hypootheekaftrek ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

problemen bij hypotheekaftrek

ja
89 (78%)
nee
22 (19%)
weetniet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 113

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:45

KiWiKo schreef:
Only_Hellen schreef:
Bruto inkomen is iets anders dan belastbaar inkomen.

Jaaropgaves heb je niet als zelfstandige. Je hebt jaarcijfers en belastingaanslagen. En er zijn wel mensen die naast loondienst ook bv freelance inkomen hebben. Alleen kan dit niet altijd worden meegenomen en zeker niet bij iedere maatschappij. Klein voorbeeld; ik heb klanten die muziekleraar zijn op een middelbare school maar daarnaast ook nog freelance muziekles geven. Komt gewoon voor hoor. Onder NHG is dit redelijk goed te financieren, als het freelance-inkomen maar aantoonbaar stabiel is (3 jaar IB-aangiftes).

jahoor heb je wel :) als dga zijnde sta je gewoon bij jezelf op de loonlijst, dus heb je gewoon je jaaropgave :0

Ik althans wel, maar misschien doet mijn accountant het wel helemaal verkeerd :)

DGA= directeur groot aandeelhouder, met andere woorden jij hebt een BV maar niet iedere (kleinere) zelfstandige heeft een BV en dus ook geen jaaropgaaf :7

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:46

Ik ben volkomen voor gefaseerd afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Het houdt de huizenprijs kunstmatig hoog en je houdt jezelf voor de gek als je een hypotheek neemt waarvan je de maandlasten eigenlijk niet kunt betalen zonder hra.

Ik de Uk is de hra al decennia geleden afgeschaft, over een periode van 25 jaar. Daar heeft het weinig problemen opgeleverd.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:47

Ok, laatste off-topic. Sorry :D

@Kiwiko. Klopt. Dga's staan op de loonlijst, maar moeten op de werkgeversverklaring invullen dat ze dga, gah zijn, en dus ook cijfers inleveren.

Justdiesel. Nog een keer proberen maar dan bij iemand anders.

Goed, verder ben ik dus geen voorstander van het afschaffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:47

en waarom hou je jezelf niet voor de gek als je de huurprijs niet kan betalen zonder huursubsidie?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:49

KiWiKo schreef:
en waarom hou je jezelf niet voor de gek als je de huurprijs niet kan betalen zonder huursubsidie?

Omdat goedkope huurwoningen niet voor het uitkiezen zijn. Niet in de meeste regio's tenminste. Misschien in de noorderlijke provincies wel, maar in de randstad vind je weinig huurwoningen waar je met een lage huur in kunt wonen.

KiWiKo

Re: hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:50

en ........ wat is het verschil met koopwoningen :) :) ????????

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:53

Een koopwoning kun je uiteindelijk verkopen als je het niet meer kunt betalen. Dan moet je noodgedwongen huren. En als je dan zoekt naar een goedkope huurwoning, kom je achteraan in de rij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:55

en wat als je je huurwoning niet meer kan betalen als men besluit de huursubsidie stop te zetten?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:56

Kijk voor de grap eens wat een starterswoning al kost?
Die kun je verkopen, zonder markt schiet dat niet echt op. Huurhuis kun je opzeggen. Dat is eerder geregeld.
Bij beide is zoeken naar goedkoper of van koop naar huur niet te doen.
Beide gaan door, of beide stoppen. Is namelijk gewoon voor hetzelfde soort probleem te minderen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:57

Zal het druk worden onder de bruggen en er een chronisch gebrek aan kartonnen dozen ontstaan.

