volgens mij is dat gewoon een gezegde,met de billen bloot,met een knipoog.
je moet je ook niet te snel aangesproken voelen denk ik
KiWiKo
Geplaatst: 24-03-10 22:42
ik vraag alleen maar wat.......... gossie!!
maargoed, je hebt geen antwoord, dat blijkt........ anders had je dat wel gegeven in plaats van zo een post neer te zetten waar je mij van kinderachtigheid beticht
genoeg antwoorden. maar heb nu geen zin om me hier over uit te laten. volgens mij ben jij ook heel goed in het googleen en uitzoeken van dingen, gebruik die vaardigheid om de antwoorden te vinden.
@ snoevie: begrijp ook wel dat het een gezegde is. maar dan erachter van 'of mag dat niet van Allah'. dat vind ik kinderachtig voor een volwassenen. mag ik vinden toch
maar je hebt gewoon geen antwoord op die feiten........... en het zijn wel de imams......... die dit doen! weet je wel...... net zoals de priesters die jongentjes verkrachten......
put your money where your mouth is, en kom er gewoon voor uit dat er best wat mis is in de moslim wereld.........
jameyskatje
Geplaatst: 24-03-10 22:50
duh., natuurlijk is er wat mis in de moslimwereld..zou raar zijn als deze perfect was. omdat we het over mensen hebben, en mensen fouten maken.
islam en moslimwereld zijn 2 aparte zaken. de islam is volledig en perfect gekomen tot de mensheid. de mensheid verpest de rest dmv het niet volledig naleven of laks zijn in de regels van de islam. of dmv leugens verspreiden en hypocriet zijn met als doel er 'zelf zogenaamd beter' van te worden en doordat mensen teveel bezig zijn met dit wereldse leven. wanneer men de werkelijke islam zou volgen.......
zoals er dingen gebeuren in de moslimwereld, gebeuren er zaken in de HELE wereld, onder ELK volk.
is ook zo........... alleen ik erken het......... en jij noemt mij zielig omdat ik het aankaart
dat is het verschil Het geloof zal hartstikke fijne zijn, geloof ik zomaar.......... alleen schort het hier en daar wat aan de uitoeffening......
Ik draaide veel Moslimbruiloften vroeger in de houtrusthallen....... mannen rechts en vrouwen links in de zaal......... dames allemaal aan de limo......... en bij de heren gingen er dozen wisky doorheen........... huilende bruiden heb ik ook binnen zien komen....
niet van deze tijd....... zegmaar.........
zolang dit soort dingen en eerwraak goedgekeurd worden door imams zal er niks veranderen....... INTERN binnen de moslimgemeenschap moet dit veranderen..........
net zoals er dingen binnen de katholieke kerk moeten gaan veranderen met betrekking tot jonge jongetjes!!
zoals jij het schetst, zie ik er alles behalve een islamitische bruiloft in. misschien dat de mensen zich toevallig moslim noemde.
ik heb je nooit zielig genoeg. toch?
goed, we komen er niet over uit. ik heb tot vooralsnog geen enkele slechte ervaring met imams en dergelijke leermeesters (en beluister hun toch regelmatig). sterker, ze verwerpen dit soort zaken juist wel. de imams en leraren die ik beluister tenminste.. waarschijnlijk verkeren we dan in andere milieus ofzo, zou het anders ook niet weten.
Jemig zeg.. wat erg.. volgens mij hoor je haar nog uren nagillen in je hoofd ofzo..
Nog even over de discussie.. Jameyskatje, jij zegt; bij ons kregen vrouwen 1400 jaar geleden al rechten..
Dat vind ik persoonlijk wel een gedurfde opmerking gezien dat vrouwen (zoals wij in de media dat horen en zien) in bijv. Irak, Afghanistan, Iran of weet ik wat voor een land nog altijd gestenigd worden omdat ze een blote enkel hebben.. of dat ze ter dood veroordeeld worden nadat ze verkracht zijn door iemand.. 'zelf uitgelokt'.. ik weet niet hoe jij rechten precies ziet?
even googleen of youtubeen.. rechten zoals recht over eigen bezittingen (het recht om zelf geld te verdienen, maar ze hoeft dit niet te delen met haar man, andersom wel), erfrecht, recht om te scheiden, recht om te kiezen, het recht op bescherming en levensonderhoud, de gelijkheid in menswaardigheid tussen man en vrouw, sexuele rechten, vrijheid van meningsuiting en politieke rechten, recht op onderwijs en het opdoen van kennis, zooveeeeel, zoveel rechten die de vrouw in het westen pas sinds kort bezit. als we nagaan hoe vrouwen in de middeleeuwen werden behandeld, hoe de concubines werden behandeld, overal ter wereld eigenlijk.
ik heb het over de islam. niet over de 'moslims' in irak afghanistan en iran.
daarbij is journalistiek ook vrijwel onmogelijk in deze landen, dus ik vertrouw helemaal niets van die propeganda zaken. natuurlijk gebeuren er hele erge dingen, hier in nederland ook, over de gehele wereld. lees het boek eens van joris luyendijk over journalistiek in arabische landen.
