Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:14

faye1995 schreef:
Ten eerste denk ik dat het voorkomen moet worden dat er meerdere mensen met een handicap komen, voor de mensen zelf! Niets tegen mensen met een handicap, maar als het voorkomen kan worden lijkt me dit een vereiste!
Daarbij, de 2 kinderen zonder handicap moeten het hele huishouden runnen en eigenlijk zelfs voor hun ouder zorgen! De jonge man zei dat hij om zijn 10de 0f 11de levensjaar al de bankzaken van zijn vader regelde... Dat is toch te gek voor woorden?
Daarbij was er geen fatsoenlijke begeleiding, dus op dit moment kan ik maar tot een conclusie komen; Wanneer er geen degelijk onderzoek wordt gedaan en wanneer er geen goede hulpverlening is mogen mensen met een geestelijke handicap geen kinderen krijgen.

Jouw tekst vind ik om eerlijk te zijn een beetje neigen naar wat er vlak voor en tijdens WO II in Duitsland met gehandicapten gebeurde... :=

Natuurlijk is het niet fijn voor die kinderen, maar waar leg je dan de grens? Er zijn ook mensen gewoon een beetje dom die prima voor hun kinderen kunnen zorgen. Of hele slimme mensen met rare autistische hersenkronkels... Maar inderdaad, begeleiding lijkt me hier wel het sleutelwoord. Of dat de ouders van de gehandicapten bijv. besluiten om hun dochter de prikpil te geven of hun zoon te laten steriliseren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:16

Ik denk dat als je gehandicapt bent je net zo veel mens bent als ieder ander. En dat je dat soort dingen dus ook zelf moet kunnen beslissen, hoe lastig dat ook is.

Er zijn zo veel mensen die niet goed voor hun kinderen zorgen, die dingen doen die slecht voor hun kinderen zijn, die geen zin hebben er tijd in te stoppen, die hun carriere belangrijker vinden... Dan moet het toch ook voor deze groep mensen doenbaar te zijn om kinderen te krijgen. Met goede begeleiding hoeven die kinderen helemaal niet slechter af te zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:22

Ik denk niet dat sommige mensen dat kunnen beslissen. Die kunnen niet eens de juiste beslissingen voor hun zelf maken. Gewoon omdat ze geen gevolgen kunnen zien. Zelf nog denken als een kind.
Bij voorbaat al weten dat er begeleiding nodig is vind ik meteen een NO-go.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:27

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat als je gehandicapt bent je net zo veel mens bent als ieder ander. En dat je dat soort dingen dus ook zelf moet kunnen beslissen, hoe lastig dat ook is.

Er zijn zo veel mensen die niet goed voor hun kinderen zorgen, die dingen doen die slecht voor hun kinderen zijn, die geen zin hebben er tijd in te stoppen, die hun carriere belangrijker vinden... Dan moet het toch ook voor deze groep mensen doenbaar te zijn om kinderen te krijgen. Met goede begeleiding hoeven die kinderen helemaal niet slechter af te zijn.

Ik heb de documentaire nog niet gezien, maar ik ben van plan om beide delen van het weekend te gaan kijken. Ik ben het volledig eens met Vjestagirl. Het niet-verstandelijk of lichamelijk beperkt zijn maakt je niet per definitie een goede ouder! Om nu geboortebeperking op te gaan leggen aan bepaalde bevolkingsgroepen omdat de regering vindt dat zij niet capabel genoeg zijn om kinderen op te voeden, vind ik een absolute NONO.

Ik geloof dat 2 á 3 jaar geleden een stichting in opspraak is geweest, omdat zij de vrouwelijke clienten een prikpil gaven zonder medeweten van client en familie onder het mom 'vitamine-boost'. Het moet niet gekker worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:35

Zo denk ik er ook over. Snap ook niet zo goed waarom daar gelijk weer vergelijkingen met WO II bij gehaald moeten worden.
Imo zijn de mensen in dit topic helemaal niet bezig met een soort superras te creëren, en ze willen ook niet alle laagbegaafden uitmoorden. Maar wél voorkomen dat mensen die ten eerste al niet voor zichzelf kunnen zorgen, omdat ze een geestelijke handicap hebben, kinderen krijgen, waar je dan van uit kunt gaan, dat daar ook niet goed voor gezorgd wordt.

