine1990 schreef:

Oh, maar dat mogen ze best wel. En die mogen ze uiten ook, maar niet in het 'openbaar' - dat wil zeggen dat ze niet als politica of bijvoorbeeld als predikant aan de slag mogen. Dat is gestoeld op bepaalde bijbelteksten die ik zelf ook anders uitleg dan de SGP dat doet, maar goed - ik vind op zich wel dat ze recht hebben op dit standpunt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:47

Blue_Eyes schreef:
Janine1990 schreef:

Oh, maar dat mogen ze best wel. En die mogen ze uiten ook, maar niet in het 'openbaar' - dat wil zeggen dat ze niet als politica of bijvoorbeeld als predikant aan de slag mogen. Dat is gestoeld op bepaalde bijbelteksten die ik zelf ook anders uitleg dan de SGP dat doet, maar goed - ik vind op zich wel dat ze recht hebben op dit standpunt.

Ja, dat begrijp ik. Maar de tekst die in het journaal vrijdag werd geciteerd, deed mij toch wel heel erg ouderwets aan.
De huisvrouwen worden aan een strakke lijn gehouden en mogen alleen met anderen bespreken wat hun man ze heeft opgelegd.
Zo deed het mij aan. En dat vind ik verschrikkelijk...

Maargoed, dat zijn sowieso dingen die mij ontzettend tegenstaan, net als dat ze vinden dat niet Christelijk zijn een zonde is. Nou sorry, maar dat vind ik wel zulke onzin. In de Bijbel staat: Heb uw naaste lief.
Dat betekend in mijn ogen ook het accepteren van andere geloven of disbelieves... Niet met het vingertje wijzen, wat veel Christenen wel doen.
Heb het dan wel over de strengere geloven, ik ben Christelijk opgevoed, mijn ouders gaan naar de PKN dat is een stuk minder zwaar als Gereformeerd-Vrijgemaakt en dergelijke geloofsbelevingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:07

Ho ho, niet alles over een kam scheren. ;) Ik ben Nederlands Gereformeerd, dat ligt dichtbij vrijgemaakt, en ook dat verschilt heel erg per gemeente. De ene vrijgemaakte kerk is de andere niet. Bijvoorbeeld: hier ga je gewoon in je spijkerbroek naar de Christelijke Gereformeerde kerk en in Sliedrecht waar mijn man vandaan komt is dat een echte zwartekousenkerk.

Wat betreft wat er in het journaal werd gezegd: dat heb ik toen niet gezien, dus daar doe ik geen uitspraken over. SGP staat natuurlijk op zich bekend om hun behoudende stijl. Maar ja, als dat hun stijl is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:10

Janine: ik respecteer andere geloven of zelfs geen geloof zeker wel, maar ben er wel van overtuigd dat mijn geloof beter is, als ik daar niet van overtuigd was, was het vrij zinloos om te geloven, toch? :)
Maar dat is wel heel wat anders als met het vingertje wijzen :)

Overigens ga ik ook naar de PKN :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:13

Blue_Eyes schreef:
Ho ho, niet alles over een kam scheren. ;) Ik ben Nederlands Gereformeerd, dat ligt dichtbij vrijgemaakt, en ook dat verschilt heel erg per gemeente. De ene vrijgemaakte kerk is de andere niet. Bijvoorbeeld: hier ga je gewoon in je spijkerbroek naar de Christelijke Gereformeerde kerk en in Sliedrecht waar mijn man vandaan komt is dat een echte zwartekousenkerk.

Wat betreft wat er in het journaal werd gezegd: dat heb ik toen niet gezien, dus daar doe ik geen uitspraken over. SGP staat natuurlijk op zich bekend om hun behoudende stijl. Maar ja, als dat hun stijl is...

Mijn vader komt ook uit een Nederlands Gereformeerde opvoeding, maar dat is hier dus samengegaan in PKN, ik dacht dat dat in heel Nederland al samen was? Hervormd en Gereformeerd?

Edit: Volgens mij heb je ook verschillende Gereformeerde kerken, of niet?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 11-04-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:15

Yamcha schreef:
Janine: ik respecteer andere geloven of zelfs geen geloof zeker wel, maar ben er wel van overtuigd dat mijn geloof beter is, als ik daar niet van overtuigd was, was het vrij zinloos om te geloven, toch? :)
Maar dat is wel heel wat anders als met het vingertje wijzen :)

Overigens ga ik ook naar de PKN :)

Geloven is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb mijn plaats in het geloof niet echt gevonden, en kom alleen in de kerk op bijzondere dagen wanneer mijn ouders me verplichten :+
Maar ik zou geen geloof beleiden(belijden??) omdat ik vind dat het beter is dan een ander geloof, maar omdat ik mezelf er prettiger bij voel, dan bij een ander geloof...

Wat betreft het wijzen met het vingertje bedoel ik dingen als: "Oh, heb je dat ook gezien? Die en die was vandaag niet in de kerk?" Of "Als je niet gelooft, ga je naar de hel." Die mensen vergeten dat wanneer ze met 1 vinger naar iemand anders wijzen, er 3 naar zichzelf wijzen... ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:36

LuvdaTossa schreef:
Trouwens ze mogen WEL volwaardig lid worden, maar geen functies bekleden. Dus het gaat niet om het lidmaatschap, maar om politieke functies. Dat halen mensen hier in het topic nog wel eens door elkaar...

Nou,dat is niet zo verwonderlijk. Ook het lidmaatschap was eerder niet toegestaan maar ook dit is door de rechter opgelegd dat dit voortaan toegestaan moest worden; da's nog niet zo heel lang geleden, 2007 ofzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:39

beantsje schreef:
LuvdaTossa schreef:

Nou,dat is niet zo verwonderlijk. Ook het lidmaatschap was eerder niet toegestaan maar ook dit is door de rechter opgelegd dat dit voortaan toegestaan moest worden; da's nog niet zo heel lang geleden, 2007 ofzo.

Dan ben ik wel even nieuwsgierig, zijn er ook statistieken over de leden? Ben wel benieuwd hoeveel vrouwen er daadwerkelijk lid zijn geworden na die uitspraak...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:43

Dat vind ik niet relevant. Als die vrouwen er zelf voor kiezen om niet lid te worden, is dat natuurlijk hun eigen vrijheid. Als er maar één is die lid wilde worden en dat niet mocht, is dat discriminatie en is het niet relevant of de overgrote meerderheid van vrouwen dat niet wil.
Hetzelfde geldt voor passief kiesrecht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:45

beantsje schreef:
Dat vind ik niet relevant. Als die vrouwen er zelf voor kiezen om niet lid te worden, is dat natuurlijk hun eigen vrijheid. Als er maar één is die lid wilde worden en dat niet mocht, is dat discriminatie en is het niet relevant of de overgrote meerderheid van vrouwen dat niet wil.
Hetzelfde geldt voor passief kiesrecht.

Dat kan jij niet relevant noemen, maar dat kan voor mij heel relevant zijn.
Want ik vraag me af (gezien het beeld dat ik bij SGP etc. heb) hoeveel vrouwen het willen en hoeveel vrouwen de schone schijn van het niet willen ophouden.........

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:49

beantsje schreef:
LuvdaTossa schreef:

dat hebben de mannebroeders alleen maar goed gevonden omdat ze anders hun subsidie verloren
edit; volgens mij zijn ze die ook een tijdje kwijt geweest om deze kwestie