In het Westen denkt men vaak dat enkel de vrouwen in het Westen geëmancipeerd zijn en dat deze emancipatiebeweging begon in de 20st eeuw. Echter, vanuit Islamitisch perspectief begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden met de Openbaringen aan Mohammed en is de Islam emanciperend voor de vrouwen. Het is jammergenoeg zo dat in een aantal Muslimlanden de vrouwen achtergesteld worden, maar dit is het gevolg van plaatselijke (pre-Islamitische) culturele, sociale, politieke gebruiken die zijn blijven hangen en niet van de Islam zelf. Immers, sedert meer dan 1400 jaar kent Islam aan vrouwen rechten toe die zij op de meeste plaatsen (ook in een aantal Muslimlanden) vandaag de dag nog altijd niet geniet. Dit is niet zelden zo omdat vrouwen hun rechten niet kennen. Immers, man-gedomineerde maatschappijen proberen uit zelfbehoud meisjes uit het onderwijs te weren terwijl zij daar nochtans recht op hebben. Op die manier verhindert men dat vrouwen de rechten leren kennen die hen van rechtswege door de Islam worden toegekend.
Tja, en hoeveel houd je dan precies over van die rechten? Jij hebt het over de Islam. Die wordt uitgeoefend door moslims. Wat dan op papier staat, moet dan ook uitgeoefend worden anders heb je nog niets aan die rechten.. Alleen een papiertje heeft voor mij namelijk 0,0 waarde.
Tuurlijk heb je gelijk m.b.t. hoe vrouwen vroeger werden behandeld, maar mij lijkt zelf dat het enigszins recht is getrokken.
Ik wil je niet aanvallen ofzo hoor, maar ik vind het gewoon interessant om te horen.. omdat ik zelf (en vast vele met mij) meer het idee heb dat vrouwen juist een stuk minder rechten hebben.
Ik zie inderdaad dat de vrouw in de versen die langs komen idd gelijkgesteld wordt aan de man. Heb je hélemaal gelijk in.
Echter de realiteit bewijst anders. In de bijbel vast ook hoor, daar staan ook 100-en kromme dingen in denk ik, maar goed ik ben dan ook niet gelovig. (wel gedoopt/communie).
Toevallig heb ik laatst godsdienst les gehad op school, over het ontstaan van de bijbel/Koran/Thora.. En het ''probleem'' is eigenlijk, dat mensen iets letterlijk gaan nemen wat ''zogenaamd'' het woord van god is.
Er wordt echter niet bij stilgestaan, dat in de tijd dat de bijbel/Koran/Thora 'gemaakt' is, nog niet echt de boekdrukkunst bestond, of iig heel veel mensen niet konden lezen en schrijven.. en dus zo'n verhaal verteld werd van de een op de andere persoon en dingen dus heel erg kunnen veranderen.. (Al eens geprobeerd om 1 zin in te fluisteren bij iemand en 20 personen later nog 'ns die zin te luisteren?) Ik denk dat het effect ongeveer hetzelfde is.
De Koran/Bijbel/Thora whatever is niet slecht, het is alleen imo niet zo goed dat mensen blind die dingen volgen en citeren in de vorm van 'kijk maar het staat hier geschreven'. Terwijl zoiets eigenlijk gewoon een mytische grondslag heeft.
jameyskatje
Geplaatst: 24-03-10 23:48
alsof alle christenen werkelijk uitoefenen wat de bijbel meld.. dat is toch met alles zo? geen mens is perfect en helaas houden weinig mensen zich aan het werkelijke geloof. maar dit gebeurd in iedere religie. voor jou heeft het 0.0 waarde, voor mij niet, omdat ik er in geloof en dat is het verschil.
wij kunnen ons niet verantwoorden voor daden van andere mensen (ik krijg bijvoorbeeld dagelijks de vraag waarom mensen aan de andere kant van de wereld zichzelf opblazen. ik weet het niet en ik zal het waarschijnlijk nooit te weten komen). ooit zal er gerechtigheid komen, dat is waar ik in geloof, niemand kan zijn straf ontlopen.