Het moet niet kunnen dat een kind van 10 jaar geen kind kan zijn, omdat hij/zij moet zorgen voor ouders die geestelijk nooit ouder zijn geworden dan 8...... aan wie moet dat kind zich dan optrekken? Bij wie moet dat kind uithuilen? Wie is er voor het kind? Begeleiding? Die is er niet 24 uur per dag, die brengt de kinderen niet naar bed, die is er niet midden in de nacht als ze een nachtmerrie hebben gehad.....
En wat als die kinderen seksueel rijper worden, wie is er dan om ze te leren wat goed en wijs is, hoe je met het andere geslacht omgaat op een respectvolle manier, hoe je opstelt, zo dat je respectvol behandeld wordt? Wie leert ze dat? De ouders? Die hebben geen idee van de ingewikkelde gevoelens en gedachten die dat teweeg kan brengen? De begeleiding? Die legt hoogstens een boekje neer, maar slaan ze ook een arm om de jongen of het meisje dat voor het eerst in zijn/haar leven te maken heeft met een onbeantwoorde liefde?
Wie leert die kinderen omgaan met uitgaan, met alcohol? Wie helpt ze met verhuizen, met hun uitzet?

En ik heb het niet gehad over hun huiswerk......

mo_van_dijk schreef:
Het niet-verstandelijk of lichamelijk beperkt zijn maakt je niet per definitie een goede ouder!

Kun je nagaan, dat als "gezonde" mensen er al vreselijk veel moeite mee hebben, dat het voor een laagbegaafd mens wel een haast onmogelijke opgave moet zijn...... dat blijkt ook wel, bij 70% van de gevallen wordt het kind uit huis geplaatst.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:37

Helemaal mee eens Yamcha. De vergelijking met de oorlog begrijp ik ook niet.
Het gaat gewoon om al die punten die jij opnoemt. Een kind van 10 dat verstandiger is dan de ouder en zo al dingen moet doen waar een kind nog niet mee bezig zou hoeven zijn.

Anoniem

Re: Uitzending Dokument NCRV laagbegaafde ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:45

Dat bedoel ik, dat kan onmogelijk goed zijn voor een kind.
Een kind moet kind kunnen zijn, moet op een veilige manier al die dingen kunnen leren waar ik het over had. En het argument wat dan steeds weer gegeven is, is dat normale mensen dat soms al niet kunnen, dus laagbegaafde mensen moeten het maar gewoon proberen??? Wat voor politiek correcte waanzin is dat??
En de rechten van het kind dan? Waar blijven die in de discussie? Daar wordt blijkbaar gewoon overheen gewalst. Kind heeft toch ook recht op een goede opvoeding, op liefdevolle begeleiding, op ouders waar het van op aan kan?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:48

Ik heb de documentaire gezien en zie toch ook wel de andere kant van het verhaal.

Kinderen krijgen kan ook iets heel moois zijn en deze mensen wilden hier ook van genieten, ze willen dit ook ervaren. Iniedergeval wilden ze het beeld wat ze van zwangerschap/ouderschap hadden meemaken. Een beperking of handicap maakt niet dat je deze gevoelens niet hebt.

Daarnaast vraag ik mezelf af "wat als het gezin waarvan de dochter blauwe plekken had, helemaal niet mishandeld werd". Ik zie bij de kinderen om me heen van anderen ook volop schrammen en plekken van het ruw spelen, vallen, etc. Ik zou net zo reageren als die vader. Geen denken aan dat ik in therapie ga voor iets waarvan ik weet dat het niet aan de orde is.

