Eigen risico €775???!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:15

Je kunt mensen in Nederland niet met mensen in Afrika vergelijken.
Armoede brengt hier grote consequenties met zich mee op het psychische vlak.

Mensen kunnen hun huur niet meer betalen, verzekeringen niet meer betalen, zorg voor een ziek gezinslid niet meer betalen, geen oppas meer voor de kinderen regelen, etc.

Krijgen hoge schulden, schuldeisers achter ze aan, kunnen met 't hele gezin op straat komen te staan, etc.

Die druk, kan wel degelijk voor zeer ernstige psychische klachten zorgen. En er ook voor zorgen dat mensen daardoor zelfs volleid arbeidsongeschikt raken.
Dat is niet mijn mening, dat is iets dat al lang feitelijk bekend is ;)

In Afrika gaat 't er toch even wat anders aan toe.
Jouw eigen bevindingen bevestigen dat zelfs ;)

Bovendien is het hier door overbevolking ook onmogelijk om in je eigen verzorging te voorzien.
In Afrika zijn er volledige gebieden met mensen die op een primitieve manier leven en letterlijk nog nooit geld in hun handen hebben gehad. Ja, ze zijn dan arm, en vallen onder armoede.
Maar zo lang je zelf een hutje van stro en leem kunt bouwen om je gezin te huisvesten, zelf wat groenten kunt verbouwen, zelf wild kunt aanschieten, etc. dan kun je je gezin tenminste onderhouden en inderdaad zelfs gelukkig zijn.

Maar dát kan in Nederland niet.
Als je hier je huis kwijt raakt en in de schulden komt en zonder baan kom te zitten, dan heb je hier gewoon géén andere mogelijkheid om te overleven. Je kunt hier geen hutje bouwen, want je kunt hier niet gewoon "ergens" een stuk grond claimen.
Je kunt hier geen voedsel vinden/verbouwen als je geen land hebt gekocht.

Je kunt hier in Nederland niet in je levensonderhoud voorzien als je geen geld hebt, of torenhoge schulden hebt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:17

Zo dat wordt niet meer naar de dokter, ziekenhuis enz. Denk dat ik de zorgverzekering dan maar op zeg en zelf ga potten. De zorgverzekeringen snijden alleen maar in de verzekeringen maar we mogen wel extra betalen... dikke neus :+

Ik gok dat de politiek eerst maar eens moet gaan kijken naar de gevolgen voor meneer modaal want die kunnen dit echt niet opbrengen. Daarnaast lijkt het me ook verstandig om meneer modaal in de commissie van "topambtenaren" te zetten om mee te denken aan realistische oplossingen en mag er van mij wel eens flink in ministeries worden gesneden en laten we de ontwikkelingshulp maar even stopzetten zolang het hier een puinhoop is in de financiën. Ontwikkelingshulp ben ik 100% voor als het hier goed gaat maar niet als hier mensen hun zorgverzekering niet meer kunnen betalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:23

Als wij de mogelijkheid zouden hebben om eigen energie op te wekken door zonnecellen windenergie ed(onbetaalbaar of verboden), zelf genoeg grond hebben voor het kweken van groente en het houden van dieren voor consumptie (niet te betalen of verboden of buren die gaan piepen) zonder last te hebben van de overheidsregeltjes maar ook zonder de kosten die we verplicht moeten betalen aan ze. Dan starten we daar morgen mee. Dat is wat in Afrika wel kan maar hier helaas niet.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:33

klopt inderdaad ook wel.
Hierdoor valt het je wel op dat al deze noodgrepen om het zogenaamd beter te krijgen vaak uiteindelijk een negatief gevolg hebben. De zorg moet steeds beter worden met als gevolg dat mensen depressief en compleet burnout raken als iemand dan toch overlijd, in tegenstelling tot Afrikanen waarbij het gewoon the way of life is.
Een dak boven je hoofd moet om gelukkig te worden bestaan uit een mooi huis met een lap grond voor de paarden.
Een auto moet toch maximaal na 5 jaar vervangen worden door een vers exemplaar.

