Oud SS'er Boere krijgt levenslang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:31

Gulpje schreef:
Dat de verzetshelden van toen worden vergeleken met de onderdrukkers vind ik eigenlijk toch wel een grove belediging voor die mensen die hun eigen leven óók voor ons in opzettelijk gevaar hebben gebracht. De verzetsstrijders streden tegen de vijand van Nederland die hen onderdrukte, wegvoerde en vermoordde. Je zou toch denken dat de verzetsstrijders gewoon simpelweg Helden waren, ook al deden ze 'kleinere' dingen zoals hun kind Juliana of Wilhelmina noemen, helpen illegale pamfletten te verspreiden of Joodse mensen helpen verstoppen of vluchten. Vergeet niet dat de Duitsers een no nonsense beleid voerde tegen het verzet, en zware repressailles nam, óók tegen de moeder die haar kind Juliana noemde.

Tuurlijk Gulpje, jij hebt zeker gelijk. Maar de verzetsmensen die moorden hebben gepleegd, hebben zich niet gericht op de nazikopstukken, maar zich net als de SS gericht op gewone mensen: de commandant in die ene stad etc. Ook zij hebben represaillemaatregelen genomen, tegen gewone mensen.
En Duitsland was de vijand, maar lang niet iedereen geloofde in de ideologie! Wanneer ben je een vijand en wanneer strijd je voor je land? Hoeveel wist je als gewone soldaat? De lijn tussen goed en fout is heel dun, dat was toen ook zo. Maar oorlogsmisdaden zijn oorlogsmisdaden, of je nou aan de goede of de slechte kant stond. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het verzet ook ontzettend veel goede dingen heeft gedaan, dus in die zin wil ik ze helemaal niet te vergelijken.

Om een voorbeeldje te geven: mijn oma is opgegroeid op een boerderij in Twente (vlakbij de Duitse grens). In de oorlog kregen zij inkwartiering: een Duitse jongen van een boerderij in Duitsland, hemelsbreed nog geen 20 km van ze vandaan. Hij heeft zijn geweer tegen de muur gezet, heeft de hele oorlog meegewerkt op de boerderij en wist zelfs van de onderduikers die op de boerderij verstopt waren. Maar hij had evengoed slachtoffer kunnen worden van een represaille-actie.

Het blijft een moeilijke kwestie vind ik, om te bepalen wie er goed en wie er fout waren..