Waarom kunnen ze de kattenbak niet schoonhouden (werkje van niks), waarom kunnen ze het huishouden niet bijhouden terwijl ze geen baan buitenshuis hebben? Wellicht ligt er wel een depressie op de loer of andere oorzaken die maken dat ze niet goed functioneren.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 30-03-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:49

Sluit me helemaal aan bij Yamcha :j

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:28

Fitch schreef:
faye1995 schreef:
Ten eerste denk ik dat het voorkomen moet worden dat er meerdere mensen met een handicap komen, voor de mensen zelf! Niets tegen mensen met een handicap, maar als het voorkomen kan worden lijkt me dit een vereiste!
Daarbij, de 2 kinderen zonder handicap moeten het hele huishouden runnen en eigenlijk zelfs voor hun ouder zorgen! De jonge man zei dat hij om zijn 10de 0f 11de levensjaar al de bankzaken van zijn vader regelde... Dat is toch te gek voor woorden?
Daarbij was er geen fatsoenlijke begeleiding, dus op dit moment kan ik maar tot een conclusie komen; Wanneer er geen degelijk onderzoek wordt gedaan en wanneer er geen goede hulpverlening is mogen mensen met een geestelijke handicap geen kinderen krijgen.

Jouw tekst vind ik om eerlijk te zijn een beetje neigen naar wat er vlak voor en tijdens WO II in Duitsland met gehandicapten gebeurde... :=

Natuurlijk is het niet fijn voor die kinderen, maar waar leg je dan de grens? Er zijn ook mensen gewoon een beetje dom die prima voor hun kinderen kunnen zorgen. Of hele slimme mensen met rare autistische hersenkronkels... Maar inderdaad, begeleiding lijkt me hier wel het sleutelwoord. Of dat de ouders van de gehandicapten bijv. besluiten om hun dochter de prikpil te geven of hun zoon te laten steriliseren.

nouja, ik vind echt dat er zonder degelijk onderzoek en zonder hulpverlening gewoon geen kinderen moeten komen... Dan lok je het uit!
Ik ben niet tegen gehandicapten met kinderen, maar gebleken uit de documantaire is dat er gewoon kinderen uit een gezin ontzettend onder kunnen leiden, dit lijkt me totaal niet het doel van kinderen krijgen...

En het klopt, mensen zonder handicap kunnen net zo goed hun kinderen verpesten helemaal waar! maar, blijkbaar is het zo dat mensen met een geestelijke handicap sowieso niet capabel zijn zonder fatsoenlijke hulpverlening hun kinderen op kunnen voeden, dan lok je het uit. (gezien de documantaire dan he...)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:43

Bramasole schreef:
Ik heb de documentaire gezien en zie toch ook wel de andere kant van het verhaal.

Kinderen krijgen kan ook iets heel moois zijn en deze mensen wilden hier ook van genieten, ze willen dit ook ervaren. Iniedergeval wilden ze het beeld wat ze van zwangerschap/ouderschap hadden meemaken. Een beperking of handicap maakt niet dat je deze gevoelens niet hebt.

Daarnaast vraag ik mezelf af "wat als het gezin waarvan de dochter blauwe plekken had, helemaal niet mishandeld werd". Ik zie bij de kinderen om me heen van anderen ook volop schrammen en plekken van het ruw spelen, vallen, etc. Ik zou net zo reageren als die vader. Geen denken aan dat ik in therapie ga voor iets waarvan ik weet dat het niet aan de orde is.

Waarom kunnen ze de kattenbak niet schoonhouden (werkje van niks), waarom kunnen ze het huishouden niet bijhouden terwijl ze geen baan buitenshuis hebben? Wellicht ligt er wel een depressie op de loer of andere oorzaken die maken dat ze niet goed functioneren.

ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik hoop niet in de zorg, want jij bent dus een persoon die er geen kwaad in ziet dat die mensen kinderen krijggen, je trekt de deskundige hulp die er bij is in twijfl[ik denk dat die begeleiders heel goed kunnen inschatten wanneer een kind mishandelt wordt of wanneer het perongelijk gebeurt] De kattenbak, inderdaad een werkje van niks, maar als je zelf het benul nog niet hebt om te weten dat je zo`n bak regelmatig moet schoonhouden voor de gezondheid van een kind,en de hygiene, hoe weet je dan wel wat je met een kindmoet doen.
Mijn voorstel is alle gehandicapten, die kinderen willen is eerst een paar dieren geven om voor te zorgen, gaat dat al niet goed, helemaal niet beginnen aan kinderen en direct laten sterriliseren

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:48

Kreef schreef:
ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik hoop niet in de zorg, want jij bent dus een persoon die er geen kwaad in ziet dat die mensen kinderen krijggen, je trekt de deskundige hulp die er bij is in twijfl

Zo, je bent nogal snel met conclusies. Denk dat daar het verschil zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:52

En wat bedoel je hiermee?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:52

Ik heb het wel al vaker gezegd hier, maar als je door één of andere reden niet in staat bent om een kind op te voeden, dan hoor je er geen te krijgen.

Kinderwens op of neer.

Of dat nu door een geestelijk probleem is of gehandicapt of financieel of allemaal samen, maakt niet uit.
Kind komt altijd eerst voor welke wens of oerdrang dan ook imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:55

Dat heb jij goed gezegd!!!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:12

Bramasole schreef:
Kreef schreef:
ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik hoop niet in de zorg, want jij bent dus een persoon die er geen kwaad in ziet dat die mensen kinderen krijggen, je trekt de deskundige hulp die er bij is in twijfl

Zo, je bent nogal snel met conclusies. Denk dat daar het verschil zit.

misschien zit daar inderdaad het verschil, maar ik denk niet dat laagbegaafde mensen denken in termen die jij beschrijft;dat ze het willen ervaren hoe het is om kinderen te krijggen en dat ze er van willen genieten, en dat ze het graag willen meemaken en dat het krijggen van kinderen heel mooi is.
Ze kunnen volgens mij niet lang vooruitdenken, [ welke leeftijd zullen ze geestelijk hebben 8 of 10 jaar?]
en de gevolgen overzien, ze denken gewoon oh leuk een baby dat wil ik ook , en ze vergeten dat een baby ook huilt en poept , dat je ook luiers moet verschonen, en dat je een baby drinken moet geven.
En dat je een kind moet opvoeden.
ik denk aan het kind , en het kind vraagt er niet om om geboren te moeten worden bij mensen die dat totaal niet kunnen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:38

KiWiKo schreef:
kom nou....... ze kunnen een kind weghalen bij een goed functionerend gezin omdat de buurmand diens achterneef een probleem heeft met het gezin........

zo makkelijk gaat het niet hoor. dat valt nog knap tegen. als hulpverlener kan je heel weinig maken. weet het uit ervaring, heb er regelmatig mee te maken. het is een grote burocratische bende, hulpverleners werken niet goed samen ed en ze sturen elkaar uiteraard van het kastje naar de muur. zelfs wanneer het uit de hand dreigt te lopen, rechters uitspraken hebben gedaan etc, kan men nog niet zo 123 een kind uit huis plaatsen, daar gaat vaak een te lange periode overheen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:17

De vraag blijft toch tot in hoeverre dese LVG mensen leerbaar zijn. Tot in hoeverre zijn zij in staat om met duurzame pedagogische thuishulp een acceptabel pedagogisch klimaat neer te zetten waarin het kind zich kan ontwikkelen?

Ik denk dat dit een gering aantal is. En dan denk ik: Is het niet beter om een kind al met 1 jarige leeftijd uit te plaatsen dan het kind eerst 4 jaar in een niet wenselijke omgeving te laten opgroeien en dan uit te plaatsen? Kijkend naar hechting, gedragsproblemen etc.
Wat wanneer een LVG vrouw al 4 kinderen heeft die uitgeplaatst zijn? Mag ze opnieuw en opnieuw een traject in?