Misschien zijn onze eisen ook gewoon te hoog, we willen de beste zorg, een mooi huis, alle luxe en een hoop geld overhouden.
Als je dan je simpele 1 gezinswoning niet meer kan betalen en deze moet verkopen om in een flatje te gaan wonen kan je inderdaad ongelukkig worden, maar dit heeft naar mijn idee meer te maken met onze eisen als met de werkelijke rijkdom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:36

Stefan, dit gaat niet om de bevolkingsgroep van de middenmoters met een leuk huis, 2 auto's voor de deur en een leuke baan.

Dit treft voornamelijk de mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten, op een iniminiflatje dat eigenlijk te klein is om in te leven, alleen maar 2e hands spullen hebben, geen auto bezitten (misschien zelfs niet eens een fiets) en die naar de voedselbank moeten om te kunnen eten.

En de groep mensen die onder díe categorie vallen, wordt met dit soort bezuinigingen steeds groter.

Het nadeel is daarme gelijk, dat de kosten dan ook alleen maar toenemen. Want die groep helpen kost ook bergen met geld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:40

stefan3 schreef:
klopt inderdaad ook wel.
Hierdoor valt het je wel op dat al deze noodgrepen om het zogenaamd beter te krijgen vaak uiteindelijk een negatief gevolg hebben. De zorg moet steeds beter worden met als gevolg dat mensen depressief en compleet burnout raken als iemand dan toch overlijd, in tegenstelling tot Afrikanen waarbij het gewoon the way of life is.
Een dak boven je hoofd moet om gelukkig te worden bestaan uit een mooi huis met een lap grond voor de paarden.
Een auto moet toch maximaal na 5 jaar vervangen worden door een vers exemplaar.

Misschien zijn onze eisen ook gewoon te hoog, we willen de beste zorg, een mooi huis, alle luxe en een hoop geld overhouden.
Als je dan je simpele 1 gezinswoning niet meer kan betalen en deze moet verkopen om in een flatje te gaan wonen kan je inderdaad ongelukkig worden, maar dit heeft naar mijn idee meer te maken met onze eisen als met de werkelijke rijkdom.

Weet je serieus waar je het over hebt? Ik ben chronisch ziek en heb een goedkoop huurhuis en een eigen paard is een zoete herinnering uit mijn jeugd.
De auto is al lang geleden de deur uit gedaan, die kunnen we niet betalen.

Uitgaan is er al meer dan 10 jaar niet meer bij. De laatste vakantie is in 1990 geweest.
Normaal gesproken klaag ik er niet over, maar als ze dan nu met zulke ideeën komen waardoor mensen dus echt compleet falliet gaan dan word ik niet eens depressief. Dan wil ik gewoon op een humane manier euthanasie kunnen plegen.

Heb je verder enig idee hoeveel chronisch zieken (die echt niet kunnen werken ) de wao uitgegooid zijn tijdens de beruchte herkeuringen een aantal jaar geleden? Een groot deel daarvan is in de bijstand terecht gekomen. Ook voor mensen in de bijstand die nog wel kunnen werken zijn er geen banen genoeg.
Er is een groot stil leed in dit land waar een hoop mensen geen weet van hebben. Je hoort inderdaad altijd alleen de mensen klagen die 1 van de 2 auto's weg moeten doen of nog maar 1x op vakantie kunnen gaan per jaar.

Anoniem

Re: Eigen risico €775???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:48

Amen ThePast03!
Mooi gesproken... Zwaar verhaal, sterkte.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:53

Amen ThePast03. Als dit allemaal waar is dan is het jammer maar helaas maar kan mijn halve familie zich wel aan de hoogste boom gaan ophangen want dan heeft leven geen zin meer.
Mijn tante bijv zit noodgedwongen in de bijstand. Als dat nog lager wordt kan ze op straat gaan slapen. Mijn moeder is chronisch ziek, als de eigen risico naar 775 gaat weet ik 100% zeker dat ze zal zorgen dat ze op een humane manier euthanasie zal kunnen plegen of desnoods niet humaan..