dat is juist zo typisch. iedereen denkt juist dat islamitische vrouwen onderdrukt zijn. terwijl ik me juist, met vele vele andere moslima's, bevrijd voel door de islam en de rechten die het met zich meebrengt. gelukkig hecht mijn man ook waarde aan de islamitische regels en beschikt hij over voldoende liefde voor het geloof en heeft hij een gezond geweten, dus voel ik me volledig veilig en gelukkig binnen het islamitische huwelijk. gelukkig neemt mijn man een voorbeeld aan de profeet.. en als we zijn verhalen lezen zullen we allemaal smelten. deze man was juist zo zachtaardig en vriendelijk tegenover zijn medemens, en vooral tegen vrouwen, hij verafschuwde het om vrouwen te slaan en te berispen, hen te beledigen en met verheven stem tegen hem te praten. dat is ons voorbeeld, de islam heeft ons nergens geleerd je vrouw bont en blauw te slaan. helaas gebeurd dit wel. ook in niet-islamitische-nederlandse gezinnen. ik zie het in mijn eigen familie. ookal is het geen lichamelijk geweld, het is wel verbaal en psychisch geweld.
er wordt in de islamitische wereld (in nederland tenminste) zoveel aandacht besteed aan vrouwenrechten. kijk enkel maar eens in een boekenzaak, er zijn talloze boeken over vrouwen en vrijwel geen die specifiek voor mannen zijn. lezingen gaan zovaak over vrouwen of over hoe mannen hun vrouwen moeten behandelen of over haar rechten of over vrouwen uit de islamitische geschiedenis die een rolmodel voor ons kunnen zijn, er zijn zovaak vrouwenmiddagen in de moskee, of algemene activiteiten, maar zelden enkel voor mannen. en daarbij worden al deze initiatieven ook nog eens georganiseerd door de vrouwen en ze zijn zeer betrokken bij culturele en religieuze clubjes. we zijn echt harstikke actief op gebied van vrouwen. en waarom? omdat het zo belangrijk is. (maar soms heb ik ook wel medelijden met die arme mannen hoor :p ) vrouwen hebben het best goed bekeken hoor. juist omdat die stempel bestaat van 'vrouwenonderdrukking' denk ik dat vele vrouwen het tegendeel willen bewijzen en er juist daarom zo voor uitkomen. daarbij weet ik dat in bepaalde islamitische landen juist de vrouw de broek aan heeft thuis . ook erg irritant hoor, het moet niet doorslaan hoor, vrouwen zijn niet beter dan mannen :p we zijn gelijk
in mijn ogen is er nog niet veel rechtgetrokken. ja vrouwen hebben tegenwoordig stemrecht en volgen studies. maar ze verdienen nog steeds minder dan mannen, worden verkocht op billboards of achter ramen.. er is nog een lange weg te gaan, maar zo zie ik het.
wij moslims geloven dat de koran het werkelijke woord van God is, dat deze teksten beschermd zijn door God. daarom zijn ze in al die jaren nog steeds authentiek en zie je dat de thora en de indjiel (bijbel) vele malen herschreven en vertaald zijn.
maargoed, dat is inderdaad een kwestie van geloof haha.
De bijbel is weliswaar vertaald, maar niet herschreven.
Maar goed - we gaan wel erg off topic. Het ging hier over de arme Fatima die op klaarlichte dag werd doodgestoken door haar ex, toch? Niet over of de islam nou wel of niet een 'fout' geloof is.
Apostrof
Geplaatst: 25-03-10 03:25
@ jameyskatje: heeft deze discussie zin? Ik denk dat je vooral jezelf aan het vermoeien bent.
@ de rest: besef eens hoe goed we het in Nederland hebben, en probeer dat zo te houden door het probleem aan te pakken. Stop met wijzen naar een groep die toevallig veel in het nieuws is. Antillianen hebben ook jaren bekend gestaan als messentrekkers, om die groep is het de laatste jaren heel stil (ik kan het weten, maak er voor de helft deel van uit nl. ). Het probleem (criminaliteit en andere zaken die leed veroorzaken en bij wet verboden zijn) is echter alleen maar erger geworden. 70 jaar geleden waren het de Joden die voor problemen zorgden en in mindere mate iedereen zonder blond haar en blauwe ogen.
Wanneer gaan we nou eens allemaal stoppen met wijzen en worden we wijzer?
Keedie
Geplaatst: 28-03-10 19:03
hoe kan je zoiets doen
voor dat 'enkele buurt bewoners namen stoeltje mee' of iets.. Zo van ik stond er bij en keek ernaar, veel kan je niet doen nee. Maar alsnog.
God Dit heb ik echt helemaal gemist, en ik woon er vijf minuten fietsen vanaf
Ik moet zeggen dat ik het artikel weer heel erg in de "Telegraafstijl" geschreven vind. Erg sensationeel weer. Maar dat maakt niet dat deze gebeurtenis niet verschrikkelijk is.