En wat als het kind 8 is? Is er duurzame hulp in het gezin? Het kind gaat zoveel kwetsbare ontwikkelingsstadia door, daar moet hulp in blijven.

Ik weet het nog zo net niet...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:10

BraveSpots schreef:
Ik heb het wel al vaker gezegd hier, maar als je door één of andere reden niet in staat bent om een kind op te voeden, dan hoor je er geen te krijgen.

Kinderwens op of neer.

Of dat nu door een geestelijk probleem is of gehandicapt of financieel of allemaal samen, maakt niet uit.
Kind komt altijd eerst voor welke wens of oerdrang dan ook imo.

Ergens ben ik het wel met je eens, ergens ook weer niet......
Ik vind het een hele lastige discussie, omdat ik van mening ben dat iedereen die dolgraag kinderen wil dat ook zou 'mogen'.
Maar ik vind ook dat er ergens een grans moet zijn....maar die grens is zo grijs.
Zo ervaart ook jeugdzorg en de raad v.d kinderbscherming, die vaak binnen die grijze massa een weg moeten zien te vinden dmv begeleiding/ondersteuning of andere maatregelen.

In sommige gevalle is het van te voren niet te voorspellen of een stel in staat is om een kind op te voeden, maar soms ook wel.....ik ken vrouwen met een verstandelijke beperking (uit mijn werkverleden als begeleider) die verplicht een prikpil krijgen, omdat de seksuele contacten soms moeilijk controleerbaar zijn.

Ik denk dat iemand die niet voor zichzelf kan zorgen, vaak ook tegen grote problemen aanloopt wbt de opvoeding en onderhouden van een kind....een mens kan nog zoveel liefde in zich hebben maar alleen met liefde kom je er naar mijn mening niet.

Op mijn huidige werk kom ik dagelijks in aanraking met gezinnen waarvan de kinderen onder toezicht zijn gesteld of uit huis geplaatst, in de meeste gevallen (met respect) gaat het vaak om ouders die minder begaafd zijn.
Veel van deze ouders snappen de heisa (zorgen) van jeugdzorg en de R v.d K niet....ik doe iks verkeerd of waar bemoeien ze zich mee? Dat is wat wij vaak horen.....veel van deze ouders begrijpen niet dat ze zelf niet in staat geacht worden om voor hun kind(eren) te zorgen.
Een enkeling ziet wel in dat hulp nodig is en werkt mee met de bij behorende instanties, helaas dat is maar een kleine groep.

Zo waren er enkele weken geleden nog een vader en moeder bij ons die beide drugsverslaafd zijn, ze geven ontzettend veel om hun kindje (baby van enkele weken oud).
Het ging hierbij om een spoed uithuisplaatsing, waarbij het kindje per direct aan jeugdzorg overgedragen werd...letterlijk uit de armen van de moeder gehaald en meegenomen door jeugdzorg.
Zoiets gaat door merg en been, mijn collega die zelf net vader was geworden kon het niet aanzien en is even weg gegaan, daar zat ik dus met een moeder en vader die compleet overstuur waren en een vrouw van jeugdzorg die via een andere uitgang het gebouw moest verlaten omdat de ouders haar anders op zouden wachten.
Het is bijna niet met woorden uitteleggen aan de ouders dat het beter is voor het kindje, dat lukt gewoon niet om zo'n moment.
Dat het beter is lijkt me duidelijk, ik hoop voor de ouders dat ze snel gaan afkicken en dat ze zelf de zorg voor hun kind weer over kunnen nemen, tot die tijd blijft het kindje in een pleeggezin en onder toezicht van jeugdzorg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:20

Helaas zie ik veel van deze gevallen in mijn werk op de verloskamers..... triest

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:56

Sja aan de ene kant zijn deze LVG ouders niet of gedeeltelijk in staat om het grotere plaatje te zien en dus preventief in te zetten met voorbehoedsmiddelen.
Aan de andere kant is in Nederland de vrijheid van de mens een grote waarde en eigenbepaling ook, waar je met steriliseren van LVG'ers dus mee in het geding zou komen.