Echt kan zo kwaad worden op bepaalde mensen hier in dit topic om te gaan vergelijken met afrika.... SNAP NU IS EINDELIJK DAT DIE MENSEN DAAR NIET BETER WETEN!!!!

Wij nederlanders zijn verwend ja vergeleken met hun maar wij zijn het gewend om zo te leven. Dat kan je niet ineens veranderen.

Nee ik hoop zo dat het een 1 april grap is maar het lijkt me sterk.

Als deze wetten enz er door komen dan vertrek ik zowiezo uit nederland

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:57

Heb ook even het echte lijstje gevonden, dus geen 1 april grap, van de nossite zelf.

Maximaal een jaar WW (levert 1,1 miljard op)
Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard)
De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,4 miljard)
beperking van het basiszorgpakket
Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts;
Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet meer vergoeden (200-400 miljoen)
Beperken kinderopvangtoeslag (ongeveer 750 miljoen)
Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (95 miljoen euro)
Collegegeld verdubbelen (half miljard)
Provincies opheffen ( half miljard )
Minder rijksambtenaren ( 2 miljard )
Minder politici ( 160 miljoen)
Gemeente-apparaat bezuinigingen (800 miljoen)
Beperking hypotheekrenteaftrek tot maximaal 500.000 euro, tegen maximaal 42 procent

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:59

Dat is het precies, voor de armere van de samenleving moet dat zeker mogelijk zijn. Ik denk dat het gros wat hier reageerd en er stellig op tegen is daar niet bij hoort. De meeste zijn tegen omdat ze er financieel op achteruit gaan, wat niet betekend dat je het dan opeens slecht hebt.
Daarom maak ik me er niet druk over en betaal ik gewoon. Natuurlijk houd ik het geld liever zelf in mijn zak, en zal ik maandelijks minder hebben om uit te geven.
Ik maak gebruik van de zorg, jammer dat is dus gewoon betalen dan maar. Dit is blijkbaar nodig om genoeg geld bij elkaar te krijgen zodat de zorg voor iedereen toegankelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:00

Oef, heftig lijstje, dat voornamelijk de minder bedeelden in de portemonnee treft.

Laat ze de rijkere inwoners eens wat harder aanpakken.
Die kunnen de last tenminste dragen.

Deze maatregelen zijn niet goed voor het land.
Ze bezuinigen hierbij op de zorg én onderwijs én hulp.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:01

juline schreef:
Amen ThePast03. Als dit allemaal waar is dan is het jammer maar helaas maar kan mijn halve familie zich wel aan de hoogste boom gaan ophangen want dan heeft leven geen zin meer.
Mijn tante bijv zit noodgedwongen in de bijstand. Als dat nog lager wordt kan ze op straat gaan slapen. Mijn moeder is chronisch ziek, als de eigen risico naar 775 gaat weet ik 100% zeker dat ze zal zorgen dat ze op een humane manier euthanasie zal kunnen plegen of desnoods niet humaan..

Echt kan zo kwaad worden op bepaalde mensen hier in dit topic om te gaan vergelijken met afrika.... SNAP NU IS EINDELIJK DAT DIE MENSEN DAAR NIET BETER WETEN!!!!

Wij nederlanders zijn verwend ja vergeleken met hun maar wij zijn het gewend om zo te leven. Dat kan je niet ineens veranderen.

Nee ik hoop zo dat het een 1 april grap is maar het lijkt me sterk.