Maar zonder gekheid. Dan zullen de daklozenopvang-centra het een stuk drukker krijgen.
Helemaal niet ondenkbaar als die subsidie ook opnieuw wordt bekeken, want koopsubsidie kan na 1 mei a.s. ook niet meer aangevraagd worden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:01

Niet elke koopwoning is te verkopen als je het niet meer kunt betalen doordat ze de HRA gaan aanschaffen. Wij wonen in een huis op de meest mooie locatie van heel Nederland maar we betalen een ongelooflijke hoeveelheid erfpacht bovenop onze hypotheek. Toen we enige jaren geleden dit huis kochten werd ons door bank een hypotheek aangeraden volledig op aftrek. Die hebben wij dus en als die aftrek wordt afgeschaft zitten wij diep in de problemen: A omdat we dan geld te kort gaan komen en B omdat niemand ons huis wil hebben in deze tijd met die erfpacht.
En ik houd mijn hart vast wat er nu gaat gebeuren.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:04

@Maras. Ja, met erfpacht zullen heel veel mensen in de problemen komen. Wongen op erfpacht zijn ook veel moeilijk tegenwoordig te financieren.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:08

Dat klopt Only_Hellen, wij kregen de financiering ook met veel moeite rond, uiteindelijk is het gelukt maar we hadden 3 banken gehad voor we er eentje vonden die tegen een fatsoenlijk rente tarief wilde financieren. Dus als wij nu noodgedwongen ons huis te koop moeten zetten weet ik 100% zeker dat we het niet verkocht krijgen, er staan momenteel nog 2 huizen meer te koop hier op het Landgoed en die staan al meer dan 3 jaar in de verkoop! Ik lig er eerlijk gezegd wel een klein beetje wakker van...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:11

Is de erfpacht niet af te kopen en indien dit kan, is het dan betaalbaar?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:19

Volgens mij is het in de plannen zo dat het afschaffen gaat over nieuw af te sluiten hypotheken en niet over hypotheken die mensen nu al hebben over een woning.
Dat zou ook absurd zijn, want vrijwel iedereen met een koopwoning heeft het gekocht op basis van bruto/netto verhouding. Als je bruto dan opeens netto zou worden, dan is dat voor iedereen met een koopwoning, gekocht de afgelopen 10/15 jaar een strop.
Als de aftrek op nieuw hypotheken doorgaat, dalen de woningprijzen. Van het huis dat je verkoopt...maar ook van het huis dat je nieuw aanschaft....
Verder overzie ik het eigenlijk niet zo...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:23

tja ik hoop ook dat ze niet gaan sleutelen aan bestaande hypotheken maar je weet maar nooit, jaren geleden hebben ze ook ineens de grijs kenteken regeling eraf gehaald waardoor ik mijn prachtige dikke jeep met heel veel verlies moest verkopen.

Only_Helen: de erfpacht is niet afkoopbaar helaas, niet dat we dat zouden kunnen betalen overigens maar als er geen erfpacht op deze woning had gezeten hadden we de woning ook nooit kunnen kopen want dan had de aankoopprijs ruim boven de miljoen gelegen puur en alleen voor de locatie.
Laatst bijgewerkt door maras op 24-03-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:23

bij mij was en maar een bank die wilde financieren.......... hoge rente en een hypotheek over 20 jaar........

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:25

Misschien toch nog eens een nieuwe poging waard KiWiKo?

Edit. Of is het een recreatiewoning?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:28

Only_Hellen schreef:
Misschien toch nog eens een nieuwe poging waard KiWiKo?

Edit. Of is het een recreatiewoning?

klopt een recreatiewoning :D :D

geeft niks, ik heb nu hoge lasten maar ben er wel over 18 jaar vanaf :D

1000 vierkante meter grond in de randstad......... vrijstaand, en dan bedoel ik ook vrijstaand........ ik kijk niet in de badkamer van mijn buren :D

en gewoon op een enkel inkomen als single mom met het minimale DGA salaris kunnen kopen :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:30

BLG financiert 110% executiewaarde wel over 30 jaar KiWiKo. Kan maandlasten schelen. Nu los je dus over de hele hypotheek af? ABN of Achmea?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:31

Rabo :D :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:32

Ok :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:33

De enige bank die deze huizen financiert is de rabo in Zevenhuizen :)

voorwaarden zijn niet helemaal gunstig, maargoed.......... ergens moet je wat inleveren :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:34

Staan ze ook op erfpacht dan KiWiKo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:35

nope eigen grond :D