Kort gezegd: LVG'ers raken door hun beperking regelmatig zwanger, maar zij hebben het recht hier toe, ook al gaat het vaak mis.

Hard gesteld, maar volgens mij is dit wel de kern.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:18

Yamcha schreef:
Het moet niet kunnen dat een kind van 10 jaar geen kind kan zijn, omdat hij/zij moet zorgen voor ouders die geestelijk nooit ouder zijn geworden dan 8...... aan wie moet dat kind zich dan optrekken? Bij wie moet dat kind uithuilen? Wie is er voor het kind? Begeleiding? Die is er niet 24 uur per dag, die brengt de kinderen niet naar bed, die is er niet midden in de nacht als ze een nachtmerrie hebben gehad.....
En wat als die kinderen seksueel rijper worden, wie is er dan om ze te leren wat goed en wijs is, hoe je met het andere geslacht omgaat op een respectvolle manier, hoe je opstelt, zo dat je respectvol behandeld wordt? Wie leert ze dat? De ouders? Die hebben geen idee van de ingewikkelde gevoelens en gedachten die dat teweeg kan brengen? De begeleiding? Die legt hoogstens een boekje neer, maar slaan ze ook een arm om de jongen of het meisje dat voor het eerst in zijn/haar leven te maken heeft met een onbeantwoorde liefde?
Wie leert die kinderen omgaan met uitgaan, met alcohol? Wie helpt ze met verhuizen, met hun uitzet?

Helemaal eens. Als ik nou naar mijn jongste dochter kijk, een meissie van net 7 jaar. Ik kan wel huilen als ik bedenk dat er kinderen zijn die net zo zijn als zij, maar bijv. niet troost krijgen wanneer ze dat nodig hebben, die niet fijn uit kan huilen bij mama, die niet lekker klein kan zijn bij mama, omdat mama zelf nog klein is.
Of een pasgeboren baby die niet ophoudt met huilen omdat het krampjes heeft, of gewoon een huilbaby is. Dat is voor ´gezonde´ mensen al moeilijk, ik moet er niet aan denken wat laagbegaafde mensen doen als de baby maar doorgaat met huilen.....

Nee, ik zou er helemaal geen moeite mee hebben als er voor gezorgd werd dat deze mensen geen kinderen kunnen krijgen. Het recht van het kind staat hier voorop.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:50

hebben hjullie 'My name is Sam' wel eens gezien?

Heel mooie film, zeer aangrijpend, over een verstandelijk beperkte man die een kind krijgt, Lucy ( van Lucy in the sky with diamonds)
Schetst een heel mooi, aangrijpend beeld van een meisje dat cognitief haar vader overstijgt en de liefde die tussen die twee is.
Daarbijkomend de problematiek van de inmenning van BJZ, al heet dat anders in amerika ;)

Heel mooi!!!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:49

Ik heb net beide documentaires bekeken en vond het erg aangrijpend. Ik vind wel dat de gezinsbegeleiders erg liefjes met de gezinnen omgaan, veel "erom heen draaien" in hun gesprekken, en niet altijd even duidelijk zijn. Het gaat hier om mensen met een licht verstandelijke beperking, maar de gesprekken met de gezinnen worden altijd op zo'n luchtige toon gevoerd, dat ik me best kan voorstellen dat de boodschap niet altijd even stevig over komt.

Misschien is dat de achterliggende methodiek, dat kan ook, maar ik vraag me af of de gevolgen van daden van de ouders wel duidelijk genoeg worden benadrukt ("als jij dit doet, dan volgt er dit, en uiteindelijk wordt je kind daardoor uit huis geplaatst.")

Toch vind ik ook dat bijna alle ouders niet de competenties hebben om een kind op te voeden. En stiekem vind ik ook, dat mensen met zo'n beperking geen kinderen moeten krijgen. Ze hebben hun handen al vol aan zichzelf. Maargoed, ethisch gezien kun je het weer niet verantwoorden om ze daarin een beperking te geven..