Als deze wetten enz er door komen dan vertrek ik zowiezo uit nederland

Je hoeft mij niet te vertellen wat deze mensen wel of niet weten, ik heb een half jaar tussen deze mensen gezeten in de kleie hutjes..... en ik zal je een geheim vertellen, ze weten meer dan jij denkt.
Maargoed, dit gaat een beetje off-topic

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:06

Het zou niet moeten mogen!
Korten op ziektkosten.
Zoveel gaan de mensen al niet naar een dokter dit wordt dadelijk alleen nog maar erger.
Alsof je er om vraagt om ziek te worden :? :? :? :? Ja dat doe je voor je lol!

En wat betreft "financieel op achteruit gaan"..........
DAT WIL TOCH NIEMAND of wel?!
Laatst bijgewerkt door vivana op 01-04-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:09

stefan3 schreef:
Dat is het precies, voor de armere van de samenleving moet dat zeker mogelijk zijn. Ik denk dat het gros wat hier reageerd en er stellig op tegen is daar niet bij hoort. De meeste zijn tegen omdat ze er financieel op achteruit gaan, wat niet betekend dat je het dan opeens slecht hebt.
Daarom maak ik me er niet druk over en betaal ik gewoon. Natuurlijk houd ik het geld liever zelf in mijn zak, en zal ik maandelijks minder hebben om uit te geven.
Ik maak gebruik van de zorg, jammer dat is dus gewoon betalen dan maar. Dit is blijkbaar nodig om genoeg geld bij elkaar te krijgen zodat de zorg voor iedereen toegankelijk is.

Ik ben niet arm en ik en mijn familie hebben het zeker niet slecht. Dit gaat wel gebeuren als deze maatregelen worden doorgevoerd. Daarnaast is er jaren geld verkwist aan andere zaken en management en uiteindelijk moeten wij op de blaren zitten, daar val ik vooral over. Daarnaast vindt ik de zorgverzekering al belachelijk hoog en moet ik ook nog eens mijn medicatie zelf betalen. Ik kan net zo goed geen verzekering nemen (maar helaas, daar ben je wel toe verplicht) en ervoor zorgen dat ik mezelf heel en gezond hou. Waar Amerika op het gebied van zorgverzekeringen vooruit gaat gaan wij met grote treden achteruit. De Nederlandse overheid loopt weer eens kilometers achter de feiten aan... daar schaam ik mij als burger echt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:16

Het grote probleem met de huidige Nederlandse politiek, is dat ze té veel bezig zijn met "imago".
"Erbij" willen horen, kost bákken met geld!

Nederland wil zo nodig bij de EU. Wat onnodig veel geld kost, en eigenlijk geen voordelen heeft.

En het "imago" en "status" zijn erg belangrijk.
En dat zorgt ervoor dat rijke mensen rijk willen zijn en blijven, maar geen drol geven om mensen die minder goed bedeeld zijn.

We hebben nu véél te veel politici die alleen maar aan hun eigen welvaart denkt, en niet aan de mensen die het minder goed hebben.
En juist díe attitude zorgt ervoor dat er meer mensen zullen komen die op de armoede grens gaan leven.

Want ze maken nu beslissingen die zelfs grote gevolgen hebben op mensen met een modaal inkomen.
En als ze er daarmee voor zorgen dat zelfs mensen met een modeel inkomen niet meer rond kunnen komen, dan zijn ze echt op een verkeerde manier bezig.

De échte crisis moet nog komen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:21

Wat ik mij afvraag: Als de WW beperkt wordt tot 1 jaar, ga je dan ook minder premie betalen over je bruto-loon? Vast niet....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:23

Janine1990 schreef:
AMERICA AMERICA.....

Ja, nou, dáár zijn de ziektenkosten pas goed geregeld... daar staan ze nog in de kinderschoenen en nog is de helft het er niet mee eens.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:37

Abeltje77 schreef:
Janine1990 schreef:
AMERICA AMERICA.....

Ja, nou, dáár zijn de ziektenkosten pas goed geregeld... daar staan ze nog in de kinderschoenen en nog is de helft het er niet mee eens.

Waarschijnlijk komt dat omdat ze daar niet zoals hier boven genoemd verplicht verzekerd willen zijn, en zo elke maand verplicht 100en euro af moeten tikken, en daarnaast net als hier ook nog 775 euro eigen risico moeten betalen. Waarvan dit geld naar de overheid toegaat zonder dat ze een idee hebben wat er nou daadwerkelijk met dat geld gebeurd en of dat wel bij de zorg terecht komt. Precies hetgene dus waar ik hier al een aantal klachten over heb gelezen.
Het is gewoon een andere mentaliteit, niet beter en niet slechter, anders. Bij hun gaat vrijheid boven sociaal, bij ons is het net andersom. Of ik het er mee eens ben dat dit de beste manier is, dat is een ander verhaal.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:54

Mensen met chronische ziekten (waaronder ik) worden hier dus echt flink de dupe van: ik kan straks niet meer studeren door de hoge kosten van het onderwijs en de afschaffing van de basisbeurs, en ik kan geen medicatie meer betalen: kortom diplomaloos en arbeidsongeschrikt... Willen ze dat nu echt? Het is misschien een leuke tijdelijke oplossing, maar het komt straks keihard in de kosten terug!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:05

wordt nu al ziek bij het idee... dus als ik weer voor een ingeklapte long naar het ziekenhuis moet en ik heb geen geld dan moet ik maar thuis blijven in de hoop dat ik het overleef?

pff belachelijk. De "sterke" mensen hebben dus dubbel geluk... de 'zwakkeren' hebben pech, en ziek en 750 euro!!!

Die regel heeft vast iemand bedacht die nooit ziek is!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:06

Ik zat net op RTLZ te kijken naar die bezuinigingsplannen...... Over de wachtgeldregelingen etc werd niets gezegd....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:11

MLoeser schreef:
DeSa schreef:
Minimum omlaag? Het is al zoveel :roll: Denk dat ik maar ga emigreren wanneer dit door gezet wordt.

Scandinavië? Ik ga mee :P

Dan zal je naar Canada moeten gaan.. In Scandinavië is het eigen risico al veel hoger ....

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:21

juline schreef:
Heb ook even het echte lijstje gevonden, dus geen 1 april grap, van de nossite zelf.

Maximaal een jaar WW (levert 1,1 miljard op)
Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard)
De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,4 miljard)
beperking van het basiszorgpakket
Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts;
Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet meer vergoeden (200-400 miljoen)
Beperken kinderopvangtoeslag (ongeveer 750 miljoen)
Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (95 miljoen euro)
Collegegeld verdubbelen (half miljard)
Provincies opheffen ( half miljard )
Minder rijksambtenaren ( 2 miljard )
Minder politici ( 160 miljoen)
Gemeente-apparaat bezuinigingen (800 miljoen)
Beperking hypotheekrenteaftrek tot maximaal 500.000 euro, tegen maximaal 42 procent

Ik schrik hier echt van. Hoe denken ze dat Nederland eruit komt te zien op deze manier?
collegegeld verdubbelen & de ov ook meteen maar afschaffen. Combineer dat met het plan om de basisbeurs af te schaffen & bijna niemand kan meer studeren.
Kinderopvangtoeslag beperken? Dan kiezen vrouwen er toch juist massaal voor om niet meer te gaan werken, dan levert het toch niets meer op?
Om over het eigen risico nog maar te zwijgen.
Van de zotte, kan niet anders zeggen |o

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:30

studeren... lijkt me een erg goed plan om daar op goede wijze op te bezuinigen.
Als je kijkt wat die 2 UURTJES les kosten die ik per week krijg.
In het onderwijs gaan heeele erge dingen mis met het geld wat daar beland. Waar dat allemaal terecht komt mag echt joost weten, in iedergeval niet op de plek waar het hoort te komen..... hup het mes erin.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:31

Dat zal allemaal best, maar op deze manier komt het op het bord van de studenten, kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
Bye bye kenniseconomie